Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

windows7 64bit geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
bij het zwaar belasten van mijn laptop merkte ik al een tijdje dat deze zeer zeer traag wordt.
nu heb ik gister tijdens een installatie van test drive unlimited 2 eens gekeken bij de processen.
toen viel mij op dat het gebruik van het geheugen rond de 100% schommelde.

de pagefile werdt dus aangesproken tijdens een installatie die al veel data naar de hdd moet zetten.

het euvel is dus bekent, ik heb dit probleem ook wel een beetje op mijn pc.
zowel mijn pc als laptop hebben 6gb aan geheugen maar nu komt het veel minder usable.
mijn laptop heeft alleen 2,67 usable. wat is hier aan te doen?

ubuntu live cd gedraaid en daar heb ik 5,8gb beschikbaar.
ook heb ik al 2x de bios vernieuwd naar een nieuwere versie maar dit mocht niet baten.

laptop asus n53sv (nieuwe sandy bridge dus traag zijn mag niet echt)

systeeminformatie
taskmanager
Memory Cleaner

[ Voor 23% gewijzigd door dezejongeman op 07-03-2011 09:04 . Reden: link aangepast ]

Verwijderd

Vermoedelijk heb je op bijde computers iets van software geinstalleerd waar spyware of een virus in zit. Een live cd met antivirus downloaden en branden. daarna van die cd opstarten en je pc scannen. dat kan je eens doen om te beginnen. Je kan ook bij processen kijken welke applicatie zoveel geheugen vreed. Deze van je computer verwijderen is een optie om te proberen. Maar de computer zeker een keer met een andere virus scanner scannen uitvoeren.

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
heeft sandy brige niet problemen met sata ?

EDIT:

http://techgage.com/news/...th_sandy_bridge_chipsets/
http://www.nordichardware...-manufacturing-error.html
Chip giant Intel has announced that it has stopped production of its chipset family Cougar Point. The new family include the whole Intels 6 series of chipsets, including P67, H67 and H65. Intel has been shipping the new Sandy Bridge processors with Cougar Point chipsets since January 9th and will replace current customers.
ASUS N53SV:
Chipset Intel® HM65 Express Chipset
deze zouden er wel last van moeten hebben. misschien een contact opnemen met ASUS

[ Voor 142% gewijzigd door Proxx op 22-02-2011 09:57 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• dezejongeman
@ digital tux dit lijkt me sterk ik heb het al vanaf het begin.
windows zegt onder properties van computer dat van de 6gb er 2,67 gb usable is.

en wat er gebeurd is dat het geheugen snel volloopt omdat er zo weinig voor eigen gebruik beschikbaar is. vervolgens wordt er gebruik gemaakt van de page-file om dit op te vangen, alleen wil ik zelf graag wat meer geheugen kunnen gebruiken. dit is iets wat er volgens mij al vanaf vista al in zit.

@ Proxx sandy bridge heeft alleen problemen met sata 3 poorten. maar mijn laptop beschikt alleen maar over sata 6 poorten die dit probleem niet hebben,

bekijk anders het screenshot even:
http://img809.imageshack.us/i/laptopspecs.jpg/

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06
Windows 7 pakt het geheugen gebruik anders aan dan dat we gewend zijn. Mischien is het onderstaande het probleem (wel een beetje vaag weergegeven dat erken ik dan wel)

Vroeger (vista en eerder) werd een stuk geheugen vrij gegeven waneer deze niet meer in gebruik was.
Windows 7 haalt een andere truuk uit welke pas opvalt als je een paar grote applicaties draait.
In je taakbeheer zie je onder "Fysiek geheugen MB" 4 dingen staan; Totaal, in cache, beschikbaar en vrij.
Waarschijnlijk heb je naar vrij zitten kijken en gezien dat deze richting de 0 gaat.

Wat windows 7 doet is geheugen dat normaal vrij kwam als je wat afsloot vast houden in het geheugen. Echter merkt hij deze wel als beschikbaar aan en komt onder het kopje "in cache" tevoorschijn.
Dus start je een ander programma begint hij met dingen uit z'n cache te gooien en toe te kennen aan het nieuwe programma.

Denk in termen als je bent in MS word bezig en sluit hem af. Half uurtje later start je hem weer nadat je alleen in outlook en excel gewerkt heb. Omdat word (waarschijnlijk) nog in de cache zit start hij nu een stuk rapper.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• dezejongeman
Red Cell schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:06:
Windows 7 pakt het geheugen gebruik anders aan dan dat we gewend zijn. Mischien is het onderstaande het probleem (wel een beetje vaag weergegeven dat erken ik dan wel)
...
duidelijk verhaal win 7 cached zo veel mogelijk want zodra je dat weer gaat gebruiken start en werkt dat weer sneller. het is dus een efficiënter gebruik van beschikbaar geheugen wat toch niet gebruikt wordt wel te gebruiken.

maar nu zit ik nog steeds met het probleem dat er 2,67 GB fysiek geheugen beschikbaar is ondanks ik 6gb fysiek heb.

van de 2729 mb
staat er 1257 mb gecached
er is 1278 mb beschikbaar
en er is 60 mb vrij

maar 6gb - 2,67gb = 3,33 gb weg
waar is dat gebleven

Verwijderd

dezejongeman schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:38:
[...]

maar nu zit ik nog steeds met het probleem dat er 2,67 GB fysiek geheugen beschikbaar is ondanks ik 6gb fysiek heb.
Heb je écht wel de 64-bits versie van windows 7? En heb je al eens in de bios gekeken of daar het geheugen wel gezien wordt, en dat bv de onboard videokaart niet de helft van je geheugen gebruikt (noem maar iets)?

Met 32 bits kun je effectief zon 3,2 GB aan geheugen hebben, en daarvan kan dan weer zon 512MB naar je onboard videokaard gegaan zijn...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2011 11:45 ]

• dezejongeman
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:42:
[...]

Heb je écht wel de 64-bits versie van windows 7? En heb je al eens in de bios gekeken of daar het geheugen wel gezien wordt, en dat bv de onboard videokaart niet de helft van je geheugen gebruikt (noem maar iets)?

Met 32 bits kun je effectief zon 3,2 GB aan geheugen hebben, en daarvan kan dan weer zon 512MB naar je onboard videokaard gegaan zijn...
dit staat ook in de screenshot die ik toegevoegd heb.
citaat van screenshot
installed memory: 6gb (2,67GB Usable)
system type: 64-bit operatingsystem

ik kan me bijna niet voorstellen dat de intel grapics in de i7-2630qm 3GB van het geheugen voor zichzelf reserveerd en de 540gt van nvidia ook niet.
weet jij misschien bij de intel waar ik dat terug kan vinden. Ik heb net alle opties van de intel software al doorgebladerd maar ik zag het niet staan en in de bios heb ik die opties ook niet.

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 23:35

Meller

Much to learn, you still have

is het niet

Cache 2.67GB (je uitleg)
Video 512mb?
Usable 2.67GB

Anders met diverse andere progjes een duidelijkere beeld van je geheugengebruik schetsen.

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

• dezejongeman
Meller schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:02:
is het niet

Cache 2.67GB (je uitleg)
Video 512mb?
Usable 2.67GB

Anders met diverse andere progjes een duidelijkere beeld van je geheugengebruik schetsen.
2,67 GB kan maar gebruikt worden van de 6 GB die erin zit, dit is de manier hoe het vermeld is. zie screenshot systeeminformatie

ik heb even een aantal screenshots toegevoegd die hoop ik het verhaal wat duidelijker maken.
kijk hiervoor even in de topicstart.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 21:04

boesOne

meuh

Je links naar de pics doen het niet. Fix die eens. Vind het wel een interessant probleem.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als je 2 geheugenmodule's in je laptop heb, probeer er dan eens 1 te verwijderen en kijk hoeveel RAM er dan "usable" is. Kan het niet gewoon zo zijn dat je chipset het niet slikt?
Je Windows moet uiteraard wel echt x64 zijn anders ontkom je er nooit aan, al zou een update voorkomen hebben dat x86 versies het usable geheugen niet laten zien en alleen het totaal geheugen tonen.

Misschien een procesmonitor bekijken om te kijken wat er exact meedraait op je PC?
Als alles niet werkt zou een reïnstall een poging waard kunnen zijn, maar als je zegt dat het altijd al zo was zal dat niet uit mogen maken.

Edit: hoeveel geheugen heeft je videochip toegewezen gekregen? Wellicht snoept deze een flinke lading geheugen weg, waarschijnlijk kan je dit in je BIOS bekijken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeareX op 22-02-2011 18:16 . Reden: info toegevoegd ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• dezejongeman
@boesOne link aangepast alleen de eerste deed het niet bij mij nu wel graag reactie of ze nu wel werken.

@FeareX zoals in de topic start vermeld gaat dit om de asus n53sv deze wordt standaard met 6GB geleverd verspreid over 4 modules. 2x2 en 2x4GB. ze worden allen wel gezien ook in windows maar windows vermeld dat deze maar 2,67GB gebruikt kan worden. dit is terug te zien in de screenshot "systeeminformatie"

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan douw je er een Ubuntu LiveCD in en kijk je of het dan nog steeds gelimiteerd is.
Zo kun je software/OS in ieder geval elimineren (al trekt Windows sinds Vista deze informatie heel accuraat uit je ACPI tables op dus het zal waarschijnlijk toch een BIOS setting zijn).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Goede tip van alt-92.

Het geheugen halveren bedoel ik puur als test om te kijken of het ergens ander zit dan fysiek, het lijkt mij een makkelijke manier om wat uit te sluiten aangezien je RAM onder een klepje aan de onderkant zit (bij veel laptops iig).

Canon EOS R | Olympus OM-1

• dezejongeman
@ alt 32 ik heb even ubuntu geedraaid en dan heb ik 5,8gb beschikbaar.
200mb zal waarschijnlijk gereserveerd zijn voor de intel hd graphics die in de i7 verwerkt zit.

dus windows snoept dat ergens weg.

nu ik dit weet ben ik verder gaan zoeken en kwam ik er achter dat de gt540 in mijn laptop zowel dedicaded als shared memory heeft.
is dit ergens uit te zetten in de driver op google kan ik het niet vinden in ieder geval.

de kaart heeft 1 gb dedicaded en 1108 mb shared.

maar 6000mb -200 (intel hd) - 1108mb (gt540) = 4692mb gebruik
dus ik mis nog steeds ergens 2 gb.

heeft iemand nog ideeen waar dat weg kan komen.

[ Voor 42% gewijzigd door dezejongeman op 02-03-2011 10:38 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dezejongeman schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:15:
heeft iemand nog ideeen waar dat weg kan komen.
Contact opnemen met Asus tech support. Is waarschijnlijk geen Windows probleem.

• dezejongeman
Olaf van der Spek schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 17:18:
[...]
Contact opnemen met Asus tech support. Is waarschijnlijk geen Windows probleem.
het moet wel een Windows probleem zijn want in ubuntu gaat het goed dit staat ook vermeld in de topic start.
oke in ubuntu heb ik 5,8GB beschikbaar maar dan gaat het ram van igp eraf en dat is logisch want die heeft geen dedicaded ram.

ik heb vanmiddag wel een topic geopend bij asus maar met een andere reden dat het misschien in 1 of driver van windows is vastgelegd en niet aan te passen of dat dat wel kan.
maar tot nu toe nog steeds geen reactie van 'asus'

[ Voor 4% gewijzigd door dezejongeman op 02-03-2011 21:54 . Reden: info toevoegen ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495

Download de 64bits Win7 Enterprise trial eens, en installeer die in een .vhd (stap 4 t/m 6 overslaan in jouw geval) - zonder alle ASUS cruft, maar met normale standaard drivers.

Wat geeft ie dan aan?

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 02-03-2011 22:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dezejongeman schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 21:54:
het moet wel een Windows probleem zijn want in ubuntu gaat het goed dit staat ook vermeld in de topic start.
Dat heb ik gelezen maar zo werkt het niet. ;)
Anders zou het ook geen Windows probleem zijn, want bij miljoenen mensen gaat het wel goed.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt last van een memory hole. Voor de graka's reserveert-ie memory vanaf 4GB naar beneden.
4GB - 200 - 1100 is wel ongeveer 2,67GB.
Je moet ergens in je BIOS dat memory hole uitzetten.
Ik lees trouwens ook nergens dat je de laatste BIOS update hebt gedraaid

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dezejongeman
ik heb het probleem op weten te lossen.

max ram in msconfig [tabje boot + geavanceerd] stond op het maximum maar die kan maximaal maar 4 gb aanspreken.

er kan dus een slotje op het topic

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Had jij dat ingesteld of had Asus dat gedaan?
Pagina: 1