Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BSOD's, freezes & beep codes?

Pagina: 1
Acties:

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-11 22:56
Beste tweakers,

Sinds een paar maanden heb ik last van BSOD's, freezes & beep codes.
Zelf kan ik niet ondervinden waaraan het ligt.

Mijn config :

* Merk Computer: HP 8170nl
* Moederbord: Nettle2-GL8E
* Processor: AMD Athlon X2 5600+ @ 2.8 GHz
* Memory: 2x 1GB PC2-667 (333 Mhz) DDR2
* Videokaart: XFX HD 4850 512 MB DDR3 HDMI (HD-485X-YNFC)
* Linksys WMP600N
* Windows 7 Home Premium x64

Sinds Augustus 2010 heb ik een nieuwe voeding, een Be Quiet 700 watt en een nieuwe videokaart, de ATI HD 4850.
Tot November 2010 liep alles goed totdat ik er een Linksys netwerkaart inzette, tijdens de start-up kreeg ik gelijk een BSOD.
Sindsdien heb ik problemen en heb het nu helemaal gehad.

Als de PC een paar keer freezes, BSOD's heeft gehad dan kan ik eindelijk achter de PC, hij loopt na een paar keer niet meer vast en kan ik gewoon uren achter elkaar op de PC werken.
Soms heb ik beep codes, 1 korte beep en 1 lange beep wat volgens HP duidt op een memory probleem.
Echter heb ik deze soms en niet altijd.
Bovendien doet mijn PC het zonder problemen, echter beginnen de problemen daarna weer.
De freezes, BSOD's komen o.a. voor op :

- POST van BIOS scherm.
- Na een paar minuten in Windows, in games, internetten etc.
- Soms tijdens ''Windows is starting''.

Het meest voorkomende probleem is een freeze, soms met ''rare artifacts'' zoals op dit plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/3112/img0172fw.jpg

bron : http://forums.amd.com/gam...catid=260&threadid=137511

Wat heb ik geprobeerd/gecontroleerd :

- Windows reinstall.
- Een Memtest 86+ draaien lukt ook niet, vandaag nog geprobeerd en m'n PC liep vast.
- Driver van de Linksys netwerkkaart zijn up-to-date.
- Driver van de mijn videokaart is up-to-date.
- Drivers van randapparatuur is up-to-date.

De chipset drivers en BIOS heb ik nooit geupdate.

Hardware verwisselen kan niet, 1. de hardware heb ik niet tot beschikking en 2. ik wil niets riskeren en bovendien heb ik alleen basiskennis.

Als hobby heb ik Flight Simulator maar dat is vrijwel onmogelijk op deze PC.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alvast bedankt,

Dennis :)

[ Voor 7% gewijzigd door Denniszx op 12-03-2011 20:43 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je ook al getest zonder linksys netwerkkaart ?

• Denniszx
@ bierschuit

Eerst heb ik het niet gedaan omdat het mij sterk leek ...
Maar nu is het mijn eerste idee om binnenkort te proberen.
Kan ik hem ook in Windows uitschakelen of moet ik hem uit de PC halen? Dat is wat ik me afvroeg.
Natuurlijk is de kaart eruit halen de beste optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Denniszx op 22-02-2011 15:45 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:04
Als überhaupt memtest niet werkt, dan moet er wel iets raars met je pc zijn :O

Harddisk nageken met een tool van de fabrikant ?.
Misschien een avondje Orthos / Prime 95.
Geheugen bankjes 1 voor 1 proberen te testen met memtest ?

En als klap op de vuurpijl, als je het zeker wil zijn breng je de computer naar een lokale pc boer om te laten checken of hun kunnen ondekken wat het is, kost wat maar kom je er wel achter :)

• bierschuit
  • Niet online
Dennis.H schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:44:
@ bierschuit

Eerst heb ik het niet gedaan omdat het mij sterk leek ...
Maar nu is het mijn eerste idee om binnenkort te proberen.
Kan ik hem ook in Windows uitschakelen of moet ik hem uit de PC halen? Dat is wat ik me afvroeg.
Natuurlijk is de kaart eruit halen de beste optie.

Eruit halen. Misschien is er iets niet lekker mee, intern met de kaart of met de aansluiting wat in het insteekslot gaat van het moederbord.

Voor de zekerheid wel alle stroom van de PC af halen. Als je geen harde aan/uit knop hebt op de voeding dan stekker eruit en een halve minuut wachten tot alle stroom is weggevloeid (dat laatste ook als je je voeding uit kan zetten).

Verder alles nachecken op goede verbindingen. Misschien zit er iets niet helemaal juist en ben je per ongeluk ergens tegenaan gekomen met het inzetten van je videokaart en linksys netwerkkaart.

Succes.

• bierschuit
  • Niet online
Opgelost?

• Denniszx
Hallo tweakers!

Bierschuit, helaas is het nog niet opgelost.
De netwerkkaart heb ik er niet uitgehaald, dat ga ik binnenkort doen.
Vandaag toen ik een YouTube filmpje van plan was te kijken ik gelijk een ''artifact'' toen ik het filmpje startte, het beeld in mijn eerste post gevolgd door een BSOD.
In de BSOD stond : BAD_POOL_HEADER.
PC rebooten, waarna ik een korte beep en 1 lange beep wat volgens HP duidt op een memory probleem duidt.
Welke BSOD's heb ik gehad de laatste paar dagen :

- BAD_POOL_HEADER
- MEMORY _MANAGEMENT
- DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Meestal zijn deze BSOD's voorafgaand met een de ''artifact''.
Ook reboot mijn PC net zolang tot hij echt ''opstart'', dat gebeurd regelmatig.
Ook gaan de beep codes net zolang door tot hij echt kan ''opstarten'', ook dat gebeurd regelmatig.
Nu vermoed ik dat het mijn memory is? Eerder heb ik memory gekocht en toch teruggebracht aangezien ik het toch niet zeker wist.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij, he... Is het een goed idee om je netwerkkaart te vervangen.
Alles wijst erop dat het probleem daar is. Het is er sinds dat je hem geinstalleerd hebt... probeer erachter te komen of het ook stopt als je hem verwijdert.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Denniszx
Ik heb eergister mijn netwerkkaart eruitgehaald.
Op het eerst problemen, dat kwam omdat mijn sata kabel van mijn hdd was losgekomen.
Gister tijdens Flight Simulator weer een freeze met ''artifact'' gekregen.
Ik had het verwacht alleen de laatse hoop ligt gevestigd op dat het mijn RAM is.

• Denniszx
Jaja, ik moet helaas (diepe zucht) dit topic weer openen.
De netwerkkaart zit er weer in, op de eerste start-up geen BSOD's, freezes & artifacts.
Vandaag, was het de 2e start-up en (*&(&''$^&$%$&!@^&*^!>!@(#$&=!) weer een freeze met artifact (afbeelding hierboven, 1e post).
Na 10 min internet + TeamSpeak kwamen er artifacts van het laden van afbeeldingen.
Gevolgd door een restart met beep codes : 1 korte beep en 1 lange beep wat volgens HP duidt op een memory probleem, na 2 min startte mijn PC weer op.
Vervolgens weer een BSOD, PC startte weer opnieuw op en nu typ ik dit bericht.
Wie komt er mogelijk met het antwoord op dit frustrerende probleem?
Bedankt,

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het probleem zit bij de combinatie Windows x64 en de linksys. De drivers van linksys crashen op 64bit systemen. Volgens mij zijn dit ook geen 64bit driver al installeren ze wel gewoon.

Je moet even andere drivers opzoeken. De kaart gebruikt de atheros chipset, dus drivers van atheros zelf kunnen gewoon gebruikt worden.

Ik gebruik ook de atheros drivers. Volgens apparaatbeheer heb ik een atheros ar5008 geïnstalleerd. Ik zou de drivers mailen maar het packet is ~25MB, de versie die ik aan de praat kreeg is Atheros_v7.6.1.149 (misschien handig als zoekterm)

• Denniszx
Beste kluyze,

Waarschijnlijk ben je in de war tussen de Linksys WMP300N en de WMP600N (die ik heb).
De Linksys WMP300N heeft een Atheros chipset, de WMP600N gebruikt een Ralink chipset.
De driver die ik gebruik voor mijn Linksys WMP600N : http://downloads.linksysb..._Vista2330_Win73020,2.txt
(Default Windows drivers zijn gebruikt waarna er de bovenstaande W7 x64 driver er is opgezet.)
Helaas we moeten verder zoeken maar toch bedankt,

[ Voor 40% gewijzigd door Denniszx op 11-03-2011 23:17 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ow, mja in je TS staat het dan verkeerd. O-)

• Denniszx
Haha, ik zie het nu ook pas! (Ik weet niet hou ik erbij kwam?!)
Bedankt, ik heb het meteen veranderd.
Zonet, 10 min geleden startte mijn PC zomaar opnieuw op.
Daarna weer beep codes : 1 korte beep en 1 lange beep wat volgens HP duidt op een memory probleem.
PC startte weer op bij Windows is loading startte hij weer zomaar opnieuw op.
Eenmaal in Windows gebeurde het weer, en nu typ ik dit bericht.
Ik ben echt ten einde raad : ik denk dat het mijn RAM is.
Het probleem is alleen : als ik een memtest86+ probeer te draaien, je raad het al, loopt hij vast.
Wie mag met het antwoord komen?
Bedankt,

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Dennis.H schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:35:
Ik ben echt ten einde raad : ik denk dat het mijn RAM is.
Het probleem is alleen : als ik een memtest86+ probeer te draaien, je raad het al, loopt hij vast.
Heb je 2x1GB? Dan even per stuk proberen, anders even kijken of je een DDR2 dimmetje van iemand kan lenen.

• Denniszx
Die mogelijkheid heb ik niet, de voedingskabels lopen precies over mijn RAM slot.
Ik kan er 1 uithalen (dat is niet zo moeilijk) maar er weer inzetten wordt een ander verhaal.
Voeding eruithalen heb ik geprobeerd, maar ga het toch niet riskeren (krappe kast). :|
Dat is dus mooi ... ik weet het ... |:(
Bedankt,

• bierschuit
  • Niet online
Ik ga denken dat je moederbord de geest heeft gegeven.

Verwijderd

Dennis,

als je niet even een geheugenkaartje eruit kunt halen om te testen wordt het moeilijk om je verder te helpen. Als je wilt weten wat er aan de hand is moet er simpelweg wat gedaan worden.

Probeer je videokaart er eens uit te halen (je hebt onboard video, dus die kun je even gebruiken) en met één geheugenbankje nog een keer memtest te draaien. Gaat dat goed, andere geheugenbankje proberen en nog een keer memtest draaien. Als je het echt goed wilt doen laat je memtest zon 8 uurtjes draaien, maar als je nog geen errors hebt na een uur is mijn ervaring dat je geheugen dan niet zulke errors vaak veroorzaakt.

Zijn je bankjes goed, probeer dan uit of met je onboard videokaart die problemen zich voordoen. Dan nog problemen, linksys kaartje eruit. Mocht je daarna nog problemen hebben, dan is er een kans dat je moederbord niet helemaal lekker meer is, maar met de symptomen die je pc heeft denk ik eigenlijk aan je geheugen of videokaart.

Edit:
Je zegt dat je voedingkabels direct tegen je geheugenbankjes aanzitten. Ik heb wel eens meegemaakt dat dit voor soortgelijke problemen zorgde. Probeer die kabeltje zoveel mogelijk bij de andere hardware vandaan te houden. Makkelijkst is dit te doen met een paar tyewraps. Ik verwacht niet dat dit het oplost, maar beter even uitsluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2011 21:14 ]

• Denniszx
Hallo,

@ bierschuit en visvogelstar, bedankt voor de reactie's.
Vandaag liep mijn PC ook vast in de BIOS, dat lijkt mij al helemaal niet normaal.
Geeft dit misschien iets meer duidelijkheid over het probleem, geheugen of moederbord?
Bedankt,

• bierschuit
  • Niet online
ALs je nog eens in BIOS kan komen ga dan snel naar het tabblad voor voltages. Kijk eens of je voeding het nog goed doet. Volgens mij dacht ik dat je zo rond de 3% afwijking mag hebben, maar dit is met een natte vinger gezegd en ben dus niet zeker.

• Denniszx
@ bierschuit,

Helaas heb ik geen tabblad voltages (HP bios), ik neem aan dat ik dit wel in Everest kan zien?
Zelf heb ik het vermoeden dat het mijn RAM is, als ik een MemTest draai dan loopt mijn PC vast.
Bij MemTest wordt alleen het geheugen getest?
Aan de voeding ligt het hem niet, vorig jaar heb ik er een BeQuiet 700 watt in laten zetten.
Met Vista had ik ook dit soort problemen in de vorm van een ''reboot''.
Dat was met de oude componenten : NVIDIA 8600GT en de originele voeding, 300 watt.
Anyways, mocht het het geheugen niet zijn, mijn vermoeden is dan het moederbord.
Misschien ga ik vandaag even naar de locale PC zaak om onder voorwaarden nieuw geheugen er in te zetten.
EDIT : Screenshot met voltages toegevoegd!
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/3434/voltages.png

[ Voor 7% gewijzigd door Denniszx op 26-03-2011 09:59 ]

• bierschuit
  • Niet online
Ziet er goed uit.

Krijgt je RAM wel de juiste voltage? Zo ja.. of RAM naar de knoppen of Moederbord (RAM slots.. anything)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb niet heel veel ervaring met Everest en/of voedingen, maar als ik in dat plaatje +3.3 V zie staan en daarachter een waarde van 1.78 V lijkt me dat toch niet helemaal juist. Verder valt de waarde van de +5 V volgens mij ook buiten de marges zoals ik die wel eens heb gelezen in het [BBG] Voedingen topic. Maar goed, zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met Everest en weinig met voedingen.

• Denniszx
@ bierschuit & Dagion

Naar mijn idee kloppen de 3v en 5v lijn niet.
Ik weet niet hoeveel die afwijking mag zijn, ik dacht zelf zo rond de 10%?
Vandaag heb ik SpeedFan gedownload die dezelfde voltages aangaf :
Afbeeldingslocatie: http://img862.imageshack.us/img862/8599/voltages2.png
Bedankt,

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik krijg toch het vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met je voeding, wellicht heb je nog een andere voeding die je kan proberen? Of ergens lenen?

En zoals al eerder geopperd, toch wat combinaties van proberen qua geheugen, bankje 1 in slot 1, bankje 1 in slot etc.

Overigens had ik laatst ook wat problemen met de pc, waar ik ook niet uitkwam (dan weer in idle, dan onder stress, dan bij gamen, dan bij muziek luisteren), tot ik mijn voeding zelf maar eens openschroefde (garantie had ik toch niet meer), schoongemaakt (flinke berg stof!) en tot nu toe geen last meer van reboots of uitval.

In het topic over voedingen kon ik dit vinden:

Nominale spanning
+5VDC 5%
-5VDC 10%
+12VDC 5%
-12VDC 10%
+3.3VDC 4%
+5VSB 5%

Maar goed, ik weet niet of die programmaatjes heel betrouwbaar zijn, wellicht dat je je voeding eens kan doormeten (of door laten meten)?
Pagina: 1