Slechte ADSL verbinding, veel ruis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb een kpn internetabbonement waarbij ik 8mb/s zou moeten krijgen (router aangesloten aan PC met kabel van 3 meter) , echter heb ik een verbindin van 4mb/s (speedtest.net) als ik inlog op mijn router zie ik dat de "noise" best hoog is, kan dit ermee te maken hebben?
hier even een plaatje ter verduidelijking.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/22/1298386939-450.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
70dB upstream line attenuation. :o Dat is héél veel. De rest van de waarden ziet er redelijk in orde uit. Niet schitterend, maar goed genoeg. Je kan eens vragen om op een hoger profiel gezet te worden (je lijkt nu op 4Mbps te staan).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Noise lijkt me nog enigszins acceptabel. De andere waardes lijken wel op een probleempje te wijzen. Er is echter wel wat meer info nodig over hoe je het hebt aangesloten. Hoeveel kabel tot isra, splitters, welk modem etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Het isra punt is zo'n 5 meter van de modem verwijderd (Siemens SX551/SX552 Wireless modem) er zit net voor de modem een splitter.

Als er nog meer info nodig is zeg het maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:31
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:38:
Het isra punt is zo'n 5 meter van de modem verwijderd (Siemens SX551/SX552 Wireless modem) er zit net voor de modem een splitter.

Stond er niet in de instructies dat je zo dicht mogelijk bij het isra punt moest zitten?
En het liefst ook geen splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Petervanakelyen schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:31:
70dB upstream line attenuation. :o Dat is héél veel. De rest van de waarden ziet er redelijk in orde uit. Niet schitterend, maar goed genoeg. Je kan eens vragen om op een hoger profiel gezet te worden (je lijkt nu op 4Mbps te staan).
Ik heb kpn gebeld en die gaven aan dat er inderdaad hoge ruis is, ze zeiden ook dat ik normaal gesproken gewoon 8mb/s moet binnenkrijgen.

Hij begon erover dat ik het telefoonkabeltje van de splitter naar de modem moest vervangen maar dat had geen resultaat. Verder heb ik de router een reset gegeven maar ook zonder resultaat.

Hij ging vanuit de centrale een soort van reconfiguratie doen wat nu 4 dagen duurt. (ik heb wel gewoon internet maar hij gaat nu steeds proberen de maximale snelheid eruit te halen, dat snapte ik niet zo goed..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:38:

Wat ik zou doen is een korter telefoonkabeltje (desnoods even een nieuwe kopen voor de zekerheid) pakken en de splitter er even tussen uit halen. Je modem even van het stroom halen en opnieuw laten syncen. Kijk dan of de line attenuation en de output power waardes veel veranderen. De snelheid waarmee je intraint zal niet direct veranderen omdat dit tegenwoordig via profielen gaat.

Als je nog 'ouwerwetse' telefonie hebt, kan je het na een half uurtje weer zoals nu aansluiten, maar dat kan je een indicatie geven van waar het probleem ligt.

Ik neem trouwens ook even aan dat je echt een 'Basis' abonnement hebt en niet iets van 'Instap Surfen' van Het Net ofzo.

edit:
Merk je trouwens ook dat je internet vaak wegvalt? Dat je vaak je modem moet resetten ofzo, dat soort dingen? Heb je een ISDN telefoonlijn (gehad)? NT1? HomeVox?

[ Voor 8% gewijzigd door Johny_B op 22-02-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:02
Bij veel KPN lijnen is een DLM actief (Dynamic Line Management) het lijkt erop dat je modem nu is ingetraind op 4 mbit down en 512kb up. Als je de bekabeling nu hebt aangepast kan het inderaad zijn dat er een paar dagen overeen gaat dat de DLM (begrenzer) de snelheid hoger instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
markje163 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:53:
Bij veel KPN lijnen is een DLM actief (Dynamic Line Management) het lijkt erop dat je modem nu is ingetraind op 4 mbit down en 512kb up. Als je de bekabeling nu hebt aangepast kan het inderaad zijn dat er een paar dagen overeen gaat dat de DLM (begrenzer) de snelheid hoger instelt.
Je bedoeld dat als ik de bekabeling aanpas dat de begrenzer weer een nieuwe maxwaarde instelt? Is er geen andere manier om die DLM opnieuw in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Johny_B schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:48:
[...]

Wat ik zou doen is een korter telefoonkabeltje (desnoods even een nieuwe kopen voor de zekerheid) pakken en de splitter er even tussen uit halen. Je modem even van het stroom halen en opnieuw laten syncen. Kijk dan of de line attenuation en de output power waardes veel veranderen. De snelheid waarmee je intraint zal niet direct veranderen omdat dit tegenwoordig via profielen gaat.

Als je nog 'ouwerwetse' telefonie hebt, kan je het na een half uurtje weer zoals nu aansluiten, maar dat kan je een indicatie geven van waar het probleem ligt.

Ik neem trouwens ook even aan dat je echt een 'Basis' abonnement hebt en niet iets van 'Instap Surfen' van Het Net ofzo.

edit:
Merk je trouwens ook dat je internet vaak wegvalt? Dat je vaak je modem moet resetten ofzo, dat soort dingen? Heb je een ISDN telefoonlijn (gehad)? NT1? HomeVox?
Dus de router even zo dicht mogelijk bij dat isra punt brengen en met een kortere telefoonkabel aansluiten? Hoelang moet ik die situatie dan zo hebben?

Ja ik heb een kpn+bellen basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Demping op de upstream hoger dan de downstream bij ADSL klopt niet. Dat duidt op een losse draad of een slecht contact tot zelfs sluiting tussen de draden of met aarde.

Controleer je aansluiting en bekabeling thuis. Soms is het een slechte verbinding tussen stekker en wand contactdoos of in de contact doos een draadje bijna los (hangt er tegenaan). Kan ook een snoertje zijn met een draadbreuk.

Is dat het niet? Dan ticket aanmelden bij je ISP zodat een monteur (kpn) de lijn kan nakijken/meten buitenshuis.

De verhouding die normaal is voor ADSL is:

annexA (ADSL over PSTN): 2:1
annexB (ADSL over ISDN): 5:3

Dan is ook je snelheid weer normaal. Als het om DLM gaat moet de helpdesk DLM even resetten, dan zie je het al aan je nieuwe demping dat het verbeterd is en komt meer snelheid daarna.

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 22-02-2011 21:02 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
bjck schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:01:
Demping op de upstream hoger dan de downstream bij ADSL klopt niet. Dat duidt op een losse draad of een slecht contact tot zelfs sluiting tussen de draden of met aarde.

Controleer je aansluiting en bekabeling thuis. Soms is het een slechte verbinding tussen stekker en wand contactdoos of in de contact doos een draadje bijna los (hangt er tegenaan). Kan ook een snoertje zijn met een draadbreuk.

Is dat het niet? Dan ticket aanmelden bij je ISP zodat een monteur (kpn) de lijn kan nakijken/meten buitenshuis.

De verhouding die normaal is voor ADSL is:

annexA (ADSL over PSTN): 2:1
annexB (ADSL over ISDN): 5:3

Dan is ook je snelheid weer normaal. Als het om DLM gaat moet de helpdesk DLM even resetten, dan zie je het al aan je nieuwe demping dat het verbeterd is en komt meer snelheid daarna.
Top, ga ik doen, bedankt voor alle hulp ik zal zo zeggen wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Vanwege de eerder aangehaalde DLM bij KPN zou ik idd eerst even met een kort kabeltje kijken wat de waardes dan zijn. Als die decibellen dan enorm verschillen kan je het na een half uurtje weer 'normaal' aansluiten. Je snelheid zal niet 123 beter worden.

Het DLM systeem werkt als volgt:

Vanwege het wegvallen van jouw verbinding wordt bij KPN geregistreerd dat jouw modem steeds opnieuw inlogt op hun netwerk. Als dit zich bijvoorbeeld enkele dagen achter elkaar voordoet, dan beslist het systeem automatisch dat het voor jou beter zou zijn om een lagere snelheid te krijgen. Dit wordt meestal gedaan na 4/5 dagen. Dan wordt dus je internetsnelheid verlaagd met als doel je toch een stabiele verbinding te geven.

Als dit is gedaan door het DLM-systeem en je vervangt vervolgens al je interne bekabeling om dat te verbeteren, dan moet je een maand wachten. Het DLM-systeem schakelt namelijk wel na enkele dagen omlaag, maar om omhoog te schakelen moet langdurig zijn gebleken dat de verbinding stabiel blijft. Daarom kan je beter kijken naar de decibellen dan naar de snelheid waarop je modem intraint.

Mensen van de technische dienst van KPN kunnen soms wel het DLM-systeem een reset geven. Dan probeert dat systeem meteen weer op het hoogste profiel [bij jou 8 Mb/s] te pakken. Dat is echter niet 'netjes' of hoe je het ook wilt noemen. Jij als gebruiker loopt dan namelijk het risico 4 of 5 dagen een instabiele verbinding te krijgen en uiteindelijk weer dezelfde snelheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Johny_B schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:10:
Vanwege de eerder aangehaalde DLM bij KPN zou ik idd eerst even met een kort kabeltje kijken wat de waardes dan zijn. Als die decibellen dan enorm verschillen kan je het na een half uurtje weer 'normaal' aansluiten. Je snelheid zal niet 123 beter worden.

Het DLM systeem werkt als volgt:

Vanwege het wegvallen van jouw verbinding wordt bij KPN geregistreerd dat jouw modem steeds opnieuw inlogt op hun netwerk. Als dit zich bijvoorbeeld enkele dagen achter elkaar voordoet, dan beslist het systeem automatisch dat het voor jou beter zou zijn om een lagere snelheid te krijgen. Dit wordt meestal gedaan na 4/5 dagen. Dan wordt dus je internetsnelheid verlaagd met als doel je toch een stabiele verbinding te geven.

Als dit is gedaan door het DLM-systeem en je vervangt vervolgens al je interne bekabeling om dat te verbeteren, dan moet je een maand wachten. Het DLM-systeem schakelt namelijk wel na enkele dagen omlaag, maar om omhoog te schakelen moet langdurig zijn gebleken dat de verbinding stabiel blijft. Daarom kan je beter kijken naar de decibellen dan naar de snelheid waarop je modem intraint.

Mensen van de technische dienst van KPN kunnen soms wel het DLM-systeem een reset geven. Dan probeert dat systeem meteen weer op het hoogste profiel [bij jou 8 Mb/s] te pakken. Dat is echter niet 'netjes' of hoe je het ook wilt noemen. Jij als gebruiker loopt dan namelijk het risico 4 of 5 dagen een instabiele verbinding te krijgen en uiteindelijk weer dezelfde snelheid te krijgen.
Ik heb kpn gebeld en hij had het inderdaad over zo'n reset wat zo'n 4/5 dagen duurt, dit heeft hij ook gedaan; hij beschreef die reset als; gedurende 4 of 5 dagen gaan we vanuit de centrale proberen steeds de maximale snelheid te bereiken om te kijken of je wel op de goede snelheid staat ingesteld. Is dit dus die DLM reset? En is het dus ook normaal dat ik daar tot nu toe niks van kon merken?

En je gaf aan dat ik de afstand tussen de modem en het isra punt zo klein mogelijk moest maken met een andere kabel. Bij dat isra punt komt dus zo'n telefoonkabel het huis binnen, hoe moet ik die kabel dan goed maken om in de modem te stoppen? Daar kom ik nog niet helemaal uit..

[ Voor 6% gewijzigd door zozamis op 22-02-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:58:
[...]

Je bedoeld dat als ik de bekabeling aanpas dat de begrenzer weer een nieuwe maxwaarde instelt? Is er geen andere manier om die DLM opnieuw in te stellen?
Als de DLM ziet dat je haalbare snelheid nu hoger is, en dat de verbinding stabiel is ( lees verbrekingen ) Dan zal de DLM schakelen naar een hoger profiel.

EDIT: hierboven wordt het al erg goed uitgelegd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door markje163 op 22-02-2011 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
markje163 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:52:
[...]

Als de DLM ziet dat je haalbare snelheid nu hoger is, en dat de verbinding stabiel is ( lees verbrekingen ) Dan zal de DLM schakelen naar een hoger profiel.

EDIT: hierboven wordt het al erg goed uitgelegd ;)
ja ik snap het, dus na die 4/5 dagen schakelt de DLM pas naar een hoger profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:03:
[...]

ja ik snap het, dus na die 4/5 dagen schakelt de DLM pas naar een hoger profiel?
Ja als DLM vind dat dit mogelijk is, zal hij hoger intrainen. Dus geen resets of rebooten van modem, want dan heeft de aktie van de KPN medewerker geen zin gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
markje163 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:16:
[...]

Ja als DLM vind dat dit mogelijk is, zal hij hoger intrainen. Dus geen resets of rebooten van modem, want dan heeft de aktie van de KPN medewerker geen zin gehad.
huh de medewerken van kpn had aangegeven dat hij die DLMreset had ingesteld tijdens het gesprek ven hij vroeg of ik nog even een reset deed dus dat heb ik maar gedaan, moest ik dus niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
als ik mijn modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt wil zetten dan haal ik mijn experia box dus even los en verplaats hem naar dat punt, daar zet ik er weer stroom op

Het isra punt is bij ons in de woonkamer, er komt een kabel uit de vloer en die gaan naar een telefooningang. Vanuit die telefooningang gaat hij onder de vloer door naar de modem, hoe zorg ik dat ik de kabel in de modem kan stoppen als ik hem even loskoppel uit de telefooningang?

[ Voor 31% gewijzigd door zozamis op 22-02-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Wat bedoel je met 'telefooningang'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Het is een beetje jammer dat er nu eerst een reset van de DLM is uitgevoerd en je nu pas naar interne bekabeling gaat kijken, maar goed. Wat je moet doen is:

- Verplaats je modem naar je splitter.
- Zorg dat de afstand tussen waar de KPN kabel je huis in komt en je splitter [de telefoonstekker waar jij het over hebt gok ik] max 30 cm is.
- Zorg dat de afstand tussen de splitter en de modem ook max 30 cm is.

Vervolgens even een paar dagen wachten. Let op de decibellen die in de modem worden weergegeven en post die als ze veranderen. Dan kunnen wij een beetje meekijken waar het aan ligt/lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Jimster schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:32:
Wat bedoel je met 'telefooningang'.
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/1f/AOrYZltVi/SMWZKlcivWdw==.jpg hier komt de kabel van buiten in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Johny_B schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:35:
Het is een beetje jammer dat er nu eerst een reset van de DLM is uitgevoerd en je nu pas naar interne bekabeling gaat kijken, maar goed. Wat je moet doen is:

- Verplaats je modem naar je splitter.
- Zorg dat de afstand tussen waar de KPN kabel je huis in komt en je splitter [de telefoonstekker waar jij het over hebt gok ik] max 30 cm is.
- Zorg dat de afstand tussen de splitter en de modem ook max 30 cm is.

Vervolgens even een paar dagen wachten. Let op de decibellen die in de modem worden weergegeven en post die als ze veranderen. Dan kunnen wij een beetje meekijken waar het aan ligt/lag.
de splitter is dus dat doosje in het plaatje hierboven? waar je een telefoon op kan aansluiten? hoe sluit ik de splitter aan aan de modem?

bedankt voor alle hulp!

UPDATE;
nadat ik net alles even heb gecontroleerd (aansluitingen) en draadjes heb vastgedraaid krijg ik dit als resultaat
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/22/1298395675-510.png lijkt me goed nieuws?

[ Voor 11% gewijzigd door zozamis op 22-02-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Die line attenuation is stukker beter :) Dus inderdaad goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Dat is niet je splitter. Voordat je je post had bewerkt stond er iets anders over een telefoonstekker.

Wat je in dat plaatje ziet is een wandcontactdoos [wcd]. In de meeste huizen is dat niet waar de telefoonlijn binnen komt. Meestal moet je dan nog even in de meterkast kijken of in de [kruip]kelder. Ik weet niet wat het bouwjaar van de woning is, maar als het na 1960 is dan ben je op totaal de verkeerde plek aan het zoeken. Dit soort aansluitingen [doorgetrokken naar woonkamer terwijl dat niet je officiële aansluitpunt is] kunnen heel goed je slechte waardes verklaren.

Pak een maglight en ga zoeken in de donkere hoekjes van je huis :)

edit:
Laat het zo eens 5 dagen staan. Het lijkt al goed verbeterd

[ Voor 5% gewijzigd door Johny_B op 22-02-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:39:
[...]
[afbeelding] hier komt de kabel van buiten in
Okee dit is een WCD. Wand Contact Doos. Vaak zitten deze aansluitingen in de woonkamer. Zorg ervoor dat je splitter/modem echt dicht bij je hoofdaansluiting zit. Korte ronde telefoonkabels gebruiken. Als je denkt dat je hoofdpunt in de woonkamer hebt zitten, raad ik je aan ook even snel in de meterkast te kijken. Dat je zeker weet dat je alles zo dicht mogelijk op ISRA hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Petervanakelyen schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:46:
Die line attenuation is stukker beter :) Dus inderdaad goed nieuws.
Moet ik nu alsnog de modem dichtbij het isra punt brengen of is het nu opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
zozamis schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:50:
[...]

Moet ik nu alsnog de modem dichtbij het isra punt brengen of is het nu opgelost?
Laat het nog ff zo zitten... ff kijken over een paar werkdagen of de snelheid omhoog is gegaan.... zoniet verplaats je de modem dichterbij ISRA. En dan weer een paar werkdagen afwachten... Je moet de verbrekingen van je DSL lijn zoveel mogelijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Even wachten hoe het nu uitpakt.

Qua demping is je verhouding nog 1:1 en duidt op een probleem nog ergens in de aansluiting. Maar als je downstream en upstream je abonnement snelheid halen en het is stabiel waarom verder gaan. Kan altijd weer zakken of instabiel worden, maar je kan ook dan verder gaan :)

De demping downstream van 8dB is wel heel netjes, je woont binnen 1000m van de centrale waarop je bent aangesloten. Dat is vrij kort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
bjck schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 00:58:
Even wachten hoe het nu uitpakt.

Qua demping is je verhouding nog 1:1 en duidt op een probleem nog ergens in de aansluiting. Maar als je downstream en upstream je abonnement snelheid halen en het is stabiel waarom verder gaan. Kan altijd weer zakken of instabiel worden, maar je kan ook dan verder gaan :)

De demping downstream van 8dB is wel heel netjes, je woont binnen 1000m van de centrale waarop je bent aangesloten. Dat is vrij kort :)
Omdat ik gister weer aan de kabels heb gezeten nadat de DLM reset was uitgevoerd is de reset net opnieuw gedaan zodat er geen negatief effect is van gister, ik ga nu maar een paar dagen afwachten in de hoop dat de snelheid verbeterd, zo niet verplaatst ik de router zo dicht mogelijk naar het isra punt.

Kpn kon inderdaad zien dat de ruis sinds gister sterk was verminderd, in welke mate kun je de snelheid na een DLM reset zien verhogen als de situatie daadwerkelijk is verbeterd? gaat dat in hele kleine stapjes of gaat hij omhoog zo snel als het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Ik heb hier wat foto's van het ISRA-punt, wellicht zorgt dit voor verduidelijking
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452193-20.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452221-920.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452235-440.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452251-710.jpg

dit is in de woonkamer, die dikke kabel is de kabel die het huis binnenkomt, de dunne gaat naar de modem toe,
uit de dikke kabel komen 2 ijzeren draadjes zonder kleur gewikkeld in papier (oude draad?)

Er staat een telefoon op aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door zozamis op 23-02-2011 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Ik heb sinds gister nog geen snelheidsverhoging kunnen merken met die DLM reset, zou dit wel moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Nee dat duurt even, soms een paar dagen en gaat in stapjes omhoog.

Het is nog verre van perfect. Want kroonsteentjes horen niet in een telefoon aansluiting thuis. De grondkabel is inderdaad een hele oude :) Beste is om de grondkabel in een nette aansluit doos te monteren waar een telefoon stekker op kan of eentje met RJ11 stekker mogelijkheid.

Heb je KPN vaste telefonie ook op de lijn dus met een ADSL splitter? Of bel je via je modem met een vast nummer?

PS: In plaats van op jezelf reageren is het gewenst om dan je laatste reactie aan te passen als je nog de laatste was.

[ Voor 117% gewijzigd door bjck op 23-02-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
bjck schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:03:
Nee dat duurt even, soms een paar dagen en gaat in stapjes omhoog.

Het is nog verre van perfect. Want kroonsteentjes horen niet in een telefoon aansluiting thuis. De grondkabel is inderdaad een hele oude :)

Heb je KPN vaste telefonie ook op de lijn dus met een ADSL splitter? Of bel je via je modem met een vast nummer?

PS: In plaats van op jezelf reageren is het gewenst om dan je laatste reactie aan te passen als je nog de laatste was.
Ik heb op dit moment 1 telefoon aangesloten op dat ISRA punt en de rest zijn allemaal draadloze huistelefoons.

Oke, wat ik zo raar vind is dat de snelheid in januari wel gewoon 7mb/s was :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je de telefoon direct aangesloten op het israpunt. Dus dat punt waar de kabel de grond uit komt en de grond weer ingaat? Zo ja dan krijg je ook weer problemen met je adsl lijn. Geen ruis op de telefoonlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Nee nooit ruis gehad op de telefoonlijn, de telefoon is momenteel dus hierop aangesloten.. Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452251-710.jpg die dunne kabel gaat weer de vloer in en naar de modem 5 meter verderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Je lijkt een splitter te missen in je opstelling. 'k Zou als ik jou was alles even netjes recht trekken, dus modem zo dicht mogelijk bij de isra en op de juiste manier aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
ik heb deze splitter alleen de namen zijn anders, wat is hier dsl/phone/line

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298470057-20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Het logo met de telefoon lijkt me naar je telefoon te moeten gaan, lijn is waar de kabel op binnenkomt en modem is de DSL-aansluiting. Lijkt me nogal logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Petervanakelyen schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:21:
Het logo met de telefoon lijkt me naar je telefoon te moeten gaan, lijn is waar de kabel op binnenkomt en modem is de DSL-aansluiting. Lijkt me nogal logisch?
wist niet zeker of dit ook een goede splitter was maar inderdaad meer dan logisch :X

ik heb trouwens het gevoel dat deze opstelling helemaal niet goed klopt, of wel?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/23/1298452235-440.jpg

dikke kabel komt huis binnen, zitten 2 ijzeren draadjes in gewikkeld in papier, word verbonden met de oranje en de witte en de blauwe en de rode worden vastgemaakt in de wanddoosstekker, de dunne kabel met alle kleuren gaat naar de modem

[ Voor 35% gewijzigd door zozamis op 23-02-2011 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14
Lijkt erop dat het kroonsteentje alleen gebruikt is om de draden "af te werken". Rood en blauw naar de WCD is prima, dat is 9 van de 10 keer de kleurencombo waar signaal op staat.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
In jouw situatie zit je telefoon voor de splitter. Je telefoon moet achter de splitter. Neem je installatiehandleiding nog eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Ik denk dat je lijn die binnen komt naar de splitter wordt geleid via oranje-wit (via kroonsteen gekoppeld). En dan terug via rood-blauw na de splitter om een toestel aan te kunnen sluiten op de contact doos die je laat zien op de foto.

Dat wordt vaker door monteurs zo gedaan om elk aansluitpunt te kunnen blijven gebruiken voor je vaste KPN telefoon en de splitter wordt dan bij je modem geplaatst. In de kabel met 4 draden worden dan 2 gebruikt om signaal van je ISRA naar de splitter te leiden en twee andere om terug naar de contactdoos te leiden voor telefonie.

Opzich heb je het grootste probleem al opgelost en sterk verbeterd. De dempig van 8dB / 8dB is heel laag behalve dat de upstream ongeveer de helft zou moeten zijn van de downstream. Dus down 8dB om 4dB ongeveer (geen exacte wetenschap). Maar als het nu stabiel is en snel genoeg zit het opzich prima, gaat het weer mis kan je altijd nog kijken.
Jimster schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:01:
In jouw situatie zit je telefoon voor de splitter. Je telefoon moet achter de splitter. Neem je installatiehandleiding nog eens door.
Dat kan ook nog het geval zijn, dan is mijn aanname in verhaal niet juist.

Dan krijg je het simpele effect als je de vaste telefoon gaat gebruiken deze je ADSL signaal laat wegvallen en hoor je door je toestel meestal de modem praten in hele hoge tonen (sommige toestellen).

Maar ik twijfel ook heel erg of hij niet internet bellen heeft bij KPN. Het is niet uitgesloten dat het gaat om een lijnsharing situatie met vaste POTS telefonie van KPN en een ADSL verbinding dus met splitter. Of dat het internet bellen is en toestel aan de modem phone poort is aangesloten.

[ Voor 31% gewijzigd door bjck op 23-02-2011 21:05 ]

• zozamis
bjck schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:03:
Ik denk dat je lijn die binnen komt naar de splitter wordt geleid via oranje-wit (via kroonsteen gekoppeld). En dan terug via rood-blauw na de splitter om een toestel aan te kunnen sluiten op de contact doos die je laat zien op de foto.

Dat wordt vaker door monteurs zo gedaan om elk aansluitpunt te kunnen blijven gebruiken voor je vaste KPN telefoon en de splitter wordt dan bij je modem geplaatst. In de kabel met 4 draden worden dan 2 gebruikt om signaal van je ISRA naar de splitter te leiden en twee andere om terug naar de contactdoos te leiden voor telefonie.

Opzich heb je het grootste probleem al opgelost en sterk verbeterd. De dempig van 8dB / 8dB is heel laag behalve dat de upstream ongeveer de helft zou moeten zijn van de downstream. Dus down 8dB om 4dB ongeveer (geen exacte wetenschap). Maar als het nu stabiel is en snel genoeg zit het opzich prima, gaat het weer mis kan je altijd nog kijken.

[...]

Dat kan ook nog het geval zijn, dan is mijn aanname in verhaal niet juist.

Dan krijg je het simpele effect als je de vaste telefoon gaat gebruiken deze je ADSL signaal laat wegvallen en hoor je door je toestel meestal de modem praten in hele hoge tonen (sommige toestellen).

Maar ik twijfel ook heel erg of hij niet internet bellen heeft bij KPN. Het is niet uitgesloten dat het gaat om een lijnsharing situatie met vaste POTS telefonie van KPN en een ADSL verbinding dus met splitter. Of dat het internet bellen is en toestel aan de modem phone poort is aangesloten.
het dichtgedrukte klopt helemaal, heeft het nog zin om die opstelling te wijzigen?
Mijn abbo is internet+bellen basis van KPN/

• Jimster
Duidelijk.. je ADSL signaal gaat via je wandcontactdoos en kroonsteen naar je modem en van daaruit gaat je telefoonsignaal (voip) via dezelfde kabel terug naar je wandcontactdoos.
Het is beter om je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te plaatsen. Nu zit er nog een kroonsteen tussen en dat zorgt toch voor extra weerstand/storing. Het is een kwestie van uitproberen om te zien wat voor winst je ermee haalt, dat kan niemand van tevoren zeggen.
Je moet even ergens een RJ11 tang vandaan toveren en een RJ11 kopje aan de draden die uit de grond komen maken. Die moet je dan in je modem doen. Je telefoon gaat direct in je modem.
Overigens is de splitter (ook in je huidige situatie) overbodig.

• zozamis
Jimster schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 01:08:
Duidelijk.. je ADSL signaal gaat via je wandcontactdoos en kroonsteen naar je modem en van daaruit gaat je telefoonsignaal (voip) via dezelfde kabel terug naar je wandcontactdoos.
Het is beter om je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te plaatsen. Nu zit er nog een kroonsteen tussen en dat zorgt toch voor extra weerstand/storing. Het is een kwestie van uitproberen om te zien wat voor winst je ermee haalt, dat kan niemand van tevoren zeggen.
Je moet even ergens een RJ11 tang vandaan toveren en een RJ11 kopje aan de draden die uit de grond komen maken. Die moet je dan in je modem doen. Je telefoon gaat direct in je modem.
Overigens is de splitter (ook in je huidige situatie) overbodig.
Je bedoeld dat ik die dikke kabel meteen in mijn modem moet doen? Uit die dikke draad komen maar 2 ijzeren draadjes..

ps. jou beschrijving van de situatie klopt

• zozamis
na veel geklooi heb ik eens gekeken naar andere abonnementen omdat ik nu internet en bellen van kpn heb en tv van upc, die televisie kost me 50 euro per 3 maanden dus ik ga nu mijn abbonement veranderen. Na speurwerk ben ik terechtgekomen op deze 2 abbonementen

Tele2 3-in-1 superdeal klik
• 20Mb/s
• Interactieve televisie
• eerste 12 maanden 35 euro p/m, daarna 40 euro p/m

UPC Alles-in-1 voordeelpakket klik
• 25mb/s
• Kabel tv/radio (meerdere tv's) en Digitale TV (voor maar 1 tv toch??)
• eerste 4 maanden 40 euro p/m daarna 45 euro p/m

Hebben jullie nog suggestief of opmerkingen over deze beslissing?

• Nielson
Tele2 is ook adsl en zal dus ws tegen dezelfde limieten aanlopen als je nu hebt. Had je inmiddels al geprobeerd om het modem rechstreeks met een nette korte kabel op het isra aan te sluiten? 't Is namelijk nog mogelijk dat die kabel die je nu tussen isra en modem hebt nog van invloed is op de snelheid.

• zozamis
Nielson schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:31:
Tele2 is ook adsl en zal dus ws tegen dezelfde limieten aanlopen als je nu hebt. Had je inmiddels al geprobeerd om het modem rechstreeks met een nette korte kabel op het isra aan te sluiten? 't Is namelijk nog mogelijk dat die kabel die je nu tussen isra en modem hebt nog van invloed is op de snelheid.
Nou de kabel die het huis binnenkomt moet eerst met een kroonsteentje aan de oranje en witte vastgemaakt worden omdat die ijzeren draadjes zo dik zijn, ik krijg morgen nieuwe kabels thuisgestuurd en dan ga ik dat doen.

Maar stel het probleem word opgelost, welk abbo zou je me aanraden?

[ Voor 5% gewijzigd door zozamis op 24-02-2011 16:52 ]

Verwijderd

zozamis, de verbinding van de dikke kabel naar telefoniekabel kan je beter doen met een lasverbinding.
Daar waar nu heel veel signaal verloren gaat is in het kroonsteentje.

Een andere mogelijkheid is , aan de dikke kabel een RJ-11 telefoondoos monteren en hier verder gaan naar het modem.

(Niet iedereen heeft een kwetstang in huis om de las aan te leggen.)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 18:27 ]

• zozamis
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 18:23:
zozamis, de verbinding van de dikke kabel naar telefoniekabel kan je beter doen met een lasverbinding.
Daar waar nu heel veel signaal verloren gaat is in het kroonsteentje.

Een andere mogelijkheid is , aan de dikke kabel een RJ-11 telefoondoos monteren en hier verder gaan naar het modem.

(Niet iedereen heeft een kwetstang in huis om de las aan te leggen.)
De kabel is te dik om een RJ11 connector aan te doen, het is al een oude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Sorry voor de dubbelpost maar ben nu eventjes bezig die afstand zo kort mogelijk te maken,
die dikke draad die uit de grond komt komen 2 ijzeren draadjes uit, die maak ik vast aan de witte en de oranje ader van een telefoonkabeltje. aan de andere kant van het telefoonkabeltje maak ik een rj11 stekkertje en die plus ik in de adsl poort van de modem. Is dat goed of moet ik ook nog wat met die blauwe en rode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Binnenkomende adsl signaal staat op twee aders (één aderpaar), meer heb je niet nodig. Kleuren van de aders van het kabeltje wat je gebruikt maakt niet uit, zolang het maar overeenkomt met de twee binnenste pinnetjes van je rj11 connector.

[ Voor 77% gewijzigd door Nielson op 25-02-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
zozamis schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:27:
Sorry voor de dubbelpost maar ben nu eventjes bezig die afstand zo kort mogelijk te maken,
die dikke draad die uit de grond komt komen 2 ijzeren draadjes uit, die maak ik vast aan de witte en de oranje ader van een telefoonkabeltje. aan de andere kant van het telefoonkabeltje maak ik een rj11 stekkertje en die plus ik in de adsl poort van de modem. Is dat goed of moet ik ook nog wat met die blauwe en rode?
Nee , je moet 'van de dikke draden naar de splitter , en wel bij ingang 'line

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zozamis schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:27:
die maak ik vast aan de witte en de oranje ader van een telefoonkabeltje.
Hoe?

met een kroonsteentje of via een telefoon lasdoos? (Via het laatste is beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Ik heb ook een dergelijk probleem gehad. In eerste instantie heb ik de boel zelf aan willen sluiten, er kwamen in het isra punt 6 aderparen binnen, uiteindelijk bleken de slimmerikken bij KPN niet zoals was afgesproken op de 1e lijn geleverd te hebben maar op de witte en oranje draad van paar 4 (wist ik veel, mij was verteld dat het op één van de roodblauwe paren moest zitten). Daardoor kreeg ik een gratis monteur die het uiteindelijk zo aangesloten had, en nog wel in mijn eigen woning (3 hoog) ook!!

Na een paar dagen kwam ik er achter dat het zwikje langzaam was, (3 mbit ipv 8 mbit).

Na wat onderzoek in het ISRA punt bleek de monteur het zaakje niet goed in de aansluitkam te hebben geprikt. Met wat keukengerei alles weer opnieuw in de kam gedrukt, DLM reset laten doen en whoppa, 7.9 Mbit :)

Nog even bij KPN een lijntest uit laten voeren en mijn lijnkwaliteit bleek uitstekend. Kortom, ik blij!

Heb je zelf al een lijntest laten doen bij de technische dienst?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mensen nog in anno 2011, tevreden zijn met een schamele 8mbit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hier in België lijken providers glasvezel iets heel akelig te vinden.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:48:
Dat mensen nog in anno 2011, tevreden zijn met een schamele 8mbit verbinding.
8Mbit hier en dik tevreden. Kost geen drol, ik hoef niet alles te downloaden wat los en vast zit, en TV is voor paupers.
Pagina: 1