Oude radio ombouwen naar muziekspeler met wekkerfunctie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:36
Heey Tweakers,

Ik heb hier thuis een oude grundig staan, iets minder mooi dan deze maar wel hetzelfde model:
Afbeeldingslocatie: http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/grundig/2360/2360.JPG

Hij werkt niet goed meer (FM-gedeelte is naar de **** en een paar buizen zijn stuk) en ik wilde er dus graag een wekker/muziekspeler van maken. Dit moet een klein projectje worden.

Hij moet aan de volgende eisen voldoen:
- Niet te duur (arme student)
- MP3's of een online stream kunnen afspelen
- Wekkerfunctie (die gebruikt maakt van MP3's of een online stream)
- Uiterlijk moet hetzelfde blijven
- Hoeft niet de tijd weer te geven, hij staat toch niet naast m'n bed

Ik zelf had de volgende ideeën:
- Oude smartphone (duur, gebruikt relatief veel energie)
- Simpele MP3-speler (maar dan heb je weer geen wekkerfunctie)
- Wekkerradio die vanaf een USB-stick kan afspelen (ook niet goedkoop, toch een goede optie)
- Kleine computer inbouwen (duur, gebruikt relatief zeer veel energie)
- Wekker elektronisch aansluiten op de play-knop van een MP3 speler (geen idee of dat mogelijk is, niks om mee te testen :( )

Iemand nog ideeën/opmerkingen?

P.S. Als de startpost niet goed is wil ik dat ook graag horen! Als dit topic op de verkeerde plaats staat, alvast m'n excuses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouw er een internetradio in, mp3, fm, wekker functie etc zit er vaak al ingebouwd. Eventueel een en ander aan te sturen door gebruik van een arduino met de oude knoppen versus nieuwe knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
Je bedoelt zoiets:
LINK
Ik vind ze nogal prijzig... m'n totaal budget ligt zo rond de 40-50E.

Zo'n arduino moet grofweg 15E kosten, dat is wel te doen :) Mooier zou ik het vinden om gewoon een paar drukknopjes voor de toesten te gebruiken en een potmeter voor de draaiknoppen oid, heb je wel 'analogere' HW nodig dan de moderne apparatuur... maar zal het zeker overwegen!

Edit:
Zie dat de arduino in C geprogrammeerd wordt? (Huge pluspunt, aangezien ik dat ook krijg op school :D)

[ Voor 10% gewijzigd door Roeland op 22-02-2011 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 20:41

JaltaH

meh

Waarom niet gewoon een goedkope wekkerradio met mp3, zoals deze, en de verschillende knopjes doorverbinden met de knoppen op de Grundig?

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
Zoiets zat ik ook al naar te kijken inderdaad, alleen moet ik die drukknoppen voor het volume en voor de zender omzetten naar een draaibeweging (dat is gewoon het mooiste denk ik).

Toevallig een idee hoe je dat realiseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 20:41

JaltaH

meh

Dan moet je aan de slag met een rotary encoder, icm een microcontroller of 2 d flip-flops om het signaal te interpreteren. Als je meteen je C-kennis op wil halen kun je een simpele AVR of PIC, of Arduino, gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door JaltaH op 22-02-2011 14:12 ]

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
Owkee, ik denk dat ik dan maar eens een Arduino ga bestellen, ziet er veelbelovend uit.

Bedankt voor de info, het zal hiermee wel moeten lukken verder!
Pagina: 1