Toon posts:

m2ts files met kwaliteitsbehoud bewerken met macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik wil de films die ik maak gaan bewerken met een nog aan te schaffen MacBook pro. Ik heb een panasonic hdc-sd700 camera gekocht die videobestand als m2ts wegschrijft. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van de opnames. Ik wil echter nog wel wat lichte editing toepassen op de filmpjes (titels, audiosporen toevoegen, knip en plak werk e.d.) Hier voor wilde ik dus een Macbook pro aanschaffen.

Mijn vraag:

Kan ik m2ts bestanden bewerken (met zo min mogelijk kwaliteitsverlies) op een Macbook pro (met bv imovie 11) en zo ja, hoe?

Alle antwoorden en tips zijn welkom!

bvd

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 18:30
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:34:
hallo,

Ik wil de films die ik maak gaan bewerken met een nog aan te schaffen MacBook pro. Ik heb een panasonic hdc-sd700 camera gekocht die videobestand als m2ts wegschrijft. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van de opnames. Ik wil echter nog wel wat lichte editing toepassen op de filmpjes (titels, audiosporen toevoegen, knip en plak werk e.d.) Hier voor wilde ik dus een Macbook pro aanschaffen.

Mijn vraag:

Kan ik m2ts bestanden bewerken (met zo min mogelijk kwaliteitsverlies) op een Macbook pro (met bv imovie 11) en zo ja, hoe?

Alle antwoorden en tips zijn welkom!

bvd
Dat kan prima.. Je moet ze even omzetten naar een editor friendly format zoals quicktime.
Zijn gratis tooltjes voor die het met zeer weinig kwaliteits verlies of zelfs zonder verlies van kwaliteit kunnen omzetten

Verwijderd

Topicstarter
peak schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:37:
[...]

Dat kan prima.. Je moet ze even omzetten naar een editor friendly format zoals quicktime.
Zijn gratis tooltjes voor die het met zeer weinig kwaliteits verlies of zelfs zonder verlies van kwaliteit kunnen omzetten
Ok! Thanks.

Dus ik kan zonder zorgen gewoon een Macbook pro aan gaan schaffen?

• peak
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:41:
[...]

Ok! Thanks.

Dus ik kan zonder zorgen gewoon een Macbook pro aan gaan schaffen?
Yep

Al een idee welke je gaat aanschaffen?
Ik ga die van mij in de verkoop doen.. 13 inch 2011 model

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Apple heeft tegenwoordig ProRes waarmee je zonder kwaliteitsverlies kan bewerken. Dat is dus 1x van m2ts naar prores omzetten en vervolgens is het te bewerken zonder verder kwaliteitsverlies.
Dit is altijd te prefereren boven bewerken met lossy formaten zoals quicktime.

Na het bewerken kan je dan weer exporteren naar je formaat van keuze. :)

Verwijderd

Topicstarter
peak schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:42:
[...]

Yep

Al een idee welke je gaat aanschaffen?
Ik ga die van mij in de verkoop doen.. 13 inch 2011 model
Was van plan even te wachten tot de "nieuwe" komt. Als ik de geruchten moet geloven moet dat binnen niet al te lange tijd gaan gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:45:
Apple heeft tegenwoordig ProRes waarmee je zonder kwaliteitsverlies kan bewerken. Dat is dus 1x van m2ts naar prores omzetten en vervolgens is het te bewerken zonder verder kwaliteitsverlies.
Dit is altijd te prefereren boven bewerken met lossy formaten zoals quicktime.

Na het bewerken kan je dan weer exporteren naar je formaat van keuze. :)
Maar is ProRes niet alleen beschikbaar in FCE en FCP? Ik hoopte namelijk dat ik de extra aanschaf van dat programma voor mijn gebruik achterwege kan laten en alles met imovie kan doen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Hmmm... ik heb Final Cut Express gekocht, maar kan wel in QuickTime exporteren met Apple Pro Res als codec. Ook in iPhoto kan ik een diavoorstelling exporteren en dan Apple Pro Res kiezen als codec. Het is alleen wel mogelijk dat deze codec pas geïnstalleerd wordt als je Final Cut of een ander pakket installeert.

Hier stond achterhaalde informatie…

• peak
Digistorm schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:42:
Hmmm... ik heb Final Cut Express gekocht, maar kan wel in QuickTime exporteren met Apple Pro Res als codec. Ook in iPhoto kan ik een diavoorstelling exporteren en dan Apple Pro Res kiezen als codec. Het is alleen wel mogelijk dat deze codec pas geïnstalleerd wordt als je Final Cut of een ander pakket installeert.
Klopt.

Zonder Final cut "x" heb je de codecs niet.. Ik heb geen idee of imovie met die codecs komt..

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Dit zijn de opties die standaard in iMovie '09 zitten:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/0m1w0a2R3t0u2w3a3T2y/Screen_shot_2011-02-22_at_2.27.35_PM.png
(Export with QuickTime)

Verwijderd

Pas op! De HDC-SD700 neemt in 1080p-modus beelden op met 50fps en dat kun je dus niet native op een Mac editen! Ik heb de TM700 en heb dus hetzelfde probleem, ik meen zelfs dat alleen Adobe Premiere deze bestanden zonder conversie kan bewerken... iMovie kan in ieder geval NIET overweg met bestanden, opgenomen in 50fps!!! Bij deze andere programma's moet je dus converteren naar 25fps en heb je dus kwailiteitsverlies en daarvoor heb heb je die mooie Panasonic niet aangeschaft denk ik! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2011 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de waarschuwing. Dat is wel een aardig domper. Mijn camera is dus te goed voor een Mac. Wel jammer, had eigenlijk al mijn zinnen gezet op een pro. Betekent dit trouwens ook dat je filmpjes in 50fps niet kan afspelen op en Apple?
Iemand nog goeie ideeën voor een andere laptop voor 50fps videobewerking?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:08:
Bedankt voor de waarschuwing. Dat is wel een aardig domper. Mijn camera is dus te goed voor een Mac.
Ehmm.. nee, wat jij wilt is teveel voor een simpele consumententool als iMovie...

Als je dit soort professionele eigenschappen zoekt, neem dan ook een professionele tool als FCP.

"Mijn camera is te goed voor een Mac"... moet niet gekker worden :X

Of had je verwacht dat je wel lossless 1080p/50 kon bewerken in Windows Movie Maker? Want in dat geval is je camera ook te goed voor Windows :P

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 17:18 ]

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Je gaat me toch niet vertellen dat jij een camera hebt van €750,-+ en vervolgens zijn filmpjes wilt editten met een progje als iMovie? Dat zou hetzelfde zijn als met een Ferrari (/andere snelle auto) door een bebouwde kom gaan rijden :P

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Waarom eigenlijk niet filmen in 60p? Kunnen we die oude wereld / nieuwe wereld onzin niet eens achter ons laten in de 21e eeuw? :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap jullie reactie en het mag ook meer zijn dan imovie, maar ik vind fcp ook een beetje overdreven ( financieel gezien) daar heb je gewoon een MacBook air voor. Laat ik mijn vraag anders stellen, welk fatsoenlijk te betalen programma kan wel overweg met 50fps? Zoals mijn camera niet professioneel is hoeft mijn software dat toch ook niet te zijn!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Laat ik mn vraag dan ook eens anders stellen: met welke software verwacht je dit wel te doen op een andere laptop?

Wat jij wilt zijn simpelweg geen dingen die je in gemiddelde consumentensoftware tegen zult komen. Ook op een PC zul je hier software voor aan moeten schaffen (Adobe Premiere, Sony Vegas Pro, etc)

En als het dan toch niet zo "pro" is, pak dan gewoon een converter tool:
http://www.hdconverterformac.com/

En gebruik iMovie '11. Dan ben je voor een paar tientjes klaar :)

[ Voor 68% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 19:30 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Digistorm schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:27:
Waarom eigenlijk niet filmen in 60p? Kunnen we die oude wereld / nieuwe wereld onzin niet eens achter ons laten in de 21e eeuw? :X
Hmm, laten we eerst maar met z'n allen progressive gaan doen en dat stomme interlaced achter ons laten. :Y)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Vergeten we niet dat er tussen iMovie en FCP ook nog Final Cut Express zit, wat al een stuk beter te betalen is dan FCP? ;)

http://www.apple.com/nl/finalcutexpress/

Launching containers into space

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:08:
Bedankt voor de waarschuwing. Dat is wel een aardig domper. Mijn camera is dus te goed voor een Mac. Wel jammer, had eigenlijk al mijn zinnen gezet op een pro. Betekent dit trouwens ook dat je filmpjes in 50fps niet kan afspelen op en Apple?
Iemand nog goeie ideeën voor een andere laptop voor 50fps videobewerking?
Gewoon doen, hoor! Ik heb ook een Macbook Pro 17" i7 8Gb en dat gaat eigenlijk perfect... Maar wat ik al zei: je hebt de goede software nodig en inderdaad: als je "luxe" wil opnemen in 50p, dan moet je ook iets meer dan een simpel bewerkingsprogrammaatje gaan gebruiken.

Afspelen van die 50p-files gaat overigens prima, wel even zoeken naar een goede player, want bijvoorbeeld VLC stottert als een gek, kan die grote bestanden blijkbaar gewoon niet aan! Movist gaat daarentegen wel weer helemaal goed en is ook gratis ;)

Succes enne gewoon kopen dus die Macbook Pro 8)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Whieee schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:04:
Vergeten we niet dat er tussen iMovie en FCP ook nog Final Cut Express zit, wat al een stuk beter te betalen is dan FCP? ;)

http://www.apple.com/nl/finalcutexpress/
Vergeet jij niet dat dat product al 3 jaar niet geupdate is en niet eens 1080p ondersteunt? :P

• stippel
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 20:05
Deze bestanden zijn erg goed met toast titanium om te zetten in een werkbaar bestand. Tevens met de pro-res codecs.

[ Voor 5% gewijzigd door stippel op 23-02-2011 09:59 ]

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Bosmonster schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:33:
[...]

Vergeet jij niet dat dat product al 3 jaar niet geupdate is en niet eens 1080p ondersteunt? :P
De geruchten gaan dat er nu dan eindelijk een upgrade komt die de naam 'pro' waardig is. Maar Apple heeft inderdaad wel een steek laten vallen wat video software betreft.

Pagina: 1