bestandsbeheersysteem ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

ik heb hier nu een zelfbouw NAS.
Hierin zitten 4 HDD's
3x 1TB
1x 320 GB

ik heb 2x 1 TB in raid 1 staan, dus ik heb in totaal 3 schijven die ik kan gebruiken.
Nu is mijn vraag, wat is het beste bestandsbeheersysteem dat ik kan kiezen, gewoon ext4? En ook voor mijn 2 data schijven ? dus alles EXT4 ?

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXT4 is inderdaad een prima keus voor al je schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Hmm, ik heb tijdens de installatie voor ext4 gekozen, maar het rare is dat ik maar 870gb kan gebruiken van de 1TB. Dat is toch wel heel weinig, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:53:
EXT4 is inderdaad een prima keus voor al je schijven :)
Ack!
stefve1 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:51:
Hmm, ik heb tijdens de installatie voor ext4 gekozen, maar het rare is dat ik maar 870gb kan gebruiken van de 1TB. Dat is toch wel heel weinig, niet?
Linux reserveert standaard een aantal % dat alleen beschikbaar is voor root; schijnt tegenwoordig een beetje overbodig te zijn is op te lossen met 'tune2fs -m 0 /dev/sdXY'

[ Voor 17% gewijzigd door GraveR op 23-02-2011 21:01 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

stefve1 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:51:
Nee.

1TB is sowieso maar 1012/230 = 931GiB. Standaard GB vs GiB verhaal.

Van die 931GiB ben je standaard zo'n 1.5% kwijt aan filesystem metadata (vooral inodes, zie de -i en -N opties van mkfs.ext4 als je dat wil tunen), dus je filesystem is 931*0.985 = 917GiB.

Standaard is 5% root-reserved, dus dan hou je 917*0.95 = 871GiB over als beschikbaar. Zie ook GraveRs post.

• stefve1
Bedankt GraveR en Deadinspace! Dit is zeer duidelijke informatie!

En die root-reserved (5%), kan ik die het beste houden? Of mag ik deze zoals GraveR zegt verwijderen met 'tune2fs -m 0 /dev/sdXY' ?

Alvast bedankt!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Die mag je verwijderen. Ik ken twee motivaties voor die root-reserved space:
  • Zorgen dat zaken als logging blijven werken als een user het filesystem vol maakt (niet van belang op een opslag-volume)
  • Fragmentatie is makkelijker tegen te gaan als het filesystem nooit helemaal vol is (of dat van belang is moet je zelf maar afwegen)

• stefve1
Oke, dan ga ik het toch maar verwijderen.
'tune2fs -m 0 /dev/sdXY' --> Hoe weet ik wat die XY is?
En nog een tweede vraag, is het normaal ik op mijn linux schijf van 320gb, nog maar 20 kan gebruiken?

Sorry voor al deze vragen, ik ben nieuw in de wereld van linux. Ik wou eerst FreeNAS gebruiken, maar daar kan ik jammer genoeg niet mee downloaden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

stefve1 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:38:
Oke, dan ga ik het toch maar verwijderen.
Zal wel iets als sdb of sdc zijn al naar gelang welk volume er eerst komt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

stefve1 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:38:
Eigenlijk heel eenvoudig :)

Disks:

/dev/sda 1ste harddisk
/dev/sdb 2de harddisk
enz enz

Partitions:

/dev/sda1 1ste partitie op de 1ste harddisk
/dev/sda2 2de partitie op de 1ste harddisk
/dev/sdb1 1ste partitie op de 2de harddisk
enz enz

• stefve1
Ik kom er maar niet uit. Ik ga het allemaal nog eens even beschrijven.

Ik heb nu een systeem met 4 harde schijven.
Ik ga raid1 gebruiken, dus ik hou nog 3 harde schijven over.
1x 320gb voor Ubuntu
2x 1TB voor data

Tijdens de installatie ga ik handmatig de schijven instellen. Ik kies bij de schijf van 320gb voor een EXT4 bestandsbeheersysteem en ik maak er ook een swap partitie aan toe. Ik koppel deze schijf aan de '/'

Dan ga ik naar mijn data schijven, ook hier kies ik voor EXT4, ik koppel deze schijven aan een eigen map /data/hdd1 en /data/hdd2

Na de installatie probeerde ik een map toe te voegen in /data/hdd1 dit lukte niet omdat alleen de root rechten hiertoe had.

Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat elke gebruiker (zowel administrator als gewone gebruikers) volledige toegang krijgt (lezen en schrijven, enz).

Bedankt!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 15:18
Weg. Het (onbedoeld) laten plaatsvinden van ongewone/ongewenste/irritante acties op andermans PC is uit den boze!

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

stefve1 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:58:

Dan ga ik naar mijn data schijven, ook hier kies ik voor EXT4, ik koppel deze schijven aan een eigen map /data/hdd1 en /data/hdd2

Na de installatie probeerde ik een map toe te voegen in /data/hdd1 dit lukte niet omdat alleen de root rechten hiertoe had.

Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat elke gebruiker (zowel administrator als gewone gebruikers) volledige toegang krijgt (lezen en schrijven, enz).

Bedankt!
Door sudo te gebruiken voor een commando wordt dat commando uitgevoerd met root-rechten (moet je wel voorkomen in de sudo-ers lijst). Om die mappen aan te maken kun je dus op de terminal uitvoeren:
sudo mkdir -p /data/hdd1
(die -p maakt ook de parent-directory aan als deze niet bestaat).
Om een bestand of map van eigenaar te laten veranderen kun je chown gebuiken (zie man chown). En om rechten toe te kennen gebruik je chmod (zie man chmod).

Als laatste wil ik je meegeven dat het absoluut niet de bedoeling is om binnen je linux omgeving iedereen maar overal rechten op te geven. Dit kan alleen maar tot problemen leiden en is onder Windows de eigenlijke reden van de onveiligheid.

Gebruik verder om informatie te krijgen het commando
man <commando>
Dit geeft je een hulppagina over het betreffende commando.

Succes!

Luctor et Emergo || specs

Pagina: 1