Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem had eerst 1x KVR1066D3N7K2/4G geheugen. Dat is dus 4 gb geheugen.

Nu heb ik er een paar weken terug nog zo'n setje bij gekocht, alleen bleek dit niet hetzelfde te zijn. Een andere merk chips, en de nieuwe DIMMS waren half zo hoog als de oude. Maar toch hadden ze exact hetzelfde nummer. (KVR1066D3N7K2/4G). Het probleem was toen dat ik allerlei BSOD's kreeg. Dus toen heb ik memtest gedraaid, en ik kreeg een error.

Dat geheugen heb ik dus teruggestuurd, want ik dacht dat het geheugen defect was.

Nu heb ik gisteren nog maar een keer hetzelfde geheugen gekocht, en nu is het weer een ander soort chip, en de helft van de hoogte van die ouwe.

En nu krijg ik weer BSOD's. Al is het wel een andere foutmelding. En nu krijg ik het ook veel minder vaak als met die vorige dimms. En de pc heeft ook heel de dag prima aangestaan, zonder problemen, en dan krijg ik opeens uit het niets een BSOD.

Nu heb ik net even Windows Memory Diagnostic laten draaien, maar die vind geen errors.

Ligt het aan mij, of is het gewoon belachelijk dat ze een product verkopen, met de identieke productnaam, maar dat het niet compatible is (of blijkt te zijn)? Want wat ze nu eigenlijk van mij verwachten is dat ik het oude geheugen weggooi, en dan even 8 gb tegelijkertijd koop! Ik vind dat echt bizar.

Mijn vraag is, wat kan ik hier aan doen?

Zou het zin hebben om Windows opnieuw te installeren? Of moet ik er toch mee terug gaan?

De BSOD:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/n3q1ac.jpg

Mijn systeem:
Intel i7 930 CPU
Asrock X58 Deluxe3 mainboard

en natuurlijk 4 x 2gb KVR1066D3N7K2/4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik zou het geheugen toch testen met Memtest86+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan die foutcode's eens door Google heen kunnen halen en zien wat er dan uitkomt. Daarnaast is het misschien ook wel nodig om het voltage voor je geheugen iets hoger te zetten. Soms hebben 4 reepjes geheugen net iets meer prik nodig om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Polster schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:02:
Ik zou het geheugen toch testen met Memtest86+
Dat ga ik nu inderdaad wel even doen, ik was alleen mijn usb stick kwijt, waar het op stond.

Ik vind het alleen zéér onwaarschijnlijk dat ik 2 keer defect geheugen koop, maar goed..

En ik vind het maar van de zotten dat je gewoon moet hopen dat je dezelfde chips krijgt, alleen omdat hun het een handig idee vonden om 26 verschillende chips te gebruiken en die onder de zelfde naam te verkopen.
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:05:
Je kan die foutcode's eens door Google heen kunnen halen en zien wat er dan uitkomt. Daarnaast is het misschien ook wel nodig om het voltage voor je geheugen iets hoger te zetten. Soms hebben 4 reepjes geheugen net iets meer prik nodig om goed te werken.
Ja, ik heb al eens zitten bladeren, maar het enige waar ik iets op vind is die 0x00000109 error, die andere codes leveren niets op.

En wat ik dan vind is allemaal niet precies wat ik heb.. met foutmeldingen erbij o.i.d., ik heb alleen die code.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer dan het voltage eens wat hoger te zetten. Heeft meer dan eens wonderen verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:25:
Probeer dan het voltage eens wat hoger te zetten. Heeft meer dan eens wonderen verricht.
Ja, ik durf dat niet echt aan. Ik laat het altijd het liefst zo default mogelijk staan. Het staat nu op 1,5V. Waar zou ik het volgens jou op moeten zetten?

Ik heb net een uur memtest gedraaid, (1 pass) en die gaf geen errors. De vorige keer was het binnen 5 minuten al raak.

Ik ga nog even controleren of de timings die de bios heeft wel goed zijn.

Heeft iemand nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 21:03

Joostk

Barkrukprofeet

Je kan je geheugen eens omwisselen om te kijken of je geheugenslot niet kapot is.
Maar het voltage verhogen lijkt me het beste. En je kan best met een paar tiende Volt het verhogen en kijken of het probleem da opgelost is. Je hoeft niet meteen van 1.5V naar 1.65V te gaan.
Maar waarom gebruik je geen triple channel geheugen setjes op je X58 moederbord? Lijkt me veel stabieler te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Joostk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:35:
Je kan je geheugen eens omwisselen om te kijken of je geheugenslot niet kapot is.
Maar het voltage verhogen lijkt me het beste. En je kan best met een paar tiende Volt het verhogen en kijken of het probleem da opgelost is. Je hoeft niet meteen van 1.5V naar 1.65V te gaan.
Maar waarom gebruik je geen triple channel geheugen setjes op je X58 moederbord? Lijkt me veel stabieler te werken.
Als ik nog een keer een BSOD krijg zal ik dat voltage eens proberen.

Maar volgens mij heb ik nu tripple channel hoor. Tenminste, als ik hem op start, staat er 'tripple channel memory mode' in de POST..

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

In je post staat dat je 4x 2GB geheugen hebt. Bij mijn weet zijn 4 reepjes niet triple channel. Oke misschien voor de 1e 3 wel maar dat laatste reepje niet.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Als ik nog een keer een BSOD krijg zal ik dat voltage eens proberen.

Maar volgens mij heb ik nu tripple channel hoor. Tenminste, als ik hem op start, staat er 'tripple channel memory mode' in de POST..
Maar als je je geheugen niet tripple channel gebruikt heb je dat dus niet, lijkt me?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:19:
[...]

Maar als je je geheugen niet tripple channel gebruikt heb je dat dus niet, lijkt me?
Maar voordat ik deze upgrade deed stond er dual channel. En nadat ik die 2 extra dimms erin heb gedaan staat er tripple channel. Ik weet het verder ook niet.

Ik kreeg nu wéér een BSOD. Deze keer stond er:

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Stop: 0x0000003B

ksecdd.sys

Ik word er echt niet goed van. En het kutte is, dat het ook niet echt te testen valt, omdat die BSOD's zo random als ik weet niet wat zijn.

Ik durf het ook niet echt aan om die voltage te verhogen. Maar goed.. ik kijk het nog wel even aan.. -O-

Verwijderd

Je hebt er nu 4 Dimmetjes inzitten en je draait triple channel? Probeer het dan eens met 3 Dimmetjes ipv 4.
Ik heb het idee dat die 4e nu enigzins aan het narren is. Wat je ook kan proberen is, is om beide setjes als dual channel te laten werken.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:49:
Je hebt er nu 4 Dimmetjes inzitten en je draait triple channel? Probeer het dan eens met 3 Dimmetjes ipv 4.
Ik heb het idee dat die 4e nu enigzins aan het narren is. Wat je ook kan proberen is, is om beide setjes als dual channel te laten werken.
Dit dus, je hebt wel triple channel staan maar met 2 x 2 draait die niet op tripple aangezien je een extra of twee te weinig hebt ;)
probeer idd eens met 3 dimms, voltage verhogen is niet eng, gewoon een stapje hoger kan prima maar ik gok dat dat niet het probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door SouLLeSSportal op 24-02-2011 15:54 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

SouLLeSSportal schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:54:
[...]

Dit dus, je hebt wel triple channel staan maar met 2 x 2 draait die niet op tripple aangezien je een extra of twee te weinig hebt ;)
probeer idd eens met 3 dimms, voltage verhogen is niet eng, gewoon een stapje hoger kan prima maar ik gok dat dat niet het probleem is.
Voltage verhogen is inderdaad niet eng, tenzij je het met een paar volt tegelijk doet.
Dit geheugen kan je best opschroeven naar 1,6 v. Ik zeg er alleen wel bij dat dat het beste kan gebeuren in stapjes van 0,01 v (dus van 1,5 naar 1,51 naar 1,52).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals hierboven al geschreven werkt triple channel op een X58 board het meest stabiele en haal je er de meeste bandbreedte/snelheid uit je systeem. Echter wanneer jij dan met 2 x 4 GB werkt en er nog eens 2 x 4 GB bij prikt dan krijg je het probleem dat 1 dimm van dat 2de setje niet gelijk is met de 2 dimms van het andere setje.

Om dus problemen te voorkomen zal je toch echt moeten gaan kijken naar een triplechannel setje waarbij je dan 3 gelijke dimms gebruikt. Je kan dus op een X58 niet werken met 2 x dual channel omdat die 3de dimm dan betrokken word bij een triplechannel opstelling.

Verder raad ik je dus aan om het dualchannel setje om te ruilen voor een triplechannel setje en natuurlijk ook eens de QVL lijst van je moederboard eerst erop na te slaan. Zo weet je in elk geval zeker dat de dimms compatibel zijn en let er ook op dat de dimms als triplechannel staan in de QVL lijst.

Verwijderd

Is er geen optie dan in het bios dat je het als 2 x dual channel kan instellen? Dat lijkt mij toch wel mogelijk te zijn. Je zou toch zelf mogen beslissen of je geheugen in dual of triple channel draait?

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Op de zijkant van het geheugen staat vaak ook het standaard voltage van dat geheugen gespecificeerd. Dit voltage moet het zonder problemen aankunnen. Overigens specificeerd Kingston 1.5V
Zou het zin hebben om Windows opnieuw te installeren?
Als het geheugen errors geeft, dan raad ik je aan Windows niet op nieuw te installeren. De kans is groot dat bestanden corrupt raken tijdens installatie. Eerst geheugen problemen oplossen daarna eventueel opnieuw installeren als de huidige installatie beschadigd is.

[ Voor 61% gewijzigd door Cobalt op 24-02-2011 17:19 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je niet gewoon met 4 DIMMs in dual channel kunnen werken? De geheugencontroller kan dat prima aan hoor. Wat je hier boven aangeeft klopt dus niet echt. Het is niet zo dat je half triple, half singlechannel werkt. Je moet er hooguit op letten welke sloten dat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

In de handleiding van je moederbord staat uitgebruid uitgelegd welke sloten je voor welke configuratie kan gebruiken.
Dus welke sloten voor triple channel zijn, welke voor 1x dual channel zijn en voor 2x dual channel.
Je kan het beste of triple channel gaan draaien. (maar dan gebruik je 1 geheugenreepje niet). Dus is 2x dual channel het handigste om te doen.
Waarschijnlijk zijn de problemen dan ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joostk schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:25:
In de handleiding van je moederbord staat uitgebruid uitgelegd welke sloten je voor welke configuratie kan gebruiken.
Dus welke sloten voor triple channel zijn, welke voor 1x dual channel zijn en voor 2x dual channel.
Je kan het beste of triple channel gaan draaien. (maar dan gebruik je 1 geheugenreepje niet). Dus is 2x dual channel het handigste om te doen.
Waarschijnlijk zijn de problemen dan ook over.
Ik kan dat niet vinden in de handleiding hoor. Ik zie alleen staan hoe je ervoor zorgt dat je tripple channel krijgt, maar niet hoe je dual channel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:53:
[...]

Ik kan dat niet vinden in de handleiding hoor. Ik zie alleen staan hoe je ervoor zorgt dat je tripple channel krijgt, maar niet hoe je dual channel krijgt.
Zie het schema op blz 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie alleen een tabel over geheugen op blz. 17. Blz 18 gaat over hoe je een dimm moet installeren, en dat je geen ddr2 dimm erin moet doen. Op 17 staat alleen iets over dual channel voor als je verschillende groottes hebt geinstalleerd.. maar deze zijn gelijk..

Ik zal nog wel even de handleiding van internet downloaden, misschien dat dat een andere versie is ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Even de discussie over triple en dual channel buiten beschouwing latend. Je zult het gestructureerd moeten aanpakken. Test de reepjes één voor één in Memtest. Het liefst meerdere passes en in 2 verschillende slots. Als ze geen errors geven test je de reepjes 1 voor 1 in Prime95 onder Windows. Krijg je weer geen errors dan kun je er redelijk vanuit gaan dat de RAM goed is. 'Probleem' kan dan in je mobo of CPU zitten. Timings wat losser zetten en spanning verhogen.
Zo heb ik recent ook een probleem gehad met 4 reepjes op mijn AMD moederbord. Individueel of per twee werkte alles. Als ik ze alle vier gebruikte kreeg ik errors in Prime95 en heel af en toe een BSOD. De oplossing was het verhogen van de spanning op de North Bridge. Mogelijk moet jij ook zo iets doen al weet ik niet hoe het op Intel systemen is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:13:
Waarom zou je niet gewoon met 4 DIMMs in dual channel kunnen werken? De geheugencontroller kan dat prima aan hoor. Wat je hier boven aangeeft klopt dus niet echt. Het is niet zo dat je half triple, half singlechannel werkt. Je moet er hooguit op letten welke sloten dat je gebruikt.
Het klopt dus wel wat ik schrijf want het probleem ligt erin dat hij met 4 dimms gaat werken en de geheugencontroller in de cpu dan automatisch triplechannel maakt van de 1ste 3 dimms en niet 2 x dualchannel bij een 1366 board.

Daarbij speelt ook nog eens mee dat binnen het triplechannel ook nog 1 andere dimm erbij zit en dan ga je gewoon vragen voor problemen en dat wijst zich nu ook wel uit bij hem. En nee je kan op een X58 board niet kiezen voor of 2 x dualchannel of 1 x triplechannel hetgeen ook ergens een beetje vreemd zou zijn.

Wanneer je de mogelijkheid voor triplechannel hebt en daarmee een betere bandbreedte kan creeeren in tegenstelling tot dualchannel dan is het toch logisch dat je kiest voor een betere bandbreedte. Dus de beste oplossing is gewoonweg een triplechannel setje erin zetten wat op de QVL lijst staat.

Meest praktische zou ook nog zijn om een setje te pakken met XMP ondersteuning waardoor de optimaalste instellingen door het bios gekozen worden en direct uitgelezen worden vanuit de chip op de dimms zelf. Mijn ervaring hiermee leert dat dit prima werkt en ik alweer bijna 2 jaar met XMP dimms werk zonder problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 28-02-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Zoals ik de manual lees krijg je gewoon 2x dual channel als je deze sloten gebruikt.
code:
1
2
        Slot A2     Slot A1     Slot B2  Slot B1    Slot C2   Slot C1
4 DIMMs Populated Populated        -     Populated        -     Populated

Heb dit gewoon direct uit de manual geplukt.

Maar wil je triple channel draaien dan kan je het beste gewoon een nieuw setje kopen wat in de QVL staat en je huidige geheugen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Joostk schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:45:
Zoals ik de manual lees krijg je gewoon 2x dual channel als je deze sloten gebruikt.
code:
1
2
        Slot A2     Slot A1     Slot B2  Slot B1    Slot C2   Slot C1
4 DIMMs Populated Populated        -     Populated        -     Populated

Heb dit gewoon direct uit de manual geplukt.

Maar wil je triple channel draaien dan kan je het beste gewoon een nieuw setje kopen wat in de QVL staat en je huidige geheugen verkopen.
Mijn Asus P6X58 Premium heeft geen keuzemogelijkheid voor dual of triplechannel te kunnen kiezen, en kiest automatisch wel dan dual channel bij gebruik van 2 dimms. Bij gebruik van 4 dimms kiest ie niet voor 2 x dualchannel maar voor 1 maal triplechannel met 1 maal extra dimm in singelchannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik werd gek van de BSOD's... ik heb het geheugen maar teruggebracht naar de winkel.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 15:02 ]

Pagina: 1