Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Voor school ben ik bezig met een onderzoek.

Ik heb een sheet(1) met daarin een lijst van kentekens met datums waarin deze kentekens zijn gestrand in kolum A: kenteken en bij kolum B: datum. In een andere sheet(2) zit een lijst met kentekens en data waarop deze zijn gerepareerd en wat er is gerepareerd, kenteken(kolum:A) een datum(kolum B) en een reparatie(kolum:C). Nu moet ik de reparatie opzoeken bij een kenteken b.v. aa-22-22 op datum 01-01-01 uit sheet 1. In sheet 2 staan bij het kenteken aa-22-22 verschillende reparaties en data, ik heb alleen de reparaties nodig die in het bereik van 7dagen eerder/later zijn gebeurd dan 01-01-01 bij het betreffende kenten.
Dit kunnen meerdere reparaties zijn alsin:
regel1 aa-22-22, 02-01-01, Koplamp
regel2 aa-22-22, 03-01-01, band
regel3 aa-22-22, 04-01-01, koelvloeistof
en deze willen ik dus opgesomd hebben, zodat er in sheet 1 komt te staan koplamp, band, koelvloeistof. achter het kenteken aa-22-22 bij de data 01-01-01.

Uiteraard gaat het over een sheet1 met zo'n 20000 verschillende kentekens en bij sheet 2 nog vele malen meer, waardoor ik hier graag een formule voor maak.

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kunnen krijgen? Ik ben zelf al zo'n 5uur aan t proberen er iets op te vinden maar ik krijg t niet voorelkaar. P.s met idee bedoel ik een kant en klare formule want mij lukt t niet.

Bij voorbaat veel dank,
groeten

[ Voor 17% gewijzigd door Juok op 23-02-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 15:31
Dit klinkt meer als een database dan als een datasheet. Kun je de excelsheets niet in Access importeren? Dan kun je vrij eenvoudig een query in elkaar klikken die dit voor elkaar kan krijgen.
Als je enige kaas van SQL hebt gegeten moet dit helemaal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Volgens mij zou je zoiets op kunnen lossen met een aantal.als constructie.

http://office.microsoft.c...ntal-als-HP005209029.aspx

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Ja, chiming in, dit is typisch iets wat handiger is in Access. Het kan wel in Excel met VBA en/of een cross sheet query oid, maar in access kan je het gewoon met wizards voor elkaar krijgen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Ik heb nul ervaring met Acces, maar ben al het een en ander ermee aan t proberen nu. (voor het eerst) :D
Tot nu toe geen succes, dus ik ga me maar een wat verdiepen in Acces.
Maar het is de dus de bedoeling dat ik voor elk kenteken in sheet 1 een opsomming van reparaties krijg. Dus niet dat ik het per kenteken op moet vragen(of gebeurt dat met query?).

[ Voor 54% gewijzigd door Juok op 23-02-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat soort vragen zijn inderdaad in een relationele database (zoals Access) veel makkelijker dan in Excel. Als dit veel gebruikt gaat worden dan kan je beter Access aanleren dan VBA leren. Ga wel eerst 'oefenen' in een testdocument om daarna pas na te denken over hoe je je DB gaat opzetten :)

Een andere DB dan Access kan trouwens ook, als je niet overal een Access-licentie hebt zou je een webbased iets kunnen overwegen (bijv. o.b.v. PostgreSQL) maar wordt weer een stapje complexer om te leren..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
...Kben nu alweer 3 uur met acces aan t kijken maar snap der geen snars van. Is er niemand die een formule kan maken voorin excel zodat ik die gewoon 20000 regels naar beneden kan kopieren, want tegen de tijd dat ik acces snap ben ik al te laat met de opdracht.

OF anders, kan iemand die zei dat acces zo goed werkt, uitleggen hoe ik alleen de omschrijvingen eruit filter in sheet 2 bij dezelfde kenteken in sheet1 die bij de datum >=datum uit sheet1 -7 tot <=datum uit sheet1 +7.
(Dit heb ik dus inmiddels in acces gezet.)

[ Voor 33% gewijzigd door Juok op 23-02-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In Access heb je geen sheets maar tabellen. Je wilt niet de eerste dag dat je Access ziet al je productiedatabase willen maken: ga eerst de Noordenwind database oid. namaken, volgens "het boekje". Dan is het een simpele SELECT %dinges% FROM %whatever% WHERE %foo%=%bar%: zie bijv. http://www.w3schools.com/Sql/sql_where.asp, http://www.w3schools.com/Sql/sql_join.asp, etc. Maar best kans dat het met drag&drop makkelijker kan in Access, maar dat heb ik al 10 jaar niet meer gebruikt :P

In Excel: dan zal je bijv. VBA moeten gebruiken: maak een scriptje waar je in een loop alle relevante rijen/kolommen langs loopt en zet in de juiste set velden de juiste waarden. Ook dat is vrij simpel, maar je zult eerst VBA moeten leren.

In beide gevallen: klinkt cru maar een kant&klaar antwoord geven is IMHO gevaarlijk als je het meteen in productie wilt gebruiken. Je wilt eerst goed snappen hoe en wat en het dan pas 'live' gebruiken. Excel is heel makkelijk helemaal fout te gebruiken.

Of eventueel dus iets als ValHallen in "Excel 2003 Functie maken :?" en veel hulpkolommen/hulprijen naar dat wordt volgens mij allemaal te complex. (Maar misschien denk ik te moeilijk).

Waar liep je precies vast met IF-THEN-ELS, horizontal/verticaal zoeken, etc?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
@FJK
Ik heb zelf geen recente access hier op m'n werk, maar volgens mij moet het in een wel recente versie inderdaad gewoon kunnen met de report wizard als je de tabellen eenmaal aan elkaar heb geknoopt.

• Juok
  • Niet online
Hoezo moet het zo lastig zijn?

Ik bedoel als er iets bestaat als Vlookup. Is er dan niet een manier om deze om te bouwen tot:
Vlookup
1=(sheet1)aa-22-22&[01-01-01plus/minus 7dagen] (dus dat vlookup zoekt naar 2 waardes in de zelfde regel, waarvan de laatste plus/minus 7 mag afwijken)
2=(sheet2)kenteken , datum, reparaties (maar dat excel dus zoekt in de eerste 2 inplaats van alleen de eerste kolom)
3= weergeven alle reparaties die overeenkomen met kenteken&datumplus/minus 7 dagen.

• MrAngry
Omdat Excel niet voor dit soort database dingetjes gemaakt is.
Ik bedoel als er iets bestaat als Vlookup. Is er dan niet een manier om deze om te bouwen tot:
Vlookup
1=(sheet1)aa-22-22&[01-01-01plus/minus 7dagen] (dus dat vlookup zoekt naar 2 waardes in de zelfde regel, waarvan de laatste plus/minus 7 mag afwijken)
2=(sheet2)kenteken , datum, reparaties (maar dat excel dus zoekt in de eerste 2 inplaats van alleen de eerste kolom)
3= weergeven alle reparaties die overeenkomen met kenteken&datumplus/minus 7 dagen.
Dit kan in Excel, maar dan moet je VBA leren, want er zijn geen standaard functies voor.
Dus globaal heb je 3 opties om dit snel voor elkaar te krijgen:
a) Excel; VBA leren
b) Acces begrijpen en met wizards een query in elkaar klikken
c) In Excel moeilijk gaan doen met VLOOKUP en allerlei hulpkolommen en IF constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Bedankt voor de hulp,

maar ik heb er weinig aan gehad :D.
Ik heb het nu in Excel opgelost door:
Een datum bereik te maken in de ene sheet, dus bij datum 07-01-01>> 15 kolommen ernaast gepakt en -7t/m +7 gemaakt, dit doorgetrokken naarbeneden.
Vlookup in het rep bestand voor 15 kolummen, gesorteerd en onderelkaar gezet.
Daarna Count voor de verschillende reps zodat ik per uniek kenteken/datum een 1,2,3,4,5,6,7 etc kreeg. Hiermee Vlookup met 1,2,3,4,5,6,7 ernaast gezet zodat alle reps achter elkaar kwamen. en toen de eentjes gefilterd en zo hield ik 1 bestand over met alle reps.

Greetz
Pagina: 1