Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49
Aangezien ik de situatie met betrekking tot de politieke hervorming in het Midden-Oosten regelmatig volg en het duidelijk wordt dat het afsluiten van het internet als machtsmiddel wordt (mis/ge)bruikt vroeg ik mij het volgende af;

Wanneer een soortgelijke actie door onze machtshebbers in Nederland zou worden aangewend om het internet af te sluiten om communicatie te verstoren, in hoeverre is het dan mogelijk om een netwerk, als het internet, naast het reguliere internet op te bouwen, met huis tuin en keuken apparatuur (met natuurlijk af en toe de inzet van wat professionelere apparatuur) om toch een netwerk te bewerkstelligen waar men gebruik van kan maken om toch een bepaalde communicatieweg tot stand te brengen met eventueel een gateway naar buiten.

Hoe zou dit er dan uit zien? De vraag is hier niet zozeer om mensen in dezelfde situatie te motiveren dit guerilla netwerk op te zetten, maar hoe dit technisch gemaakt zou kunnen worden.

Ik weet niet of dit het juiste forum is om dit in te posten, maar aangezien het een hypothetisch verhaal is, leek mij dit het juiste forum. Zelfs de titel heb ik moeite mee om die goed begrijpbaar te maken. Desondanks ben ik erg benieuwd naar hoe anderen hier over denken.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
Je hebt uiteindelijk een verbinding naar "het internet" als in naar buiten toe nodig. Dat kan vrijwel alleen met de zeekabels en die heb je waarschijnlijk niet in beheer noch zijn de afstanden goed te overbruggen. Alternatief is dan lokaal, zoals wel gedaan wordt, via satelliet verbindingen e.d. maar capaciteit is daar zeer beperkt en iemand moet maar een satelliet beschikbaar stellen. Dat heb je als bevolking ook niet. Dus gaat een anders land daar voor opdraaien, zou kunnen, maar dat wordt uiteraard niet gewaardeerd door het zittende bestuur wat de boel afgesloten heeft met risico op een vijand.

Al met al een lastige kwestie. Intern op beperkte afstanden communiceren kan uiteraard. Voor een paar duizend euro verbinding je met een straalverbinding 2 dorpjes maar dat gaat de wereld niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 12:26
Sateliet verbinding kan ook.. Kost wat, maar ben je niet gevonden aan draadjes of afstand.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
In Nederland wonen mensen relatief erg dicht bij elkaar en zouden ze een lokale versie van 'het internet' kunnen opzetten. In de landen waar jij echter over praat worden door andere landen en buitenlandse providers telefoonnummers beschikbaar gesteld zodat mensen toch nog over een inbelverbinding kunnen beschikken. XS4All heeft dit nu bijvoorbeeld weer gedaan. Zie ook de site van Rop Gonggrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:56
Packetradio

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Leuk! kan ik mijn C=ommodore weer van zolder halen _/-\o_

Voor nood berichtjes oid is dat wel leuk maar internet zou ik het niet willen noemen :P

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Nee, maar twitter is in de basis ook niet meer dan 160 berichten. Stel je voor dat je daarmee kan verlaan over een denkbeeldige oorlog, dan ben je daar al weer flink mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
DiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:09:
Nee, maar twitter is in de basis ook niet meer dan 160 berichten. Stel je voor dat je daarmee kan verlaan over een denkbeeldige oorlog, dan ben je daar al weer flink mee geholpen.
Maarja hoe ga je het bericht rondsturen dat iedereen een C64 moet gebruiken :P Denk dat 99% van de mensen deze niet meer heeft staan, laat staan weten hoe die werkt.

Maar het ligt er natuurlijk aan hoever het "internet" is afgesloten, als de KPN wijkkasten uitgaan en ziggo de kabels uit de muur trekt dan heb je weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

er zijn genoeg zendamateurs die het protocol nog ondersteunen, het grote nadeel van packet radio is dat je wel een zender moet hebben die zend - bent enorm traceerbaar (simpele peiling) en de communicatie is zeer eenvoudig af te luisteren (c64 of oude laptop met een Degen wereldontvangertje van een paar tientjes werkt al).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Megamind schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:12:
[...]

Maarja hoe ga je het bericht rondsturen dat iedereen een C64 moet gebruiken :P Denk dat 99% van de mensen deze niet meer heeft staan, laat staan weten hoe die werkt.

Maar het ligt er natuurlijk aan hoever het "internet" is afgesloten, als de KPN wijkkasten uitgaan en ziggo de kabels uit de muur trekt dan heb je weinig over.
Oh maar TCP/IP met met een moderne pc lukt wel, alleen met 9600 baud gaat het niet echt opschieten.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
daPet schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:00:
[...]

Oh maar TCP/IP met met een moderne pc lukt wel, alleen met 9600 baud gaat het niet echt opschieten.
Nogmaals: de 9600 baud maakt echt niet uit. (ik ben begonnen op 2400 ;)) ("Who needs more than 2400 baud anyway? ;))

In een guerilla-situatie zou ik me geen zorgen maken over de snelheid, en eigenlijk ook niet over de overdracht van de data. De detectie is het meest belangrijk: je kan heel snel iemand met een bakkie opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Een lokaal netwerk opzetten met DHCP/DNS e.d is tegenwoordig wel te doen.

De pers is uitendelijk met een klein beetje bandbreedte nog wel te benaderen. Maar als je grote groepen mensen op de been wilt krijgen via het netwerk dan wordt het lastig.

Het grootste struikelblok zal waarschijnlijk de infrastructuur zijn. Als internet op ISP niveau wordt afgeblokt, dan blijven er niet veel mogelijkheden over om grote afstanden te overbruggen.

Met UTP kabels kun je in theorie 100 meter overbruggen, deze weer via een switch laten lopen en weer 100 meter overbruggen. Niet ideaal, maar een straat kun je er mee verbinden.

WiFi is een optie, maar zolang je niet kunt repeaten, word het ook lastig om toch een verbinding over grote afstanden te overbruggen tenzij je met straalzenders kunt werken.

Glaslijnen worden via ISP's geregeld en is dus geen directe optie.

Packetradio is inderdaad de beste optie om data te kunnen versturen. Helaas met maximaal 9600bps waardoor bandbreedte erg beperkt is. Twitteren en een beetje mail zou nog wel te doen zijn. Je moet echter wel de beschikbare apparatuur hebben, maar dan kun je met een beetje antenne nog wel een eind komen ook. Je bent dan uiteindelijk wel te peilen, maar of de machtshebbers daar prioriteit aan zullen geven betwijfel ik.

Inbellen naar het buitenland is inderdaad een goede optie. Je haalt daarmee 56k6 verbinding waarover je nog wel wat data kunt verstouwen. Het nadeel is natuurlijk wel dat het een dure optie is en het risico bestaat dat ook telefoonlijnen worden afgesneden waarmee dit ook geen optie is.

Data over een satelliet telefoon is ook nog een optie. Maar ook hier kun je niet echt data verstouwen vanwege de volgens mij erg lage snelheid.

Nu ik er zo over nadenk ben je inderdaad best wel afhankelijk van de infrastructuur van ISP's e.d. en kun je er niet zomaar omheen werken om een netwerk op te zetten dat hier los van staat. Toch knap dat er die landen in het middenoosten mensen elkaar toch weten te vinden om te demonstreren.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Als je echt redelijk onafhankelijk wilt zijn is er eigenlijk maar 1 optie: Iridium maar dat is US dus hangt er vanaf hoe onafhankelijk je dan bent... Van de andere kant bekeken schijnt O. Bin Laden er ook een paar te hebben.
Met packet kom je een eind, zeker op HF en er zijn ook al betere modi beschikbaar.
Telefoonlijn is snel en zeker - vergeet in deze ook de Fax niet, uitstekende foutcorrectie en snel zolang je je bericht in de header stopt en niet in de afbeelding.
Een swift telex aansluiting is ook een optie maar kan je thuis niet krijgen, is een financieel telex systeem uit de jaren 60 (maar nog wereldwijd actief omdatmet name afrika nog niet helemaal digitaal is) dat ook vrije berichten toestaat, dus als je in een grote bank zit kan je de wereld bereiken. Kan me niet voorstellen dat een dictator Swift uitzet, dan krijgt ie ook zijn geld het land niet uit.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 22-02-2011 23:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:09:
Waarom moet dat via Twitter? (Behalve dat het een hype is). Als je wilt verslaan over de misdaden van de Nederlandse revolutionaire garde koop een sateliet telefoon en bel een journalist in het buitenland. Al denk ik dat je in een relatief klein land als nederland nog redelijk ver komt met stoorzenders als je echt serieus bent.

Alternatief die wat makkelijker te traceren is inderdaad gewoon een radio amateur erbij halen. Het internet in de lucht houden als de overheid er serieus mee is om het plat te krijgen? Vergeet het, gewoon bij alle wijkcentrales trekken ze de stekker eruit en het gaat echt niks meer doen. In een stad kan je een klein netwerk in principe opzetten met wifi accesspoints die je weer verbindt met normale LAN kabels. Al blijft het kinderlijk eenvoudig te traceren waar het signaal vandaan komt.

Trouwens zo knap is een demonstratie organiseren zonder internet niet hoor, we hebben ook zat demonstraties gehad voordat het internet bestond.

Maar je beste optie is gewoon een sateliet telefoon/internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
furby-killer schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:55:
[...]

Waarom moet dat via Twitter? (Behalve dat het een hype is). Als je wilt verslaan over de misdaden van de Nederlandse revolutionaire garde koop een sateliet telefoon en bel een journalist in het buitenland. Al denk ik dat je in een relatief klein land als nederland nog redelijk ver komt met stoorzenders als je echt serieus bent.
Nee, dat zeg ik niet: met die 160 tekens zijn revoluties ook geleid, en dan kan je dus prima af met packet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoicks schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:39:
Aangezien ik de situatie met betrekking tot de politieke hervorming in het Midden-Oosten regelmatig volg en het duidelijk wordt dat het afsluiten van het internet als machtsmiddel wordt (mis/ge)bruikt vroeg ik mij het volgende af;

Wanneer een soortgelijke actie door onze machtshebbers in Nederland zou worden aangewend om het internet af te sluiten om communicatie te verstoren, in hoeverre is het dan mogelijk om een netwerk, als het internet, naast het reguliere internet op te bouwen, met huis tuin en keuken apparatuur (met natuurlijk af en toe de inzet van wat professionelere apparatuur) om toch een netwerk te bewerkstelligen waar men gebruik van kan maken om toch een bepaalde communicatieweg tot stand te brengen met eventueel een gateway naar buiten.

Hoe zou dit er dan uit zien? De vraag is hier niet zozeer om mensen in dezelfde situatie te motiveren dit guerilla netwerk op te zetten, maar hoe dit technisch gemaakt zou kunnen worden.

Ik weet niet of dit het juiste forum is om dit in te posten, maar aangezien het een hypothetisch verhaal is, leek mij dit het juiste forum. Zelfs de titel heb ik moeite mee om die goed begrijpbaar te maken. Desondanks ben ik erg benieuwd naar hoe anderen hier over denken.
Dit is in theorie onmogelijk ( internet afsluiten)

In de praktijk kan je kijken naar crackers van huizen. Geen stroom afgesloten, wat doen illegaal aftappen. Met de juiste middelen zou je ergens anders ook internet kunnen aftappen.

Ff een simpele visie waar ik nu moest aan denken toen ik je reactie las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:59:
[...]
Dit is in theorie onmogelijk ( internet afsluiten)
In theorie juist niet, afgezien van satelliet verbindingen, lijkt mij zo. Zodra alle verbindingen verbroken zijn houdt het op. In de praktijk wordt het wat lastiger wellicht tenzij daar een echt systeem voor bestaat.
In de praktijk kan je kijken naar crackers van huizen. Geen stroom afgesloten, wat doen illegaal aftappen. Met de juiste middelen zou je ergens anders ook internet kunnen aftappen.
Als de wijkcentrales e.d. uit gaan is er echt geen prik meer op die lijntjes te vinden.
Ff een simpele visie waar ik nu moest aan denken toen ik je reactie las.
Beetje te simpel wellicht, zeker nav. de posts die reeds geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:08:
[...]
In theorie juist niet, afgezien van satelliet verbindingen, lijkt mij zo. Zodra alle verbindingen verbroken zijn houdt het op. In de praktijk wordt het wat lastiger wellicht tenzij daar een echt systeem voor bestaat.

[...]
Als de wijkcentrales e.d. uit gaan is er echt geen prik meer op die lijntjes te vinden.

[...]
Beetje te simpel wellicht, zeker nav. de posts die reeds geplaatst zijn.
Denk je echt dat fysiek miljoenen gaan uitgeven om fysieke verbindingen te ontkoppelen?

Stel Nl als voorbeeld. Bedoel je kan vanuit een andere land het internet aftappen. Er zijn genoeg technische koppen die dit als kick zien.

Zo kan je alles wel Drogreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 11-09 12:38

Tijntje

Hello?!

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Denk je echt dat fysiek miljoenen gaan uitgeven om fysieke verbindingen te ontkoppelen?

Stel Nl als voorbeeld. Bedoel je kan vanuit een andere land het internet aftappen. Er zijn genoeg technische koppen die dit als kick zien.

Zo kan je alles wel Drogreden
Als ISP's hun netwerk platgooien, dus alle routers en switches uitzetten valt er nog maar weining te internetten. Ze hoeven niet naar iedere wijkcentrale toe om daar de dingen uit te zetten.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Misschien is het voor TS interessant om eens te kijken naar http://ahumanright.org, en specifieker hun laatste project http://buythissatellite.org.

Een organisatie die internet als basisrecht ziet zet zich in om het beschikbaar te maken in landen die geen geld hebben om dekking te bewerkstelligen en landen waar de betrouwbaarheid niet gegarandeerd kan worden vanwege het regime, als ik het goed heb.
Het project behelst het kopen van Terrestar-1, een communicatiesatelliet met enorme capaciteit, waarvan het moederbedrijf failliet is. Die satelliet willen ze dan inzetten voor hun gesubsidieerde dienst.
De kosten willen ze dekken door bandbreedte te verkopen aan telcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Packetradio (onderling), satelliet of zelfs straalverbindingen (extern) moeten kunnen werken. Uiteindelijk wil je een fatsoenlijke bandbreedte voor een zo laag mogelijk prijs en dat is wel te realiseren.

Beperking is echter dat het alleen beperkt aangeboden kan worden gezien de routering, kans op detectie, etc.

Ideaal wil je dus een oplossing die client side zeer lage kosten heeft per individu (gedecentraliseerd) terwijl de grote investering zich in het 'vrije' gebied bevindt (evt gecentraliseerd).

Om de bevolking in brede zin te kunnen informeren en mobiliseren lijken een aantal (amateur)radiozenders me ook een middel die zeer veel impact kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:08
Mits de mobiele telefoon niet is afgesloten zou je gebruik kunnen maken van buitenlandse simkaarten en dan met een dongel ( sim usb adapter ) op internet kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijntje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:22:
[...]

Als ISP's hun netwerk platgooien, dus alle routers en switches uitzetten valt er nog maar weining te internetten. Ze hoeven niet naar iedere wijkcentrale toe om daar de dingen uit te zetten.
Mijn punt was dat een groepering zelf wel een nieuwe koppeling kan maken met een andere land. Leuk dat de nl sites waarsch niet meer werken, maar andere landen zijn dan nog wel perfect te benaderen,

Heb je de film social network gezien?

Echt niet moeilijk om dit bovenstaand te realiseren.

1 aftappen
2 server appratuur koppelen
3 Aan bestand netwerk koppelen

Zie vergelijk het met de radiopiraat. Die kunnen ze ook niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment dat een regering alle lijnen laat afsnijden is er geen communicatie meer mogelijk. Telefoonlijnen werken niet, zendmasten niet. Twitter,sms, internet via kabel of modem etc zullen niet werken. De enige optie die over is lijkt mij sateliet te zijn.Een onderling netwerk zal werken voor korte nabijheid, maar boodschappen naar buiten via de genoemde media is vrij lastig en zal mondeling moeten gebeuren. Ether zal dan ook een optie zijn maar zoals gemeld vrij snel te achterhalen. Misschien dat in dit soort landen de apparatuur nog wat meer aanwezig is. Lokaal kan je natuurlijk wel een hoop met walkie talkie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gaat de EU geen satellieten de ruimte in sturen om wereldwijd satellietinternet te kunnen leveren? Dat kan heel goed als alternatief gebruikt worden als internet wordt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er is overigens wel een zeer groot verschil tussen de economie in Arabische landen en in Nederland. In Arabische landen is de economie niet afhankelijk van Internet. De gemiddelde burger zal het verschil tussen wel of geen internet niet werken, de bedrijvigheid gaat gewoon door. In Nederland zou de economie volledig op zijn gat komen te liggen zonder Internet. Het bedrijf waar ik werk (een certificerings-, validatie-, inspectie- en classificeringsinstelling) zou in ieder geval vrijwel geen werk meer van de grond krijgen want alle belangrijke applicaties zijn gehost bij ons centrale datacentre in Frankrijk. Het telefoonsysteem is VoIP en de hoofdserver staat op een andere vestiging. Een groot gedeelte van de communicatie met klanten gaat via email.

Kortom: een Arabische staat kan de stekker uit het Internet trekken zonder daarmee de economie van het land al te veel mee dwars te zitten. In Nederland (en in Westerse landen in zijn algemeenheid) kan dat niet, want alles is voor een groot deel afhankelijk van het Internet...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is in W&L niet de bedoeling om gewoon maar een link te dumpen. Het doel is discussie, dus leg uit wat BATMAN is en hoe het bijdraagt aan de problematiek waarover gediscussieerd wordt aub.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:10:
[...]

[mbr]Het is in W&L niet de bedoeling om gewoon maar een link te dumpen. Het doel is discussie, dus leg uit wat BATMAN is en hoe het bijdraagt aan de problematiek waarover gediscussieerd wordt aub.[/]
De link is bedoeld om te lezen, maar goed, ik zal het gemakkelijk maken.

Het is dus een protocol dat ieder beschikbaar apparaat een soort van routerfunctie geeft. Alles ad-hoc. Zo zou je alle wifi routers in de buurt met elkaar kunnen laten samenwerken om zo een heel netwerk te krijgen. Als ik wel eens met een laptop en wifi antenne rondrijd heb ik overal wel een draadloze router die mijn gebied overlapt en die in een gebied zit met nog een andere router. Dus het zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn om zonder verbinding te zitten.

Het is een beetje een geklooi, want je moet maar net genoeg mensen vinden die meewerken, maar het is de ultieme manier om een overheidsloos netwerk te hebben. Stel Nederland is overgenomen/afgesloten van internet, maar Belgie nog niet, dan hoeft er (even de bottleneck buiten beschouwing gelaten) maar 1 router in Belgie zijn aangesloten en je kunt toch het internet op. En inderdaad, who needs more than 2400 baud? In zo'n soort van revolutie/crisis heb je geen youtube filmpjes van Lady Gaga nodig, dan heb je aan simpele txt's genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het is erg interessant om te lezen welke mogelijkheden er worden aangedragen om toch te kunnen communiceren wanneer het internet en mogelijk ook telefonie wordt platgelegd.

In principe lijkt het erop dat er twee communicatiekanalen nodig zijn:

Het grote publiek benaderen om elkaar te kunnen motiveren om bijvoorbeeld te gaan demonstreren. Het lijkt erop dat het beste medium de ether is in de vorm van doodgewone radio. Tenslotte heeft iedereen wel de beschikking over een radio om frequenties te kunnen ontvangen. Je kunt als piraat ook vrij snel mobiel zijn waardoor het peilen wat lastiger wordt.

Wat betreft het communicatiekanaal om de rest van de wereld op de hoogte te brengen wat er zoal gaande is, lijkt packetradio het te winnen, ervanuitgaande dat telefoonlijnen en internetverbindingen zijn afgesloten.

Hierboven wordt geopperd dat het internet in principe niet afgesloten kan worden omdat onze economie daarop draait. Ik denk dat dit van ondergeschikt belang wordt als in de ogen van de machtshebbers de staatsveiligheid wordt bedreigd?

De optie die verstekbakker aandraagt kan ik hier op het werk niet even doornemen. Maar klinkt wel erg interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 23-02-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 11-09 12:38

Tijntje

Hello?!

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:39:
[...]

Mijn punt was dat een groepering zelf wel een nieuwe koppeling kan maken met een andere land. Leuk dat de nl sites waarsch niet meer werken, maar andere landen zijn dan nog wel perfect te benaderen,

Heb je de film social network gezien?

Echt niet moeilijk om dit bovenstaand te realiseren.

1 aftappen
2 server appratuur koppelen
3 Aan bestand netwerk koppelen

Zie vergelijk het met de radiopiraat. Die kunnen ze ook niet tegenhouden.
Want alles in een film is gewoon waar natuurlijk.
Als de verbindingen worden uitgezet richting de huizen vanuit de ISP's (ISP moeten dan natuurlijk wel gehoor geven aan de oprdacht van de overheid) heb je gewoon geen prik meer op je lijntje thuis.
Dan kun je wel gaan "aftappen" van België maar daar realiseer je geen landelijk dekkend netwerk mee.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het gaat niet om makkelijk maken, maar om de regels in W&L. Links kunnen als ondersteuning of als referentie gegeven worden in een discussie, maar niet als op zichzelf staand argument, laat staan een bericht met alleen een link erin...

Bij een systeem als BATMAN zul je inderdaad voor afsluiting al een critical mass moeten hebben. Want als Internet eenmaal afgesloten is, waar haal je dan de benodigde software en drivers vandaan? Sowieso lijkt me het BATMAN-systeem voor de Internet-backbone ook een goed routeringsprotocol; de backbone vindt dan vanzelf een route om een doorgesneden kabel heen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
De infrastructuur is het probleem een beetje (allemaal dingen die onder controle vallen van een 'baas'), maar onbewust hebben we al een nieuwe infrastructuur gevormd (elk huishouden heeft wel een draadloze router/telefoon met wifi/etc.) die onafhankelijk is van alle bestaande mogelijkheden (gsm-masten/kabelaansluiting/telefoonaansluiting/etc) en onafhankelijk van een overheid.

Het probleem is alleen dat de gebruikers zich er niet bewust van zijn. Misschien een taak van hardwarefabrikanten om zulke features in te bouwen in wifi-routers? En anders zorgen voor zo'n feature in iets als DD-WRT. En ja, de noodzaak voor dit soort oplossingen komt pas wanneer het niet meer mogelijk is om het op te lossen, ook een beetje jammer. Vandaar dat het er standaard al in zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Volgens mij hebben die fabrikanten wel nuttigere dingen om hun geld aan te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een soortgelijk systeem wordt in Irak trouwens gebruikt voor mobiele telefonie, waarbij elke mobiele telefoon ook een zendmast is. Je hoeft dus niet binnen direct bereik van een zendmast te zijn, als je maar via andere telefoons een zendmast kunt bereiken dan heb je verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zou het dan niet leuk zijn om te kijken of het mogelijk is een soort van gratis cd-distributie op te zetten (of anders bv combineren met ubuntu) waarop een aangepaste versie van dd-wrt staat die zo ingesteld staat dat er een mesh-netwerk ontstaat, met SSID 'crisisnet' oid. Combineer dat met een simpele app die mensen in staat stelt berichten van en naar het netwerk te sturen/ontvangen (soort simpele twitter). Als zulke software genoeg verspreid is over Nederland, dan kan men in geval van nood zonder internetaansluiting zijn of haar router aanpassen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch zullen veel mensen daar (terecht) huiverig voor zijn, Maximus. Zo'n netwerk zal namelijk waarschijnlijk binnen de kortste keren misbruikt worden door spammers, scammers en malware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, daar heb je wel een punt.. Maar ik bedoelde wel dat mensen het dan pas installeren op het moment dat er iets aan de hand is. Of nog beter, dat er een optie/vinkje is in de instellingen van de software die de mogelijkheid tot meshnetwerk aanzet/uitzet.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Je kunt natuurlijk een heel beperkt netwerk opzetten waar vrijwel alle poorten dichtzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 20:08
Wellicht wat aan de extreme kant, maar toch:

In een tijd van oorlog/crisis of soortgelijk kan het natuurlijk best voorkomen dat er geen spanning meer is, door wat voor reden dan ook. Kun je nog zo'n mooi 'simpel' datanetwerk hebben, maar zonder spanning ben je als client dan helemaal nergens.

Als zo'n situatie zich voordoet is een grote AM zender de oplossing. Een AM signaal kun je namelijk zonder een actief element (spanning, batterijen) ontvangen en en wordt zelfs genoeg energie ontvangen om een klein oordopje te laten trillen. Een dergelijk ontvanger heet een crystal radio (google).

Kortom, als er in oorlogstijd geen spanning voorhanden is bij de 'gewone' mens hoeft er maar op één locatie een grote zender te staan, die een grote groep mensen van informatie kan voorzien met minimale middelen aan de ontvanger kant.

(ik ben ook van mening dat er altijd zo'n installatie zend-klaar moet staan, want als het er opaan komt (en er geen spanning is) hebben we NIKS aan DAB, TCP/IP, GSM, WiFi enz. enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Packet met maximaal 9600 baud is weer achterhaald.

Zo'n 10 jaar geleden werden al experimenten gedaan op met meer dan 100 kbit/s.

Daarnaast kan je via de ether foto's sturen (SSTV, werd/wordt zelfs door de NASA gebruikt) en beelden ATV en tegenwoordig zelfs digitaal DATV.

Meelezen is ook geen probleem, want je kan er een afgesproken encryptielaag eroverheen gooien.

@peterkuli:

Enig idee wat voor rendement een AM zender heeft op de middengolf en hoeveel vermogen je erin moet douwen om enigszins verder dan 5 KM te komen*? Met datzelfde vermogen kan je maanden kan je maandenlang een digitaal laagvermogen netwerk in stand houden op hogere frequenties.

Bij Trintelhaven staat een enorme zender voor 1395 AM. Dat ding draait helemaal standalone via een satellietverbinding. Alleen moeten ze af en toe diesel bijvullen om de generators draaiende te houden. Dat ding zuipt brandstof bij de vleet en het komt vaak voor dat er gewoon geen geld is om de zender op te stoken.

[ Voor 58% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 23-02-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

In principe is 'Het Internet' niks anders dan een hoop aan elkaar gekoppelde netwerken. Als jij je thuisnetwerk verbindt met het netwerk van je buurman, en je buurman doet dat weer met zijn buurman, etc etc, dan heb je al een soort internet. Mailserver inrichten en je kunt berichten naar elkaar sturen. Webserver opzetten en je kunt pagina's bekijken.

Het probleem lijkt mij dat er veel afspraken moeten worden gemaakt over de te gebruiken adressen, diensten en protocollen. Er blijft behoefte aan een partij die de rol van ISP op zich neemt en bepaalt wie welk adres/range krijgt. En natuurlijk mis je een aansluiting met de rest van de wereld. Al hoeft er in je 'buurtnetwerk' maar één verbinding te zijn met een echte ISP om de rest toch nog toegang te geven tot het wereldwijde web. Zie het als een uit de klauwen gegroeid bedrijfsnetwerk.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het probleem is dat er geen directe centrale rol gebruikt kan worden in een dergelijke situatie. De vraag is dan ook hoe je tijdens een crisissituatie, gebruik makend van voorhanden zijnde apparatuur, toch een grote groep mensen kunt bereiken en/of de pers bijvoorbeeld in het buitenland op de hoogte kan brengen van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
In een AX25 geschakeld packetnetwerk wordt gebruik gemaakt van nodes en dergelijke, dus dat is het probleem niet Hoicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoicks schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:30:
Het probleem is dat er geen directe centrale rol gebruikt kan worden in een dergelijke situatie. De vraag is dan ook hoe je tijdens een crisissituatie, gebruik makend van voorhanden zijnde apparatuur, toch een grote groep mensen kunt bereiken en/of de pers bijvoorbeeld in het buitenland op de hoogte kan brengen van de situatie.
Nog steeds zelfde antwoord als je de perst in het buitenland op de hoogte wilt brengen, dan ga je niet zelf een nieuw internet maken om te kunnen twitteren maar dan koop je een sateliet telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 20:08
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:16:
@peterkuli:

Enig idee wat voor rendement een AM zender heeft op de middengolf en hoeveel vermogen je erin moet douwen om enigszins verder dan 5 KM te komen*? Met datzelfde vermogen kan je maanden kan je maandenlang een digitaal laagvermogen netwerk in stand houden op hogere frequenties.

Bij Trintelhaven staat een enorme zender voor 1395 AM. Dat ding draait helemaal standalone via een satellietverbinding. Alleen moeten ze af en toe diesel bijvullen om de generators draaiende te houden. Dat ding zuipt brandstof bij de vleet en het komt vaak voor dat er gewoon geen geld is om de zender op te stoken.
Ja, daar heb ik wel een idee over maar jij blijkbaar niet. Met een paar mW en beetje antenne ben je zo 5 km weg. Waarom denk je dat de Wereldomroep op AM zit? Perfect voorbeeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
De wereldomroep zit met 200.000 Watt te stoken en radio Paradijs in Utrecht zit met zo'n 5.000 Watt te stoken en is amper te ontvangen 10 km verderop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen er ook van uit gaan dat zoiets in Nederland niet voor gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij guerilla netwerk horen ook guerilla akties, concentreren op de datacentres, proberen in breken in deze data centres. Laptops vol met informatie/berichten meenemen en alle informatie dumpen naar de rest van de wereld via deze knooppunten en wegwezen (hopelijk onopgemerkt). De normale infrastruktuur zal zo goed als niet werken dus daar kun je weinig mee mee beginnen, adhoc netwerken met je buren blijft natuurlijk wel mogelijk maar is maar zeer beperkt en lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 09:56:
Bij guerilla netwerk horen ook guerilla akties, concentreren op de datacentres, proberen in breken in deze data centres. Laptops vol met informatie/berichten meenemen en alle informatie dumpen naar de rest van de wereld via deze knooppunten en wegwezen (hopelijk onopgemerkt). De normale infrastruktuur zal zo goed als niet werken dus daar kun je weinig mee mee beginnen, adhoc netwerken met je buren blijft natuurlijk wel mogelijk maar is maar zeer beperkt en lokaal.
En jij denkt dat de datacenters wel online blijven :|

Behalve dat ik ook denk dat je teveel films kijkt, wil je nu informatie dumpen in datacenters of ervan afhalen? Van beide zie ik niet echt het nut in.

Het is al meerdere malen gezegd, maar ik doe het nog maar een keer: Als de overheid het internet ervan af wil trekken ga er dan vanuit dat alle wijkcentrales plat gaan, alle grotere knooppunten, alle verbindingen met het buitenland en alle ISPs uit elke router de stekker trekken.

Het antwoord als je informatie naar het buitenland wil krijgen is dan ook nog steeds hetzelfde: kijk minder films en koop een sateliet telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:01:
[...]

En jij denkt dat de datacenters wel online blijven :|

Behalve dat ik ook denk dat je teveel films kijkt, wil je nu informatie dumpen in datacenters of ervan afhalen? Van beide zie ik niet echt het nut in.

Het is al meerdere malen gezegd, maar ik doe het nog maar een keer: Als de overheid het internet ervan af wil trekken ga er dan vanuit dat alle wijkcentrales plat gaan, alle grotere knooppunten, alle verbindingen met het buitenland en alle ISPs uit elke router de stekker trekken.

Het antwoord als je informatie naar het buitenland wil krijgen is dan ook nog steeds hetzelfde: kijk minder films en koop een sateliet telefoon.
Gewoon een kwestie van logisch nadenken.
Tuurlijk blijven die datacentres online, de regering zal niet zichzelf in de voet schieten en heeft die datacentres nodig voor eigen gebruik. En natuurlijk wil je data dumpen en data halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat voor een data dan? Ik blijf het idee houden dat je teveel films hebt gekeken waarbij je met een ninja pak een datacenter insluipt en informatie steelt waarmee de slechteriken neergehaald kunnen worden, in de praktijk zie ik totaal niet in wat je daarvan af denkt te halen (of erop denkt te zetten).

En waarom zou de overheid datacenters online houden als ze het complete internet platgooien. Die datacenters kunnen ook niks doen zonder internet.

[ Voor 48% gewijzigd door Sissors op 02-03-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Ik kon door drukte een tijd niet reageren, maar wel leuk om te zien hoe de discussie zich ontwikkeld heeft.

De vraag is welke maatregelen er normaliter worden genomen om internetverkeer landelijk plat te leggen? Schakelen ze de routers op de knooppunten die lijnen naar het buitenland liggen simpelweg uit? schakelen ze routers tussen ISP's uit?

Aangezien het internet in Libiie ook platgelegd is zou iemand hier een technisch antwoord op moeten kunnen geven hoe zij dit daar hebben gedaan?

Ik kan mij namelijk best voorstellen dat er een aantal datacenters online blijven om de economie wel in stand te houden.In mijn achterhoofd denk ik dan terug aan meer dan een decennium geleden toen KPN nog een landelijk internet onderhield, waarover je buitenlandse sites niet kon benaderen. (ik kan hier touwens niets over vinden op internet)

[ Voor 25% gewijzigd door Hoicks op 03-03-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ik begrijp dat it mensen direct geneigd zijn een internetachtig netwerk als alternatief voor het internet
te zoeken maar als je iets niet wilt is het de enorme overhead en de kwetsbare noodzaak van een netwerk van IP of AX.25 gebaseerde communicatie.
Ambassades gebruiken al jaren pactor, clover, piccolo of noem maar een protocol op.
Wat is er trouwens mis met morsetelegrafie en een fatsoenlijk vercijfer algorithme.
Het gaat om het overbrengen van statusinformatie niks meer.
Zendamateurs op kortegolf zijn waarschijnlijk de enigen die een bericht naar buiten krijgen als het echt mis gaat.
Niet alleen door de beschikbaarheid van hun materiaal maar ook door de kennis van de juiste frequentiekeuze en de vaardigheid met telegrafie (of pactor, psk31 etc).
Het is daarom jammer dat zo weinig technisch geinteresseerde jongeren in het zendamateurisme geinteresseerd zijn.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sateliet telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat hier echt ontzettend vaak voorbij komen.

"Als het internet plat licht, 'koop' je toch gewoon een sateliet telefoon."

Waar ga je zo'n ding kopen? Ik zie ze in ieder geval niet bij de HEMA, V&D of gemiddelde computerzaak liggen. Op internet misschien! Oh wacht...

Nee, met een sateliet telefoon gaat het niet lukken, of je moet iemand in je omgeving hebben die toevallig zo'n ding heeft liggen...

Maar even concreet: in de Nederlandse grensgebieden heb je meer dan vaak een buitenlandse telco. Daarmee kan je toch altijd nog bellen :+. Goed het is geen internet, maar je kan wel je verhaal doen aan de buitenlandse pers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Er zijn providers voor internet over satelliet ... Lijkt me veruit de meest eenvoudige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:23:
[...]

Ik zie dat hier echt ontzettend vaak voorbij komen.

"Als het internet plat licht, 'koop' je toch gewoon een sateliet telefoon."

Waar ga je zo'n ding kopen? Ik zie ze in ieder geval niet bij de HEMA, V&D of gemiddelde computerzaak liggen. Op internet misschien! Oh wacht...

Nee, met een sateliet telefoon gaat het niet lukken, of je moet iemand in je omgeving hebben die toevallig zo'n ding heeft liggen...

Maar even concreet: in de Nederlandse grensgebieden heb je meer dan vaak een buitenlandse telco. Daarmee kan je toch altijd nog bellen :+. Goed het is geen internet, maar je kan wel je verhaal doen aan de buitenlandse pers...
Dat komt omdat dit hele topic erover gaat hoe ze zich er nu al op voor kunnen bereiden voor wanneer NL een politie staat wordt. Dus als je dat wilt doen is het simpele bericht, koop een satelliet telefoon (of internet als je geld teveel hebt).

Oh en Bever heeft iig satelliet telefoons en genoeg andere, al ben je natuurlijk nogal laat met het zoeken naar die dingen als het al fout is gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 07-03-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat je deze discussie moet opsplitsen; Aan de ene kant heb je de oplossingen die gebaseerd zijn op het voor een eventuele afsluiting regelen van een onafhankelijke verbinding. Aan de andere kant heb je de oplossingen die na het uitvallen van het internet, met de spullen die er zijn een soort netwerk opzetten. Mijn geld staat toch nog steeds op het aanpassen van consumenten wireless AP naar een mesh-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Wij hebben satelliet tv en daar kan je ook simpele berichten ontvangen. Wellicht zou je daar wat mee kunnen, daar komen bijvoorbeeld updates doorheen e.d. dus daar is wel degelijk data traffic mogelijk. Is de vraag of je wat met die verbindingen kunt, dan zou je waarschijnlijk toch ingewikkelde rom updates moeten doen e.d. die je niet verspreid krijgt. Een satelliet provider heeft echter een soort van push mogelijkheid.
Pagina: 1