Externe Harde Schijf probleem macbook

Pagina: 1
Acties:

• r0b5ter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05-2022
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn macbook.
Als ik namelijk een 2,5" externe harde schijf aansluit op de USB poort(en) van mijn macbook (heb ze allebei geprobeerd) gaat het lampje branden en gaat de harde schijf tikken maar gebeurt er verder niks. (dus volgens mij hebben ze dan te weinig stroom)

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- Een andere (vergelijkbare) harde schijf aangesloten
- alle USB poorten geprobeert
- alle andere apparaten verwijderd die via USB aangesloten waren.

Wanneer ik bijvoorbeeld een USB stick aansluit wordt hij wel herkend en kan ik er zonder problemen gebruik van maken.
Allebei de harde schijven hebben het wel gedaan.

Ik heb de laatste tijd wel dingen aan mijn macbook veranderd, misschien ligt daar het probleem?

Ik heb namelijk de interne harde schijf vervangen (maar ik heb hierna nog een van de externe harde schijven gebruikt om gegevens naar mijn macbook te kopieren op de nieuwe interne harde schijf)

Ik heb een programma geinstalleerd (tuxera NTFS en MacFuse) om zo NTFS bestanden te kunnen lezen en schrijven (misschien ligt het hier aan)

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor schijf is het? Er zijn een aantal schijven die zoveel stroom vragen dat de voeding uit twee USB poorten moet komen om hem te laten draaien. Je hebt daar ook speciale kabeltjes voor (twee USB in en een mini USB uit naar de schijf).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• r0b5ter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05-2022
De ene harde schijf is de (oude) interne harde schijf van mijn macbook in een diginote 2,5" behuizing.
de andere is een 160GB harde schijf van LaCie.

Beide harde schijven hebben het wel gedaan in deze macbook met een enkel kabeltje.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Het klinkt toch alsof ze niet genoeg stroom krijgen uit 1 poort, bij mijn oudere MBP werken ze aan de linkerkant soms wel maar rechts niet. Om te kijken of de schijf herkend wordt (en dus aan gaat) kan je Disk Utility openen (begin 'disk' te typen in spotlight), daar zou hij dan tussen staan, ook als hij niet leesbaar is om welke reden dan ook. Het kan ook aan de kabel liggen, probeer eens een andere.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen op 24-02-2011 09:32 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Jeroen schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:32:
Het klinkt toch alsof ze niet genoeg stroom krijgen uit 1 poort, bij mijn oudere MBP werken ze aan de linkerkant soms wel maar rechts niet. Om te kijken of de schijf herkend wordt (en dus aan gaat) kan je Disk Utility openen (begin 'disk' te typen in spotlight), daar zou hij dan tussen staan, ook als hij niet leesbaar is om welke reden dan ook. Het kan ook aan de kabel liggen, probeer eens een andere.
In een NL versie van OSX is dat Schijfhulpprogramma trouwens ipv Disk Utiliy, just so you know ;)

Te weinig stroom of een probleem met de kabel lijken idd de meest voor de hand liggende oorzaken. Maar aangezien het om 2 verschillende schijven gaat lijkt de kans groot je ook 2 verschillende kabels gebruikt.
Je bent er overigens toch wel zeker van dat beide schijven op een ander systeem wel werken? Heb je de mogelijkheid om ze te testen op je macbook met een powered USB hub?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
r0b5ter schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:43:
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn macbook.
Als ik namelijk een 2,5" externe harde schijf aansluit op de USB poort(en) van mijn macbook (heb ze allebei geprobeerd) gaat het lampje branden en gaat de harde schijf tikken maar gebeurt er verder niks. (dus volgens mij hebben ze dan te weinig stroom)
Je geeft het antwoord zelf al (dikgedrukte quote)... 8)7

Het gedrag van lampje en branden en tikken is typisch gedrag als een 2.5" HDD te weinig stroom krijgt. Dit heb je nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuit-finder.com/files/726/usb-power-injector-for-external-hard-drives2_orig.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door aramdin op 24-02-2011 17:01 ]

Instagram / YouTube

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

aramdin schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:59:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al (dikgedrukte quote)... 8)7

Het gedrag van lampje en branden en tikken is typisch gedrag als een 2.5" HDD te weinig stroom krijgt. Dit heb je nodig:

[[knip]]
r0b5ter schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:18:
Beide harde schijven hebben het wel gedaan in deze macbook met een enkel kabeltje.
Is er toch iets vreemds aan de hand.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Pagina: 1