Toon posts:

beveiligingen omzeilen van een pc voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil al een tijdje een arcograaf maken, dit is een apparaatje waarmee je metaal kan graveren doordat je heel vaak achter elkaar kortsluitng maakt met het te graveren werkstuk.
*bijvoorbeeld* http://www.euro-industry....ails&cat=89&prod=23196389
nou werken de in de handel verkrijgbare apparaten meestel tussen de 2 en 10 volt (instelbaar) met een vermogen van zo'n 80w, alleen kosten deze al gauw >200 euro.
nou heb ik wel een oude coolermaster m520 liggen, en kan ik het handstuk zonder al te veel problemen zelf maken
http://www.vintageproject...hop/etching-pen-plans.pdf
alleen zit er volgens mij een kortsluitingsbeveiliging in de voeding, welke er waarschijnlijk voor gaat zorgen dat hij steeds uitvalt.
nou vraag ik mij af of deze beveiliging er niet uit te slopen is(en eventuele andere beveiligingen die roet in het eten gooien ook) en zo ja, hoe dat dan in zijn werk gaat!
ik kan prima overweg met een soldeerbout, alleen ik heb geen flauw idee hoe al die troep op een printplaat heet en wat het doet
(weerstandjes en condensators snap ik nog wel, maar zodra het over transistors en tiristors gaat.... 8)7 )
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
volgens mij zit er zelfs een beveiliging op zo'n voeding dat deze niet zomaar te gebruiken is. Je moet even zoeken op GoT, want er zijn wel topics over pc voedingen gebruiken als een soort labvoeding en dat is wat jij wilt als ik het goed begrijp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb uiteraard al even rondgekeken en inderdaad een topic gevonden over hoe je een voeding kan ombouwen tot testvoeding,
helaas word er op dat topic niet gereageerd op mijn vraag, en is er ook niets te vinden over opzettelijk kortsluiting maken met de voeding.
er staat inderdaad wel een hoop informatie over aansluitingen, voltages, stroomsterktes, en hoe je de voeding inderdaad in kan schakelen zonder de rest van de pc, helaas niks over het omzeilen van ingebouwde beveiligingen omdat de meesten hem willen gebruiken als testvoeding waarbij de beveiligingen juist een groot voordeel zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de beveiligingen eruit slopen is waarschijnlijk niet mogelijk. de beveiligingen zitten vaak diep ingebakken in de controllers van de voeding. En die is natuurlijk niet te verwijderen zonder de rest van de voeding onklaar te maken.

een schakelende voeding is eigenlijk sowieso niet geschikt voor dit soort doeleinden (en eigenlijk al helemaal niet al labo). Je kan denk ik beter gaan kijken naar een goede transformator. een stevige gelijkrichter erachter en voldoende buffering. dat is minder gevoelig voor kortsluiting (tenzij het te lang duurt).

bedenk trouwens wel dat die apparaten (vermoedelijk) een relatief kleine stroom leveren. Als je een flinke condensator gebruikt (die zit ook in een computervoeding) komt er een flinke opdoffer uit die een niet echt nauwkeurige put in het metaal slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 40 Watt zou ik gewoon een travo ergens vandaan halen, die zijn veel 'kortsluit' vaster dan een geschakelde voeding.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik zou geen travo gaan halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok!
bedankt voor alle reactie's
t is dus waarschijnlijk niet mogelijk :)
ik ga thuis nog wel ff zoeken of ik ergens een dikke trafo heb liggen en anders eventjes op jacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het anders niet een idee om een heel dikke server PSU te nemen en die gewoon op max 95% te belasten met je vonkjes?

Ik heb van de week een 1U supermicro gekocht met daarin een 100A @ 12V psu. Kun je leuk mee spelen in dit kader lijkt me? Losse PSU is niet heel duur.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29

Rmg

Het allergoedkoopste lijkt me om hiervoor een autoaccu te pakken eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de oplossing!
na wat gepruts met verschillende trafo's ben ik er achter gekomen dat een ouderwetse printeradapter (18V 1.1A) voldoende stroom geeft voor een mooie vonk
een autoaccu geeft btw een veel te sterke vonk of frituurt je spoel meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja 10V bij 80W is 8A... dat is toch echt significant meer dan jouw 1.1A.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja, dat is waar
maar hij vonkt toch echt prima! maar 1.1A bij 18 volt is omgerekend wel ongeveer 2A bij 10 volt
het word nog afwachten hoe lang ie t volhoud...
anders toch weer een zwaardere trafo nemen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
je bedoelt 100x per seconden..

50 periodes per seconden. 1 positieve en 1 negatieve flank per periode, 2 nuldoorgangen per periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
Door de inductie die je creëert, kan je ook een aardige schok van krijgen. Op zich is het systeem wel het beste als je een standaard trafo neemt met een zware gelijkrichter en elko. Dan is het afhankelijk hoeveel weerstand de spoel is, daar de spanning op baseren. En een lasbril / zonnebril misschien want soms kan het licht van zo'n vlamboog erg fel zijn.

Als je een rommelelektronica zaak in de buurt hebt, kan je daar voor weinig wel een trafo op de kop tikken. En anders op Marktplaats, daar staan er ook altijd wel een zoot. Die adapter die je nu gebruikt, ik gok dat deze het niet al te lang volhoudt. Je kan even kijken of hij erg snel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 18:36
Dit lijkt meer op een vonkzender....
Je gaat hier de radio en WiFi in de buurt waarschijnlijk flink mee storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vroeger deden wij dit met een simpele bel transformator. Deze transformatoren hebben een luchtspleet in de kern waardoor de trafo zichzelf beveiligd tegen verbranden door kortsluitingen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1