Toon posts:

Fsb wil niet meer omhoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hier mijn eerste topic.

Ik ben nog nog redelijk nieuw in tweakers, en computer wereld.
Mocht het een domme topic zijn, of wel makkelijk ergens anders te vinden ( ik zag het niet staan), vergeef het me dan ;)

Toen mijn laptop een tijdje geleden de pijp aan Maarten gaf, dacht ik dat ik zelf maar eens een pc'tje moest gaan bouwen, voornamelijk als media-pc en moest natuurlijk ook wel een beetje een spelletje kunnen spelen. Dus ik een beetje ingelezen ect. En ik natuurlijk overdreven enthousiast, alles een beetje overdreven, en enzo overclocken wil ik ook.:)
Dus 2e hands vanalles gekocht.
De cpu, moederboard en geheugen in 1 set, bij deze man draaide de q6600 altijd op 3.0 ghz.
Heb ik toen niks aan veranderd maar draaide bij mij niet stabiel. Toen heb ik er wel mee gespeeld maar werd nooit echt een stabiele OC.
Toen er een andere (zwaardere) voeding in kwam (samen met een andere videokaart 4870x2) ging het een paar dagen goed wel goed.

Tot dat de computer bij het (mischien voor de eerste keer met de nieuwe voeding en videokaart) opstarten ineens 4 keer rebootte, sindsdien kan ik mijn fsb wel aanpassen in de bios, maar regeerd het systeem er niet meer op, behalve dat de fsb van standaart 266 naar 267 gaat (terwijl bijf. 333 is ingesteld), en blijft daarmee op 2.4 ghz (ipv. dan 3.0ghz).

Wie weet wat ik hier mee aan moet, hoe ik weer verder kan?

(ps. op of aanmerkingen over de topic ofzo zijn ook welkom, kan ik weer van leren ;))

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
welkom op GoT,

om te beginnen moet je even een lijstje neerzetten van alle hardware waar we over praten, want nu weten we alleen wat voor cpu en videokaart je hebt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Moederboard : Gigabite Gigabite GA-EP35C-DS3R
CPU : Q6600 2.4GHz (koeling: Scythe Mugen)
Geheugen : 2x 2GB OCZ XTC Platinum 1000 mhz ddr2
Videokaart : Club 3D HD 4870x2 (koeling: Arctic Cooling Accelero Xtreme)
voeding : Thermaltake Toughpower 750 watt
HDD : .... Green 1TB
Behuizing : Nog naar een goede op zoek.

Dat is ongeveer alles toch? ik kan alleen niet op de HDD kijken in de kast waar het nu in zit..

Ps. is dit allemaal wat? of valt het/iets een beetje tegen? ik heb alles vooral van horen en zeggen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 00:41 ]

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:15:
Moederboard : Gigabite Gigabite GA-EP35C-DS3R
CPU : Q6600 2.4GHz (koeling: Scythe Mugen)
Geheugen : 2x 2GB OCZ XTC Platinum 1000 mhz ddr2
Videokaart : Club 3D HD 4870x2 (koeling: Arctic Cooling Accelero Xtreme)
voeding : Thermaltake Toughpower 750 watt
HDD : .... Green 1TB
Behuizing : Nog naar een goede op zoek.

Dat is ongeveer alles toch? ik kan alleen niet op de HDD kijken in de kast waar het nu in zit..

Ps. is dit allemaal wat? of valt het/iets een beetje tegen? ik heb alles vooral van horen en zeggen ;)
Mijn vriendin heeft de zelfde opstelling.. Alleen andere geheugen/videokaart/voeiding

(specs:
Q6600
P35_DS3
Scythe Mugen
2x2 GB A-data
Hd5770
Recon 600 watt)

Hier loopt echter wel de pc stabiel.. op 3.0, maar je moet je mem overclocken en de voltage van je CPU omhoog gooien..

Aangezien het OCZ zijn, zou ik eens naar de Aanbevolen Volt kijken voor je stabiele latancy.

Verder rest knalt deze PC ook er uit, zodra ik zware games ga spelen (cryses, blackops, grid)
maar met youtube en andere dingen gaat het goed (3dmark06 draaied goed, Full experience van 3dmark11 haalt die 3/4 deel ervan)

heb verder rest gekeken op google.nl op de moederboard, en lees er erg veel dat de P35-DS3 veel problemen geven, en dat ze naar jaren goed werkend zijn, in 1x kunnen gaan klooien.

Als er andere mensen zijn die meer tips/tricks/opmerkingen hebben, ben ik daar ook zeer tevreden mee, waarschijnlijk net zoals de TS

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Voltage van m'n geheugen nu ook bij gewerkt, stond idd te laag.

Ik had blackops al even gespeeld, naar mijn mening ging dat prima 1080p, zo ver ik alles begreep, had ik alles op het hoogste. Werd wel duidelijk dat ie het moeilijker vond als ik ff 'Alt-TAB -te'.

Maar m'n systeem loopt nu ook zonder OC ineens volledig vast! Net ineens 3 keer achter elkaar, vlak na het opstarten van windows. Ik kan dan helemaal niks meer.
Zelfs als ik op Caps Lock ofzo druk, gaat het lampje op m'n toetsenbord niet meer branden.

Weet iemand hier wat over te vertellen?

Alvast bedankt

• Soundstorm2010
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:19:
Ik heb de Voltage van m'n geheugen nu ook bij gewerkt, stond idd te laag.

Ik had blackops al even gespeeld, naar mijn mening ging dat prima 1080p, zo ver ik alles begreep, had ik alles op het hoogste. Werd wel duidelijk dat ie het moeilijker vond als ik ff 'Alt-TAB -te'.

Maar m'n systeem loopt nu ook zonder OC ineens volledig vast! Net ineens 3 keer achter elkaar, vlak na het opstarten van windows. Ik kan dan helemaal niks meer.
Zelfs als ik op Caps Lock ofzo druk, gaat het lampje op m'n toetsenbord niet meer branden.

Weet iemand hier wat over te vertellen?

Alvast bedankt
Als ik jou zo begrijp, kan het ook eventueel een voedings probleem zijn... maar zeker weten doe ik dat niet,
anders denk ik toch dat je MB zijn beste tijd heeft gehad :(

Maar wie weet, heeft iemand anders een andere idee

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het zelfde probleem met m'n andere voeding, deze zit er nog maar net in...

• Soundstorm2010
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:54:
Ik had het zelfde probleem met m'n andere voeding, deze zit er nog maar net in...
Heb ik ook bij mijn vriendin der PC, nieuwe voeding, verder rest 2de handse spullen, maar als ik alles in mijn pc doe, werkt alles goed... Dus ik denk dat die P35-DS3 Moederbords niet lekker lopen na een tijdje..

Als je zeker wilt zijn dat alles werkt, zou ik een nieuwe/2de handse moederbord kopen en kijken of het daar wel allemaal op werkt...

Verder rest zou ik ff niet weten wat je nog anders kan proberen..

(misschien memtestx86 draaien en kijken of je geheugen misschien fouten geven)

• nedernakker
ga eens stap voor stap je pc testen met diagnostische programma's.

download memtest86+ op www.memtest.org
stel je geheugen in zoals het op de modules staat,
draai dit programma om te testen of je geheugen niet gewoon stuk is. als dat fouten geeft kun je er bijna van uit gaan dat het kapot is..

doet die het wel, test dan je pc eens in windows met prime95 en realtemp, prime belast je cpu voor 100 % en realtemp leest de temperaturen van de cores uit.. prime mag niet vastlopen en realtemp mag niet boven de 65 graden komen..

post dan je bevindingen eens..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb t systeen inmiddels in een goed passende kast gebouwd.
Sindsdien wil de FSB wel weer omhoog(!/?), maar heb helaas nog wel vastlopers.

Ik heb de memtest gedaan, ongeveer 30-45 minuten. Niks aan de hand

Maar ik ben nu met PRIME95 bezig, draait nu anderhalf uur. De tempraturen komen niet boven de 50 graden.

Maar hoelang gaat die test nog duren? Wil zo ff verder bezig op die computer;) ,of kan ik ondertussen die pc gewoon gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nou vanaf het begin van de test dik 3 uur verder. en ga hem zo zelf maar beeindigen
De tempraturen zijn niet boven de 50 graden gekomen.

Heb ik nu in princiepe de geheugen en CPU test goed doorlopen? En kan ik er dan vanuit gaan dat het toch mijn MB is?
Of kan het ook zijn dat de bios geupdate of gereset ofzo moet worden?

Ik had trouwens een ongeaard stopcontact, heb nu ff een kabeltje op m'n pc en verwarming gezet?
Kan dit helpen, ivm. statische dinges, bij rebooten enzo?

• nedernakker
je kan je pc niet aarden aan de radiator.. dit is echt gevaarlijk! kabeltje er af dus..

prime moet ong. 8 uur draaien voordat hij alle tests heeft doorlopen, als hij weer bij 1024K begint is hij er..

memtest moet wel even langer dan 30 minuten.. beste is om hem de nacht door te laten lopen zodat hij een keer of 6 passed

Pagina: 1