[Vostro 3300] NIC kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik heb een probleem met de ingebouwde NIC van mijn Dell Vostro 3300 laptop.
Specs:

- Intel Core i5-450 @ 2.4GHz
- Hynix 2x 2GB DDR3 RAM
- Nvidia Geforce 310M (Hybrid Graphics)
- Western Digital 320GB HDD
- Dell Wireless 1501N (Broadcom 4313)
- Realtek RTL8111 Gigabit LAN

Er draait Ubuntu 10.10, Windows XP SP3, Windows 7 SP1 x64 en Mac OS X 10.6.6 (Snow Leopard) op.

Ik ben al een hele dag bezig met het opzetten van pfSense en sinds een paar uur merk ik iets vreemds. Wanneer ik de (cross-)cable van de pfSense router in mijn laptop steek, krijg ik heel even de melding dat de kabel is aangesloten, een paar seconden later verdwijnt deze melding, om na een paar keer verschijnen en verdwijnen opeens de melding te krijgen dat er een ip-adres wordt verkregen. Dit lukt echter niet, de verbindingssnelheid zit 10Mbps, terwijl zowel de server als de laptop over Gigabit beschikken.

Mijn eerste reactie was de kabel. Steek ik dezelfde kabel echter in mijn netbook (waar ik dit op typ), is het ip-adres direct in orde en wordt er stabiel 100Mbps gehaald. Vervangen van de kabel door een straight Cat5e kabel van Belkin (1 meter) geeft geen verschil.

Tweede waar ik aan dacht was een Windows die na SP1 over z'n nek was gegaan. Geen probleem, reboot in Windows XP en... geen kabel aangesloten. Geen vage afwisseling tussen wel/niet aangesloten, gewoon geen kabel aangesloten. Driver-update van de Realtek NIC in Windows XP naar de meest recente driver van Januari 2011 (versie 5.782) maakt geen verschil. Terug naar Windows 7 en ook daar een driver-update proberen uit te voeren, maar, tijdens het installeren van de driver hangt opeens alles vast. Harde poweroff is de enige optie.

Nou goed, ik denk van, ik zoek wel even op of er nog mensen zijn met gelijkaardige problemen, maar dat gaat zo maar niet. Het verwijderen van mijn Realtek NIC uit het Apparaatbeheer resulteert eveneens in een freeze. Zelfs het inpluggen van mijn rechtstreeks via powerline met de router verbonden LAN-kabel geeft een netwerkcentrum dat over de zeik gaat met wel of niet aangesloten kabels.

Wat kan ik nog doen? Bestaan er programma's om alle modi van je NIC te testen? Iemand een gelijkaardig issue of nog tips? Alles is welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-03-2011 07:48 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.