[php/mysql] Gerelateerde onderwerpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig met een nieuwssite, hierop kunnen bezoekers (na aanmelding) zelf nieuwsartikelen plaatsen.

Nu lijkt het me leuk om net als hier op Tweakers gerelateerde items erbij te maken. Hoe zal ik dat doe en wat is het beste? Alleen op titel, op inhoud of op labels die de nieuwsposter zelf moet invullen?

Op label begrijp ik, maar op titel en op inhoud, hoe kan ik dat het beste doen om niet een enorm zware query te krijgen?

Zo te zien worden de gerelateerde nieuwsitems hier op Tweakers.net geselecteerd op titel en op label, maar op titel, moet ik dan alle woorden van de titel tijdens het opslaan in een aparte tabel stoppen, een koppeltabel maken om die te linken?

En op inhoud, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Of moet ik dat niet willen?

Wat is wijsheid en wie heeft eerder met dit bijltje gehakt. Natuurlijk heb ik al even gezocht, maar zoek eens in Google op 'related topics' :P

[ Voor 4% gewijzigd door Martine op 22-02-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
Werken met tags ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tabel maken met tags en die koppelen aan je nieuws berichten zoals hier boven ook al wordt gezegt. Gewoon een simpele many-to-one relatie ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Maarrrr hoe wordt het op Tweakers dan gedaan? Kijk maar eens naar dit nieuwsartikel, en dan het eerste artikel in gerelateerde items van 25-01... jaja, hoe worden die dan gematched?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Die artikelen zullen de zelfde tags hebben zoals we net al hebben aan gegeven. Dit heeft niks met datums of titels te maken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de gerelateerde zijn daar gewoon de eerste 2 hits uit de search op "huawei":
http://tweakers.net/archi...s/?keyword=huawei&x=0&y=0

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2011 11:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Gehehe, dat begrijp ik allemaal. Alleen kijk maar eens, geen enkele tag staat in het andere nieuwsartikel of wordt er ook gewerkt met hidden-tags ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:16:
de gerelateerde zijn daar gewoon de eerste 2 hits uit de search op "huawei":
http://tweakers.net/archi...s/?keyword=huawei&x=0&y=0
Ja, maar hoe weet hij dan als hij op 'huawei' moet zoeken? vragen, vragen, zoveel vragen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ok, zo moelijk is het allemaal niet. Elk nieuws artikel in de database heeft gewoon 1 of meerdere tags, een simpele database relatie dus (google?). Als je een nieuws artikel laat zien op je pagina doe je gewoon een query op de database om nieuws artikelen op te halen waarvan de tags het beste matchen met het artikel wat je weer geeft ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Phas0r schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:30:
Ok, zo moelijk is het allemaal niet. Elk nieuws artikel in de database heeft gewoon 1 of meerdere tags, een simpele database relatie dus (google?). Als je een nieuws artikel laat zien op je pagina doe je gewoon een query op de database om nieuws artikelen op te halen waarvan de tags het beste matchen met het artikel wat je weer geeft ;)
Jaja, dat begrijp ik allemaal. Met tags heb ik al eerder gewerkt, dan is geen probleem.

Maar waarom matcht het nieuwsartikel van 'huawei' dan met elkaar? Ze hebben geen overeenkomende tags. Ja, als je zoekt op 'huawei' krijg je die gewoon, maar hoe weet die pagina dan als hij moet zoeken op 'huawei'? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In de achtergrond doen ze nog een vies truukje denk ik, als je goed kijkt zie je dat ze naast tags ook zoeken op merk namen zoals Motorola, Nokia, Huawei en waarschijnlijk ook op categorie ... dan wordt het al ietsjes complexer ;)

OT: Maar ehh, tweakers.net clone in de maak? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 22-02-2011 11:38 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Hmm, duidelijk, naja dan ga ik het lekker met tags oplossen. Moeten ze maar een labeltje aanmaken, en gewoon voor het merk ook. Dat werkt prima, thx!

Neen, geen Tweakers.net clone in de maak, dit is een hele andere branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Graag gedaan ;) Success met de site!

OT: Haha ok, dan is het goed :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Naast tags gewoon iets als steekwoorden laten invoeren. Deze toon je niet maar gebruik je wel.

Op den duur als je genoeg steekwoorden hebt kan je iets gaan vogelen als dat je de inhoud naast je steekwoorden zet, maar dat is weer vrij tricky het kan ook de verkeerde pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
Voor zover ik weet maken nieuwsposters zelf koppelingen met voorgaande nieuwsberichten.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je denkt te moeilijk. Je kunt een heel ingewikkeld algoritme gaan verzinnen die bij elke keer dat het artikel getoond wordt zelf op zoek gaat naar relevante artikelen. Dat gaat je niet foutloos lukken.

Wat je ook kunt doen is een extra zoekschermpje opnemen in het 'nieuws item edit scherm' waar de redacteur kan zoeken. De redacteur kan veel makkelijker bepalen wat relevante zoektermen zijn. Paar checkboxjes bij de zoekresultaten die die redacteur aan kan vinken en je hebt de functionaliteit klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat kun je inderdaad doen, je kunt bijvoorbeeld "aanbevolen" gerelateerde artikelen tonen dmv. een simpele zoek actie op tags oid. en dan de redacteur zelf nog laten kiezen of die ook kloppen of dat hij toch andere artikelen in gedachten had voor bijvoorbeeld artikelen die in meerdere delen zijn geschreven zodat je kan linken naar de vorige delen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
"Je denkt te moeilijk.", komt mij bijna bekend voor, agghh!! 8)7

Nee, duidelijk verhaal. Nu kan ik weer verder, ik maak er wat moois van. Met tags werken heb ik al eerder gedaan, dan valt reuze mee en werkt prima.

Ik maak de mogelijkheid om zelf tags toe te voegen, of te koppelen. Daarnaast komt er zoals hier voorgesteld ook een veldje bij waarin de nieuwsposter zelf artikelen kan koppelen.

Geen gedoe met moeilijke querys die nagenoeg alles gaan vergelijken, topper ideeen, bedankt! _/-\o_
Pagina: 1