VOIP trunk en trixbox (Asterisk) centrale

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-03 09:42
Ik ben van plan bij een klant met VOIP aan de gang te gaan. Ze zijn met ca. 15 werkplekken, waarvan 4 remote. Ik heb goede verhalen gelezen over trixbox. Erg eenvoudig op te zetten en te koppelen met veel toestellen. Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat er een SIP trunk aan komt te hangen zodat ze kunnen bellen met de huidige nummers. Ik zoek dus een provider die:

- Huidige nummers kan porteren
- Betrouwbaar is (geen InternetPlusBellen bereikbaarheid dus)
- Goedkoper is dan KPN (wat betreft vaste en variabele lasten)

Op Google staat heel veel, maar helaas niet veel praktijk verhalen. Deze spreekt me wel aan: http://www.voys.nl/tarieven-voip.html

Zou dus neer komen op een trunk van bijvoorbeeld 4 lijnen: € 20,- opstarten en € 8,- p/m.
Starttarief 0,03, nationaal vast 0,022, nationaal mobiel 0,115.

Bij KPN zou dat zijn:
2x ISDN € 49,58 p/m.
Starttarief 0,075, nationaal vast 0,029, nationaal mobiel 0,109. < Mobiel dus iets goedkoper!

Heeft iemand een idee, ervaring of mening wat betreft een goede aanbieder??

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 19:07
Ik heb zeer goede ervaringen met speakup (.nl). Qua kosten niet zo gigantisch veel goedkoper dan KPN (laatste keer dat ik heb gekeken was mobiel bellen even duur, vast-vast ietsjes goedkoper en vooral het starttarief goedkoper). Per telefoonnummer betaal ik E6,- excl per maand en daaarvoor heb ik een onbeperkt aantal gelijktijdige gesprekken op basis van FUP. Ik interpreteer dat als ik met 5 mensen tegelijkertijd bel dat geen probleem is, maar dat als ik een callcenter neerzet, we toch eens over een ander abonnement moet praten. Je zou contact op kunnen nemen om te vragen wat die FUP inhoudt. Voor mij kwam speakup heel goed uit omdat wij vooral veel korte gesprekken voeren, en E6,- per nummer is nogal wat anders dan die > E22,- die KPN rekent voor een ISDN aansluiting.

Speakup heeft loadbalancing op zn eigen servers, je ziet per gesprek een andere server aankloppen. Dat geeft wel een goed gevoel. Asterisk gaat daar ook goed mee om. Ik heb nog nooit connectiviteitsproblemen vanuit speakup mogen vernemen, áls er al problemen zijn dan ligt het aan ons eigen internet of daaraan gerelateerde problemen. Dat is voor mij heel veel waard.

Zelf heb ik niet zulke goeie ervaringen met trixbox, ik vond dat deze in vergelijk tot Asterisknow (van de ontwikkelaars van Asterisk, die leveren een kant en klaar ISO bestand om te installeren icm Freepbx) achterliep qua ontwikkeling en vrij log aanvoelde. Freepbx vond ik fijner functioneren.

Verdere slechte ervaringen zijn SIP over NAT. Dat moet je gewoon niet willen en wordt echt overal afgeraden. Mooiste zou zijn als je klant een /30 aansluting oid heeft zodat je de PBX direct aan het internet kunt hangen. Met iptables kun je dan aan je WAN interface enkel sip request van je voip aanbieder toe laten staan.

*edit*
Service van de tevreden gebruiker; de gesprekskosten en abonnementskosten

[ Voor 12% gewijzigd door nielsl op 21-02-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
nielsl schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:25:
Ik heb zeer goede ervaringen met speakup (.nl). Qua kosten niet zo gigantisch veel goedkoper dan KPN (laatste keer dat ik heb gekeken was mobiel bellen even duur, vast-vast ietsjes goedkoper en vooral het starttarief goedkoper). Per telefoonnummer betaal ik E6,- excl per maand en daaarvoor heb ik een onbeperkt aantal gelijktijdige gesprekken op basis van FUP. Ik interpreteer dat als ik met 5 mensen tegelijkertijd bel dat geen probleem is, maar dat als ik een callcenter neerzet, we toch eens over een ander abonnement moet praten. Je zou contact op kunnen nemen om te vragen wat die FUP inhoudt. Voor mij kwam speakup heel goed uit omdat wij vooral veel korte gesprekken voeren, en E6,- per nummer is nogal wat anders dan die > E22,- die KPN rekent voor een ISDN aansluiting.

Speakup heeft loadbalancing op zn eigen servers, je ziet per gesprek een andere server aankloppen. Dat geeft wel een goed gevoel. Asterisk gaat daar ook goed mee om. Ik heb nog nooit connectiviteitsproblemen vanuit speakup mogen vernemen, áls er al problemen zijn dan ligt het aan ons eigen internet of daaraan gerelateerde problemen. Dat is voor mij heel veel waard.

Zelf heb ik niet zulke goeie ervaringen met trixbox, ik vond dat deze in vergelijk tot Asterisknow (van de ontwikkelaars van Asterisk, die leveren een kant en klaar ISO bestand om te installeren icm Freepbx) achterliep qua ontwikkeling en vrij log aanvoelde. Freepbx vond ik fijner functioneren.

Verdere slechte ervaringen zijn SIP over NAT. Dat moet je gewoon niet willen en wordt echt overal afgeraden. Mooiste zou zijn als je klant een /30 aansluting oid heeft zodat je de PBX direct aan het internet kunt hangen. Met iptables kun je dan aan je WAN interface enkel sip request van je voip aanbieder toe laten staan.

*edit*
Service van de tevreden gebruiker; de gesprekskosten en abonnementskosten
Kijk dit is mooie informatie! De klant heeft ca. 5 nummer over 5 locaties (waar nu op elke locatie voor telefonie een abo loopt, of dat allemaal ISDN is weet ik niet maar het is zeker meer dan €6,-!!) Die FUP voor de lijnen is ook mooi, in de praktijk kan je dus altijd een buitenlijn pakken!

Nog wel een paar vragen:
Ik heb 0 ervaring met dergelijke soft PBX'en en Linux. trixbox kwam mij erg aantrekkelijk over omdat het zo goed als plug & play is. Als ik (in Linux taal) allerlei modules moet installeren wordt dat moeilijk(er) voor mij... Is Freepbx dan nog steeds een goede keuze denk je?

Wat betreft de internet verbinding: Wat bedoel je precies met /30 aansluiting? De NAT moeilijkheden snap ik, dat zou je kunnen ondervangen met een bridged modem, maar hoe vertel ik zo'n Linux bak om die bridge te maken? Of heb je een suggestie voor een andere config?
Het afschermen van de SIP requests lijkt me idd een goed plan, hoewel trixbox een mooie oplossing heeft tegen attacks: http://www.packtpub.com/article/securing-your-trixbox-server Voordeel is dan dat je de remote werkers zonder problemen van IP kan laten wisselen.

Nogmaals dank voor deze snelle, nuttige info!

Edit: Het plan is op de hoofdlocatie (11 werkplekken) een 2,3MB SDSL lijn te doen. Deze zal worden gebruikt voor een kassa-, Exchange- en PBX-server en benaderd worden door 4 remote werkplekken (met elk één kassa-, Outlook- en telefoon-client). Dan heb je ook een beetje een idee van de schaal...

[ Voor 4% gewijzigd door demasterbaas op 21-02-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
demasterbaas schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:44:
[...]

Kijk dit is mooie informatie! De klant heeft ca. 5 nummer over 5 locaties (waar nu op elke locatie voor telefonie een abo loopt, of dat allemaal ISDN is weet ik niet maar het is zeker meer dan €6,-!!) Die FUP voor de lijnen is ook mooi, in de praktijk kan je dus altijd een buitenlijn pakken!

Nog wel een paar vragen:
Ik heb 0 ervaring met dergelijke soft PBX'en en Linux. trixbox kwam mij erg aantrekkelijk over omdat het zo goed als plug & play is. Als ik (in Linux taal) allerlei modules moet installeren wordt dat moeilijk(er) voor mij... Is Freepbx dan nog steeds een goede keuze denk je?

Wat betreft de internet verbinding: Wat bedoel je precies met /30 aansluiting? De NAT moeilijkheden snap ik, dat zou je kunnen ondervangen met een bridged modem, maar hoe vertel ik zo'n Linux bak om die bridge te maken? Of heb je een suggestie voor een andere config?
Het afschermen van de SIP requests lijkt me idd een goed plan, hoewel trixbox een mooie oplossing heeft tegen attacks: http://www.packtpub.com/article/securing-your-trixbox-server Voordeel is dan dat je de remote werkers zonder problemen van IP kan laten wisselen.

Nogmaals dank voor deze snelle, nuttige info!
- over het pakket: Trixbox is inderdaad een pakket, maar Asterisknow dus ook (linkje); daar hoef je dus weinig aan te doen :).

- met een /30 aansluiting bedoel ik een aansluiting waar je meer dan 1 extern IP adres tot je beschikking hebt. Idealiter heb je zelfs een dedicated line tot je beschikking per locatie zodat je geen hakkelende gesprekken krijgt. Je moet per gesprek ca 100kbit aan data rekenen (iin beide richtingen) dus reken uit wat je nodig hebt aan bandbreedte.

- Over die linuxbak, als je het modem bidged, krijgt de linuxbak gewoon je externe IP adres toegewezen, daar hoef je dan dus niets voor te doen

- afdekken van de SIP requests: met een trunk weet je dat de SIP requests altijd van je SIP aanbieder komen. Ik heb op een gegeven moment aan speakup gevraagd wat hun ipadressen waren. Aan de hand van die gegevens heb ik mn firewall op de pbx dmv iptables ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
nielsl schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:58:
[...]

- over het pakket: Trixbox is inderdaad een pakket, maar Asterisknow dus ook (linkje); daar hoef je dus weinig aan te doen :).

- met een /30 aansluiting bedoel ik een aansluiting waar je meer dan 1 extern IP adres tot je beschikking hebt. Idealiter heb je zelfs een dedicated line tot je beschikking per locatie zodat je geen hakkelende gesprekken krijgt. Je moet per gesprek ca 100kbit aan data rekenen (iin beide richtingen) dus reken uit wat je nodig hebt aan bandbreedte.

- Over die linuxbak, als je het modem bidged, krijgt de linuxbak gewoon je externe IP adres toegewezen, daar hoef je dan dus niets voor te doen

- afdekken van de SIP requests: met een trunk weet je dat de SIP requests altijd van je SIP aanbieder komen. Ik heb op een gegeven moment aan speakup gevraagd wat hun ipadressen waren. Aan de hand van die gegevens heb ik mn firewall op de pbx dmv iptables ingesteld.
- Ik zal een testbak inrichten om zo'n pakket eens te proberen.

- Ik begrijp dat ik met een 2,3/2,3 lijn dus met +/- 23 man kan bellen als er verder geen dataverkeer is. Zal idd kijken naar een aansluiting met meerdere IP's (á la KPN zakelijk met 4 IP's).

- Hangt een beetje van de bridge af, meeste modems vereisen dan dat het apparaat er achter PPPoE gebruikt om "in te bellen". Modem is dus alleen DSL naar Ethernet omvormer, client apparaat maakt verbinding met internet provider en krijgt publiek IP.

- De toestellen die ik op de PBX aansluit maken toch direct verbinding met de PBX? Dus interne toestellen naar interne IP van de PBX, externe toestellen naar WAN IP? De trunk is feitelijk toch de aansluiting van PBX met reguliere telefonienetwerk? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
demasterbaas schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:39:
[...]

- De toestellen die ik op de PBX aansluit maken toch direct verbinding met de PBX? Dus interne toestellen naar interne IP van de PBX, externe toestellen naar WAN IP? De trunk is feitelijk toch de aansluiting van PBX met reguliere telefonienetwerk? Of haal ik nu dingen door elkaar?
je trunk is globaal niets meer en niets minder dan een SIP verbinding, net zoals ,et je telefoons. Ik zou je telefoon allemaal op je interne interface laten connecten, dus een site 2 site vpn waarbij je telefonieverkeer dus via de interne interface van je server laat lopen. Bedenk wel dat een gesprek je dan dus 2x de hoeveelheid dataverkeer kost, immers, één keer via je trunk provider en één keer naar je locatie, tenzij het een intern telefoontje is. Daarnaast heb je nog wat VPN overhead en bijbehorende latency's. Ik connect zelf via OpenVPN en test zo af en toe mn lijntjes na een verandering via de VPN en dat werkt echter prima. Ik merk niet echt gigantisch veel meer vertraging dan dat ik in het netwerk zelf zou staan.

je WAN IP zou ik echt enkel en alleen gebruiken om met je trunk provider te babbelen. Op die manier hou je je zaken ook netjes gescheiden en ben je een stuk minder vatbaar om gehackt te worden.

*edit*
het klinkt misschien para, maar ik controleer dagelijks mn calllogs om te kijken of er niets vreemds tussen zit, gekke lange gesprekken naar het buitenland, naar betaalnummers enz. Je kunt natuurlijk al een hoop beperken met dial plans en dial patterns, maar better safe then sorry.

[ Voor 9% gewijzigd door nielsl op 21-02-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07
aan TS: Doe je wel aan QoS op je firewall?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
DiedX schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:22:
aan TS: Doe je wel aan QoS op je firewall?
Nog niet, maar dat is idd wel de bedoeling om de boel stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07
demasterbaas schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:04:
[...]

Nog niet, maar dat is idd wel de bedoeling om de boel stabiel te houden.
Serieus: Als je zelf met VoIP aan de slag wil, dan /moet/ je QoS in de gaten houden, anders kom je van een bijzonder koude kermis thuis.

Verder volg ik dit topic met interesse. Het jeukt weer om eens met Asterisk aan de slag te gaan :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
DiedX schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:20:
[...]

Serieus: Als je zelf met VoIP aan de slag wil, dan /moet/ je QoS in de gaten houden, anders kom je van een bijzonder koude kermis thuis.

Verder volg ik dit topic met interesse. Het jeukt weer om eens met Asterisk aan de slag te gaan :)
Was ook heel serieus bedoeld hoor! Ik weet dus niet zo heel veel van deze zaken, maar QoS heb ik sowieso wel nodig om te zorgen dat de telefoon betrouwbaar blijft werken.

Ga nu uitvogelen wat voor hardware goed ondersteund wordt...

Edit: Dat zeg ik nou wel, maar daar is dus niks over te vinden... Hoe zit dat, of wordt vrijwel alle hardware ondersteund? Neem aan dat er minimaal wel een NIC driver in moet zitten... Of gewoon reguliere kaart gebruiken (RTL8139 ofzo)?

[ Voor 16% gewijzigd door demasterbaas op 22-02-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
voip (of iig asterisk) draait qua belasting nog op een pentium 3 en 256MB RAM is mijn ervaring. Kortom, elke 'oude' bak kun je zo'n beetje gebruiken als PBX, ook qua driversupport. Je hardware moet ondersteund worden door het smaakje linux dat je draait (waarschijnlijk CentOS).
Echter...... is een goed begin het halve werk en is het misschien niet eens zo'n slecht idee om er een klein servertje (HP ML110 oid, kosten geen drol) voor neer te zetten, of desnoods een fatsoenlijk werkstation. Dit omdat hardware na verloop van tijd natuurlijk kuren kan gaan geven, en dat is wat je niet wil, zeker niet met zoiets als VOIP.

Belangrijke note: gebruikers zijn gewend dat de telefoon het -ALTIJD- doet. Want laten we toegeven, de vaste lijnen van KPN hebben gewoon een ongelooflijk goede uptime. VOIP doet het niet altijd. Dit is deels te wijten aan problemen die out of your hands zijn (je SDSL met SLA die er alsnog uitligt voor een paar uur) maar ook aan problemen waar de systeembeheerder verantwoordelijk voor had moeten/kunnen/zou zijn. Denk hierbij idd aan QoS, gebruikte hardware enz. Neem de tijd om te configureren (load balancing bij je trunk provider en asterisk kán problemen opleveren) en spreek af what to do als de boel eruit ligt. Alles staat en valt met goede voorbereiding, goede hardware (pbx, routers/modems en telefoons) en goede software.

• demasterbaas
nielsl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 01:54:
voip (of iig asterisk) draait qua belasting nog op een pentium 3 en 256MB RAM is mijn ervaring. Kortom, elke 'oude' bak kun je zo'n beetje gebruiken als PBX, ook qua driversupport. Je hardware moet ondersteund worden door het smaakje linux dat je draait (waarschijnlijk CentOS).
Echter...... is een goed begin het halve werk en is het misschien niet eens zo'n slecht idee om er een klein servertje (HP ML110 oid, kosten geen drol) voor neer te zetten, of desnoods een fatsoenlijk werkstation. Dit omdat hardware na verloop van tijd natuurlijk kuren kan gaan geven, en dat is wat je niet wil, zeker niet met zoiets als VOIP.

Belangrijke note: gebruikers zijn gewend dat de telefoon het -ALTIJD- doet. Want laten we toegeven, de vaste lijnen van KPN hebben gewoon een ongelooflijk goede uptime. VOIP doet het niet altijd. Dit is deels te wijten aan problemen die out of your hands zijn (je SDSL met SLA die er alsnog uitligt voor een paar uur) maar ook aan problemen waar de systeembeheerder verantwoordelijk voor had moeten/kunnen/zou zijn. Denk hierbij idd aan QoS, gebruikte hardware enz. Neem de tijd om te configureren (load balancing bij je trunk provider en asterisk kán problemen opleveren) en spreek af what to do als de boel eruit ligt. Alles staat en valt met goede voorbereiding, goede hardware (pbx, routers/modems en telefoons) en goede software.
Voor m'n test opstelling heb ik een HP d530 (P4 3.0/512MB/80GB IDE) met een Intel chipset (graphics onboard) uit de kast gehaald! Een degelijke workstation dus. Bovendien heb ik er daar nog wel een paar van op voorraad, dus voldoende spare parts! Wellicht ook prima de gebruiken in werk omgeving.

CentOS is druk met installatie bezig momenteel...

• nielsl
Succes, als je tegen problemen aanloopt mag je PM'en!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Het is te adviseren om een apparte lijn te nemen voor je VOIP verkeer en het reguliere internet verkeer over de andere lijn laten lopen. Dit garandeerd dat je VOIP nooit last heeft van internet verkeer of ander verkeer (files openen etc)

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 15:30
mutsje schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:38:
Het is te adviseren om een apparte lijn te nemen voor je VOIP verkeer en het reguliere internet verkeer over de andere lijn laten lopen. Dit garandeerd dat je VOIP nooit last heeft van internet verkeer of ander verkeer (files openen etc)
Een aparte lijn garandeert helemaal niets. Je lijn moet gewoon domweg voldoen aan specificaties. Niet meer niet minder. Als je hier informatie over wilt stuur dan een PM

Houdt bij je installatie van centos/ asterisk ook in de gaten dat je bios optimaal instelt. Onboad audio bijvoorbeeld kun je het beste uitzetten.

Als laatste raad ik ook aan om een digium licentie te nemen en g729 codecs te installeren.

• demasterbaas
Waarschijnlijk een suffe vraag, maar kom er niet uit...

Ik heb inmiddels wat lopen. Kan bellen vanaf X-Lite op mn desktop naar Media5-fone op mn iPhone. Nu heb ik een keer op 'hold' geklikt en kreeg een muziekje te horen... Daar moet mijn muziek natuurlijk in! En toen ging het mis. Als ik bij 'Music on hold' een wav bestandje upload in de default list gaat het helemaal goed, alleen ik hoor hem niet via de hold knop... (nog steeds oude muziek).

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
freepbx converteert niet alle wav bestanden even goed voor in de MoH queue. Je zou je wav bestand naar mp3 of zelfs gsm formaat kunnen converten. Je kunt ook even kijken in CentOS welke processen er draaien als je een wav bestand upload om te checken of er wel degelijk wordt geconverteerd.

*edit*
ietwat meer info hier

[ Voor 17% gewijzigd door nielsl op 25-02-2011 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
nielsl schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:10:
freepbx converteert niet alle wav bestanden even goed voor in de MoH queue. Je zou je wav bestand naar mp3 of zelfs gsm formaat kunnen converten. Je kunt ook even kijken in CentOS welke processen er draaien als je een wav bestand upload om te checken of er wel degelijk wordt geconverteerd.

*edit*
ietwat meer info hier
Ik snap er helemaal niets van. Ik heb inmiddels allemaal verschillende bestanden geprobeerd, zowel via webinterface als via WinSCP (heb ook steeds de rechten/eigenaar/groep goed gezet) maar ik krijg er geen geluid uit!

In de log zie ik wel dit soort dingen:

[Feb 25 19:12:00] WARNING[3134] file.c: File /var/lib/asterisk/moh//test does not exist in any format
[Feb 25 19:12:00] WARNING[3134] res_musiconhold.c: Unable to open file '/var/lib/asterisk/moh//test': No such file or directory
[Feb 25 19:12:00] VERBOSE[3134] res_musiconhold.c: -- Stopped music on hold on SIP/101-00000009

Lijkt op een / teveel, en is het normaal dat er geen extensie achter het bestand staat?

Ik ben volgens mij niet de enige: http://www.freepbx.org/fo...sers/moh-problem-with-mp3

Tips?

Edit: O ja, hoe kom ik trouwens in CentOS om te kijken welke processen er draaien?

Edit 2: Eeeiiiindelijk gelukt hoor! Mp3 krijg ik er met geen mogelijkheid in, maar kan nu wel wav uploaden, heb wel 3 verschillende converters moeten proberen voordat het formaat eindelijk geaccepteerd werd... (succesvol met "123 Audio File Converter")

[ Voor 11% gewijzigd door demasterbaas op 25-02-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 21:22
top zie je alle processen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
Hehe nee die nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
LOL, wat xares bedoelt te zeggen is dat het commando "top" een live weergave geeft van alle draaiende processen en deze ook update. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
nielsl schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 02:11:
[...]

LOL, wat xares bedoelt te zeggen is dat het commando "top" een live weergave geeft van alle draaiende processen en deze ook update. :)
Haha das mooi idd, ik dacht dat het een nutteloze opmerking was waar ik uit beleefdheid maar een reactie op gaf... Maar in dit geval, dank xares! Voer ik dit in op het console van de server, of via een remote console?

Edit: Vooralsnog werkt dit systeem echt top trouwens! Heb een IVR met daar achter een que gemaakt, getest via Misc App, Nederlands taal pakket, allemaal super makkelijk! Alleen met die MOH echte problemen gehad dus vooralsnog.
Ik heb trouwens verschillende stem/taal pakketten gevonden, maar allemaal via text to speech gemaakt. Enig idee of er ergens beetje goeie Nederlandse stem te vinden is?

[ Voor 29% gewijzigd door demasterbaas op 27-02-2011 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
je kunt dat top commando gewoon in een SSH console invullen, dan zie je alles. Voor wat betreft de stemmen: nothing beats the real thing. Kijk of je iemand in je omgeving hebt die voor een flesje wijn wat boodschappen wil inspreken, dat geeft altijd het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 15:30
nielsl schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:29:
je kunt dat top commando gewoon in een SSH console invullen, dan zie je alles. Voor wat betreft de stemmen: nothing beats the real thing. Kijk of je iemand in je omgeving hebt die voor een flesje wijn wat boodschappen wil inspreken, dat geeft altijd het mooiste resultaat.
Laat ze dan wel eerst inspreken, je kunt ook professionele stemmen gebruiken, kijk maar eens op www.stemmenbank.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
josvane schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:54:
[...]

Laat ze dan wel eerst inspreken, je kunt ook professionele stemmen gebruiken, kijk maar eens op www.stemmenbank.nl
Oke, die site is wel een goeie idd. Komt wel professioneel over als je echte stemmen gebruikt, bovendien heb ik thuis niet echt een goeie studio ofzo...

Nog een technische vraag: Ik kan me voorstellen dat een klant z'n huidige lijnen wil kunnen behouden (of een deel). Er zal dan een koppeling naar analoog of ISDN moeten komen, hebben jullie tips voor kaarten die goed werken (en als het ff kan betaalbaar zijn) of is dat allemaal beetje hetzelfde?

Hetzelfde geldt voor huidige toestellen; Stel ze hebben nog een DECT toestelletje staan wat ze graag willen gebruiken, wat is dan de beste oplossing om een analoog apparaat op SIP aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 21:21

Sosabowski

nerd

linksys pap2t

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Voor je toestellen kun je inderdaad gewoon die linksys ATA gebruiken. Aan de ene kant een netwerkkabel dr in, aan de andere kant kun je 2 analoge toestellen aansluiten.

Voor wat betreft de nummers, die kun je gewoon laten porteren door je VOIP aanbieder. Je krijgt dan dus ook inbound routes op je trunk. Die inbound routes kun je vervolgens doorlussen naar ringgroups, extenties, queues en weet ik veel wat allemaal, dat is een kwestie van configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

demasterbaas schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:42:
[...]
Nog een technische vraag: Ik kan me voorstellen dat een klant z'n huidige lijnen wil kunnen behouden (of een deel). Er zal dan een koppeling naar analoog of ISDN moeten komen, hebben jullie tips voor kaarten die goed werken (en als het ff kan betaalbaar zijn) of is dat allemaal beetje hetzelfde?

Hetzelfde geldt voor huidige toestellen; Stel ze hebben nog een DECT toestelletje staan wat ze graag willen gebruiken, wat is dan de beste oplossing om een analoog apparaat op SIP aan te sluiten?
Er zit een groot verschil tussen de diverse kaarten en de prijzen hiervan. Je heb de hfc gebaseerde BRI (isdn2) kaarten zoals de Openvox B100P die wel voor ~65 euro te krijgen is. Het nadeel hiervan is dat er geen officiele driver ontwikkelaars zijn voor deze kaarten, maar er ergens een patch voor dahdi (Digium/Asterisk Hardware Device Interface) is om de modules hiervoor te laden. MIjn laatste ervaring ermee is dat het werkend te krijgen is op 1.6; Eventueel heb ik nog wel een Openvox B100P kaartje liggen als je wilt testen. Verder heeft o.a. digium nog analoge kaarten, of zijn er losse ATA kastjes. Er is een hoop verkrijgbaar op dit vlak, maar de vraag is altijd in hoeverre dit lekker samenwerkt.

Maar waar je denk ik eerst even goed over na moet denken is wat je uitgangspunt nou is. Als ik het goed begrijp heb je 1 locatie met ~11 werkplekken, en hiernaast 4 mensen/locaties die remote werken; maar daarnaast heb je het ook nog over het behoud van oude (analoge) apparatuur. Is de bedoeling specifiek om belkosten te besparen? (Reken even mee; nieuwe hardware, manuren voor installatie, configuratie, berekenen van betrouwbaarheid etc tegenover 50 euro kostenbesparing per maand afhankelijk van hoeveel gebeld word) of om mogelijke nieuwe features te kunnen implementeren die nu niet mogelijk zijn? (Waardoor je wmb weer snel tegen de beperkingen van Trixbox/Asterisk-Gui aanloopt)

Als ik het zo zie heb je weinig Asterisk of Linux ervaring, ik zou dan persoonlijk niet snel aanraden dit voor een klant in te zetten die betrouwbaarheid verwacht in een omgeving die jij niet volledig kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
BarthezZ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 07:32:
[...]

Er zit een groot verschil tussen de diverse kaarten en de prijzen hiervan. Je heb de hfc gebaseerde BRI (isdn2) kaarten zoals de Openvox B100P die wel voor ~65 euro te krijgen is. Het nadeel hiervan is dat er geen officiele driver ontwikkelaars zijn voor deze kaarten, maar er ergens een patch voor dahdi (Digium/Asterisk Hardware Device Interface) is om de modules hiervoor te laden. MIjn laatste ervaring ermee is dat het werkend te krijgen is op 1.6; Eventueel heb ik nog wel een Openvox B100P kaartje liggen als je wilt testen. Verder heeft o.a. digium nog analoge kaarten, of zijn er losse ATA kastjes. Er is een hoop verkrijgbaar op dit vlak, maar de vraag is altijd in hoeverre dit lekker samenwerkt.

Maar waar je denk ik eerst even goed over na moet denken is wat je uitgangspunt nou is. Als ik het goed begrijp heb je 1 locatie met ~11 werkplekken, en hiernaast 4 mensen/locaties die remote werken; maar daarnaast heb je het ook nog over het behoud van oude (analoge) apparatuur. Is de bedoeling specifiek om belkosten te besparen? (Reken even mee; nieuwe hardware, manuren voor installatie, configuratie, berekenen van betrouwbaarheid etc tegenover 50 euro kostenbesparing per maand afhankelijk van hoeveel gebeld word) of om mogelijke nieuwe features te kunnen implementeren die nu niet mogelijk zijn? (Waardoor je wmb weer snel tegen de beperkingen van Trixbox/Asterisk-Gui aanloopt)

Als ik het zo zie heb je weinig Asterisk of Linux ervaring, ik zou dan persoonlijk niet snel aanraden dit voor een klant in te zetten die betrouwbaarheid verwacht in een omgeving die jij niet volledig kent.
De bedoeling is om alles naar VOIP over te zetten, dus nummer verhuizen zoals nielsl voorstelt. Was vooral benieuwd naar wat er te koop is op dit gebied. Ziet er naar uit dat de klant graag alle hardware wil vervangen, dus dan zijn ATA's niet eens nodig.

Hierbij kreeg ik nog wel een vraag: Hoe zit het met de fax?
Klant gebruikt deze regelmatig, en heeft er één per filiaal (5 totaal). Nu zag ik dat er een gratis fax licentie is voor één kanaal, en dat er gebruikt wordt gemaakt van tiff bestanden. Extra kanalen kosten $40.
Ik kan me voorstellen dat faxen ontvangen dan erg goed werkt: Komen gewoon als een scan digitaal in een mapje terecht. Hoe zit het met verzenden? Als het ff kan wil de klant de huidige (analoge) apparaten blijven gebruiken. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
je, gewoon met een ATA, dan kun je analoge apparaten aansluite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
nielsl schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:48:
je, gewoon met een ATA, dan kun je analoge apparaten aansluite
Oke! Das goed nieuws! Had geen idee of zo'n analoog fax modem goed samen ging met codecs etc.

Plan is om G.729 te kopen voor externe toestellen (op de filialen) en SIP trunk naar buiten. Nu kan je volgens mij op elk endpoint de primaire codec instellen, maar hoe gaat dit met de SIP trunk? Ik heb gezien dat je in sip.conf de regels disallow=all en allow=g729 kan toevoegen, maar via Google lees ik toch gemengde meningen over de correcte werking hiervan!

Het zou mooi zijn als intern bellen in 711 gaat (dat zijn 14 toestellen) en de rest 729 (8 SIP lijnen + 8 toestellen = $160,- licentie). Of moet ik gewoon voor elk endpoint + SIP trunk een licentie kopen? (= $300,-)

Iemand ervaring hiermee? _/-\o_
Pagina: 1