Ubuntu 10.10 reshare sshfs mount via NFS == probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 21:35
Ik wil een sshfs (fuse) share welk op een linux (ubuntu 10.10) systeem is aangemaakt verder door sharen aan een Windows systeem via NFS, dit geeft in de praktijk een heel vreemd probleem.

Het probleem is dat ik enkele remote mappen (op een remote server) toegankelijk moet hebben op een systeem binnen mijn LAN omgeving, de server zelf is een centos hosting server.
Op deze server is er SSH en FTP toegang.

Ik kan probleemloos via een SSHFS share de mappen mounten aan mijn lokale ubuntu desktop systeem, dit werkt probleemloos, echter ik moet ook zeer vaak in Windows werken en heb deze zelfde mappen ook nodig.
Het is van belang dat deze share al bij boot aanwezig is omdat enkele lokale programma's data moeten lezen en schrijven op deze shares, deze programma's hebben zelf geen mogelijkheid om bv een SSH of FTP verbinding te maken, deze kunnen enkel vanaf het lokale systeem lezen en schrijven.

Helaas bestaat er voor Windows geen SSHFS dus ben ik op zoek gegaan naar een oplossing.

Wat ik gevonden heb is de volgende constructie:
- centos server via SSH key benaderen
- ubuntu servertje in mijn lan gebruiken (server is er al) en de benodigde mappen via SSHFS mounten aan het bestand systeem van deze ubuntu server
- NFS server installeren op deze ubuntu server
- vanuit de gewenste Windows PC met een NFS client een verbinding maken en de mappen wederom mounten

Dit alles heb ik geïnstalleerd en werkt ook op 1 klein (lees groot) detail na.

Het probleem is dus:
- de NFS shares zijn leeg, enkel de mappen worden getoond zonder enige inhoud.
Op de ubuntu server zelf zijn de SSHFS mappen correct inclusief inhoud, echter zodra je deze shared via NFS dan zie je op de NFS client uitsluitend de map share naam maar geen inhoud.
Mount je dit op een ander linux systeem via NFS dan zijn deze hier ook leeg, doe je dit lokaal op de unbuntu server dan zijn ze ook leeg.
Ik kan dus met 100% zekerheid uitsluiten dat dit een NFS cliënt probleem is.
Als test heb ik op de server een map aangemaakt in de share en zelf lokaal een bestand geplaatst, wat schets mijn verbazing, dit is dus **WEL** zichtbaar bij de clients.

Dus:
NFS share: /home/user/shares
/home/user/shares/sshfs_share/bestanden --> NFS --> map naam sshfs_share wordt nog getoond echter geen bestanden
/home/user/shares/local_map/bestanden --> NFS --> local_map en de bestanden worden wel getoond

Ik heb geen flauw idee hoe dit kan, het blijkt dus dat je een sshfs share niet kunt door sharen via NFS.

Ik heb hetzelfde gedaan via samba ipv nfs, dit werkt wel echter dit wil ik eigenlijk niet

Herkend iemand dit probleem en weet hiervoor ook een oplossing voor?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoe exporteer je die mappen? Welke NFS versie en welke opties?
Ken je de nohide/crossmnt opties (man 5 exports)?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
nfs4 gebruiken, of per apart FS een nieuwe nfs share maken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
ik gebruik de NFS versie welke standaard in ubuntu zit, welke dit is geen idee (geen idee hoe te achterhalen eerlijk gezegd)

Ik heb ook al getracht om elke fuse share een aparte NFS share te maken echter dan krijg ik alleen de eerste FUSE share te zien bij alle shares
De client shared dus netjes bv 4 fuse shares echter in alle 4 de shares staat de inhoud van de eerste fuse share, de 2,3 en 4de share zijn dus niet aanwezig, wel op de server!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het zal wel om NFS3 gaan dan. Dingen hersharen met NFS is altijd al problematisch geweest.

google: nfs fuse -> http://svn.rot13.org/inde...fuse/cvs/README.NFS?rev=4

1 4 dpavlin NFS exporting is supported on kernels versions >= 2.6.0. For 2.4.X
2 kernels the exporting infrastructure is not refined enough, so don't
3 expect this to work.
4
5 You need to add an fsid=NNN option to /etc/exports to make exporting a
6 FUSE directory work.
7
8 You may get ESTALE (Stale NFS file handle) errors with this. This is
9 because the current FUSE kernel API and the userspace library cannot
10 handle a situation where the kernel forgets about an inode which is
11 still referenced by the remote NFS client. This problem will be
12 addressed in a later version.

Toon ons je /etc/exports !

Kijk ook even naar de "allow_other" (iirc) optie van Fuse, die zou er ook iets mee te maken kunnen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24-02-2011 17:31 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22
Het is geen oplossing voor je probleem met NFS, maar ik gebruik altijd het tooltje ExpanDrive (http://www.expandrive.com/windows) om SSHFS-shares te benaderen in Windows. Netzoals bij een USB-stick wordt er voor de share een extra drive-letter aangemaakt in je verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
@$n@p$hot

Geniaal, zo'n programmaatje zocht ik net, hiermee kan ik inderdaad via SSH remote mappen mounten aan mijn windows!

Ik test het een paar dagen en als het goed werkt schaf ik het aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Waarom NFS voor windows gebruiken is samba niet veel handiger of denk ik nu te simpel ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lamko schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:33:
Waarom NFS voor windows gebruiken is samba niet veel handiger of denk ik nu te simpel ?
Ja inderdaad Samba lijkt mij ook de oplossing zeker nu Samba vanaf versie 3.5 SMB 2.0 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:20

Theimon

Snapte!?

Voor sshfs in Windows...is het misschien een idee om Expandrive te proberen?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Omdat ik het liefst direct wil werken, dat expandrive (zoals $n@p$hot al aangaf) werkt perfect.
Je moet gewoon vis s-ftps (secure via ssh) elke map aan je systeem, ook over internet.

Samba is in mijn ogen traag en vergt configuratie aan server zijde, expandrive heeft enkel een werkende SSH login nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:20

Theimon

Snapte!?

offtopic:
Whoops...reactie van $n@p$hot even over het hoofd gezien :P

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Pagina: 1