Nieuwe laptop, HDD maakt soms vreemd geluid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb afgelopen weekeind een laptop gekocht (HP G72-b10SD).
Nu hoor ik zo nu en dan een raar geluid, komend vanaf de plaats waar de hdd zit.

Het klinkt een beetje als een luchtpers ( klonkje gevolgt door een sis ), lijkt ook wel op het maken van een foto. Indien aanwezig lijkt de hdd in ruststand en hoor je het grofweg om de 10 seconden. Geluid is niet hard maar nog wel hoorbaar vanaf 2-3 meter.
Ik heb de schijf gecontroleerd met een tooltje van Western Digital op fouten en beschadigingen maar er werd niets gevonden.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt ? Kan het kwaad en is er iets aan te doen ? Doe ik er goed aan de laptop retour te sturen ? ( als het geluid blijvend is zou ik mij er sowieso aan storen).

Hoop op een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-08 15:48
http://www.hdtune.com/files/hdtunepro_460_trial.exe installeer HD tune trial eens en kijk dan bij Health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, gedaan en geeft ( helaas ) geen foutmelding : status ok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt je twijfels houdt, dan met de laptop terug gaan cq terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn dat load/unload cycles. Ik heb hier twee Acer laptops staan met beide Western Digital schijfjes, en die maken ook dat geluid. Welke schijf zit er precies in uw laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een WDC WD5000BEVT-60A0RT0 (Scorpio Blue ?)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ene WD maakt ook een soort geluid waar ik eerst wat van schrok. Een soort hoog gepiep dat ook een soort gekrabbel. Lastig uit te leggen, maar misschien dat je dat bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
idd lastig te omschrijven maar het is geen gepiep, het geluid van het maken van een foto met een spiegelreflex komt redelijk in de buurt maar dan zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-08 15:48
Klinkt het als een hapering? En hoeveel RPM is je schijf?

Kan natuurlijk zo zijn dat HD tune niks ziet maar dat de schijfkop / motortje niet helemaal lekker werkt. Is de snelheid OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:17:
idd lastig te omschrijven maar het is geen gepiep, het geluid van het maken van een foto met een spiegelreflex komt redelijk in de buurt maar dan zachter.
Dit geluid?

Edit: is dezelfde schijf, dus waarschijnlijk wel :p Lijkt me dus ook iets dat wel hoort. Dat het zich zo vaak herhaalt is wel wat gek misschien, heb je software draaien die toevallig om de zoveel tijd je HDD aanspreekt?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_gOhgaIMpPIa]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De schijven in mijn laptops zijn ook WD Scorpio's (WD6400BEVT en WD2500BEVT) (net als die van SlaBlad), en het geluid van het filmpje komt in ieder geval totaal niet overeen met mijn HD's, maar klik/sis geluidje wat SlaBlad beschrijft lijkt mij toch het meest overeenkomen met load/unload cycles (ik kan eventueel wel een geluidsopname ervan maken als er behoefte aan is?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
500GB 5400 toeren

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/wbp8a1.png

Camacha : nee, dat geluid lijkt er niet op.

Melv123 : Het is mij niet gelukt er een duidelijke opname van te maken, dus als je dat een keer zou willen doen, heel graag. < update> je lijkt het bij het rechte eind te hebben, vond op een forum het advies om hdd-scan op de achtergrond te laten draaien. Vooralsnog is het geluid weggebleven maar wacht nog ff tot vanavond om het zeker te weten. Zou mooi zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 09:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor het meedenken.

Het geluid blijft weg _/-\o_ dus zal het idd veroorzaakt worden door het proces wat Melv123 beschrijft (leuk dat je de moeite wilde nemen om het op te nemen).
Ik vond hier de suggestie om hdtune of hddscan continu te laten draaien.
Koos voor hddscan, moet dit wel steeds opnieuw instellen maar dat zal vast wel op een andere manier kunnen. Voornaamst is dat ik nu weet dat het op te lossen is en het zal verder geen kwaad kunnen denk ?
Toch raar dat een hdd in rust meer lawaai produceert dan in bedrijf.
Dat zal vooruitgang heten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het opgelost is, ik heb nog wel een filmpje van het geluid geupload, YouTube: MOV05832.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik zou als ik jullie was eens kijken naar de load / unload cycle counter van je SMART. Deze loopt hoogstwaarschijnlijk zeer snel op en dat zal (volgens SMART) je levensduur van je harde schijf aardig korter maken. Dit komt omdat je BIOS de WD niet goed aan stuurt (of dat WD niet is gemaakt voor de BIOS). Ik houd het toch maar op een foutje van WD met een aantal drives.

Kijk eens naar het tooltje wdidle3 waarme je de spindown time kan instellen op 5 minuten in plaats van elke 8(!) seconden.

Zie hier: http://support.wdc.com/pr...d.asp?groupid=609&sid=113

En hiervoor heb je dus een FREEDOS bootable LEGE(!) USB stick nodig die je kan maken hier: http://unetbootin.sourceforge.net/

Plaats vervolgens de wdidle3 tool op de USB stick bij de rest van de gemaakte bestanden.

Start de USB en kies Default > starten FREEDOS

C:

wdidle3 /S300

Dan hoef je ook hddscan niet continu te laten lopen.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn load/unload cycles zitten nu na 1212 uren op 117.312 keer, echter dacht ik dat met het gebruik van dat tooltje de garantie vervalt. Of dat zo is weet ik alleen niet zeker.
Pagina: 1