Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mede tweakers
Ik heb thuis drie Windows Clients staan, 1 Vista Business 32 bit Acer Travelmate, 1 DYI Vista Business 64 bit - Quad Core desktop en 1 HP Vista Business 64 bit Quad Core desktop.
De clients worden gebruikt voor zakelijk gebruik (webcontent, webontwikkeling, file sharing), pleasure of home entertainment (muziekserver) en studie.
Door dat veelal bestanden her en der verspreid zijn opgeslagen op de Windows clients, de toegenomen drukte op zakelijk vlak toeneemt en dus ook de behoefte aan het meer centraliseren van bestanden (Office documenten, JPGs, PNGs, Vector plaatjes, flash media files e.d.) en om deze bestanden ook extern beschikbaar te maken via een VPN als mede webapplicaties te testen en als beta extern bereikbaar te maken voor klanten op basis van IP selectie is de behoefte aan een server toegenomen.

Afgelopen maand heb ik een machine gebouwd opgebouwd uit de volgende componenten.

Moederbord: ASUS P5G41T-M
Processor: Intel C2D E6750 (restant na upgrade van mijn HP Desktop naar een Q9300)
Geheugen: 2x Adata DDR3 2-Gbyte 1333 Mhz geheugen
Voeding: Sweex 650 Watt – hoogrendements voeding
DVD Speler: Sony Optiarc S-ATA DVD Recorder
Chassis: Coolermaster Centurion 5II
CPU koeler: Coolermaster Hyper 212
Hardeschijven: 2x Hitachi 640GB 3.5" SATA-300 7200rpm 16MB (geen RAID)

Systeembeheer is niet mijn core business maar het runnen van mijn internethandel (B2B, B2C) wel als mede het geven van consult. Systeembeheer en het bouwen van webapplicatie is meer een hobbie. Me echt verdiepen in Linux/Unix systemen leren is iets wat waar ik niet veel tijd aan wil/kan besteden in deze economische tijden vandaar dat ik zoek naar een oplossing waar ik vertrouwd mee ben zoals Windows.
Nu kan ik redelijk voordelig een Windows 2000 Server Retail kopen of flink meer neertellen voor 2003 of 2008 Server. Voor het laatste heb ik geen budget en al helemaal niet het vertrouwen dat ik voordelig aan een 2003 SMB Retail, 2003 R2 Server (Retail), laat staan een 2008 kan komen. Voor 2000 Server is het einde van de lifecycle gekomen afgelopen juli. Dwz geen patches die meer uitzullen komen of SP’s.

Is het dan nog wel een veilig om met Win 2000 Server aan de slag te gaan voor de hierboven beschreven doelen ?

Of zijn er nog andere OS opties die wel te overwegen zijn in mijn situatie?

BIjvoorbaat dank voor reacties die nog gaan komen.

PS ja ik heb redelijk goed het WWW afgestruind en informatie ingewonnen maar nog geen besluit kunnen nemen daar de meeste adviezen toch afgestemd waren op andere situaties.

CentOS, Ubuntu e.d. heb ik al eens geprobeerd maar het lukt mij niet eens behoorlijk om een netwerk verbinding te maken. Als Virtual Machine draait een Ubuntu Desktop 10.10 overigens prima maar maakt dan gebruik van VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik zie het persoonlijk met 2000 niet zitten. Dan zou ik gewoon voor een simpel client OS gaan en er met bijv. een draytek router een vpn naar toe maken.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DocSnuggels schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:16:
Systeembeheer is niet mijn core business maar het runnen van mijn internethandel (B2B, B2C) wel als mede het geven van consult.[...]
Nu kan ik redelijk voordelig een Windows 2000 Server Retail kopen
Mag ik je een gratis consult geven?

Die licentie is compleet waardeloos, want het is een verouderd OS versie die al uit zn extended support is..
Lijkt mij een minimum vereiste als consultant dat je zelf ook weet waar je mee bezig bent.

Voor jouw beroepsgroep is er zoiets als een Technet subscription. Voor weinig geld heb je dan current meuk zodat je ook je klanten tenminste kan voorlichten wat er op de markt is.

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 15:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 07:46
Daarbij kan ik je 'server' niet echt heel serieus nemen, alleen al om dit:
Voeding: Sweex 650 Watt – hoogrendements voeding
ALS je dan al zelf je server wilt bouwen voor zakelijk gebruik (wat ik in principe niet aanraad), gebruik dan in ieder geval goede componenten. De server zelf is qua hardware het geld over het algemeen niet eens, je wilt je server ergens kopen zodat je garantie hebt voor het geval dat het fout gaat. En dan wil je niet bij webshops met losse onderdelen gaan lopen zeulen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Server 2000 licentie kopen? Waar ga je deze nog vinden? Je kan deze enkel en alleen nog gebruiken in een Software Assurance licentie. Maar goed.

Ik zie het probleem dan ook niet echt, er zijn duizenden betere oplossingen dan Server 2000 te gebruiken, kijk om te beginnen al eens op : http://h41225.www4.hp.com...rtguide-mu-xx-xx-nl/chev/

Hier vind je de HP promo's , en op pagina 3 staat er een server ( zo mag je het niet noemen maar ja ) met Windows 2008 Foundation op, en dat voor maar 499euro of een HP Proliant ML110 G6 voor 1055 euro met een Small Business Server 2008 erop...

Als je nog voor minder op de eerste rij wil zitten, raad ik je aan een NAS te kopen, maar dan kom je gemakkelijk weer in de buurt van de 500 euro.

PS: Zelfs DELL serverkes : http://www1.euro.dell.com...r&s=bsd&cs=bebsdt1&~tab=2

Maar begin niet met een zelfgebouwde pc , waar je meer dan waarschijnlijk geen Windows 2000 drivers meer van ga vinden, zo lek als een zeef is en even moeilijk te beheren als een Windows Server 2008

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:30:
[...]

Mag ik je een gratis consult geven?

Die licentie is compleet waardeloos, want het is een verouderd OS versie die al uit zn extended support is..
Lijkt mij een minimum vereiste als consultant dat je zelf ook weet waar je mee bezig bent.

Voor jouw beroepsgroep is er zoiets als een Technet subscription. Voor weinig geld heb je dan current meuk zodat je ook je klanten tenminste kan voorlichten wat er op de markt is.
Ik neem je gratis consult ter harte, maar ik heb geen recht op een Technet subscription. Ik ben geen systeembeheerder van beroep. Mijn echtgenote doet de financiele kant van het bedrijf en dagelijkse werkzaamheden, ik houd me bezig met de websites (beheer en patches), content en maken van backups.

Die Technet subscription is simply out of the question tenzij men zich over het hart strijkt.

Windows 2000 valt dus duidelijk af, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DocSnuggels schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:08:
[...]

Ik neem je gratis consult ter harte, maar ik heb geen recht op een Technet subscription. Ik ben geen systeembeheerder van beroep.
Who cares. Die mag jij als prive persoon zelfs aanschaffen. Enige wat je niet mag is die licenties in produktieomgevingen inzetten (bijvoorbeeld voor een klant).
Mijn echtgenote doet de financiele kant van het bedrijf en dagelijkse werkzaamheden, ik houd me bezig met de websites (beheer en patches), content en maken van backups.

Die Technet subscription is simply out of the question tenzij men zich over het hart strijkt.
Denk er nog eens over na, want je kan die ook op de zaak zetten, en mogelijk als aftrekpost opgeven. Is gewoon een investering.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:34:
Daarbij kan ik je 'server' niet echt heel serieus nemen, alleen al om dit:

[...]

ALS je dan al zelf je server wilt bouwen voor zakelijk gebruik (wat ik in principe niet aanraad), gebruik dan in ieder geval goede componenten. De server zelf is qua hardware het geld over het algemeen niet eens, je wilt je server ergens kopen zodat je garantie hebt voor het geval dat het fout gaat. En dan wil je niet bij webshops met losse onderdelen gaan lopen zeulen.
Forget that I ever mentioned Sweex.. blijkbaar is dat vloeken in de tweakers kerk... duidelijk. Goed, Maar over die garantie gesproken en de componenten aangaand, prima ... maar ik startte de topic omdat ik een OS zoek dat bij ons budget, kennis van het OS en onze gebruiks behoefte past. Daarbij ik heb heel bewust er niet voor gekozen om zelfs maar een zgn rackserver of een preloved Delletje of HP servertje aan te schaffen. Ik wilde bewust wat doen met wat ik nu voor handen heb en heus ik ken de beperkingen van wat ik hier hardware matig heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voordeel van zo'n prefab HP dinges is dat je daar een OEM Windows 2008 bij krijgt (+5 cals).

Maar goed, je moet het zelf weten - ook al heb je eigenlijk helemaal geen budget (durf je niet te zeggen, maar een 2000 licentie voor drie tientjes is al afzetterij).

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Je doelt waarschijnlijk op die HP Proliant MicroServer in een Shuttle behuizing. Nou .. tja stel nu dat ik zo eigenwijs wil zijn om zelf mijn servertje te bouwen,wat scheelt er aan mijn hardware.
Muv de voeding natuurlijk wat zou ik kunnen beteren om enigzins in de buurt te komen van iets beter dan die prefab ??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Overigens over OEMs gesproken, ik zie bij MS ook http://store.microsoft.co...License-/product/3E2689D0

Deze deal van een Small Business Server 2008 Premium met 1 user Client Access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:19
Als ik het zo lees is een gewone Windows ook al voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
bredend schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:41:
Als ik het zo lees is een gewone Windows ook al voldoende!
Ik begrijp je opmerking niet? Maar laat ik het wat duidelijker brengen.

Na de nodige investeringen in onze nieuwe webwinkel heb ik gewoon een "server" nodig die kan voorzien in meerdere behoeften.
• stukje opslag van belangrijke documenten en het delen van die documenten via filesharing en ook via het web (intra en internet)
• wat virtualisatie om webapplicaties te testen zoals het upgraden van onze weblogs die geschreven zijn in CFML en om de licentie kosten laag te houden draaien op Railo in een productieomgeving maar bijvoorkeur ook in een Railo test/dev omgeving getest kunnen worden alvorens ze live te zetten.
• virtualisatie van een desktop zoals Win XP Pro voor wat oudere programma's 32 bit programma's die niet zo lekker draaien op een nieuwer client OS als Vista of 7.

Waar ik aan dacht was, luister ik heb nog op zich wat goede onderdelen liggen, nieuw geheugen, een nog prima C2D processor die in menige game/desktop PC nog best goed mee kan en ik heb nog een Cooler Master Centurion 5II kast. Ik miste slechts de voeding en een goede processor koeler. Daarbij als ik nu een passend OS kan vinden waar ik mee bekend ben en waarop virtualisatie mogelijk is dmv een VirtualBox voor wat Linux Server testomgeving en een desktop virtualisatie voor Windows XP. Een OS waar ik ook nog prima Railo onder kan laten samenwerken met IIS of Apache tomcat dan ben ik tevree.

Windows 2000 leek, dwz leek me vanwege het budget op het moment een alternatief omdat ik gewoon de expertise mis om een Linux Server te beheren en het feit dat ik mijn brood hier niet mee verdien, met het beheren van servers voor klanten. Met consult bedoelde ik meer op het vlak van het aanpassen van leefstijl, dieet en eventueel krachttraining (dus geen IT werk.. LOL).

Nu met de adviezen die ik zover van jullie heb mogen ontvangen, waarvoor ik overigens dankbaar ben en tja ook enigzins opgelaten. Zie ik me voor het spreekwoordelijke blok gezet vanwege de mogelijkheden, opmerkingen mbt betrouwbaarheid hardware en veiligheid software en het feit dat ik een NAS in een veel eerder stadium al had uitgesloten. Een NAS leek mij te beperkt voor wat ik nodig heb. Uit mijn post mag dat toch ook wel blijken en een gewoon client OS als 7 lijkt mij niet toereikend gezien mijn wensen. :/

Dus...

• of nogmaals een investering doen in iets betere hardware (ik vermoed dat jullie mij een betere voeding aanraden en mogelijk nog wat anders. (ben benieuwd) en serieus kijken naar zo'n Tech abonnement waarvoor ik geen budget heb of .. die optie die ik zelf vond op de Microsoft store voor IT en de hardware consolideren van wat ik nu heb.

• of een zo'n Dell serveke aankopen zoals door een van u (tc982) word gesuggereerd. Al dan niet met een Tech abonnement of die Microsoft store optie.

Nou moet ik zeggen dat als ik niet al die onderdelen had gehad mij deze laatste optie aantrekkelijker in de oren had geklonken.

Pfff ben er dus nog niet uit. Ik hoop op nog wat andere adviezen na deze uiteenzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DocSnuggels schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:01:
[....]
leek me vanwege het budget op het moment een alternatief omdat ik gewoon de expertise mis om een Linux Server te beheren en het feit dat ik mijn brood hier niet mee verdien
Dat kan natuurlijk. Maar twee dingen:
- je hebt nog steeds niks over je budget gemeld, al kunnen we uit je reacties wel afleiden dat dat tientjeswerk gaat worden als een paar honderd euro teveel is.
- je legt jezelf al een beperking op door alleen Windows te willen uit onbekendheid met alternatieven.
Dat is je goed recht, maar besef wel dat daar dus wel een prijskaartje aan hangt. Zij het in uren besteed aan het leren van je alternatief (en een Ubuntu waar je Samba + VMware Server op dondert is echt niet lastig) of in kosten qua software aanschaf.
Een NAS leek mij te beperkt voor wat ik nodig heb. Uit mijn post mag dat toch ook wel blijken en een gewoon client OS als 7 lijkt mij niet toereikend gezien mijn wensen. :/
Ik lees alleen maar bestandsopslag en de wens om iets met virtualisatie te doen.
Ja, dat kan ook met een client OS.
* alt-92 snapt nog steeds je probleem niet zo.
Je maakt het jezelf alleen moeilijker zo te zien.

VPN doe je gewoon op een routert die dat ondersteunt, pak een draytek of iets anders van die orde en dat is ook geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:11:
[...]

Dat kan natuurlijk. Maar twee dingen:
- je hebt nog steeds niks over je budget gemeld, al kunnen we uit je reacties wel afleiden dat dat tientjeswerk gaat worden als een paar honderd euro teveel is.

- je legt jezelf al een beperking op door alleen Windows te willen uit onbekendheid met alternatieven.
Dat is je goed recht, maar besef wel dat daar dus wel een prijskaartje aan hangt. Zij het in uren besteed aan het leren van je alternatief (en een Ubuntu waar je Samba + VMware Server op dondert is echt niet lastig) of in kosten qua software aanschaf.
[...]
Tientjes werk is overdreven, maar ik begrijp je. Neen maar 300 euro's of meer voor een Server OS... daar zal mijn wederhelft niet mee akkoord gaan maar ik aangezien zij in het mogelijk wegvallen van mij ook gewoon door moet kunnen zonder al te veel extra onvermijdbare kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je zo'n shaky basis onder je bedrijf hebt dat je je daar zorgen over maakt kun je beter gelijk stoppen ;)

Maar serieus: wat jij wil kan allemaal wel, maar als je alles above-board wil houden (want elke virtual Windows hoort z'n eigen licentie te hebben) kost het je meer dan een paar tientjes hoor.

Dan is zo'n 370* euro voor een Technet subscription (die je bij de belastingaangifte kan opgeven) niet eens een gek idee, want daar zitten ook Windows 7/Vista en Office licenties bij naast Server 2008 licenties.

*Da's het duurste pakket - er zijn goedkopere versies.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:38:
Als je zo'n shaky basis onder je bedrijf hebt dat je je daar zorgen over maakt kun je beter gelijk stoppen ;)
Klinkt me als een heus Keynesian remark of te wel alles wat er mis is in de wereld, Keynes.
Savings first, saving for investment mijn beste. ;)
Maar serieus: wat jij wil kan allemaal wel, maar als je alles above-board wil houden (want elke virtual Windows hoort z'n eigen licentie te hebben) kost het je meer dan een paar tientjes hoor.

Dan is zo'n 370* euro voor een Technet subscription (die je bij de belastingaangifte kan opgeven) niet eens een gek idee, want daar zitten ook Windows 7/Vista en Office licenties bij naast Server 2008 licenties.

*Da's het duurste pakket - er zijn goedkopere versies.
Hmm ok, 370 per .... maand, kwartaal of jaar ?? Wat ben ik kwijt per jaar. Ik lees toch echt enkele duizende euro's wat interessant is voor een gemiddeld bedrijf in de Installatie techniek maar voor een kleine webwinkel dat het nu nog is een paar honderd euro;'s te veel of heb jij een resellers voorstel voor me?

In elk geval covered dit nog niet de hardware zoals je mede tweakers hier aangeven. Als die mag geloven kan ik net zo goed de hardware in de verkoop zetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan toch zelf wel even zoeken op internet wat zo'n subscription voor doorlooptijd heeft?
Het is max 370 per jaar dus. Schijtprijsje voor wat jij er mee kan doen gezien wat er allemaal in zit voor die prijs.

En vwb je hardware: ik ben je tegemoet gekomen door uit te gaan van jouw bestaande hardware. Geen extra kosten dus.

En dat allemaal als gratis advies. Srsly.
Als je nu al over 300+ euro per jaar valt, dan heb je echt wel een probleem. Wat doe je als je wasmachine stuk gaat bijvoorbeeld, of je CV ketel gaat deze week kapot (leuk met dit weer)?

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:22:
Je kan toch zelf wel even zoeken op internet wat zo'n subscription voor doorlooptijd heeft?
Het is max 370 per jaar dus. Schijtprijsje voor wat jij er mee kan doen gezien wat er allemaal in zit voor die prijs.
Dat is me geheel duidelijk, een natte droom voor veel jongens en meisjes hier, mits zij van de smaak Microsoft houden of er niet allergisch of intolerant voor zijn. Bij mij is dat overigens niet het geval, mijn intolerantie ligt meer op het Rijks(r)overheid vlak.
En vwb je hardware: ik ben je tegemoet gekomen door uit te gaan van jouw bestaande hardware. Geen extra kosten dus.
Dat is fideel van je :) Overigens ben ik van mening dat hoewel er vast en zeker betere hardware te koop is voor een DIY Server of het feit dat er best aardige OEM servers te koop zijn van HP, Dell of Lenovo., is mijn keuze met deze DIY componenten toch in zijn geheel niet zo slecht. Als ik de specificaties bekijk van een
Dell PowerEdge T110-towerserver dan zie ik al met al toch niet zo gek veel grote verschillen met mijn zelfbouw. Al heeft deze PowerEdge wel een Xeon natuurlijk als optie tov mijn Intel C2D E6750 met vPro techniek.
En dat allemaal als gratis advies. Srsly.
Als je nu al over 300+ euro per jaar valt, dan heb je echt wel een probleem. Wat doe je als je wasmachine stuk gaat bijvoorbeeld, of je CV ketel gaat deze week kapot (leuk met dit weer)?
Neen voor onverhoede uitgaven is er altijd wel een budget, maar het budget voor investeringen in hardware voor IT binnen ons bedrijfje rijkt niet tot in de duizenden euro's als het gaat om kantoor inventaris. But I hear ya.

PS als ik een dienst kan terug bewijzen dan ontvang ik graag een DM. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Voor geinteresseerden. Ik ben voor een TechNet abonnement gegaan nadat ik wel eerst me toch nog heb geinformeerd over de voorwaarden van een dergelijk abonnement.

@alt-92
Dank en ook de andere voor de genomen moeite met me mee te denken. PS de ... "server" gaat mogelijk of op Marktplaats... of .. ik zoek nog een andere bestemming.

Of hij gaat toch nog gebruikt worden maar krijgt een duale functie... hangt even van het succes af bij het herinstalleren van mijn desktop ontwikkel pc. ;)
Pagina: 1