Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik opende mijn Lenovo laptop om Windows 7 uit de slaapstand te ontwaken. Het ging niet goed: het besturingssysteem schokte en reageerde amper. Dan ging-ie plots BSoD'en en viel uit. Dat gebeurt weliswaar niet zo vaak meer met Windows 7 maar ik dacht, misschien geheugencorruptie na de slaapstand en startte de pc gewoon weer op.

Tot mijn verbazing bleef de pc hangen na de POST. Geen besturingssysteem wordt geladen, maar de HDD LED blijft wel een eeuwigheid branden (toch zeker een tot twee uur heb ik getest). Maar er gebeurt gewoon niets. Ik gebruik Lenovo's HDD Diagnostics uit de BIOS-tools en krijg de melding dat de controller ok is, maar na nog een paar minuten testen is er blijkbaar een consistency error oid.

Ik plug de schijf elders in om de content te proberen redden, maar Windows herkent de schijf niet (het BIOS wel).

Ik kan dus niet aan mijn gegevens en al helemaal niets doen met mijn computer.

Mijn vragen zijn:

- Is dit nog voorgekomen bij Intel SSD's? Hij heeft het maandenlang goed gedaan.
- Hoe kan dit komen? Ik dacht dat fysieke schade eigenlijk niet mogelijk was aan een SSD, dus wat kan het dan zijn?
- Is er een mogelijkheid dat ik alsnog mijn data kan inlezen, en zo ja, hoe?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

bluppfisk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:48:
- Is dit nog voorgekomen bij Intel SSD's? Hij heeft het maandenlang goed gedaan.
Een SSD is net als elk ander stuk hardware niet onfeilbaar en kan kapot gaan. Persoonlijk heb ik nog nooit een SSD kapot zien gaan in mijn omgeving, maar de kans daarop is natuurlijk niet nul. Googlen op "X25-M hardware failure" geeft wel wat resultaten van mensen met een kapotte drive.
- Hoe kan dit komen? Ik dacht dat fysieke schade eigenlijk niet mogelijk was aan een SSD, dus wat kan het dan zijn?
Fysieke schade kan wel degelijk op een SSD, alleen zit dat op het grensvlak van mechanisch en elektrisch. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de controller (gedeeltelijk) kapot is gegaan die de NAND chips aanstuurt. Als één of meerdere NAND chips zelf de geest hebben gegeven, kun je meestal nog wel op de schijf. Maar ook dat is geen garantie. Als vitale delen van het NAND geheugen niet meer werken, welke de controller nodig heeft, dan kan zelfs een 100% werkende controller vastlopen. In jouw geval is het goed mogelijk dat de controller zelf in orde is, maar de communicatie naar de NAND chips defect is. De BIOS geeft namelijk de naam van de drive nog wel goed weer.
- Is er een mogelijkheid dat ik alsnog mijn data kan inlezen, en zo ja, hoe?
Lastig te zeggen. Aangezien bij de meeste (zo niet alle?) SSD's de controller en het geheugen op één printplaat zitten, is het niet een kwestie van "even" de controller vervangen. Mocht de controller echt kapot zijn, dan kun je de NAND chips wel direct uitlezen met wat apparatuur. Dat zal hoogstwaarschijnlijk compleet nutteloos zijn aangezien elke controller hele specifieke wear-leveling toepast. Hierdoor staat de data kriskras verspreidt over het geheugenbereik en kun je geen chocola maken van de data. Alleen de controller die het erop geschreven heeft kent de juiste volgorde.

Wat je nog kan proberen is met de Intel SSD toolkit te kijken wat er nog werkt van de schijf. Let wel op, mocht je 'm low-level opnieuw initialiseren, dan gaat alle data verloren en deze is nooit meer terug te halen (anders dan bij een mechanische harddisk, waarbij je vaak een heel eind komt met bijv. applicaties als GetDataBack). Wellicht kun je proberen de firmware opnieuw eroverheen te flashen, aangezien er een kleine kans is dat de problemen door een corrupte firmware veroorzaakt worden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• bluppfisk
  • Niet online
Dank voor de reply.

Echter, volgens de HDD Diagnostics van Lenovo (in het BIOS) is de controller nog perfect intact en zit het probleem elders.

Vraag twee: hoe kan ik de Intel SSD Toolkit gebruiken als geen enkel OS de schijf ueberhaupt herkent?

Dank!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je kunt een data recovery bedrijf inzetten die ervaring heeft met SSD's. Reken op bedragen bestaande uit 4 cijfers. Als je geen backup hebt van de data was deze data niet zo belangrijk en is recovery dat dus denk ik ook niet.

Ik denk dat de SSD echt stuk is. Alles kan stuk gaan en het is verstandig om daar rekening mee te houden (backup).

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 24-02-2011 08:13 ]

• bluppfisk
  • Niet online
Niet zo eenvoudig om back-ups mee te zeulen als je op reis bent. En de data was weliswaar niet zoooo belangrijk (van het allerbelangrijkste had ik inderdaad wel een kopie op mijn STRATO internet-harddisk).

Maar ik vraag me nu af hoe het zit met de RMA. Intels customer support site werkt voor geen meter, heb dan maar ge-e-maild, maar ik heb geen inkoopsbewijsje meer, dus vrees ervoor!

Verwijderd

bluppfisk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:09:
Niet zo eenvoudig om back-ups mee te zeulen als je op reis bent. En de data was weliswaar niet zoooo belangrijk (van het allerbelangrijkste had ik inderdaad wel een kopie op mijn STRATO internet-harddisk).

Maar ik vraag me nu af hoe het zit met de RMA. Intels customer support site werkt voor geen meter, heb dan maar ge-e-maild, maar ik heb geen inkoopsbewijsje meer, dus vrees ervoor!
Als je al je data wilt bewaren.
Misschien Acronis True Image.
Daar kun je een Rescue CD mee maken. Misschien herkent acronis wel je harddisk(s)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

bluppfisk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 02:49:
Echter, volgens de HDD Diagnostics van Lenovo (in het BIOS) is de controller nog perfect intact en zit het probleem elders.
Vraag twee: hoe kan ik de Intel SSD Toolkit gebruiken als geen enkel OS de schijf ueberhaupt herkent?
Ik hoop dat je inziet dat deze twee opmerkingen een beetje tegenstrijdig zijn. Als de controller perfect intact is, dan zou een OS die schijf gewoon moeten zien. Misschien niet als partitie, maar zeker wel in apparaatbeheer.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• bluppfisk
  • Niet online
DexterDee schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:23:
[...]

[...]

Ik hoop dat je inziet dat deze twee opmerkingen een beetje tegenstrijdig zijn. Als de controller perfect intact is, dan zou een OS die schijf gewoon moeten zien. Misschien niet als partitie, maar zeker wel in apparaatbeheer.
Vond ik ook opmerkelijk, maar het is dus niet zo. Enkel het BIOS kan er iets mee aanvangen, maar vanaf dat je in een OS omgeving komt, is het nix meer.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:48

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

En als je een OS boot wat niet op die SSD staat? Dus bijvoorbeeld Knoppix vanaf een DVD? Moet je waarschijnlijk wel even ergens zo'n DVD zien te regelen ( andere pc, image downloaden en branden, op zich eenvoudig, maar begrijp dat je niet meer pc's hebt uit de context? ).

Dat is voor harddisks meestal wel een goede methode, even in een andere machine hangen of met een OS dat vanaf DVD opstart.

edit:

hmm.. was blijkbaar nogal in gedachten.. Wilde eigenlijk meer doelen op het feit dat een linux versie misschien wel iets meer kan gebruiken / zien / vinden dan een windows versie.

[ Voor 20% gewijzigd door KermieCow op 24-02-2011 14:34 ]

• bluppfisk
  • Niet online
Bedankt Kermie, maar zoals in mijn OP beschreven heb ik de harddisk al aan een ander OS gehangen en daar werd ie niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Wordt een dezer dagen opgehaald voor RMA. Hopelijk krijg ik een nieuwe, betere in de plaats!
Pagina: 1