Ubuntu compatibele laptop met degelijke GPU en andere specs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Hey, beste Tweakers

Ik heb me speciaal op deze site geregistreerd omdat ik al een ruime tijd op zoek ben naar een nieuwe laptop, maar onsuccesvol dus, tot mijn grote frustratie.

Mijn vereisten zijn namelijk de volgende:
- Linux compatibel, mijn voorkeur gaat uitgaan naar Ubuntu of Linux Mint, niets al te exotisch dus
- Numeriek toetsenbord (Azerty ook bij voorkeur)
- Bij voorkeur een mat scherm, met een ruime resolutie, bij voorkeur 1600*900 of eventueel groter, voor voldoende tekst in beeld te krijgen
- Degelijke grafische kaart en processor om onder Windows en eventueel ook Ubuntu (e.g. Minecraft), minder productieve computertoepassingen uit te voeren: gaming, waarbij ik toch graag een Starcraft II op medium/high vlot zou kunnen spelen.
- Voldoende Ram voor multitasking (standaard 4GB lijkt me voldoende(?))
- backlit keyboard (?).

- Door deze vereisten zal ik natuurlijk op mobiliteit inboeten, het zij zo, ik zeul toch vaak ook meer boeken mee dan nodig, dus die kilo meer of minder maakt me weinig uit eerlijk gezegd, zolang de laptop tegen een stootje kan tenminste.

De perfecte laptop leek me de Dell Vostro 3700 te zijn, totdat ik erachter kwam dat Nvidia Optimus vloekt met Linux wegens gebrek aan drivers die je veroordelen tot het gebruiken van de interne grafische kaart.

Dus nu is mijn vraag, kan iemand hier mij in de richting wijzen van een laptop van max €1100 die zoveel mogelijk aan mijn eisen tegemoet komt zonder in de Nvidia val te lopen? Dus een ATI graka, of een Nvidia zonder "Optimus".

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Doubter, zoals wellicht bekend werken vrijwel alle laptops met Linux, waardoor je een laptop kunt zoeken die voldoet aan je hardware eisen. Heb je er een gevonden, dan kun je voor de aanschaf nog controleren of je keuze hardware inderdaad geen problemen geeft met Linux. Zelf gebruik ik hiervoor de sites: ubuntuforums.org en phoronix.com.

Doe je dit voor de laptop dat jij hebt uitgezocht, dan kom ik inderdaad ook tot de conclussie dat deze laptop niet geschikt is voor Linux. Er zijn wel mogelijkheden om het werkend te krijgen, maar dit is niet optimaal:

1) Optimus is een systeem om te schakelen tussen de twee videokaarten op je laptop, door de onboard videokaarten uit te schakelen in de bios van de laptop, kan de rest van de laptop gewoon gebruikt blijven worden. Deze methode werkt maar op een beperkt aantal laptops

2) Gebruik de opensource driver + scripts die hiervoor gemaakt zijn. Deze methode is nog experimenteel en maakt niet gebruik van nvidia's eigen drivers, welke ik persoonlijk wel zou willen gebruiken.

Aktuele ontwikkelingen op dit gebied kun je hier lezen: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=144750

Voor het zoeken van een laptop zonder optimus, lijkt het me handig dat je gewoon de pricewatch en reviews naleest. Je hardware eisen zijn niet bijzonder (eidereen wil lekker kunnen gamen), in de laptop buy guide van tweakers staat volgens mij een dell die zou voldoen aan je eisen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
Ik zag gisteren in de mediamarkt in Antwerpen de volgende Dell laptop:
Dell Inspiron 15R
Intel core i7 720-QM
4GB Ram
500GB (@5400 jammer genoeg)
Windows 7 64 bit
ATI Mobility Radeon 5650
En dit in een redelijke, schijnbaar degelijke (natuurlijk geen Macbook kwaliteit) aluminium afwerking (alleen het golvenpatroon is iets minder)

Prijs:€999, hogere prijs dan op internet, maar daar vind ik dit model niet terug met een azerty klavier (ik besef dat querty beter is voor nederlands te typen, maar ben nu al jaren aan azerty gewend).

Twijfel nu ook of ik niet beter voor hetzelfde geld een Dell XPS 17 van de website zou bestellen om een Sandy Bridge i7 processor te hebben, en binnen ubuntu het proberen te doen met de nieuwe igp zoals hier in het nieuws stond dat deze processors zouden hebben. Echter de case van de Dell XPS 17 is dan weer plastic, en 2 inch meer om een numeriek klavier te hebben vermindert ook de draagbaarheid, de Dell XPS 15 zonder numeriek klavier heeft dan weer geen optie voor Sandy Bridge...

Ik ben nu aan het uitzoeken of deze iets zou kunnen zijn. Opmerkingen/Advies zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Voor dit soort vragen is de pricewatch ideaal.

Met een paar goed gekozen criteria heb je ongeveer 10 laptops over die je rusting kunt checken. Op linux-laptop.net bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik zocht ongeveer hetzelfde als jij en ben uitgekomen bij een dell precision (m4500) met een nvidia quadro kaart.
Mss wat prijzig maar in de lattitude serie zou je ook je zin moeten kunnen vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dell kan ik van harte aanraden, welke is erg persoonlijk.

Nog een tip, mocht je het niet weten. Er is hier op tweakers een speciale topic over dell en met name de kortingsbonnen zijn daar interessant. Deze kun je gebruiken als je online bij dell besteld.

Ook fijn lezen in diezelfde topic zijn de ervaringen en de aankomende ontwikkelingen die men overal weet te vinden. Dit voorkomt dat je iets komt dat al verouderd is voordat je het thuis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
In principe zou alles moeten werken. Mijn advies is echter wel: koop een laptop met een grafische kaart/IGP van nVidia. Op dit moment zijn de AMD drivers voor Linux héél slecht in het accelereren van video beelden.

Daarnaast is mijn ervaring dat Intel Wifi kaartjes het beste werken onder Linux. Er zijn legio andere wifi kaartjes die ook prima werken, maar Intel geeft bij mij de minste problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Lawrentium op 23-02-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doubter schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:26:
Twijfel nu ook of ik niet beter voor hetzelfde geld een Dell XPS 17 van de website zou bestellen om een Sandy Bridge i7 processor te hebben, en binnen ubuntu het proberen te doen met de nieuwe igp zoals hier in het nieuws stond dat deze processors zouden hebben. Echter de case van de Dell XPS 17 is dan weer plastic, en 2 inch meer om een numeriek klavier te hebben vermindert ook de draagbaarheid, de Dell XPS 15 zonder numeriek klavier heeft dan weer geen optie voor Sandy Bridge...
Wat?

De inspiron 15R is geheel van plastic
de xps lijn is voor het grootste gedeelte van alu, enkel de onderkant is plastic.

De 15R raad ik overigens af, dit is een leuke budgelaptop, maar €1000 moet je echt niet doen. Ik hoorde ook over hitteproblemen met de i7.

Waar je ook op moet letten is de benaming van de xps lijn, in sommige winkels word deze met inspiron aangeduld. (nee, ik maak geen grapje)

XPS 15:
Afbeeldingslocatie: http://www.a1etechreviews.com/wp-content/uploads/2011/01/Dell-XPS-15.jpg

inspiron 15r:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopspec.net/wp-content/uploads/2010/06/Dell-Inspiron-15R.jpg

Let op het numerieke kavier en de kleur van de achterkant. Bij de xps lijn is ook de plaatsing van de speakers meteen opvallend.

Let er ook even op dat losse aankoopadviestopics in principe niet zijn toegestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
USB Stick met Ubuntu meenemen naar de Mediamarkt. Kan je meteen kijken of alle hardware werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
Er is dus wel een "metalen" Dell Inspiron 15R, alleen via winkels verkrijgbaar blijkbaar, en niet via Dell zelf, althans niet in België/Nederland

Afbeeldingslocatie: http://newbestgadget.com/wp-content/uploads/2010/10/Dell-Inspiron-15R-Alloy-Edition.jpg

Voordeel is dus, alluminium, 15 inch met numeriek klavier, redelijke grafische kaart en toch geen Nvidia Optimus die het onder Linux zou vergallen. Nvidia zal in de nabije toekomst niet meer dé GPU voor Linux, althans niet voor laptops, bij desktops ben je niet gebonden aan een pre-config en kan je de verbinding tussen de onderdelen altijd wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee die ken ik nog niet. Raar dat een zaak die pas sinds kort van het webshop principe is afgestapt retail-only modellen gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mijn Ubuntu-draaiende collega's hebben allemaal Thinkpads en dat lijkt voor hen prima te werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1