Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[OOo 3.3]dag-datum-tijd notatie op 2 regels krijgen

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
ik heb een spreadsheet gemaakt waarin ik de meterstanden bijhoudt. daarin gebruik ik uiteraard datums e.d.

hiervoor gebruikte ik voor de invoer gewoon 22-02-2011 1:23
in het veld kwam dan te staan: di 22-feb-11 01:23

omdat je dan vrije brede kolommen krijgt, en er weinig op j blad gaat passen heb ik die cel hoger gemaakt. en de tekst op doorlopen gezet. werkt perfect.
dag en datum bleven bovenaan, tijd eronder.

totdat ik gister 3.3 installeerde.
heel leuk
gewone tekst in de cellen loopt wel door, meer de datum en tijd en zo niet meer, en dan krijg ik enkel 3 hekjes, ten teken dat het niet in de cel zou passen. hoe krijg ik dit weer zoals het moet?
de kolommen breder maken is natuurlijk nietd e bedoeling. ook is het niet de bedoeling nu twee rijen te gaan gebruiken, een voor datum en een voor tijd... dat is een beetje onzinnig, en extra werk met onvoeren.
wat zowiezo onhandig is als je met de laptop voor de meterkast staat, met in je andere hand een zaklamp....

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:25
Je kan misschien de notatie aanpassen, zodat die datum en tijd compacter wordt weergegeven. Dit doe je door de desbetreffende cellen te selecteren -> rechter muisklik -> cellen opmaken -> tabblad 'Getallen'. Hier kan je wat spelen met de notatie, en indien nodig zelf een opmaakcode maken.

Verwijderd

met de volgende formule kan je, ongeacht de celuitlijning & -breedte, datum & tijd onder mekaar weergeven binnen 1 cel
code:
1
=TEXT(NOW(),"dddd mmm yyyy") & " " & CHAR(10) & TEXT(NOW(),"hh:mm:ss")

(bovenstaand getest in libreoffice)

met excel gaat het nog eenvoudiger, als je de celuitlijning instelt op 'terugloop' zal de tijd altijd op de 2de lijn staan als je in de opmaak na de y van de tekstopmaak (2de argument van de formule) alt+enter intypt.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
bij getallen opmaken had ik dat dus in een 3.2 versie van open office zo ingesteld. daar kun je echter geen soft return invoegen.
terugloop is een andere eigenschap van de cel ( of de uitlijning van text in een cel)
met 3.2 deed ie dus de terugloop zoals in excel. in 3.3 opeens niet meer.

ik kan dus niet met getallen opmaken iets aanpassen.
de andere optie, waar met NOW gewerkt wordt, is niet echt de bedoeling denk ik? dan krijg ik altijd de dag van vandaag. en het is juist de bedoeling dat in de tabel bij elke dag dat ik de meterstanden opneem, de dag en tijd van die dag wordt opgeslagen.
eigenlijk vind ik het nogal appart dat open office met versie 3.3 opeens deze wijziging heeft doorgevoerd. ze zijn "de enige" die dit doet volgens mij.

de getalopmaakkode was volgens mij zoiets als NN DD-MMM-YY HH:MM
tussen de datum en de tijd kan ik niet een soft return geven.

zou je kunnen kijken of libre office 3.3 wel terugloop heeft van een datum - tijd opmaak, zonder fratsen?
(ik heb bijvoorbeeld wel gezien dat je de tekst kunt verkleinen om het in de cel te laten passen, maar dan is het niet meer te lezen.)