Video niet synchroon via HDMI

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-01 16:28
Na de aanschaf van mijn nieuwe videokaart HD6950, is er iets vreemds aan de hand.

Als ik films of series kijk op mijn televisie zijn de onderste 200 pixels van het beeld niet synchroon.
Zodra de camera beweegt lijkt het alsof de onderste rij van 200 pixels een aantal pixels naar links zijn verschoven. Het gebeurd niet als het beeld stilstaat. Je kunt het goed zien als je een scherm van windows naar links en naar rechts beweegt.

Ik heb een afbeelding met paint aangepast om te verduidelijken wat ik bedoel.

Zo ziet het er uit als ik een film kijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beudeker/afbeeldingen/film.jpg

Ik vraag me nu af of dit door komt: de videokaart zelf; settings bij het ATI control panel; de hdmi kabels; de media speler/codecs; of de versterker. Er zijn zo veel dingen die dit kunnen veroorzaken.
Misschien heeft iemand dit eerder meegemaakt, of weet misschien wat dit kan veroorzaken.

Ter informatie:
- De hdmi kabel is 10 meter
- Het gebeurt alleen bij video
- Het gebeurt niet op mijn 24 inch monitor via dvi aangesloten
- VLC als media speler, en al het geluid gaat passtrough via hdmi

[ Voor 4% gewijzigd door pruimenpit op 21-02-2011 21:15 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 17:11
Lijkt me iets met V-sync. Kan je dat niet instellen in ATI Control Center?

Komt erop neer dat de verversingsfrequentie van je monitor of TV anders is dan de output... dus het moet ergens een setting zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door maarud op 21-02-2011 21:15 ]

• pruimenpit
Okee dat klinkt enigszins logisch. Moet ik bij het ATI control panel dan kijken bij video of desktop settings? Ik kan het 1,2,3 niet zo vinden. Want op dit moment draait er geen film en toch gebeurd het als ik een schermpje van windows heen en weer beweeg.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 00:31
Tearing vanwege een verkeerde V-sync, probeer eens een andere vernieuwsfrequentie, eentje die matched met je video.

• pruimenpit
Mijn desktops zijn gekloond. De settings staan op 60hz, ondersteund door beide (tv en monitor).
Zodra ik de refresh rate verander naar 50, dan schakelt hij automatisch terug...

Het is niet alleen bij video aan de hand. Dus iets veranderen in de videosettings lijkt me niet logisch.
Het gebeurd ook gewoon in windows :?

Overigens is 'tearing' wel precies de goede term voor mijn probleem. Als ik zo op wiki kijk.

[ Voor 41% gewijzigd door pruimenpit op 21-02-2011 21:23 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 17:11
Als het ook al in Windows gebeurd.. zou ik me afvragen of je de drivers wel goed hebt geinstalleerd. Meestal gaat het direct al goed.

Heb je deze kaart erin gedaan zonder windows opnieuw te installeren? in dat geval even zorgen dat écht alle videodrivers van je systeem af zijn met een driver wiper... en dan de driver opnieuw installeren.

• pruimenpit
Het lijkt inderdaad op een driver/setting probleem. Maar ik heb windows geheel opnieuw geinstalleerd, dat vind ik dan vreemd.

Ik heb 'wait for vertical synchronisation' aangevinkt. Maar zoals ik al dacht verandert dat niets aan een 2d windows omgeving.

Zodra ik 'cloning' uitzet, en ik heb alleen beeld op de tv is het opgelost. Zodra ik dan mijn 24 inch monitor kloon (dus andersom) gebeurd het op de andere monitor. Dat sluit uiteraard alle mogelijke oorzaken kwa versterker/tv/kabels uit.

Zodra ik de basic windows thema gebruik is het helemaal weg. Is het dan toch een 3D setting van aero?!

Het is ook verdwenen zodra ik mijn beelschermen niet 'kloon' maar naast elkaar laat weergeven (verlengen). En bij klonen komt het alleen voor op het 'not preferred' beeldscherm.

Het is opgelost zodra ik de tv aansluit met een verloopstekker hdmi-dvi. En de monitor op de andere dvi aansluiting. Kan het zijn dat de hdmi aansluiting van mijn ati kaart niet deugd?

Ik heb mijn probleem voorgelegd bij AMD. Ik denk dat het een driver probleem is.
Dear AMD,

I must attend you on the fact that the HD6950/6970 series are NOT in the list at this submission form.

I have the following product: XFX HD6950 2GB

My problem:
When I clone monitors on DVI and HDMI, tearing occurs explicitly on the NON-preferred monitor.

When I clone monitors on DVI and DVI it works fine. Maybe this is a driver issue, or is my card not functioning correctly?

I must note: tearing does NOT occur when I expand monitors on DVI and HDMI, only when cloned.

Do you know a solution, or is it driver related?

Thanks in advance.

Wikipedia: Tearing

Niek (The Netherlands)

[ Voor 127% gewijzigd door pruimenpit op 21-02-2011 22:14 ]

Pagina: 1