Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Al met al een lastige kwestie. Intern op beperkte afstanden communiceren kan uiteraard. Voor een paar duizend euro verbinding je met een straalverbinding 2 dorpjes maar dat gaat de wereld niet veranderen.
"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Leuk! kan ik mijn C=ommodore weer van zolder halenDiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:32:
Packetradio
Voor nood berichtjes oid is dat wel leuk maar internet zou ik het niet willen noemen
-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering
Maarja hoe ga je het bericht rondsturen dat iedereen een C64 moet gebruikenDiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:09:
Nee, maar twitter is in de basis ook niet meer dan 160 berichten. Stel je voor dat je daarmee kan verlaan over een denkbeeldige oorlog, dan ben je daar al weer flink mee geholpen.
Maar het ligt er natuurlijk aan hoever het "internet" is afgesloten, als de KPN wijkkasten uitgaan en ziggo de kabels uit de muur trekt dan heb je weinig over.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oh maar TCP/IP met met een moderne pc lukt wel, alleen met 9600 baud gaat het niet echt opschieten.Megamind schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:12:
[...]
Maarja hoe ga je het bericht rondsturen dat iedereen een C64 moet gebruikenDenk dat 99% van de mensen deze niet meer heeft staan, laat staan weten hoe die werkt.
Maar het ligt er natuurlijk aan hoever het "internet" is afgesloten, als de KPN wijkkasten uitgaan en ziggo de kabels uit de muur trekt dan heb je weinig over.
-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering
Nogmaals: de 9600 baud maakt echt niet uit. (ik ben begonnen op 2400daPet schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:00:
[...]
Oh maar TCP/IP met met een moderne pc lukt wel, alleen met 9600 baud gaat het niet echt opschieten.
In een guerilla-situatie zou ik me geen zorgen maken over de snelheid, en eigenlijk ook niet over de overdracht van de data. De detectie is het meest belangrijk: je kan heel snel iemand met een bakkie opsporen.
De pers is uitendelijk met een klein beetje bandbreedte nog wel te benaderen. Maar als je grote groepen mensen op de been wilt krijgen via het netwerk dan wordt het lastig.
Het grootste struikelblok zal waarschijnlijk de infrastructuur zijn. Als internet op ISP niveau wordt afgeblokt, dan blijven er niet veel mogelijkheden over om grote afstanden te overbruggen.
Met UTP kabels kun je in theorie 100 meter overbruggen, deze weer via een switch laten lopen en weer 100 meter overbruggen. Niet ideaal, maar een straat kun je er mee verbinden.
WiFi is een optie, maar zolang je niet kunt repeaten, word het ook lastig om toch een verbinding over grote afstanden te overbruggen tenzij je met straalzenders kunt werken.
Glaslijnen worden via ISP's geregeld en is dus geen directe optie.
Packetradio is inderdaad de beste optie om data te kunnen versturen. Helaas met maximaal 9600bps waardoor bandbreedte erg beperkt is. Twitteren en een beetje mail zou nog wel te doen zijn. Je moet echter wel de beschikbare apparatuur hebben, maar dan kun je met een beetje antenne nog wel een eind komen ook. Je bent dan uiteindelijk wel te peilen, maar of de machtshebbers daar prioriteit aan zullen geven betwijfel ik.
Inbellen naar het buitenland is inderdaad een goede optie. Je haalt daarmee 56k6 verbinding waarover je nog wel wat data kunt verstouwen. Het nadeel is natuurlijk wel dat het een dure optie is en het risico bestaat dat ook telefoonlijnen worden afgesneden waarmee dit ook geen optie is.
Data over een satelliet telefoon is ook nog een optie. Maar ook hier kun je niet echt data verstouwen vanwege de volgens mij erg lage snelheid.
Nu ik er zo over nadenk ben je inderdaad best wel afhankelijk van de infrastructuur van ISP's e.d. en kun je er niet zomaar omheen werken om een netwerk op te zetten dat hier los van staat. Toch knap dat er die landen in het middenoosten mensen elkaar toch weten te vinden om te demonstreren.
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Met packet kom je een eind, zeker op HF en er zijn ook al betere modi beschikbaar.
Telefoonlijn is snel en zeker - vergeet in deze ook de Fax niet, uitstekende foutcorrectie en snel zolang je je bericht in de header stopt en niet in de afbeelding.
Een swift telex aansluiting is ook een optie maar kan je thuis niet krijgen, is een financieel telex systeem uit de jaren 60 (maar nog wereldwijd actief omdatmet name afrika nog niet helemaal digitaal is) dat ook vrije berichten toestaat, dus als je in een grote bank zit kan je de wereld bereiken. Kan me niet voorstellen dat een dictator Swift uitzet, dan krijgt ie ook zijn geld het land niet uit.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 22-02-2011 23:12 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Waarom moet dat via Twitter? (Behalve dat het een hype is). Als je wilt verslaan over de misdaden van de Nederlandse revolutionaire garde koop een sateliet telefoon en bel een journalist in het buitenland. Al denk ik dat je in een relatief klein land als nederland nog redelijk ver komt met stoorzenders als je echt serieus bent.DiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:09:
Nee, maar twitter is in de basis ook niet meer dan 160 berichten. Stel je voor dat je daarmee kan verlaan over een denkbeeldige oorlog, dan ben je daar al weer flink mee geholpen.
Alternatief die wat makkelijker te traceren is inderdaad gewoon een radio amateur erbij halen. Het internet in de lucht houden als de overheid er serieus mee is om het plat te krijgen? Vergeet het, gewoon bij alle wijkcentrales trekken ze de stekker eruit en het gaat echt niks meer doen. In een stad kan je een klein netwerk in principe opzetten met wifi accesspoints die je weer verbindt met normale LAN kabels. Al blijft het kinderlijk eenvoudig te traceren waar het signaal vandaan komt.
Trouwens zo knap is een demonstratie organiseren zonder internet niet hoor, we hebben ook zat demonstraties gehad voordat het internet bestond.
Maar je beste optie is gewoon een sateliet telefoon/internet.
Nee, dat zeg ik niet: met die 160 tekens zijn revoluties ook geleid, en dan kan je dus prima af met packet.furby-killer schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:55:
[...]
Waarom moet dat via Twitter? (Behalve dat het een hype is). Als je wilt verslaan over de misdaden van de Nederlandse revolutionaire garde koop een sateliet telefoon en bel een journalist in het buitenland. Al denk ik dat je in een relatief klein land als nederland nog redelijk ver komt met stoorzenders als je echt serieus bent.
Verwijderd
Dit is in theorie onmogelijk ( internet afsluiten)Hoicks schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:39:
Aangezien ik de situatie met betrekking tot de politieke hervorming in het Midden-Oosten regelmatig volg en het duidelijk wordt dat het afsluiten van het internet als machtsmiddel wordt (mis/ge)bruikt vroeg ik mij het volgende af;
Wanneer een soortgelijke actie door onze machtshebbers in Nederland zou worden aangewend om het internet af te sluiten om communicatie te verstoren, in hoeverre is het dan mogelijk om een netwerk, als het internet, naast het reguliere internet op te bouwen, met huis tuin en keuken apparatuur (met natuurlijk af en toe de inzet van wat professionelere apparatuur) om toch een netwerk te bewerkstelligen waar men gebruik van kan maken om toch een bepaalde communicatieweg tot stand te brengen met eventueel een gateway naar buiten.
Hoe zou dit er dan uit zien? De vraag is hier niet zozeer om mensen in dezelfde situatie te motiveren dit guerilla netwerk op te zetten, maar hoe dit technisch gemaakt zou kunnen worden.
Ik weet niet of dit het juiste forum is om dit in te posten, maar aangezien het een hypothetisch verhaal is, leek mij dit het juiste forum. Zelfs de titel heb ik moeite mee om die goed begrijpbaar te maken. Desondanks ben ik erg benieuwd naar hoe anderen hier over denken.
In de praktijk kan je kijken naar crackers van huizen. Geen stroom afgesloten, wat doen illegaal aftappen. Met de juiste middelen zou je ergens anders ook internet kunnen aftappen.
Ff een simpele visie waar ik nu moest aan denken toen ik je reactie las.
In theorie juist niet, afgezien van satelliet verbindingen, lijkt mij zo. Zodra alle verbindingen verbroken zijn houdt het op. In de praktijk wordt het wat lastiger wellicht tenzij daar een echt systeem voor bestaat.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:59:
[...]
Dit is in theorie onmogelijk ( internet afsluiten)
Als de wijkcentrales e.d. uit gaan is er echt geen prik meer op die lijntjes te vinden.In de praktijk kan je kijken naar crackers van huizen. Geen stroom afgesloten, wat doen illegaal aftappen. Met de juiste middelen zou je ergens anders ook internet kunnen aftappen.
Beetje te simpel wellicht, zeker nav. de posts die reeds geplaatst zijn.Ff een simpele visie waar ik nu moest aan denken toen ik je reactie las.
Verwijderd
Denk je echt dat fysiek miljoenen gaan uitgeven om fysieke verbindingen te ontkoppelen?djluc schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:08:
[...]
In theorie juist niet, afgezien van satelliet verbindingen, lijkt mij zo. Zodra alle verbindingen verbroken zijn houdt het op. In de praktijk wordt het wat lastiger wellicht tenzij daar een echt systeem voor bestaat.
[...]
Als de wijkcentrales e.d. uit gaan is er echt geen prik meer op die lijntjes te vinden.
[...]
Beetje te simpel wellicht, zeker nav. de posts die reeds geplaatst zijn.
Stel Nl als voorbeeld. Bedoel je kan vanuit een andere land het internet aftappen. Er zijn genoeg technische koppen die dit als kick zien.
Zo kan je alles wel Drogreden
Als ISP's hun netwerk platgooien, dus alle routers en switches uitzetten valt er nog maar weining te internetten. Ze hoeven niet naar iedere wijkcentrale toe om daar de dingen uit te zetten.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:18:
[...]
Denk je echt dat fysiek miljoenen gaan uitgeven om fysieke verbindingen te ontkoppelen?
Stel Nl als voorbeeld. Bedoel je kan vanuit een andere land het internet aftappen. Er zijn genoeg technische koppen die dit als kick zien.
Zo kan je alles wel Drogreden
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Een organisatie die internet als basisrecht ziet zet zich in om het beschikbaar te maken in landen die geen geld hebben om dekking te bewerkstelligen en landen waar de betrouwbaarheid niet gegarandeerd kan worden vanwege het regime, als ik het goed heb.
Het project behelst het kopen van Terrestar-1, een communicatiesatelliet met enorme capaciteit, waarvan het moederbedrijf failliet is. Die satelliet willen ze dan inzetten voor hun gesubsidieerde dienst.
De kosten willen ze dekken door bandbreedte te verkopen aan telcos.
Beperking is echter dat het alleen beperkt aangeboden kan worden gezien de routering, kans op detectie, etc.
Ideaal wil je dus een oplossing die client side zeer lage kosten heeft per individu (gedecentraliseerd) terwijl de grote investering zich in het 'vrije' gebied bevindt (evt gecentraliseerd).
Om de bevolking in brede zin te kunnen informeren en mobiliseren lijken een aantal (amateur)radiozenders me ook een middel die zeer veel impact kunnen hebben.
Verwijderd
Mijn punt was dat een groepering zelf wel een nieuwe koppeling kan maken met een andere land. Leuk dat de nl sites waarsch niet meer werken, maar andere landen zijn dan nog wel perfect te benaderen,Tijntje schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:22:
[...]
Als ISP's hun netwerk platgooien, dus alle routers en switches uitzetten valt er nog maar weining te internetten. Ze hoeven niet naar iedere wijkcentrale toe om daar de dingen uit te zetten.
Heb je de film social network gezien?
Echt niet moeilijk om dit bovenstaand te realiseren.
1 aftappen
2 server appratuur koppelen
3 Aan bestand netwerk koppelen
Zie vergelijk het met de radiopiraat. Die kunnen ze ook niet tegenhouden.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 11:45 ]
Kortom: een Arabische staat kan de stekker uit het Internet trekken zonder daarmee de economie van het land al te veel mee dwars te zitten. In Nederland (en in Westerse landen in zijn algemeenheid) kan dat niet, want alles is voor een groot deel afhankelijk van het Internet...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het is in W&L niet de bedoeling om gewoon maar een link te dumpen. Het doel is discussie, dus leg uit wat BATMAN is en hoe het bijdraagt aan de problematiek waarover gediscussieerd wordt aub.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
De link is bedoeld om te lezen, maar goed, ik zal het gemakkelijk maken.Mx. Alba schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:10:
[...]
[mbr]Het is in W&L niet de bedoeling om gewoon maar een link te dumpen. Het doel is discussie, dus leg uit wat BATMAN is en hoe het bijdraagt aan de problematiek waarover gediscussieerd wordt aub.[/]
Het is dus een protocol dat ieder beschikbaar apparaat een soort van routerfunctie geeft. Alles ad-hoc. Zo zou je alle wifi routers in de buurt met elkaar kunnen laten samenwerken om zo een heel netwerk te krijgen. Als ik wel eens met een laptop en wifi antenne rondrijd heb ik overal wel een draadloze router die mijn gebied overlapt en die in een gebied zit met nog een andere router. Dus het zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn om zonder verbinding te zitten.
Het is een beetje een geklooi, want je moet maar net genoeg mensen vinden die meewerken, maar het is de ultieme manier om een overheidsloos netwerk te hebben. Stel Nederland is overgenomen/afgesloten van internet, maar Belgie nog niet, dan hoeft er (even de bottleneck buiten beschouwing gelaten) maar 1 router in Belgie zijn aangesloten en je kunt toch het internet op. En inderdaad, who needs more than 2400 baud? In zo'n soort van revolutie/crisis heb je geen youtube filmpjes van Lady Gaga nodig, dan heb je aan simpele txt's genoeg.
In principe lijkt het erop dat er twee communicatiekanalen nodig zijn:
Het grote publiek benaderen om elkaar te kunnen motiveren om bijvoorbeeld te gaan demonstreren. Het lijkt erop dat het beste medium de ether is in de vorm van doodgewone radio. Tenslotte heeft iedereen wel de beschikking over een radio om frequenties te kunnen ontvangen. Je kunt als piraat ook vrij snel mobiel zijn waardoor het peilen wat lastiger wordt.
Wat betreft het communicatiekanaal om de rest van de wereld op de hoogte te brengen wat er zoal gaande is, lijkt packetradio het te winnen, ervanuitgaande dat telefoonlijnen en internetverbindingen zijn afgesloten.
Hierboven wordt geopperd dat het internet in principe niet afgesloten kan worden omdat onze economie daarop draait. Ik denk dat dit van ondergeschikt belang wordt als in de ogen van de machtshebbers de staatsveiligheid wordt bedreigd?
De optie die verstekbakker aandraagt kan ik hier op het werk niet even doornemen. Maar klinkt wel erg interessant.
[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 23-02-2011 12:57 ]
Want alles in een film is gewoon waar natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:39:
[...]
Mijn punt was dat een groepering zelf wel een nieuwe koppeling kan maken met een andere land. Leuk dat de nl sites waarsch niet meer werken, maar andere landen zijn dan nog wel perfect te benaderen,
Heb je de film social network gezien?
Echt niet moeilijk om dit bovenstaand te realiseren.
1 aftappen
2 server appratuur koppelen
3 Aan bestand netwerk koppelen
Zie vergelijk het met de radiopiraat. Die kunnen ze ook niet tegenhouden.
Als de verbindingen worden uitgezet richting de huizen vanuit de ISP's (ISP moeten dan natuurlijk wel gehoor geven aan de oprdacht van de overheid) heb je gewoon geen prik meer op je lijntje thuis.
Dan kun je wel gaan "aftappen" van België maar daar realiseer je geen landelijk dekkend netwerk mee.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Bij een systeem als BATMAN zul je inderdaad voor afsluiting al een critical mass moeten hebben. Want als Internet eenmaal afgesloten is, waar haal je dan de benodigde software en drivers vandaan? Sowieso lijkt me het BATMAN-systeem voor de Internet-backbone ook een goed routeringsprotocol; de backbone vindt dan vanzelf een route om een doorgesneden kabel heen, bijvoorbeeld.
Het probleem is alleen dat de gebruikers zich er niet bewust van zijn. Misschien een taak van hardwarefabrikanten om zulke features in te bouwen in wifi-routers? En anders zorgen voor zo'n feature in iets als DD-WRT. En ja, de noodzaak voor dit soort oplossingen komt pas wanneer het niet meer mogelijk is om het op te lossen, ook een beetje jammer. Vandaar dat het er standaard al in zou moeten zitten.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
In een tijd van oorlog/crisis of soortgelijk kan het natuurlijk best voorkomen dat er geen spanning meer is, door wat voor reden dan ook. Kun je nog zo'n mooi 'simpel' datanetwerk hebben, maar zonder spanning ben je als client dan helemaal nergens.
Als zo'n situatie zich voordoet is een grote AM zender de oplossing. Een AM signaal kun je namelijk zonder een actief element (spanning, batterijen) ontvangen en en wordt zelfs genoeg energie ontvangen om een klein oordopje te laten trillen. Een dergelijk ontvanger heet een crystal radio (google).
Kortom, als er in oorlogstijd geen spanning voorhanden is bij de 'gewone' mens hoeft er maar op één locatie een grote zender te staan, die een grote groep mensen van informatie kan voorzien met minimale middelen aan de ontvanger kant.
(ik ben ook van mening dat er altijd zo'n installatie zend-klaar moet staan, want als het er opaan komt (en er geen spanning is) hebben we NIKS aan DAB, TCP/IP, GSM, WiFi enz. enz.)
Zo'n 10 jaar geleden werden al experimenten gedaan op met meer dan 100 kbit/s.
Daarnaast kan je via de ether foto's sturen (SSTV, werd/wordt zelfs door de NASA gebruikt) en beelden ATV en tegenwoordig zelfs digitaal DATV.
Meelezen is ook geen probleem, want je kan er een afgesproken encryptielaag eroverheen gooien.
@peterkuli:
Enig idee wat voor rendement een AM zender heeft op de middengolf en hoeveel vermogen je erin moet douwen om enigszins verder dan 5 KM te komen*? Met datzelfde vermogen kan je maanden kan je maandenlang een digitaal laagvermogen netwerk in stand houden op hogere frequenties.
Bij Trintelhaven staat een enorme zender voor 1395 AM. Dat ding draait helemaal standalone via een satellietverbinding. Alleen moeten ze af en toe diesel bijvullen om de generators draaiende te houden. Dat ding zuipt brandstof bij de vleet en het komt vaak voor dat er gewoon geen geld is om de zender op te stoken.
[ Voor 58% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 23-02-2011 15:21 ]
Het probleem lijkt mij dat er veel afspraken moeten worden gemaakt over de te gebruiken adressen, diensten en protocollen. Er blijft behoefte aan een partij die de rol van ISP op zich neemt en bepaalt wie welk adres/range krijgt. En natuurlijk mis je een aansluiting met de rest van de wereld. Al hoeft er in je 'buurtnetwerk' maar één verbinding te zijn met een echte ISP om de rest toch nog toegang te geven tot het wereldwijde web. Zie het als een uit de klauwen gegroeid bedrijfsnetwerk.
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Nog steeds zelfde antwoord als je de perst in het buitenland op de hoogte wilt brengen, dan ga je niet zelf een nieuw internet maken om te kunnen twitteren maar dan koop je een sateliet telefoon.Hoicks schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:30:
Het probleem is dat er geen directe centrale rol gebruikt kan worden in een dergelijke situatie. De vraag is dan ook hoe je tijdens een crisissituatie, gebruik makend van voorhanden zijnde apparatuur, toch een grote groep mensen kunt bereiken en/of de pers bijvoorbeeld in het buitenland op de hoogte kan brengen van de situatie.
Ja, daar heb ik wel een idee over maar jij blijkbaar niet. Met een paar mW en beetje antenne ben je zo 5 km weg. Waarom denk je dat de Wereldomroep op AM zit? Perfect voorbeeld lijkt me.F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:16:
@peterkuli:
Enig idee wat voor rendement een AM zender heeft op de middengolf en hoeveel vermogen je erin moet douwen om enigszins verder dan 5 KM te komen*? Met datzelfde vermogen kan je maanden kan je maandenlang een digitaal laagvermogen netwerk in stand houden op hogere frequenties.
Bij Trintelhaven staat een enorme zender voor 1395 AM. Dat ding draait helemaal standalone via een satellietverbinding. Alleen moeten ze af en toe diesel bijvullen om de generators draaiende te houden. Dat ding zuipt brandstof bij de vleet en het komt vaak voor dat er gewoon geen geld is om de zender op te stoken.
Verwijderd
En jij denkt dat de datacenters wel online blijvenVerwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 09:56:
Bij guerilla netwerk horen ook guerilla akties, concentreren op de datacentres, proberen in breken in deze data centres. Laptops vol met informatie/berichten meenemen en alle informatie dumpen naar de rest van de wereld via deze knooppunten en wegwezen (hopelijk onopgemerkt). De normale infrastruktuur zal zo goed als niet werken dus daar kun je weinig mee mee beginnen, adhoc netwerken met je buren blijft natuurlijk wel mogelijk maar is maar zeer beperkt en lokaal.
Behalve dat ik ook denk dat je teveel films kijkt, wil je nu informatie dumpen in datacenters of ervan afhalen? Van beide zie ik niet echt het nut in.
Het is al meerdere malen gezegd, maar ik doe het nog maar een keer: Als de overheid het internet ervan af wil trekken ga er dan vanuit dat alle wijkcentrales plat gaan, alle grotere knooppunten, alle verbindingen met het buitenland en alle ISPs uit elke router de stekker trekken.
Het antwoord als je informatie naar het buitenland wil krijgen is dan ook nog steeds hetzelfde: kijk minder films en koop een sateliet telefoon.
Verwijderd
Gewoon een kwestie van logisch nadenken.furby-killer schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:01:
[...]
En jij denkt dat de datacenters wel online blijven![]()
Behalve dat ik ook denk dat je teveel films kijkt, wil je nu informatie dumpen in datacenters of ervan afhalen? Van beide zie ik niet echt het nut in.
Het is al meerdere malen gezegd, maar ik doe het nog maar een keer: Als de overheid het internet ervan af wil trekken ga er dan vanuit dat alle wijkcentrales plat gaan, alle grotere knooppunten, alle verbindingen met het buitenland en alle ISPs uit elke router de stekker trekken.
Het antwoord als je informatie naar het buitenland wil krijgen is dan ook nog steeds hetzelfde: kijk minder films en koop een sateliet telefoon.
Tuurlijk blijven die datacentres online, de regering zal niet zichzelf in de voet schieten en heeft die datacentres nodig voor eigen gebruik. En natuurlijk wil je data dumpen en data halen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 10:26 ]
En waarom zou de overheid datacenters online houden als ze het complete internet platgooien. Die datacenters kunnen ook niks doen zonder internet.
[ Voor 48% gewijzigd door Sissors op 02-03-2011 10:53 ]
De vraag is welke maatregelen er normaliter worden genomen om internetverkeer landelijk plat te leggen? Schakelen ze de routers op de knooppunten die lijnen naar het buitenland liggen simpelweg uit? schakelen ze routers tussen ISP's uit?
Aangezien het internet in Libiie ook platgelegd is zou iemand hier een technisch antwoord op moeten kunnen geven hoe zij dit daar hebben gedaan?
Ik kan mij namelijk best voorstellen dat er een aantal datacenters online blijven om de economie wel in stand te houden.In mijn achterhoofd denk ik dan terug aan meer dan een decennium geleden toen KPN nog een landelijk internet onderhield, waarover je buitenlandse sites niet kon benaderen. (ik kan hier touwens niets over vinden op internet)
[ Voor 25% gewijzigd door Hoicks op 03-03-2011 13:55 ]
te zoeken maar als je iets niet wilt is het de enorme overhead en de kwetsbare noodzaak van een netwerk van IP of AX.25 gebaseerde communicatie.
Ambassades gebruiken al jaren pactor, clover, piccolo of noem maar een protocol op.
Wat is er trouwens mis met morsetelegrafie en een fatsoenlijk vercijfer algorithme.
Het gaat om het overbrengen van statusinformatie niks meer.
Zendamateurs op kortegolf zijn waarschijnlijk de enigen die een bericht naar buiten krijgen als het echt mis gaat.
Niet alleen door de beschikbaarheid van hun materiaal maar ook door de kennis van de juiste frequentiekeuze en de vaardigheid met telegrafie (of pactor, psk31 etc).
Het is daarom jammer dat zo weinig technisch geinteresseerde jongeren in het zendamateurisme geinteresseerd zijn.
No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.
Verwijderd
Ik zie dat hier echt ontzettend vaak voorbij komen.furby-killer schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:49:
Sateliet telefoon...
"Als het internet plat licht, 'koop' je toch gewoon een sateliet telefoon."
Waar ga je zo'n ding kopen? Ik zie ze in ieder geval niet bij de HEMA, V&D of gemiddelde computerzaak liggen. Op internet misschien! Oh wacht...
Nee, met een sateliet telefoon gaat het niet lukken, of je moet iemand in je omgeving hebben die toevallig zo'n ding heeft liggen...
Maar even concreet: in de Nederlandse grensgebieden heb je meer dan vaak een buitenlandse telco. Daarmee kan je toch altijd nog bellen
Dat komt omdat dit hele topic erover gaat hoe ze zich er nu al op voor kunnen bereiden voor wanneer NL een politie staat wordt. Dus als je dat wilt doen is het simpele bericht, koop een satelliet telefoon (of internet als je geld teveel hebt).Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:23:
[...]
Ik zie dat hier echt ontzettend vaak voorbij komen.
"Als het internet plat licht, 'koop' je toch gewoon een sateliet telefoon."
Waar ga je zo'n ding kopen? Ik zie ze in ieder geval niet bij de HEMA, V&D of gemiddelde computerzaak liggen. Op internet misschien! Oh wacht...
Nee, met een sateliet telefoon gaat het niet lukken, of je moet iemand in je omgeving hebben die toevallig zo'n ding heeft liggen...
Maar even concreet: in de Nederlandse grensgebieden heb je meer dan vaak een buitenlandse telco. Daarmee kan je toch altijd nog bellen. Goed het is geen internet, maar je kan wel je verhaal doen aan de buitenlandse pers...
Oh en Bever heeft iig satelliet telefoons en genoeg andere, al ben je natuurlijk nogal laat met het zoeken naar die dingen als het al fout is gegaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 07-03-2011 15:37 ]