Toon posts:

Encrypted home directory in Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Ubuntu 10.10 en heb tijdens de installatie de 'encrypt home directory' aangevinkt. Als ik het goed begrijp wordt daarmee al mijn data van mijn home dir encrypted opgeslagen in /home/.ecryptfs en is deze alleen toegankelijk met behulp van mijn private key in mijn sessie.

Echter als ik via een andere machine ssh naar mijn machine, en ik log in met een andere username met sudo priv, dan kan heb ik alsnog toegang tot mijn home directory (unencrypted)? Ik zou nu juist graag willen dat alles in mijn home directory alleen toegankelijk is voor mijzelf, zelfs niet voor root (tenzij root mijn private key heeft natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook geprobeerd om de bestanden te openen/lezen? Dat je bestanden zichtbaar zijn terwijl ze encrypted zijn, zegt natuurlijk niets over het kunnen lezen van de bestanden. Zien is anders dan lezen ;). Beetje een dagboek idee, je kan 'm niet lezen omdat deze op slot zit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je tijdens je installatie hebt gekozen voor encrypten van je harde schijf of een deel daarvan, dan is deze na opstarten van je besturingssysteem (tijdelijk) decrypted.
Als je wilt dat een SSH sessie een home dir niet kan benaderen zul je daar permissies voor moeten instellen.
Aangezien je namelijk inlogt met een gebruiker die meestal toegang tot een homedir heeft.

Kijk eens naar de voorbeelden van 'deze pagina van ubuntu' of je daarmee vooruit kunt.