Bedrijfs Wifi Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-02 12:30
Ik zit hier in een bedrijf waar gemiddeld 20 apparaten op het wifi netwerk zitten, dit gaat allemaal prima tot iemand van het ene naar het andere accespoint toe gaat en de AP's elkaar gaan overnemen, het IP blijft gelijk maar de gebruiker kan met geen mogelijkheid meer internetten tenzij hij opnieuw opstart. Nu zijn we zoekende naar bedrijfsoplossingen voor intern roamen, aangezien we nu op linksys spul zitten. Heeft iemand van jullie suggesties voor dit probleem

Bvd

Arjen

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46
Gebruiken de AP's verschillende of dezelfde kanalen? Zitten ze allemaal in hetzelfde subnet?

I.p.v. opnieuw starten help het command 'ipconfig /renew' ook niet? Daar zou je tijdelijk even een shortcut van kunnen maken misschien.

Wij gebruiken overigens een WLAN controller van Cisco wat goed werkt, daar dat is voor 20 wifi verbindingen misschien wat overdreven.

Zie: http://www.cisco.com/web/..._wireless_lan_controller/ (al hebben wij een andere serie)

[ Voor 37% gewijzigd door My-life op 22-02-2011 14:24 ]

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 16:54

Yintha

We'll stay gold forever

Zijn de instellingen van de routers op het kanaal na wel gelijk?

Verwijderd

Normaal gezien is het zo: één router/server die de dhcp server is. Dit lijkt mij hier niet het geval.

Hoe zijn de Access points verbonden ? Ik vermoed dat ze allemaal hangen aan dezelfde router ? Of gebruik je misschien verschillende vlan's waardoor je Ip's in een ander netwerk liggen ?

Verder moet de SSID overal hetzelfde zijn, net zoals het wachtwoord.

• arjen888
Instellingen zijn gelijk, alles lijkt te kloppen zo. Het aantal apparaten is variabel gemiddeld 20 maar soms ook wel 30, renew werkt ook niet, ik denk dat het de load niet aankan. Voor mij als systeembeheerder is dit verschikkelijk irritant... zit met de handen int haar

Verwijderd

Is ook de gateway overal hetzelfde ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

arjen888 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:28:
Instellingen zijn gelijk, alles lijkt te kloppen zo.
Zoals al eerder aangegeven, alles moet gelijk zijn behalve het kanaal.

Is het kanaal wel verschillend (en voldoende ver uit elkaar)?
Kan je wat meer over de netwerk opstelling vertellen (router, DHCP, switches, aansluitingen, instellingen, enz.) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wel mooi.. oh het werkt niet.. nou dan maar nieuwe hardware aanschaffen :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 16:54

Yintha

We'll stay gold forever

Ik neem aan dat DHCP geregeld wordt door de router waaraan de AP's verbonden zijn en dat de AP's in hetzelfde IP gebied liggen.

Overlappen de kanalen elkaar teveel of te weinig?

• arjen888
Falcon schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:36:
Wel mooi.. oh het werkt niet.. nou dan maar nieuwe hardware aanschaffen :)
Haha, het werkloos draadnet draait nu op linksys apparatuur, het moet gewoon goed zijn natuurlijk, maar als het niet werkt moet er een oplossing komen, als dat betekent dat er wat nieuws moet komen, dan doen we dat.

Ik zal overleggen met mijn collega en alle instellingen bij langs gaan, en dan weet ik meer.

• arjen888
lier schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:33:
[...]

Zoals al eerder aangegeven, alles moet gelijk zijn behalve het kanaal.

Is het kanaal wel verschillend (en voldoende ver uit elkaar)?
Kan je wat meer over de netwerk opstelling vertellen (router, DHCP, switches, aansluitingen, instellingen, enz.) ?
We hebben een Sonicwall Pro 4060 die als firewall/router werkt. Dit apparaat deelt alle IP-adressen uit aan werkstations en draadloze apparaten.

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
arjen888 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:19:
Nu zijn we zoekende naar bedrijfsoplossingen voor intern roamen, aangezien we nu op linksys spul zitten. Heeft iemand van jullie suggesties voor dit probleem
Een Cisco oplossing zou hier geschikt voor zijn. Je installeert dan één Cisco WLAN controller (bijvoorbeeld de Cisco 2112 voor maximaal 12 access points) en hangt in het pand diverse Cisco Accesspoints op (bijvoorbeeld de Cisco AiroNet 1131AG LightWeight). Deze access points hebben contact met de WLAN controller, en deze zorgt voor roaming en alle andere zaken die belangrijk zijn. Ook heb je op deze manier (met de lightWeight access points) één centrale beheer interface voor je complete WiFi netwerken en alle beveiliging.

Uiteraard zijn er ook andere oplossingen en merken geschikt, maar bovenstaande oplossing is een mooie en stabiele manier om een (groot) WiFi netwerk aan te leggen.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-02 19:46
LeLo schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:54:
[...]

Een Cisco oplossing zou hier geschikt voor zijn. Je installeert dan één Cisco WLAN controller (bijvoorbeeld de Cisco 2112 voor maximaal 12 access points) en hangt in het pand diverse Cisco Accesspoints op (bijvoorbeeld de Cisco AiroNet 1131AG LightWeight). Deze access points hebben contact met de WLAN controller, en deze zorgt voor roaming en alle andere zaken die belangrijk zijn. Ook heb je op deze manier (met de lightWeight access points) één centrale beheer interface voor je complete WiFi netwerken en alle beveiliging.

Uiteraard zijn er ook andere oplossingen en merken geschikt, maar bovenstaande oplossing is een mooie en stabiele manier om een (groot) WiFi netwerk aan te leggen.
Super oplossing.

Even een note: Deze oplossing is vrij prijzig... Denk aan 4000+ euro

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:13

eagle00789

Est. November 2005

wij hebben microtik ap-tjes opgehangen met een centrale microtik server. alle microtiks zitten op het zelfde kanaal, hebben alle instellingen identiek, maar doen onderling wel aan hotspothopping.

dit werkt perfect. misschien ook wel wat voor jou. je kunt dan namelijk echt met een laptop rondlopen en toch je verbinding blijven houden.

• arjen888
eagle00789 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:07:
wij hebben microtik ap-tjes opgehangen met een centrale microtik server. alle microtiks zitten op het zelfde kanaal, hebben alle instellingen identiek, maar doen onderling wel aan hotspothopping.

dit werkt perfect. misschien ook wel wat voor jou. je kunt dan namelijk echt met een laptop rondlopen en toch je verbinding blijven houden.
Kun je misschien speciefieker zijn (kosten, waar te koop etc) Ik heb hier nog nooit van gehoord (slecht he)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

arjen888 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:12:
Kun je misschien speciefieker zijn (kosten, waar te koop etc) Ik heb hier nog nooit van gehoord (slecht he)
Doet jouw zoekmachine het niet?

6.290.000 resultaten

Eerst het probleem, dan de oplossing

• arjen888
Nou nou nou, het spijt me johh. Kort lontje?
eagle00789 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:07:

Nou dan zal ik de vraag anders stellen, waar hebben jullie dat spul vandaan gehaald? Bevalt dat goed qua service enzo, om problemen te voorkomen natuurlijk.

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 21:57
Interessant. Bij mijn bedrijf heb ik een vergelijkbare situatie. 20 systemen bedraad aangesloten. 3 WiFi accesspoint (Linksys WAP54G) met verschillende ssid's. D-Link DIR-655 als router/dhcp-server. Als mensen aan de wandel gaan hoppen hun PC/MAC-laptops, iPhones, iPads vrolijk over naar het dichtstbijzijnde accespoint en ze behouden daarbij hun ip-adres. Dit is immers ingegeven in de dhcp-server die gedurende de leasetijd een Macadres koppelt aan een ipadres. Voorwaarde is natuurlijk wel dat iedereen zich eenmalig op alle de accesspoints heeft aangemeld. M.a.w. ik begrijp niet zo goed waarom dat bij jou niet zou werken?

[ Voor 11% gewijzigd door connos op 22-02-2011 15:36 ]

• monstertje.xyz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 16:01
connos schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:33:
Interessant. Bij mijn bedrijf heb ik een vergelijkbare situatie. 20 systemen bedraad aangesloten. 3 WiFi accesspoint (Linksys WAP54G) met verschillende ssid's. D-Link DIR-655 als router/dhcp-server. Als mensen aan de wandel gaan hoppen hun PC/MAC-laptops, iPhones, iPads vrolijk over naar het dichtstbijzijnde accespoint en ze behouden daarbij hun ip-adres. Dit is immers ingegeven in de dhcp-server die gedurende de leasetijd een Macadres koppelt aan een ipadres. Voorwaarde is natuurlijk wel dat iedereen zich eenmalig op alle de accesspoints heeft aangemeld. M.a.w. ik begrijp niet zo goed waarom dat bij jou niet zou werken?
Omdat bij hem het wifi netwerk 1 SSID heeft, en dat is ook het mooiste. stel je voor dat je een pand met 30+ hotspots allemaal een ander SSID moet geven.

Beter is dus 1 SSID en een degelijke inrichten waardoor je hopt van hotspot naar hotspot. en dit laatste werkt bij de TS niet.

@ TS
Kun je een export maken van alle configs en die hier posten?

[ Voor 51% gewijzigd door monstertje.xyz op 22-02-2011 15:45 ]

Verwijderd

Als je wel de luxe van een controller zoekt maar niet te duur uit wil zijn , kan je Aerohive proberen!
Dat is met een cloud based controller. Die hoef je niet af te nemen maar je kan bijv bij ons een virtuele controller nemen op onze controller. Werkt heel erg mooi! Opgezet door ex-juniper mensen als ik het goed heb.

Maar toch zou je oplossing zo ook al moeten werken, even zeker checken dat er niet toch ergens op 1 van de AP's dhcp aanstaat of hard een verkeerde DNS/Gateway.

! router die dhcp uitdeelt met simpele AP's should do the trick.

Suc6
Nic

• arjen888
We hebben 1 AP waarvan we dachten dat ie het niet goed deed (oud beestje) er tussenuit gehaald, nieuwe er tussen en het werkt prima nu, bedankt voor alle aandacht!
Pagina: 1