Reboot and select proper boot device

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet met een nieuwe lege SATA schijf erin. Wat ik vervolgens heb gedaan is mijn oude IDE schijf in een externe HD case gestop met USB aansluiting. Deze externe HD heb ik vervolgens aangesloten op de nieuwe PC. Vervolgens heb ik een Ubuntu Ultimate live CD in de dvd speler gestopt en geboot. Alles ging prima en zowel de nieuwe interne SATA schijf alswel de externe USB schijf werden herkend.
Ik heb vervolgens alle bestanden van de oude Windows Vista boot schijf die nu in de externe case zit overgekopieerd naar de SATA schijf. Kopieren ging ook allemaal prima.

Maar wanneer ik dan vervolgens probeer te booten krijg ik de volgende error: reboot and select proper boot device

Mijn (BIOS) bootsequence is: CD-Rom, SATA Disk

Alle kabels zijn ook goed aangesloten en Linux live cd's met NTFS support zien de SATA schijf ook gewoon met alle bestanden erop. Het enige dat dus niet werkt is Vista nu booten vanaf de nieuwe SATA schijf. Ook in de BIOS lijkt alles prima ingesteld te staan. Wat kan het probleem zijn?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt niet simpelweg de bestanden kopieren naar een nieuwe HD.
Je moet een speciale sector maken waarvanaf de pc kan booten.

Via de boot of rescue cd van windows moet dat wel lukken !

-the Windows bootcd way
It might happen that none of these methods get you back into booting Windows, then there is one last method that you can try, which actually has nothing to do with TRK. Boot from the Windows XP cd and go to the recovery console. Make sure you know the password of the Windows system on the local disk. Otherwise, reset it first with 'winpass' on TRK.
-Now, once booted into the recovery console, it is a good thing to run checkdisk first:
'chkdsk c: /p'
-Next run 'fixboot'
-And finally run 'fixmbr'
-'exit' to reboot

[ Voor 61% gewijzigd door heuveltje op 21-02-2011 18:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Simpelweg bestanden kopieëren gaat inderdaad niet werken. Je zal de schijf kunnen clonen naar de nieuwe harddisk. Met een bootcd lukt dat wel.

• Arcane Apex
heuveltje schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:15:
Je kunt niet simpelweg de bestanden kopieren naar een nieuwe HD.
Je moet een speciale sector maken waarvanaf de pc kan booten.

Via de boot of rescue cd van windows moet dat wel lukken !

-the Windows bootcd way
It might happen that none of these methods get you back into booting Windows, then there is one last method that you can try, which actually has nothing to do with TRK. Boot from the Windows XP cd and go to the recovery console. Make sure you know the password of the Windows system on the local disk. Otherwise, reset it first with 'winpass' on TRK.
-Now, once booted into the recovery console, it is a good thing to run checkdisk first:
'chkdsk c: /p'
-Next run 'fixboot'
-And finally run 'fixmbr'
-'exit' to reboot
Ik heb de Vista instalatie DVD erin gestopt en een startup repair gedaan en nu boot de schijf inderdaad netjes naar Windows op die nieuwe schijf.

Verwijderd

Wat je kunt doen is kopieren met dd, dan kopieer je echt alles.

Als je oude schijf /dev/sda heet en je nieuwe (lege) schijf /dev/sdb heet, dan kun je volgend commando gebruiken:

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Waarschuwing: als je sda en sdb omdraait, dan doe je het tegenovergestelde en vernietig je dus al je gegevens! Wees heel voorzichtig met dit commando. De of=.... device is waar je naartoe schrijft, dus dit hoort je nieuwe device te zijn. De if (input file) is de schijf waar je vanaf leest; je oude windows drive dus.

Na het dd commando zet je de computer uit, koppel je de oude schijf los en boot je vanaf de nieuwe schijf. Windows mag de oude schijf niet tegelijkertijd met de nieuwe schijf zien! Ze dragen immers dezelfde UUID en dat gaat problemen opleveren. Beste is om een zero-write op de oude schijf te doen in Ubuntu zodra je zeker weet dat het kopiëren naar de nieuwe schijf gelukt is.

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:24:
Wat je kunt doen is kopieren met dd, dan kopieer je echt alles.

Als je oude schijf /dev/sda heet en je nieuwe (lege) schijf /dev/sdb heet, dan kun je volgend commando gebruiken:

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Waarschuwing: als je sda en sdb omdraait, dan doe je het tegenovergestelde en vernietig je dus al je gegevens! Wees heel voorzichtig met dit commando. De of=.... device is waar je naartoe schrijft, dus dit hoort je nieuwe device te zijn. De if (input file) is de schijf waar je vanaf leest; je oude windows drive dus.

Na het dd commando zet je de computer uit, koppel je de oude schijf los en boot je vanaf de nieuwe schijf. Windows mag de oude schijf niet tegelijkertijd met de nieuwe schijf zien! Ze dragen immers dezelfde UUID en dat gaat problemen opleveren. Beste is om een zero-write op de oude schijf te doen in Ubuntu zodra je zeker weet dat het kopiëren naar de nieuwe schijf gelukt is.
Ik ben na mijn eigen methode te hebben geprobeerd toch een probleem tegengekomen. Vista boot nu wel, maar alle file permissions zijn nu messed up. Alle bestanden zijn nu beschkbaar voor "everyone" en alle bestanden die "hidden" zouden moeten zijn, zijn nu zichtbaar, dus in elke map zit nu een desktop.ini.

Cipher, blijven met jouw methode wel alle file permissions intact? Of weet iemand misschien een oplossing voor mijn probleem? Ik heb reeds geprobeerd om met behulp van de mmc tool van windows een security template in te voeren welke dit probleem zou verhelpen volgens "google", maar alle bestanden zijn nog steeds toegankelijk voor "everyone".

Zou upgraden naar Windows 7 dit probleem misschien kunnen verhelpen? Of worden file permissions niet gerepareerd tijden een Windows upgrade?

[ Voor 20% gewijzigd door Arcane Apex op 21-02-2011 23:09 ]

Verwijderd

De methode die ik aanraad (clonen), blijft het zeker bij intact.

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:09:
De methode die ik aanraad (clonen), blijft het zeker bij intact.
Dat wilde ik ook proberen, maar de originele IDE schijf in de externe case wil niet booten als ik deze als bootschijf instel. Zelfs een startup repair hielp niet. Wellicht dat ik de schijf intern in de computerkast zou moeten plaatsen met een IDE kabel, echter het probleem is dat er geen molex connecteors meer over zijn om deze IDE schijf van voeding te voorzien. Hierdoor kan ik dus niet een backup maken vanuit die Windows installatie zelf. Maar met bootcd moet dat dus kunnen?

PS: Hoe heet het bootcd programma dat je bedoelt volluit? Want google toont meerdere soorten: Ultimate bootcd, Hirens bootcd, etc

[ Voor 13% gewijzigd door Arcane Apex op 21-02-2011 23:18 ]

Verwijderd

De schijf dient inderdaad intern te hangen voor het beste resultaat. Het probleem met de molex connector is simpel op te lossen, indien je een losse voeding hebt liggen. Je verbindt dan, via het aansluitblok, de lichtgroene met een zwarte die er omheen zit. Dit lukt prima met een paperclip of een zakbindertje, een nietje die geniet is en dubbelgevouwt werkt ook. Het gaat erom dat er contact tussen de 2 wordt gemaakt. Met een bootcd zoals Ultimate Boot CD zou het prima moeten lukken.

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:22:
De schijf dient inderdaad intern te hangen voor het beste resultaat. Het probleem met de molex connector is simpel op te lossen, indien je een losse voeding hebt liggen. Je verbindt dan, via het aansluitblok, de lichtgroene met een zwarte die er omheen zit. Dit lukt prima met een paperclip of een zakbindertje, een nietje die geniet is en dubbelgevouwt werkt ook. Het gaat erom dat er contact tussen de 2 wordt gemaakt. Met een bootcd zoals Ultimate Boot CD zou het prima moeten lukken.
Ik heb Ultimate BootCD gedownload, maar aangezien ik het nog nooit eerder heb gebruikt vraag ik me af met welke tool ik de schijf kan clonen. Via Google heb ik over een 5-tal UBD tools gelezen welke dit kunnen, maar ik weet nog niet zeker welke het meest geschikt is voor wat ik wil doen. Welke UBD tool is hiervoor het meest geschikt?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:22:
Lijkt Dit je niet een stuk makkelijker :?
Overigens lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat je een nieuwe pc in elkaar zet, en de voeding dan maar totaal 3 molex &sata aansluiting heeft ?

De reden van je permissie fouten zit waarschijnlijk in dat linux de ntfs permissies niet (wilde) snappen.

De opdracht van cipher zou moeten werken, zolang je maar heel zeker begrijpt en weet wat /dev/hda en wat hdb is !

Makkelijker is iets van een clone programma als BV clonezilla die als bootbare cd-image te downloaden is.
Maar er zijn tientallen al dan niet vrije programma;s die hetzelfde doen.

Google Pro tip. Disk imaging of Disk cloning.

Have fun !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Uhhhmmm tja, werk zelf niet met UBCD, maar denk dat je het beste kan kijken onder imaging of cloning tools. Werk zelf met een bootcd wiens naam hier niet genoemd mag worden. Je kan natuurlijk gewoon even de optie's doorbladeren, dat kan weinig kwaad.

Heb even op internet gekeken en de eerste link was gelijk raak :

http://www.ultimatebootcd.com/

Even naar beneden scrollen naar de kop "Hard Disk Cloning" en daar zie je een verzameling tooltjes. Ik zou beginnen met HDClone.

• Arcane Apex
Ok ik heb het volledig werkend gekregen. Ik heb dus een clone disk applicatie gebruikt van de Ultimate BootCD en daardoor werden file permissies wel meegekopieerd. Echter ontstond er wel weer een ander probleem. Ik weet niet of het door Ultimate BootCD zelf kwam of door het kloonprogramma, maar Grub Boot Loader werd over de Vista boot loader heen geschreven. Dit werkte in het begin niet helemaal vlekkeloos aangezien Windows niet wilde starten. Wat ik dus vervolgens heb gedaan is Grub overschrijven met de Vista boot loader.
Dat heb ik alsvolgt gedaan:

1. Boot van de Windows installatie disk
2. Kies repair Windows
3. Ga naar de (repair) console
4. Type: bootrec /FixMbr , druk op enter
5. Type: bootrec /FixBoot , druk op enter
6. Restart windows vanaf de harde schijf.
7. Het werkte nu vlekkeloos.

Verwijderd

Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling geweest dat Grub zich ermee ging bemoeien, wat daar de redenenen van is, weet ik niet.
Het mooie is wel dat het nu dus werkt, ook al heeft het even geduurd.
Pagina: 1