Totaal Beginner: Vps naar Gnome

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lg102
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 09:25
Hallo allemaal,

Ik heb voor een halfjaar een vps aangeschaft, met name om mee te prutsen. Ik was er echter half/half vanuit gegaan dat ik, na het kiezen voor een ubuntu installatie, ook wel een Gui zou hebben. Niet dus. Ik heb beschikking over een command line binnen SolusVm; SShTerm. Na uitgebreid proberen en zoeken naar tutorials, kom ik er toch op een harde manier achter dat ik vooralsnog totaal geen verstand het van de commandline. Ik zou graag een (remote) desktop willen gebruiken om de vps te beheren.

Kan iemand me in de juiste richting sturen?

Bij voorbaat dank,

Leon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ubuntu-desktop installeren, daarmee krijg je een complete X omgeving (+ alle onnodige shit). De vraag is wel of je dat wilt, het kost ontzettend veel geheugen + schijfruimte. Iets wat je nu meestal niet over hebt bij een VPS.

Wat wil je precies doen met de VPS? Het lijkt me services draaien namelijk, maar deze hebben doorgaans geen grafische instel applicatie, daarvoor zul je toch echt de command line in moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je iets zoekt als Webmin, Directadmin, Ispconfig, Plesk, of dergelijke. Zo kan je via 'een website' bijvoorbeeld websites toevoegen die op je servers staan en meerdere ftp/email gebruikers maken. Hopelijk heb je nu wat meer zoektermen om een oplossing te zoeken voor je probleem.

Edit: Overigens ben ik niet bekend met applicaties zoals op Windows waarmee je IIS of dergelijke kan configureren. In non-windows land doen we dat allemaal met programma's als nano ;).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:22:
Edit: Overigens ben ik niet bekend met applicaties zoals op Windows waarmee je IIS of dergelijke kan configureren. In non-windows land doen we dat allemaal met programma's als nano ;).
offtopic:
surprise: wij doen dat in Windows land ook al jaren via scripts en commandline utils hoor ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
nano?

vi zul je bedoelen!

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Dit wordt door mijn vps aanbieder aangeboden :
Ubuntu 10.04 - 32 bit - RemoteDektop (NX)
This will install: Ubuntu 10.04 32 bit. GNOME GUI with Firefox browser. NX is an exciting new technology for remote display. It provides near local speed application responsiveness over high latency, low bandwidth links.

En is volgens mij wat jij zoekt !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat wil je met die VPS? Voor de veel serverachtige dingen is er helemaal geen gui al zijn er wel allerlei webbased dingen. Vertel ons wat je wil en dan helpen wij je op weg.

Als je toch op de GUI wil inloggen is het voornoemde NX een prima keuze, maar dan moet je het wel geinstalleerd zien te krijgen. En dat is ook een beetje het probleem met alle andere oplossingen, je zal het wel eerst via de commandline moeten installeren... (al hoeft dat niet moeilijk te zijn).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lg102
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 09:25
Ok, ik heb jullie suggesties doorlopen, maar het heeft me nog niet verder gebracht. Ik kan wel een andere distributie kiezen, maar geen met remote desktop.

Ik wil op de server een lichte minecraft server zetten; voor niet meer dan 3 of vier spelers te gelijk. Nu zet ik die thuis gewoon aan op het moment dat iemand er graag in wil, maar omdat de snelheid van mijn internetverbinding niet boven de 160 kbs uitkomt is er aan alle kanten lag. Ik moet dus ook bestaande mappen overzetten.

Ik ben zelf ook verder blijven zoeken, en ik vond dit:

http://markus.revti.com/2...ktop-on-ubuntu-linux-vps/

Maar ik kom aan het eind van alle stappen alleen op een grijs scherm uit.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om me weer een beetje verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:47

Quad

Doof

Je zult toch tutorials door moeten lezen ivm de CLI.
Zo heb ik het ook geleerd en kan ik in een hand om draai makkelijk een server installeren en configureren.
Webmin is een handige tool waarmee je services enzo kan inzien.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:48:
[...]

offtopic:
surprise: wij doen dat in Windows land ook al jaren via scripts en commandline utils hoor ;)
Inderdaad ik werk momenteel zelf op een Windows afdeling en vooral de windows commandline en met name powershell wordt bij ons heel veel gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:49
Is http://timashley.me/node/596 oid niet een beetje wat je zoekt? (Dwz dat is wat ik vind als ik bij google 'minecraft ubuntu' intik.)
Er zijn heus wel mensen voor je geweest met jou probleem, en je hoeft niet alles te weten voordat je iets kan. Probeer te snappen wat die commando's/stappen in zo'n tutorial doen. Lees goed. Die commandline is niet zo eng als die eruit ziet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 28-02-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou adviseren om eerst je eens te verdiepen in linux-server (welke smaak je dan ook wil gebruiken)
Dat kan in virtualbox of vmware server op je eigen pc zonder dat je dat een cent kost. Als je je een beetje ingelezen hebt en wat gestoeid hebt met hoe je services installeert en beheert, kan je alsnog een VPS huren.

Een GUI (en al helemaal Gnome) op een VPS is contra productief. Het enemt gewoon teveel resources van je VPS. Vervolgens zal je ook nog iets als VNC moeten installeren, anders heb je nog niets aan je GUI desktop.

Maar dan nog. Een desktop op een server?? 8)7 |:( (ok met 1 uitzondering: LTSP, for obvious reasons)
Gebruik dan iets als webmin, als je dan toch zo nodig iets klikbaars wil om je server te beheren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:08
Ze zeggen dat ze wel via nx een grafische toegang aanbieden. Dat kan prima, je download de client, daarmee log je in op je server waarna je gewoon gnome of kde als interface krijgt. Gebruik ik ook regelmatig om mijn eigen servertje te beheren.

Kortom doe dat, dan kun je in elk geval er mee aan de slag en op je gemak de commandline interface gaan leren.

Succes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat meerdere mensen hier al zeggen, geen GUI op de server.
Het is natuurlijk aan iedereen om zelf te beslissen wat je met je server doet en wat je erop installeert
Maar wil je je resources nuttig gebruiken moet je dit gewoon niet doen.

Zeker op een VPS moet je geen GUI willen omdat resources daar meestal zeer waardevol zijn.
Als je word gedwongen om CLI te gebruiken beheers je het ook veel sneller.
Dan kun je later altijd nog een webpanel installeren voor je 'gemak',
maar dan begrijp je wel welke commando's op de achtergrond uitgevoerd worden.
Dat blijft anders toch een beetje mistig, en in het geval er iets fout gaat een lange zoektocht.
Zo'n webpanel gebruikt trouwens ook resources, SSH en CL tools is een betere optie. (vind ik)

Draai hier m'n eigen VPS (OpenVz), de server en 5 VPS op een pent.III met 500MB,
moet er niet aan denken dat er ook nog een GUI op draait,
dat ding zou constant swappen en totaal ontoegankelijk worden.

Zat mooie tutoos en hulp te krijgen op dit gebied :)
Pagina: 1