Toon posts:

Dual CPU Workstation presteert niet zoals verwacht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een HP xw8400 workstation met 16GB memory en een MSI GeForce GTX 460 1GB Hawk Videokaart. Het OS is W7-64bit. Er zit 2x een Intel Xeon X535 in. Aardig machientje (met 8 cores) dacht ik zo.

Hier draai ik visualisatiesoftware op van VSG (Avizo 6.1). Lees er grote stacks met images in het geheugen, en na bewerking van de data wordt er volume rendering en/of surface rendering uitgevoerd (interactief). Deze software profiteert het meest van een snelle videokaart, daarna veel geheugen, en tenslotte van een snelle disk en CPU power.

Wat ik echt niet begrijp is dat ik op een systeem met mindere specs vergelijkbare performance, of zelfs beter haal (Intel Quadcore Q9550, 4GB memory en ATI HD4850 ook op W7-64bit)

Zijn er op het HP workstation problemen met de aansturing van de 2 CPU's? Ik zie namelijk bijna nooit dat de CPU-usage boven de 50% uitkomt. De software is slechts ten dele geoptimaliseerd voor multi-threading, maar het lijkt wel of er steeds maar 1 cpu actief is. Ook nooit een gelijkmatige verdeling over de cores.

Op mijn single cpu/quad core (dus 4 cores) machine zie je dat alle cores gelijkmatig belast worden.

Wat is hier aan de hand? Kan iemand er enig licht op werpen?

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Processor affiniteit in taakbeheer toevallig aan? Kan je misschien eens linx draaien, kijken of dan alle core's worden aangesproken?

Verwijderd

Topicstarter
Geen affiniteit voor een bepaalde processor. Ook nooit ingesteld.
Voor zover mij bekend is Linx alleen beschikbaar voor Linux

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12 10:38

CaDje

Framedrops for life

Ik ben niet bekend met de software die je gebruikt, maar om even een voorbeeld te geven, op m'n werk gebruik ik Ansys workbench, deze heeft een standaard licentie. Deze licentie geeft maar toegang tot 2 cores (meer cores kost extra), wellicht dat het bij jouw hetzelfde probleem is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of, als cpu power laag in het lijstje staat, zou er iets met je videokaart drivers zijn oid?

specs

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik heb even het lijstje van VSG3D(pdf) vluchtig doorgenomen over aanbevolen hardware, maar ik zie bij jouw samengesteld systeem geen vreemde zaken voortkomen. Het lijkt er dus toch op dat je moet gaan benchmarken wat de limiterende factor is. Eventueel door bijvoorbeeld game benchmarks op elk systeem te draaien, waarna je daarna kunt zien wat de performance per onderdeel is.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12 12:07
ok, dit volgende is slechts een theorie:

Ik denk dat je software (VSG) niet geschreven is met het idee dat er ooit iemand zal zijn die meer dan 4 cores in zijn pc heeft zitten.
Daarom worden er dus slechts 4 threads opgestart.
Windows denkt slim te zijn door threads op de minst belastte core te zetten. Echter, elke keer dat een thread verhuizen moet, moet ook de cache daarvan meeverhuizen. Dit valt op een pc waar alle cores in 1 package zitten nog wel mee, maar zodra alles de bus over moet, duurt het allemaal langer dan dat je verwacht.

Ik zou dus eens de CPU affiniteit aanzetten, zodat alle threads van VSG op 1 enkele package (dus op 1 Intel Xeon X535) draaien, en ze niet constant heen-en-weer verhuist moeten worden.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1