Ik denk dat je lijn die binnen komt naar de splitter wordt geleid via oranje-wit (via kroonsteen gekoppeld). En dan terug via rood-blauw na de splitter om een toestel aan te kunnen sluiten op de contact doos die je laat zien op de foto.
Dat wordt vaker door monteurs zo gedaan om elk aansluitpunt te kunnen blijven gebruiken voor je vaste KPN telefoon en de splitter wordt dan bij je modem geplaatst. In de kabel met 4 draden worden dan 2 gebruikt om signaal van je ISRA naar de splitter te leiden en twee andere om terug naar de contactdoos te leiden voor telefonie.
Opzich heb je het grootste probleem al opgelost en sterk verbeterd. De dempig van 8dB / 8dB is heel laag behalve dat de upstream ongeveer de helft zou moeten zijn van de downstream. Dus down 8dB om 4dB ongeveer (geen exacte wetenschap). Maar als het nu stabiel is en snel genoeg zit het opzich prima, gaat het weer mis kan je altijd nog kijken.
Dat kan ook nog het geval zijn, dan is mijn aanname in verhaal niet juist.
Dan krijg je het simpele effect als je de vaste telefoon gaat gebruiken deze je ADSL signaal laat wegvallen en hoor je door je toestel meestal de modem praten in hele hoge tonen (sommige toestellen).
Maar ik twijfel ook heel erg of hij niet internet bellen heeft bij KPN. Het is niet uitgesloten dat het gaat om een lijnsharing situatie met vaste POTS telefonie van KPN en een ADSL verbinding dus met splitter. Of dat het internet bellen is en toestel aan de modem phone poort is aangesloten.
[
Voor 31% gewijzigd door
bjck op 23-02-2011 21:05
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.