Toon posts:

[7800GTX] geen boot en geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heb een probleempje met mijn huidige systeem:

Moederbord: A8N-SLI
Videokaart: GeForce 7800GTX
RAM: 2x1024

Systeem heeft zo'n 5 jaar zonder echte problemen gewerkt.
Echter op een dag besloot hij niet meer op te starten.

Als ik de power knop indruk gaat de fan van het moederbord draaien. Daarna legt hij contact met de 7800GTX waarvan ook de fan gaat draaien.
Het rare is dat vroeger toen hij gewoon nog door starte dat de fan van de 7800GTX eventjes op 100% draaide en dan afzwakte tot een wat rustiger tempo. Nu blijft de fan van de 7800GTX continu op 100% draaien en dan gaat de pc dus niet meer veder. Ik heb dus ook totaal geen beeld. Hij blijft continu op zwart staan.

Heb al van alles geprobeerd:
- RAM modules eruit gehaald > zelfde resultaat
- Videokaart in 2de PCI slot gestoken > zelfde resultaat

Als ik de 7800GTX eruit haal (dus helemaal geen videokaart) dan start de pc ook niet op. Er zit ook geen onboard video op zover ik weet. Hij blijft dus dan hangen met zwart scherm op het punt dat hij contact zou leggen met de videokaart. Het lijkt wel of het moederbord perse wil dat er een 7800GTX inzit. Maar ik kan niet in het BIOS komen...

Ik heb even een andere videokaart gehaald ASUS EN210 SILENT en deze in het slot van de 7800GTX gepropt. Hierbij krijg ik hetzelfde probleem als wanneer ik er geen videokaart in heb zitten.

Mijn vraag hierbij is de ASUS EN210 SILENT wellicht niet geschikt is voor mijn moederbord? Welke type zou ik hiervoor wel kunnen gebruiken uit de huidige verkrijgbare serie?

Ik heb dus zwaar het vermoeden dat het aan de videokaart ligt. Of denken jullie hier anders over?

Alvast bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Gezien je niet aangeeft dat de PC beep-codes geeft zonder RAM of VGA denk ik dat misschien de BIOS batterij leeg is. Probeer die eens te vervangen en kijken wat er dan gebeurt.

Verder wat je misschien kan proberen:
- oude PCI videokaart (uit een oude P1 ofzo)
- andere voeding (misschien dat je huidige de piekspanning tijdens het inschakelen niet meer aan kan)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Nemesizz

Er zijn inderdaad geen beeps te horen ook niet als ik de RAM modules of de videokaart eruit haal.

Ik heb helaas geen toegang tot een verouderde grafische kaart... Zal marktplaats een afspeuren...

En even aan die battery peuteren...

Bedankt voor de reactie!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:41

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zoek een pci vga kaartje, en je test een andere poort en vaak voor paar euri klaar..
mss nog handiger, doe de gtx7800 eens testen in een ander systeem..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de cmos battery en netsnoer losgehaald heeft geen effect gehad.

In principe zou de pc gewoon moeten opstarten als ik de videokaart eruit haal. toch? maar dat doet hij niet hij blijft hangen op het punt dat hij conntact met de videokaart zou leggen.

is het mogelijk dat de pc niet opstart als er niet iets van een videokaart inzit aangezien er ook geen onboard video opzit?

zo'n pci kaarte zou dan wellicht werken ga ik ff proberen

• Tomtomgogo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dit kan stom klinken maar heb je de 2 kabels van de stroom voorziening van je mobo er wel aanzitten ? Want als je die kleine niet hebt aangesloten heb je geen beeld geluid en hij boot niet normaal
Want als de kleine er niet in zit stuurt je mobo niks
Pagina: 1