Win7-64 crasht waar XP en Ubuntu x86 blijven draaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:59
Hallo,

Ik heb een PC gemaakt, en deze crasht onder windows 7 pro x64 met enige regelmaat. Dit is een HTPC met een TeraTec cinergy S2 PCI HD CI.

Ik heb hem al meerdere malen opnieuw geprobeerd, maar ik krijg de Windows 7 niet aan de praat in 64-bits. Graag zou ik dit wel hebben, omdat het een HTPC met dus satelietontvangst in HD moet worden. En hij moet een beetje goed gebruik kunnen maken van de hardware.

Dit zijn de specs

Mobo: M3A770DE (AMD 770)
CPU: Athlon II X2 250 (2x 3000 MHz)
RAM: 4 GB DDR3-1333 Kit (4096 MB)
Video: HD4350 (ATI Radeon HD4350)
Voeding: Rush Power SHA-R600M (600 Watt)
HDD: WD20EARS (2.000 GB)

Zelf weet ik niet of het een productiefout in de hardware kan wezen, of dat het gewoon gene 64-bits aan kan. De TV kaart levert wel x64 drivers mee, net als alle andere hardware. Dus mijn verwachtingen zijn van wel.

Ik hoop dat iemand met wat meer kennis over zulke dingen mij wat meer info kan verstrekken. Als er meer info van mijn kant nodig is, dan zal ik daar voor zorgen.

Groeten en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
Hmm, niemand? Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom probeer je het niet met een 64 bit Vista? Grote kans dat het dan wel werkt.
Heb de specs van zowel je mobo als cpu nagekeken en die kunnen beide 64 bit aan, dus daar zit het hem niet echt. Maak je gebruik van een originele Win 7 dvd of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
Ik gebruik geen orginele DVD. Ik heb via school een MSDN licentie. Deze gebruik ik samen met de ISO van MSDN. En vista is bad-ass langzaam, of valt dat mee als je er alleen maar als HTPC mee aan de haal gaat? Daarbij is het een stap terug in de tijd, en omdat ik de moderne middelen ter beschikking heb, voel ik me nog niet zozeer geroepen om een vista installatie door te voeren.

Daarbij, waarom zou vista wel werken en 7 niet? ASrock zegt dat het MOBO wel win7 compatible is. Ook de drivers zitten er vrolijk bij.

Maar iig bedankt voor je reactie.

[ Voor 8% gewijzigd door joopykoopy op 25-02-2011 11:27 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Heb je al gechecked of alle hardware 64-bits compatible is? En wat verste je onder "crashen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
Wat voor 'crash' heb je dan? Een freeze of valt hij helemaal uit, of .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Beatboxx schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:28:
Heb je al gechecked of alle hardware 64-bits compatible is? En wat verste je onder "crashen"
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:14:
Heb de specs van zowel je mobo als cpu nagekeken en die kunnen beide 64 bit aan, dus daar zit het hem niet echt. Maak je gebruik van een originele Win 7 dvd of niet?
:z

Heb je W7 in 32 bits ook al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

nexhil

BAM!

Crasht hij al gelijk tijdens of pas na de installatie of pas als je de drivers hebt geinstalleerd/?geupdate

[ Voor 8% gewijzigd door nexhil op 25-02-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopykoopy schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:26:
Ik gebruik geen orginele DVD. Ik heb via school een MSDN licentie. Deze gebruik ik samen met de ISO van MSDN. En vista is bad-ass langzaam, of valt dat mee als je er alleen maar als HTPC mee aan de haal gaat? Daarbij is het een stap terug in de tijd, en omdat ik de moderne middelen ter beschikking heb, voel ik me nog niet zozeer geroepen om een vista installatie door te voeren.

Daarbij, waarom zou vista wel werken en 7 niet? ASrock zegt dat het MOBO wel win7 compatible is. Ook de drivers zitten er vrolijk bij.

Maar iig bedankt voor je reactie.
Het ging er mij niet om om een stap terug in de tijd te maken, maar om te kijken of het werkt ja dan de nee.
Problemen uitsluiten is het proberen van de verschillende mogelijkheden die er zijn. Maar blijkbaar heb je daar een probleem mee, ok, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nexhil schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:33:
Crasht hij al gelijk tijdens of pas na de installatie of pas als je de drivers hebt geinstalleerd/?geupdate
inderdaad, probeer 32 bit, geen crash dan is er een hardware+64bit conflict ergens in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Met 4 GB ram geinstalleerd is het voordeel van 64-bit nog niet heel erg schokkend. Een HTPC gaat niet snel meer dan 2 GB per applicatie nodig hebben en dat je in 32-bit mode maar effectief 3,5-3,8 GB van de 4 kan gebruiken is ook geen ramp. De vraag is dus of je nu, voor dit specifieke geval, per sé 64-bit nodig hebt. Ik denk eerlijk gezegd van niet.

Als je (32-bit) XP namelijk wèl stabiel kan draaien, maar Win7 64-bit niet, dan moet je de oorzaak in eerste plaats zoeken in drivers die voor 32-bit wèl stabiel zijn en voor 64-bit blijkbaar (nog) niet.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
De PC crasht random tijdens het draaien. Dan een BSOD (waar ik niet veel wijzer van ben geworden) en dan herstart ie weer vrolijk. Ik zal er vanmiddag even een 64-bits vista in drukken voor testdoeleinden, en als die ook niet vrolijk doet, dan is het probleem met de drivers wss zoals hier al door JumpStart genoemd wordt. Ik heb namelijk even geen 32 bits windows 7 liggen, maar als ik weet dat vista wel goed draait in 64 bits, dan zal het wel niet aan de drivers liggen.

Hartelijk dank voor jullie reactie's. Ik kan weer wat verder testen (dan dat ik in de eerste instantie had gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
Met random crashes denk ik meteen aan defect geheugen, dus ik zou zeker ook ff een memtestje draaien.. kleine moeite om uit te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door - J.W. - op 25-02-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

joopykoopy schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:52:

[...] Ik heb namelijk even geen 32 bits windows 7 liggen, maar als ik weet dat vista wel goed draait in 64 bits, dan zal het wel niet aan de drivers liggen.
Dat kan je, helaas, niet zo stellen. Het geheugenbeheer van Vista is niet volledig identiek aan dat van Win7. Drivers die voor Vista64 geschreven zijn behoren op Win7 te functioneren, maar dat is geen keiharde garantie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat random crashen, gebeurt dat niet toevallig altijd op het moment at de TV kaart actief is? Ik heb ooit een record aantal BSOD's gehad van mijn Hauppauge 500 kaartje de verder gewoon bleef functioneren en dat is ook hier mijn eerste verdachte. Zoals je zelf al aangeeft werkt het onder XP wel goed. Je kan je desnoods het systeem even testen zonder deze kaart. Of je loopt de kabels die erop aangesloten zitten nog even na en controleerd of nergens teveel stroom opzit (gebeurt wel vaker met radio singnalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
@j.W memtest heb ik al een keer gedraait (hele nacht, is dat genoeg) dit was ik echter vergeten te melden (STOM). Deze gaf geen fouten aan toen.

@JumpStart dit wist ik ook niet, ik dacht dat hetgeen wat drivers betreft gewoon identiek was aan elkaar. we zullen zien of ik vista64 wel goed draaiende heb met de drivers.

@larsiano Het gebeurt ook als ik gewoon een DVD kijk, als hij staat te idle'en, ik kan eer totaal geen structuur in vinden. De kabel heeft al jaren in onze klassieke satellietontvanger gedraaid, dus daar zal ook wel geen probleem in zitten. ik dacht eerst ook wel aan een spanning over de kabel ofzo, maar ook zonder die kabel doet hij het niet.

verder draait vista er nu op, maar heb ik niet alle tijd om hem dit weekeinde te testen. dat komt in de loop van de komende week weer, maar tips en trucs zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Win7 x64 van MSDN hebt moet je ook redelijk makkelijk aan een 32 bit versie kunnen komen. die halve gig minder geheugen maakt voor testdoeleinden toch niet zo heel veel uit.

Of anders probeer eens een foutcode van die BSOD's op te schrijven, die geven vaak al een hint in welke richting je het probleem moet zoeken.

En zorg er uiteraard voor dat je de laatste software updates hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntoDevel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 12:20
Als je BSODs hebt dan is het een kwestie van de dump file analyseren met Windbg. Deze vertelt je in 9 van de 10 gevallen wel of het een driver probleem is en welke driver. Hier wordt verteld hoe je dit moet doen: How to read the small memory dump files that Windows creates for debugging

Ik zou dit eerst doen voordat je allemaal verschillende versies van Windows gaat draaien, want Windows 7 x64 is wel de beste optie in jouw geval.

[ Voor 18% gewijzigd door IntoDevel op 25-02-2011 13:28 ]

Pagina: 1