Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12GB RAM geinstalleerd maar wordt niet gebruikt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb nu sinds een week 8 gb ram extra geïnstalleerd op mijn laptop XPS L701X waardoor ik nu op 12 gb kom.
Echter werk ik veel met tekenprogramma's sketchup en etc.

Hier werk ik soms met grote bestanden en heeft die nog moeite, de processor loopt dan op 100% maar mijn ram blijft steken op 3,8 gb.. en hij gebruikt de rest niet.

Is dit normaal? Of moet ik nog iets speciaals installeren?
Hij erkent wel de 12 gb daar ligt het niet aan.

alvast bedankt

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
je hebt een 32 bits versie van windows er op staan denk ik zo maar.
Dan is die 3,8 GB het maximale geheugen dat windows kan aanspreken.

oplossing: 64 bits operating system installeren.

Verwijderd

Welk OS/Bitversie gebruik je?

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 18:00
Welke chipset heeft je laptop? Deze laptop wordt door Dell standaard geleverd met Win7 x64 en de duurste variant verscheept Dell met 12gb.

[ Voor 71% gewijzigd door Cobalt op 21-02-2011 18:35 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:29

RnB

Wat voor Windows gebruik je? Aan de hand van het feit dat ie maar max 3,8GB gebruikt, lijkt het alsof je een 32bit Windows gebruikt. Om gebruik te kunnen maken van >4GB geheugen, zul je een 64bit versie moeten installeren.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

1 Welk os,
2 zijn de programma's wel geschikt om met zoveel geheugen om te gaan, en moeten daar geen extra switches voor aangezet worden.
3 Ik kan met een progje wat 2kb geheugen gebruikt 12 cores compleet op 100% krijgen.
M.A.W. weet je zeker dat je proc 100% bezig is omdat ie te weinig geheugen heeft, of gewoon omdat ie druk aan het rekenen is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Cobalt schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:31:
Welke chipset heeft je laptop? Deze laptop wordt door Dell standaard geleverd met Win7 x64
Als het Win7 x64 is, zijn je programma's ook 64 bit?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows 64 bits

Bij sketchup is die meestal wel druk bezig d.m.v. renderen of zware kopieen aan het maken.

en wat is een chipset?(A)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
itsalwaysme schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:35:
[...]
Als het Win7 x64 is, zijn je programma's ook 64 bit?
niet automatisch. Sommige programma's zullen op 32 bit draaien, en anderen op 64 bit.
32 bits programma's kunnen dan max 4 GB per programma gebruiken als ik me niet vergis.
Dus om optimaal gebruik te maken van veeleisende programma's, dien je daar ook 64 bit versies van te hebben.

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

M a r c o schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:37:
[...]

niet automatisch. Sommige programma's zullen op 32 bit draaien, en anderen op 64 bit.
32 bits programma's kunnen dan max 4 GB per programma gebruiken als ik me niet vergis.
Dus om optimaal gebruik te maken van veeleisende programma's, dien je daar ook 64 bit versies van te hebben.
Daarom ook mijn vraag. 32bits versies kunnen maximaal 4GB pakken, in windows is dat effectief 3,8GB (afhankelijk van de hardware)

It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou best eens het probleem kunnen zijn hij is geinstaleerd in het mapje x84 dat wil toch zeggen 32 bits?

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 14:50
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:38:
Dit zou best eens het probleem kunnen zijn hij is geinstaleerd in het mapje x84 dat wil toch zeggen 32 bits?
Ja. (Mits als het op default staat)

[ Voor 6% gewijzigd door ItMeAedri op 21-02-2011 18:40 ]

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Dat wil niet zeggen dat het 32bits is, maar de kans is wel groot.
Je kan het zien in je taakbeheer. Achter het proces staat dan '*32'.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Alles moet 64 bit zijn om meer dan 4GB te gebruiken. Dat kon al sinds 2000, maar fabrikanten hebben gekozen te wachten, waardoor consumenten alles nog een keer moeten kopen, of tegen dit soort problemen aan lopen.

Je tekenprogramma moet 64 bit zijn, je bestuuringssysteem, je firmware en je hardware ook.

Verwijderd

Topicstarter
was al zo slim nadat ik dat getyped te hebben inderdaad even wikipedia te raadplegen :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

Erm nee, in x86 wel :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
itsalwaysme schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:40:
[...]

Dat wil niet zeggen dat het 32bits is, maar de kans is wel groot.
Je kan het zien in je taakbeheer. Achter het proces staat dan '*32'.
jupp dan is het 32 bits staat .Sketchup.exe *32 , ff opzoek naar een 64 bits versie

en ja in mapje x86 8)7

bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 18:42 ]

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

johnkeates schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:40:
Alles moet 64 bit zijn om meer dan 4GB te gebruiken. Dat kon al sinds 2000, maar fabrikanten hebben gekozen te wachten, waardoor consumenten alles nog een keer moeten kopen, of tegen dit soort problemen aan lopen.

Je tekenprogramma moet 64 bit zijn, je bestuuringssysteem, je firmware en je hardware ook.
Als jij firmwares kan vinden die 64 of 32 bits zijn, dan vind ik dat wel knap. Een firmware heeft met de aansturing van 1 apparaat te maken (bijv HDD of netwerkkaart) en hoe de driver het apparaat aanstuurt. Dat heeft dus niets met x86 of x64 te maken.

De CPU moet x64 instructies kunnen interpreteren, het OS en het driver model moet het ondersteunen en de applicatie moet gecompileerd zijn in x64. Als dat het geval is, dan zou het programma meer dan 4GB kunnen alloceren. Waarschijnlijk is het zo dat minimaal 1 van deze eisen niet waar is, en de grootste kans geef ik de aplicatie

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 20:04

aap

In het algemeen staan 64-bit programma's in Program Files, 32-bits programma's in Program Files(x86).

Een google-search vertelt me dat SketchUp will run on 64bit versions of Windows, but it will run as a 32bit application., dus Sketchup kan nooit meer dan 3 GB geheugen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
aap schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:05:
In het algemeen staan 64-bit programma's in Program Files, 32-bits programma's in Program Files(x86).

Een google-search vertelt me dat SketchUp will run on 64bit versions of Windows, but it will run as a 32bit application., dus Sketchup kan nooit meer dan 3 GB geheugen gebruiken.
Klopt maar ben ook dit tegen gekomen versie M1 deze gebruikt meer werkgeheugen ik citeer ''SketchUp Pro 8 M1 gebruikt nu meer werkgeheugen (/Largeaddressaware) op 64-bits machines (alleen bij 2+ GB en gebieden waar het geheugen een belemmerende factor was, zoals bv. het exporteren van afbeeldingen).''

http://www.sketchup.nl/nieuws/2011/67-2011/194-su8-m1

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 20:04

aap

Deze versie belooft inderdaad meer geheugen te kunnen gebruiken op 64-bits systemen. Kost wel 75 euro (pro versie).

Verwijderd

Topicstarter
We zullen zien of het werkt... ben ermee bezig laat het zo weten.

Nope, instaleert zichzelf automatisch in x86 (had hem een map in x64 gegeven maar instaleerden zichzelf gewoon in de map x86 :( ).. Ook lukt het denk ik niet omdat ik ook een render plug-in gebruik Podium die alleen 34 bits is.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 23:15 ]

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

waarschijnlijk is de gratis versie van sketchup gewoon 32 bit max om de kosten lager te houden, wil je de 64bit moet je dokken. Verder zal je op een laptop meestal redelijk zwaar hebben met zulke programma's. meer geheugen zal maar zo zo meehelpen in snelheid.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de pro versie.. maar hij instaleerde hem gewoon als 32 bits, maar heb op het moment deadline op mijn stage die om 12 uur is daarna nogmaar een keer proberen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit lijkt ondertussen een stuk meer over één stuk software te gaan dan over iets hardwarematigs. Ik verplaats dit dus richting Client Software Algemeen.

Move PMG -> CSA

Tip voor volgende keer: test eerst eens met minimaal een andere grote app voordat je gelijk de hardware ergens van verdenkt.

Oslik blyat! Oslik!

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:03:
We zullen zien of het werkt... ben ermee bezig laat het zo weten.

Nope, instaleert zichzelf automatisch in x86 (had hem een map in x64 gegeven maar instaleerden zichzelf gewoon in de map x86 :( ).. Ook lukt het denk ik niet omdat ik ook een render plug-in gebruik Podium die alleen 34 bits is.
Ookal zet je hem in de x64 directory, het programma blijft gecompileerd voor de x86 instructieset dus zal ook alleen maar x86 kunnen gebruiken en geen x64. De plaats waar het programma geïnstalleerd is maakt helemaal niet uit. Van dit programma is er geen gratis x64 versie, als ik de bovenstaande reacties lees.

Verwijderd

Topicstarter
itsalwaysme schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:04:
[...]

Ookal zet je hem in de x64 directory, het programma blijft gecompileerd voor de x86 instructieset dus zal ook alleen maar x86 kunnen gebruiken en geen x64. De plaats waar het programma geïnstalleerd is maakt helemaal niet uit. Van dit programma is er geen gratis x64 versie, als ik de bovenstaande reacties lees.
als je daaronder nog had gelezen zag je dat ik de pro versie heb.

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:43:
[...]

als je daaronder nog had gelezen zag je dat ik de pro versie heb.
Ja klopt. Ik had het anders bedoelt dan dat ik geschreven had. Volgende keer beter overlezen.

Maar daar zeg je ook:
(alleen bij 2+ GB en gebieden waar het geheugen een belemmerende factor was, zoals bv. het exporteren van afbeeldingen).
Daaruit haal ik dat de applicatie alleen meer dan 2GB pakt als hij het echt nodig heeft.
Dus dat hij dat bij jou niet doet zou betekenen dat je geheugen niet de belemmerende factor is, maar iets anders in je systeem. Waarschijnlijk je CPU.

Overigens je had het eerder over dat je de x86 versie had.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

itsalwaysme schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:47:

Daaruit haal ik dat de applicatie alleen meer dan 2GB pakt als hij het echt nodig heeft.
Dus dat hij dat bij jou niet doet zou betekenen dat je geheugen niet de belemmerende factor is, maar iets anders in je systeem. Waarschijnlijk je CPU.
Not likely. CPU heeft daar echt niet mee te maken, meer dat een standaard 32bits userspace proces max 2GB RAM kan aanspreken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je even in het BIOS kunt kijken of er een optie remapping is, dan moet je die aanzetten. Doe je dat niet dan kom je sowieso niet verder met >4 GB geheugen.

ARME AOW’er

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat hoef je alleen te doen als je hele OS die 12GB niet zou zien.

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2011 19:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:54:
[...]

Not likely. CPU heeft daar echt niet mee te maken, meer dat een standaard 32bits userspace proces max 2GB RAM kan aanspreken.
Ik bedoel niet het ontbreken van de x64 instructie, want die is er gewoon wel. Ik had het meer over de snelheid van de CPU.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heeft daar niks mee te maken. Een proces pakt geheugen of niet. Ik heb zat worker processjes gezien op een Celeron die rustig met Working Sets van 1GB geheugen draaiden, maakt geen drol uit.

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

alt-92 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:37:
Heeft daar niks mee te maken. Een proces pakt geheugen of niet. Ik heb zat worker processjes gezien op een Celeron die rustig met Working Sets van 1GB geheugen draaiden, maakt geen drol uit.
Ja dat weet ik, Maar de TS had het eerder over dat zijn CPU naar de 100% gaat, en dat zijn geheugengebruik niet veel hoger wordt.
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:29:
....
Hier werk ik soms met grote bestanden en heeft die nog moeite, de processor loopt dan op 100% maar mijn ram blijft steken op 3,8 gb.. en hij gebruikt de rest niet.
...
Hier doelde ik dus op.

[ Voor 26% gewijzigd door itsalwaysme op 22-02-2011 22:44 . Reden: quote er bij gezet ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, ik geef dan maar een link mee.
MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)

Met andere woorden: geen LARGE_ADDRESS_AWARE compile flag in je 32bits app = 2GB user process limiet.

• maratropa
  • Niet online
Maar los van dit alles, dat je 12GB hebt betekend niet dat dat ook allemaal gebruikt wordt? Misschien is in sketchup de bottleneck wel de processor, als deze op 100% staat? Of neemt sketchup gewoon niet meer dan dit met die file?

specs

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat laatste dus.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt hij pakt gewoon niet meer wat nogal spijtig is aangezien hij nu af en toe voor het renderen van een plaatje een half uur bezig is... wel file's van 80 mb ofzo wat vrij groot lijkt te zijn voor sketchup en podium.

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:56
ik citeer ''SketchUp Pro 8 M1 gebruikt nu meer werkgeheugen (/Largeaddressaware) op 64-bits machines (alleen bij 2+ GB en gebieden waar het geheugen een belemmerende factor was, zoals bv. het exporteren van afbeeldingen).''
Voor het geval er nog twijfel over was: er bestaat helaas geen 64-bits-versie van SketchUp. Sinds de update van een maand geleden crasht het programma pas als het geheugengebruik groter is dan 4GB, daarvoor was dat 2GB. Een hele vooruitgang voor bijvoorbeeld de combinatie SketchUp + VRay, aangezien VRay binnen het SketchUp-proces draait en dus ook gebonden is aan de geheugenlimiet van SketchUp.

Over het algemeen helpt meer geheugen trouwens absoluut niet bij het verhogen van de rendersnelheid, tenzij je zo weinig hebt dat je computer gaat swappen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou misschien wel meerdere instances kunnen gebruiken, wat met je processor affinity kunnen spelen en zo de instances over meerdere cores verdelen en ieder proces die maximale 2GB kunnen laten gebruiken.

Verwijderd

Charango schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:20:
Voor het geval er nog twijfel over was: er bestaat helaas geen 64-bits-versie van SketchUp. Sinds de update van een maand geleden crasht het programma pas als het geheugengebruik groter is dan 4GB, daarvoor was dat 2GB.
Dan hebben ze dus gewoon de Large Address Aware vlag gezet bij het compileren. Dat kun je ook gewoon zelf doen met Process Explorer (je hoeft niet te recompilen...) of een vergeljikbaar tooltje, en is al goed gedocumenteerd in onder andere Supreme Commander en X3:Terran Conflict fora (32bit spellen die heel goed meer dan 2 GB RAM kunnen gebruiken...)

Mischien een ander programma gebruiken dat wel 64bit is?

Verwijderd

Topicstarter
tsjaa het lukt wel allemaal, maar soms zou die extra snelheid geen overbodige luxe zijn!
dat je niet zo lang hoeft te wachten als je een mb aan planten en etc kopieert.

Verwijderd

Topicstarter
Voor het geval er nog twijfel over was: er bestaat helaas geen 64-bits-versie van SketchUp. Sinds de update van een maand geleden crasht het programma pas als het geheugengebruik groter is dan 4GB, daarvoor was dat 2GB. Een hele vooruitgang voor bijvoorbeeld de combinatie SketchUp + VRay, aangezien VRay binnen het SketchUp-proces draait en dus ook gebonden is aan de geheugenlimiet van SketchUp.
dat was de antwoord die ik zocht! thnq
zelf zat ik nog te twijfelen of die update nou ging helpen of niet..

• markdepoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 17:04
Zhalix schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:39:
[...]

Ja. (Mits als het op default staat)
nee, je haalt nu 2 mapnamen door elkaar heen, je hebt de X86 map, welke 32 bits installaties bevat, (die bedoel je denk ik, aangezien de 64 bits map de naam "program files" draagt en de 32 bits installatiemap heet program files(x86) ).

maar geeft hij wel aan in systeem informatie scherm dat het systeem 12 GB tot zijn beschikking heeft?
om in te zien, druk op "windows toets + break"
of rechter-muisknop op "computer/deze computer" en kies "eigenschappen".
als hij het wel ziet, dan ligt het aan het programma wat alleen 32 bits ondersteuning draagt.
Pagina: 1