Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Beste,

De beoordelingen komen er weer aan en ik zit te denken wat nu een reeele salarisverhoging is.

Wat hanteren jullie bij goed functioneren en wanneer je bij een bedrijf zit die het goed doet. Daarnaast heb je het vooruitzicht dat je de komende 1,5 jaar nog gedetacheerd bent.

Ik verdien 3100. (in de functieomschrijving bij in dienst treden stond vermeld dat een salaris mogelijk was tussen de 3 en 4k/m)

Wat vinden jullie?

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 09:25

Salandur

Software Engineer

We hebben daar een prima topic voor lopen Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11)

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Salarisverhogingen en dan met name de discussie over de verschillende en de invloed van bepaalde factoren zijn best een apart topic waard. Ik zou de topicstarter echter wel willen uitnodigen wat meer informatie te geven om die discussie inhoudelijk wat meer substantie te geven.

• ZGaro
Ik ben van mening dat dit onderwerp een apart topic verdient. Wat je uiteindelijk uit je beoordeling qua salarisverhoging sleept, zou je eventueel wel weer in bovengenoemd topic kunnen vermelden. Puur om andere inzicht te geven in wat mogelijk is qua salaris en om toekomstperspectieven qua salaris aan te geven aan mensen die in dezelfde functie terecht komen.

Even on-topic :)

Ik heb dus een salaris van 3100p/m. Dit was mijn startsalaris bij aanvang van deze functie. Ongeveer een jaar geleden.

Ik heb het afgelopen goed gefunctioneerd en dit is ook gebleken uit functioneringsgesprekken met mijn werkgever en managers van mijn opdrachten. Daarnaast ben ik erg flexibel geweest qua werkzaamheden buiten werktijden om. Wanneer ik gebeld werd stond ik direct klaar en ik heb meerdere keren werkzaamheden uitgevoerd die buiten werktijden vielen en dus ten koste gingen van mijn prive tijd zonder hier extra voor te rekenen. Ik moet wel toegeven dat mijn werkgever dan ook flexibel was wanneer ik iets prive moest regelen. Het werkt dus wel 2 kanten op :)

Naast mijn drukke prive leven afgelopen jaar, heb ik toch enkele cursussen gevolgd en certificeringen behaald die mijn marktwaarde verhogen (uurtarief).

Al deze redenen vind ik bepalend om een loonsverhoging te krijgen alszijnde waardering vanuit de werkgever.

Nu is mijn vraag. Welk percentage staat in verhouding met mijn loon en in verhouding met mijn uurtarief. Uurtarieven varieren van 65 tot 80 euro/u. Ik ben volledig declarabel (belangrijk :) )

Ik hoop bij deze voldoende informatie te geven om een topic te kunnen starten zodat we ook deze informatie kunnen delen en samen sterker worden :)

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Wat is de norm bij het functioneringsgesprek? Normaal is goed de norm en daar boven zeer goed en uitmuntend. (Daar onder Onvoldoende en Voldoende)
Goed ~ 2 tot 6%
Zeer goed ~ 7 tot 11%
Uitmuntend > 12% en zeer waarschijnlijk stijging in functie (en dus schaal)

Verwijderd

ZGaro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:06:
Beste,

De beoordelingen komen er weer aan en ik zit te denken wat nu een reeele salarisverhoging is.

Wat hanteren jullie bij goed functioneren en wanneer je bij een bedrijf zit die het goed doet. Daarnaast heb je het vooruitzicht dat je de komende 1,5 jaar nog gedetacheerd bent.

Ik verdien 3100. (in de functieomschrijving bij in dienst treden stond vermeld dat een salaris mogelijk was tussen de 3 en 4k/m)

Wat vinden jullie?
Je kan eventueel een swot analyse maken van jezelf.

OP basis van deze swot kan je aannames maken wat jij kan betekkenen voor het bedrijf.

Dus zie jij jezelf als toegevoegde waarde maak het bedrijf duidelijk wat je kan wat je visie is en waarom jij recht hebt op een salaris verhoging

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 22:21
Loev schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:25:
Wat is de norm bij het functioneringsgesprek? Normaal is goed de norm en daar boven zeer goed en uitmuntend. (Daar onder Onvoldoende en Voldoende)
Goed ~ 2 tot 6%
Zeer goed ~ 7 tot 11%
Kan ik hieruit afleiden dat je bij voldoende functioneren er qua salaris op achteruit gaat i.v.m. inflatie?

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Grofweg kan je stellen dat iemand die facturabel is ongeveer 3 a 3.5 keer zijn bruto salaris moet opbrengen. Dan kan je zelf wel uitrekenen wat je maximaal aan salaris waard zou zijn...

• Loev
-RoB- schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:30:
[...]

Kan ik hieruit afleiden dat je bij voldoende functioneren er qua salaris op achteruit gaat i.v.m. inflatie?
Dat zie je goed :) Bij voldoende zit je tussen de 0 en 2% en bij onvoldoende... Zou bijna zeggen ontslag ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Het gaat hier om groei in een schaal. De beoordeling staat ook al vast. De tarieven zijn waarschijnlijk ook gekoppeld aan de schaal. Dit reduceert de vraag eigenlijk tot: hoe snel groei je bij een bepaalde beoordeling richting het einde van de loonschaal.
Loev schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:25:
Goed ~ 2 tot 6%
Zeer goed ~ 7 tot 11%
Dit soort groeiverhogingen zijn aan de hoge kant m.i.

Ex. CAO-/inflatiecorrectie zou ik voor een zeer goed (4 uit 5) ca 5-7% mogelijk achten in structurele zin. Goed (3 uit 5) daar ergens onder tot je bij matig/onvoldoende (2 uit 5) uitkomt tot 0-1% en je bij slecht (1 uit 5) zelfs moet vrezen voor je inflatiecorrectie of zelfs baan.

Aan de andere kant ken ik ook bedrijven die bij een goed (3 uit 5) iets van 2% (ex CAO/-inflatiecorrectie) geven en bij een zeer goed 0.3% meer oid. Dit zijn dan ook bedrijven waar je om de zoveel tijd aan moet sturen op 'reparatie' of 'promotie' om uberhaupt echt te groeien of ook maar het einde van de schaal te bereiken.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
ZGaro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:28:
[...]
Nu is mijn vraag. Welk percentage staat in verhouding met mijn loon en in verhouding met mijn uurtarief. Uurtarieven varieren van 65 tot 80 euro/u. Ik ben volledig declarabel (belangrijk :) )
Hoeveel procent een gebruikelijke salarisverhoging is, hangt (binnen dezelfde functie, promoties en overstappen is een ander verhaal) voornamelijk af van je loopbaanfase. In het begin van je loopbaan is 10% zeker niet extreem, naarmate je ouder wordt zwakt de groeilijk doorgaans af.

Wel leuk van declarabele functies is dat je de loonruimte kan schatten o.b.v. het uurtarief.

In functies waarin je met detacheringsinzetten of wat langere projecten te maken hebt, is 1600 uur per jaar declarabel een redelijke norm. Ter vergelijk: advocaten worden geacht om 1400 a 1500 uur declarabel te zijn (meer verlies door de kortere klussen).

1600 * uurtarief 72 excl BTW = target omzet 115.200.

Daar gaan eerst de marge en overheadkosten van de werkgever vanaf. Bij grote bedrijven komt 50 a 55% van de target-omzet de werknemer ten goede, bij kleinere bedrijven kun je hier tellen met 60 a 65%. Bedrijven die veel met flexibel salaris werken (omzetbonus etc) zitten typisch wat hoger in de range dan bedrijven waar alle inkomsten vast zijn.

Target omzet x bovengenoemde factor = het bedrag dat beschikbaar is voor jouw directe kosten.
Trek daar eerst de vergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden vanaf die buiten het SV-loon vallen (leasebijdrage, onkostenvergoeding, pensioenbijdrage, premiebijdrage (zorg)verzekering etc). Van het overgebleven bedrag mag je eerst de inkomensafhankelijke premie ZVW aftrekken (5.65% met een max van 1900 euro per jaar). De rest kun je vermenigvuldigen met 85% (die andere 15% gaat op aan werkgeverspremies WW/WIA/WGA). Wat nu overblijft is beschikbaar om jou als brutoloon uit te keren (n.b. dit is inclusief vakantiegeld en eventueel 13e maand).

Rekenvoorbeeld
- factor directe kosten/target omzet 55%
- leaseauto met 800 euro budget, 100 onkostenvergoeding, 250 werkgeverspremie pensioen, geen collectieve zorgverzekering

--> salarisruimte 3100 (bij deze aannames m.b.t. overheadkosten, uurtarief, declarabele uren en secundaire arbeidsvoorwaarden zit je dus aardig op target en zal een verhoging moeten worden gerechtvaardigd door de verwachting dat je uurtarief volgend jaar wat hoger dan 72 euro zal liggen).

Verwijderd

Loev schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:31:
[...]

Dat zie je goed :) Bij voldoende zit je tussen de 0 en 2% en bij onvoldoende... Zou bijna zeggen ontslag ;)
Wanneer werkzaam in de interim management branche, de detacheringsbranche whatever the case....zit je ook wel eens zonder opdracht en dus geen basis van vergelijk. Gaat het puur om kwaliteit van je werk (die je dan dus niet hebt) wil ik jou niet als chef......en daarbij wil ik zeggen dus: zoals jij schetst zal het wel niet gaan. Weet er het fijne niet van, maar wat ik wel weet is dat er ook bij mij wat bovenop kwam ondanks gebrek aan beoordelingen. Zat zowaar boven de 2% die jij noemt. Ervaringsdeskundige :) ofzo.

• ZGaro
Jeroen V schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:30:
Grofweg kan je stellen dat iemand die facturabel is ongeveer 3 a 3.5 keer zijn bruto salaris moet opbrengen. Dan kan je zelf wel uitrekenen wat je maximaal aan salaris waard zou zijn...
Als ik kijk naar mijn bruto jaarsalaris van ongeveer 41.000 euro, zou ik volgens jou berekeningen minimaal 123.000 euro op jaarbasis moeten opbrengen. Bij een uurtarief van 65 euro per uur kom ik bij 40 volle declarabele weken, op 104.000 euro uit. Ik zie hier een tekort van 19.000 euro. Dit betekent dat ik geld moet inleveren of ik word overbetaald.

Ik heb altijd begrepen dat je ongeveer kan groeien tot de helft van jouw opbrengsten. Als je per jaar 104.000 euro opbrengt, zou je kunnen groeien tot +/- 50.000.

Please correct me if i'm wrong.

• ZGaro
t_captain schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:48:
[...]

Hoeveel procent een gebruikelijke salarisverhoging is, hangt (binnen dezelfde functie, promoties en overstappen is een ander verhaal) voornamelijk af van je loopbaanfase. In het begin van je loopbaan is 10% zeker niet extreem, naarmate je ouder wordt zwakt de groeilijk doorgaans af.

Wel leuk van declarabele functies is dat je de loonruimte kan schatten o.b.v. het uurtarief.

In functies waarin je met detacheringsinzetten of wat langere projecten te maken hebt, is 1600 uur per jaar declarabel een redelijke norm. Ter vergelijk: advocaten worden geacht om 1400 a 1500 uur declarabel te zijn (meer verlies door de kortere klussen).

1600 * uurtarief 72 excl BTW = target omzet 115.200.

Daar gaan eerst de marge en overheadkosten van de werkgever vanaf. Bij grote bedrijven komt 50 a 55% van de target-omzet de werknemer ten goede, bij kleinere bedrijven kun je hier tellen met 60 a 65%. Bedrijven die veel met flexibel salaris werken (omzetbonus etc) zitten typisch wat hoger in de range dan bedrijven waar alle inkomsten vast zijn.

Target omzet x bovengenoemde factor = het bedrag dat beschikbaar is voor jouw directe kosten.
Trek daar eerst de vergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden vanaf die buiten het SV-loon vallen (leasebijdrage, onkostenvergoeding, pensioenbijdrage, premiebijdrage (zorg)verzekering etc). Van het overgebleven bedrag mag je eerst de inkomensafhankelijke premie ZVW aftrekken (5.65% met een max van 1900 euro per jaar). De rest kun je vermenigvuldigen met 85% (die andere 15% gaat op aan werkgeverspremies WW/WIA/WGA). Wat nu overblijft is beschikbaar om jou als brutoloon uit te keren (n.b. dit is inclusief vakantiegeld en eventueel 13e maand).

Rekenvoorbeeld
- factor directe kosten/target omzet 55%
- leaseauto met 800 euro budget, 100 onkostenvergoeding, 250 werkgeverspremie pensioen, geen collectieve zorgverzekering

--> salarisruimte 3100 (bij deze aannames m.b.t. overheadkosten, uurtarief, declarabele uren en secundaire arbeidsvoorwaarden zit je dus aardig op target en zal een verhoging moeten worden gerechtvaardigd door de verwachting dat je uurtarief volgend jaar wat hoger dan 72 euro zal liggen).
We zaten tegelijk te posten dus ik zag je post pas achteraf.. :)

Volgens jouw berekeningen zou ik dus vooruitgang moeten boeken dit jaar want mijn loon is eigenlijk al aan de hoge kant(in relatie tot mijn uurtarief). Ik zou dus alleen een loonsverhoging kunnen verwachten op basis van verwachtingen in het 2e (aankomende) jaar als we het op basis van opbrengsten berekenen. Daarnaast is er natuurlijk het vertrouwen van de werkgever in de werknemer.. Laten we hopen dat dat iets voortbrengt :)

• t_captain
ZGaro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:17:
[...]

We zaten tegelijk te posten dus ik zag je post pas achteraf.. :)

Volgens jouw berekeningen zou ik dus vooruitgang moeten boeken dit jaar want mijn loon is eigenlijk al aan de hoge kant(in relatie tot mijn uurtarief). Ik zou dus alleen een loonsverhoging kunnen verwachten op basis van verwachtingen in het 2e (aankomende) jaar als we het op basis van opbrengsten berekenen.
De berekening is vrij volledig, maar heeft wel veel parameters die een flink verschil kunnen maken.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens gewerkt voor een bedrijf waar de factor tussen beschikbare budget voor de directe werknemer en zijn target omzet op 50% lag (loon 100% vast). Ook wel eens een aanbod gehad van een middelgrote detacheerder die 67% van de terget omzet bood (loon voor ongeveer 1/4 deel variabel en 3/4 deel vast). Bij gelijke targetomzet schaalt dat even 33% extra loonruimte. Bij gelijke leaseauto e.d. is het effect op je brutoloon nog groter dan deze 33%. Je moet dus proberen om "de factor" zo goed mogelijk in te schatten.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

ZGaro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:01:
[...]
Als ik kijk naar mijn bruto jaarsalaris van ongeveer 41.000 euro, zou ik volgens jou berekeningen minimaal 123.000 euro op jaarbasis moeten opbrengen. Bij een uurtarief van 65 euro per uur kom ik bij 40 volle declarabele weken, op 104.000 euro uit. Ik zie hier een tekort van 19.000 euro. Dit betekent dat ik geld moet inleveren of ik word overbetaald.
Ik ben blij dat ik 'grofweg' zei :) Zoals t_captain hoerboven ook al aangeeft hangt het nogal van de werkgever af... Verder hangt het natuurlijk ook af wat je voor andere secundaire arbeidsvoorwaarden hebt. Ik zit zelf ook ietsje gunstiger, ik heb een omzet van ongeveer 2.6 maal mijn bruto salaris.
ZGaro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:01:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat je ongeveer kan groeien tot de helft van jouw opbrengsten. Als je per jaar 104.000 euro opbrengt, zou je kunnen groeien tot +/- 50.000.
Een factor 2 lijkt me eerlijk gezegd heel erg optimistisch, maar ook dat zal van de werkgever afhangen. Ik kan me voorstellen dat een salaris van 50K, een leaseauto, een opleidingsbudget, pensioen, reservering bankzitten/ziekte, etc etc etc erg krap gaat worden voor de werkgever. Maar er zullen vast mensen zijn die het krijgen...

• Loev
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:00:
[...]

Wanneer werkzaam in de interim management branche, de detacheringsbranche whatever the case....zit je ook wel eens zonder opdracht en dus geen basis van vergelijk. Gaat het puur om kwaliteit van je werk (die je dan dus niet hebt) wil ik jou niet als chef......en daarbij wil ik zeggen dus: zoals jij schetst zal het wel niet gaan. Weet er het fijne niet van, maar wat ik wel weet is dat er ook bij mij wat bovenop kwam ondanks gebrek aan beoordelingen. Zat zowaar boven de 2% die jij noemt. Ervaringsdeskundige :) ofzo.
ik heb nooit in de detachering gewerkt, daar zal het vast anders werken. ik heb het ook niet over hoeveel uur je billable was maar over je werk kwaliteit. zelfs al zit je op bank dan nog lever je vast wel werk op. ik ben geen deskundige maar dit waren de cijfers bij mijn vorige werkgever.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 18:04

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Moeilijk verhaal dit... Het hangt vaak van vele factoren af, of er wel of geen salaris verhoging in zit, en dat is niet altijd alleen op je eigen presteren terug te halen. Bedrijf moet zelf ook goed presteren, en moet genoeg ruimte en budget zijn enz. enz. Daarnaast verschilt het ook nog eens in wat voor functie je zit, hoe hoger je komt zijn de procentuele stijgingen vaker wat lager, waarbij absoluut stijging wrs wel hoger ligt.

Zelf meegemaakt binnen hetzelfde bedrijf dat ik ene keer 8% kreeg met uitmuntende beoordeling, en jaar erna 0% met uitmuntende beoordeling. Laatste omdat er 'crisis' was en er dus geen budget was. Heel bedrijf was op 0% gezet.

Hoe dit in jou geval is, is voor ons denk ik moeilijk te zeggen. Als je mijn bedrijf als referentie wilt nemen voor starters dit jaar was het: uitmuntend 8%, boven gemiddeld 6%, gemiddeld 2%, onder 0%.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bij ons is dit in de CAO geregeld. Afhankelijk van waar je in je schaal zit (je start normaal gesproken op zo'n 70%), krijg je bij normaal/goed zo'n 2 tot 4 procent erbij (in je schaal, dus zat je 70%, dan zit je daarna op 74%). Hoe lager in de schaal, hoe meer je erbij krijgt. Bij zeer goede beoordeling krijg je 4,5 tot 7,5 procent erbij. Dan is er nog een soort bonus, waarbij je beoordeling als multiplier werkt, bij een zeer goede beoordeling krijg je volgens mij 1,5x de bonus die normaal voor jou zou gelden.

Uitzondering is onze strategische instroom, die kunnen bij zeer goede beoordelingen 12% per jaar in hun schaal groeien, en bij hun heeft de manager iets meer vrijheid.

De inflatie wordt los van de beoordeling min of meer gecorrigeerd, door de CAO loonlijnen aan te passen. Overigens zijn we geen detacheringsbureau, maar wil je weten wat min of meer 'normaal' is, dan helpt dit wel denk ik.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:15

Tuxie

En WeL nU!

Wat bij ons gebruikelijk is en ik ook meer om mij heen zie:

- Zeer goed (5 uit 5): 9%
- Goed (4 uit 5): 6%
- Voldoende: (3 uit 5) 3%

De andere beoordelingen heb ik het niet over ;) Als je meer wilt groeien dan de 9% zul je een vakgroep op moeten schuiven....

• ZGaro
Ik ben benieuwd wat het met zich mee brengt.

Het zal uiteindelijk wat uitkomen op zo'n 5% loonsverhoging.. Ik zal hier posten wat het is geworden, dan kan iedereen zijn theorieen op de praktijk naslaan :)

• ZGaro
Beoordeling gehad. Score was boven gemiddeld (2.6 van 3, waar 3 uitmuntend was).

[ Voor 9% gewijzigd door ZGaro op 28-11-2011 14:14 ]

• t_captain
Dan speelt nog mee of de 3% alles is wat je er dit jaar bij krijgt, of dat je loon ook met CAO aanpassingen meegaat.

• ZGaro
This is it! :) We hebben aparte CAO dus dat gaat helaas niet voor mij op.

Op zich is het een normale verhoging. Rond de 100 euro. In vast dienstverband kan je dit ook zien als een trede omhoog. Wanneer de economie zich volledig hersteld heeft, zullen wij dit uiteraard ook weer terug zien in de verhogingen. Ik ben in ieder geval blij dat ik verhoging heb gehad. Bij sommige is dat nog maar afwachten.
Pagina: 1