Uitbreiding RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 12:23
Beste tweakers,

Mijn systeempje: AMD athlon x2 +5200 geklokt op 2,7 ghz,
nvidia geforce 9500gt,
2gb werkgeheugen(ddr2) ,
320 gb harde schijf.
Windows 7 Ultimate.

Ik begin de laatste tijd goed te merken dat mn pc wat veroudert, en wil dan ook een kleine upgrade doen. Ik heb alleen op dit moment geen geld voor een dure videokaart, en vraag mij dus af of ik door alleen het verhogen van mijn ram geheugen syfnificant betere prestaties zal halen. Of kan ik beter wachten tot ik wat meer geld heb voor een nieuwe videokaart? Ik speel regelmatig games op mijn computer, niet zulke hele zware, maar bijvoorbeeld fifa 11, need for speed shift, football manager 2010, en rome : total war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In jouw geval zou ik eerder het geheugen verdubbelen dan een nieuwe videokaart aanschaffen. Op zich heb je een videokaart die het wel trekt, alleen als je van plan bent om zwaardere games te gaan spelen, dan zou ik de videokaart vervangen. Waar je ook nog eventueel snelheidswinst uit kan halen, is een nieuwe harddisk. Deze zou ik dan als extra er in zetten en van af de nieuwe schijf dan de games draaien. Een TB schijf kost tegenwoordig ook niet zoveel meer, tussen de 45 en 50 euro heb je er 1.
Als je je geheugen upgrade en eventueel een 2e harddisk erbij haalt, dan kan je wel weer even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Wanneer merk je dat je pc wat veroudert en waaraan merk je dat? Dat is wellicht handig om even te vermelden. Daarnaast geeft de WEI vaak wel een redelijke indicatie om te zien wat de mindere punten van het systeem zijn.
Ik ben het wel met KeDeShCh eens dat je geheugen de eerste kandidaat zal zijn als ik het zo zie.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
Ik merk aan zo'n beetje alles dat m'n systeem ouder wordt. Het opstarten duurt langer, als ik op internet surf gaat het langzamer en zware sites willen nog wel eens haperen. Maar waar ik het vooral aan merk is m'n virusscanner. Die laat ik namelijk automatisch om 12 uur 's middags een scan doen. Daar had ik vroeger geen last van maar tegenwoordig moet ik mezelf dwingen hem niet elke keer uit te zetten omdat ik me dood erger aan het snelheidsverlies.

Ik was sowieso al van plan vanmidag een externe harde schijf te kopen van 1,5 tb. Als ik daar alles op zet behalve m'n windows wordt hij dus ook sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Misschien ook een verse windows installatie? En 2 GB intern geheugen erbij prikken moet wel wat helpen. Overigens zullen je prestaties tijdens het gamen niet met sprongen vooruit gaan doordat dat nogal GPU afhankelijk is. Maar met de huidige geheugenprijzen is een upgrade helemaal niet zo duur. Heb je trouwens 1 dimm van 2 GB of 2 van 1 GB?

Overigens wordt je pc erg traag als je alles op je externe schijf zet (behalve als het een e-sata exemplaar is). Over het algemeen zijn externe HDD's trager dan interne en wanneer alle data ook nog eens over een usb kabel moet wordt de snelheid enorm beperkt. Externe schijven zijn overigens wel prima voor het opslaan van Muziek, films en foto's. Maar games en andere software zou ik echt op de interne schijf houden!

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 22-02-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
Een verse instalatie van windows komt er sowieso als ik extra werkgeheugen heb gekochr want ik heb nu een 32 bits versie geinstaleerd. Maar als ik een 2e interne HDD inbouw is dat dus beter voor m'n snelheid als 1 externe er bij?

Verder heb ik 2 memory slots waarvan 1tje gebruikt is door 2gb, de andere is vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Evt 2 gb erbij zodat je windows + games wat meer adem geeft en geen constant wisselbestandgebruik krijgt van je hdd, maar ik zou ondertussen eens gaan sparen voor ófwel een nieuwe pc ófwel een nieuwe videokaart maar beter dat je de hele setup vervangt op dit moment, als je je op gamen richt.

[ Voor 21% gewijzigd door SouLLeSSportal op 22-02-2011 11:47 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jimmy302 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:45:
Een verse instalatie van windows komt er sowieso als ik extra werkgeheugen heb gekochr want ik heb nu een 32 bits versie geinstaleerd. Maar als ik een 2e interne HDD inbouw is dat dus beter voor m'n snelheid als 1 externe er bij?

Verder heb ik 2 memory slots waarvan 1tje gebruikt is door 2gb, de andere is vrij.
Een 2e interne schijf is inderdaad sneller dan een externe, tenzij de externe E-sata is, dan maakt het geen verschil. Zowel je OS als je games draaien nu van 1 en dezelfde schijf, dus als Windows iets moet doen, vertraagt hij het spel, zo simpel is het. Door een 2e schijf erbij te zetten, heb je daar dus geen last meer van, aangezien de schijven onafhankelijk van elkaar werken. Beide kunnen dus op volle toeren hun werk doen, waar het nu niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Aangezien een nieuwe Windows installatie niet veel geholpen heeft heb je wel profijt van een nieuwe hardeschijf en meer geheugen.
Ik adviseer wel om je Windows installatie dan 64 bit te maken aangezien je 4GB geheugen hebt. Koop wel een bijna identiek geheugen reepje zodat je profijt kan hebben van dual channel. En let wel dat het dezelfde snelheid en cas level is.
Ook heb je wel wat snelheids winst als je Windows opnieuw installeert op je nieuwe schijf aangezien die waarschijnlijk meer cache heeft en dus wat sneller is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
Ik wil iedereen bedanken voor z'n hulp. ik heb intussen 2 gb ram er bij geplaatst en een 1tb interne hdd gekocht en ingebouwd. het loopt allemaal al lekkerder maar ik ga vanmiddag nog een 64 bits versie van windows instaleren. In iedergeval is mijn vraag opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik denk inderdaad dat je met die nieuwe installatie en je nieuwe geheugen al aardig wat meer prestatie zult hebben, vooral bij het laden.

Overigens zou ik hierna niet te veel meer gaan upgraden aan dit systeem. Het zou slim zijn om te beginnen te sparen voor een heel nieuw systeem. Je kan hier nog wel een nieuwe videokaart inzetten, maar dan verplaats je alleen je bottleneck naar je CPU. dan zou je dus ook je moederbord en CPU moeten vervangen, en dan kom je dus eigenlijk al uit op een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Je kan best wel een zeer goede videokaart nu kopen en voor je "nieuwe" PC die je na de zomer ofzo koopt gebruiken. En onderdelen zoals een harde schijf en kast kan je eigenlijk altijd wel hergebruiken in je nieuwe PC.
Maar het is wel verstandig jah om te gaan sparen voor iets nieuw i.p.v. te blijven upgraden.

• kipjr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 11:22
Doe een windows prestatie index meting en je ziet wat je kan/moet upgraden.
Pagina: 1