Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Avensis 1.6 uit 2000 - LPG installatie verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
Ik zat vanmiddag weer eens op mijn werk rond te neuzen op verschillende nieuwssites en zag dat de prijzen voor benzine zeer binnenkort het record van 2008 gaan verbreken vanwege al die onrust in de Arabische wereld etc...

Mijn Avensis uit 2000 heeft een 1.6 motor en heeft tot nu toe 125k gelopen. Het is een heerlijke wagen maar hij is nou niet bepaald zuinig en doet gemiddeld 1:12 a 1:13.
Ik vroeg me af of het verstandig is om voor een auto van die leeftijd en het aantal kilometers dat er nu op staat nog bijvoorbeeld een LPG installatie in te bouwen?

Het was voor mij in eerste instantie geen optie omdat ik dacht dat ik dan heel veel ruimte moest inboeten voor een LPG installatie maar volgens mij hoeft dat niet zo te zijn omdat de installatie ook in de ruimte kan worden gebouwd waar het reservewiel zit.

Ik rijd ongeveer 22.000 km per jaar met deze auto, en ik denk dat ik de investering van rond de 2000 euro er vrij snel uit kan halen.

Graag jullie mening hierover :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Jappen draaien doorgaans perfect op LPG vanwege de (ver)harde kleppen. Mag geen problemen opleveren, ook niet bij eentje uit 2000.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hmm, ik heb van verschillende kanten juist gehoord dat Toyota´s het in het algemeen slecht doen op LPG. Ik ben geen expert, maar ik geloof dat het iets te maken heeft met de kleppen/zittingen.
Ga eens kijken op problemcar.nl of zoek een Toyota/Avensys club voor ervaringen.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:35

Destruction

(ex-)Automonteur

Lijkt mij gezien de kilometers geen probleem :)

Wel is het heel belangrijk hoe de auto verder loopt, als de auto nu bijv. onregelmatig loopt zal hij op LPG lastig af te stellen zijn (of niet willen lopen).

Met je kilometerage (22.000Km) haal je het omslagpunt voor LPG ruimschoots. Zelf heb ik meer de voorkeur voor een diesel (toch net ff wat degelijker).

Een vrij eenvoudige rekentool voor het omslagpunt kun je hier vinden.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

jurk738 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:54:
Hmm, ik heb van verschillende kanten juist gehoord dat Toyota´s het in het algemeen slecht doen op LPG. Ik ben geen expert, maar ik geloof dat het iets te maken heeft met de kleppen/zittingen.
Ga eens kijken op problemcar.nl of zoek een Toyota/Avensys club voor ervaringen.
Dat zou kunnen, maar dan vraag ik me af of er een 'volledig pakket' geïnstalleerd is van een degelijk merk. Bij Vialle (enzo) zit er bijvoorbeeld voor een kleine meerprijs een systeem in, dat de kleppen extra beschermt met een of ander beschermfilm/goedje.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

boeie, gewoon doen, het ergste dat dr kan gebeuren is dat je kleppen sneller slijten en ze uiteindelijk moet vervangen door geharde, of je koopt direct geharde, dan weet je het zeker. je kan idd ook kiezen voor flashlube (zo heet dat spul dat dr dan ingespoten word voor je kleppen) maar dan blijf je bijvullen, terwijl dr nogsteeds weinig bewezen werking aan zit.. (doet me altijd denken aan die mop van de man met het poeder tegen olifanten.. "maar er zijn geen olifanten in NL".. ja, zie je hoe goed het werkt?")

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb geen idee hoe een Toyota op lpg rijdt. Als je van plan bent de auto nog een paar jaar aan te houden dan kan het zinvol zijn om er een lpg-installatie in te bouwen. Het voordeel van zelf laten inbouwen is dat je een moderne installatie krijgt met garantie. Mocht er wat mis mee zijn dan kun je er mee terug.

Ik heb Prins VSI in twee auto's. Bij de eerste is er in ruim 4,5 jaar tijd en 70.000km nog nooit iets mis geweest met de lpg-installatie en bij de tweede (drie weken geleden ingebouwd) moest ik vlak na inbouw terug omdat er een of andere klep in de trank niet goed functioneerde waardoor er onvoldoende brandstof geleverd kon worden.

Het tanken tegen nu 63 cent per liter verschaft mij een hoop plezier.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toyota vindt zelf dat je geen LPG in moet bouwen, daar werken ze voor zover ik weet nooit aan mee. Ik heb zelden gehoord dat het niet goed gaat, misschien met specifieke motoren niet? Probeer gewoon aan ervaringen te komen van andere Toyotarijders, eventueel een ander model met dezelfde motor (Corolla bijvoorbeeld). Op Corollaforum kwam ik vroeger wel, maar nu ik Mazda rijd, heb ik daar niks meer te zoeken :+

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is bijna geen enkele fabrikant die het achteraf inbouwen van lpg goedkeurt. De auto's zijn niet getest om op lpg te rijden en de fabrikant kan geen garanties geven dat de gasinbouwer zijn werk goed doet.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:39

houthakker

Poehé

Is dat al met een VVT motor?
En is dit model tot 2000 of 2000-later?
Klepsmeer systeem is denk ik wel aan te raden. Toyota maakt goede motoren, maar staat niet specifiek bekend het goed of slecht op gas te doen (bij de aygo slijt het blok als de neten, maar dat ik natuurlijk en klein, licht, modern blokje).

Specs

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
Het gaat hier om een Avensis uit 2000 van voor de facelift, dus voor de facelift en er zit ook geen VVT-i motor in maar een 4A-FE.

Ik zal ook eens kijken op een Avensis forum of daar wat ervaringen staan. Ik vind het gewoon interessant omdat ik er laatst achter kwam dat ik vrij weinig ruimte in hoef te boeten voor een Vialle LPG tank, want die kan gewoon in de ruimte van het reservewiel.

Mijn vader had een Mazda 626 uit 1999 en ook op LPG, dat ding zat achterin de kofferbak en nam de hele rechterkant van de kofferklep in. Hij was wel zeer te spreken over het gebruik.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

De vraag is hoe lang je nog in deze auto wilt blijven rijden. Afhankelijk van de kosten voor LPG-inbouw (grofweg 1500 tot 2000 euro), duurt het bij 22K km per jaar een kleine 2 jaar voordat je die kosten hebt terugverdiend. LPG-inbouw loont dus pas _echt_ als je minstens nog 3 jaar in deze auto blijft rijden. :)

Technisch gezien is er geen enkele belemmering om LPG in je Avensis te laten zetten, zeker niet met een 4A-FE blok. Ik heb zelf een Corolla op LPG gereden met het kleinere broertje van jouw blok, de 4E-FE: probleemloos :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1