• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Goedendag,

Nou wil ik binnenkort een systeem Upgrade toen heb nu een Amd 3800 x2 (939)

Dus Geheugen, Mobo en CPU moeten worden vervangen.

Maar als ik naar de Prijzen kijk van AMD en Intel en kwa CPU Cores en Snelheid is AMD vele malen goedkoper.
En heb ook al even zitten googlen maar kwam alleen maar bepaalde benchmarks tegen. Maar kan nergens specifieke informatie vinden wat dat allemaal even mooi omschrijft?

Ik ben geen Fanatieke gamer meer enigste PC games die ik momenteel speel zijn Starcraft II rest is zelfs meer Oldskool maar SCII speel ik geregeld wel op een Casual manier.

Duke Nukem Forever en Portal II zit ik nog wel naar uit te kijken.

Dus zou iemand graag mij graag informeren wat ik beter kan kiezen een Phenom II x4 rond de 3000 Gigahertz van 130 euro of een Intel I5 x2 rond de 3000 Gigahertz van 170 euro?

Alvast bedankt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je een CPU van 3000GHz kan krijgen voor 130 euro moet je nu je kans grijpen! :P 3THz is nogal futuristisch.

Nu iets serieuzer: Het hangt ook af van de rest van je hardware, heb je een low-end videokaart dan gaat dat sowieso bottlenecken en als je enkel (relatief) lichte games wilt spelen ben je met een goedkope CPU misschien al goed af. Moet ik wel zeggen dat veel i3/i5-dualcores vooral voor de OEM-markt lijken te zijn want deze CPU's zijn los veel te duur, enkel de goedkoopste i3's zijn nog te doen.

Voor dit soort vragen is overigens een speciaal topic, daar kan je dus beter vragen. :) om wildgroei aan losse 'wat moet ik kopen'-topics te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 21-02-2011 17:21 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

@bwerg

Wat je zegt klopt maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor game het is. Zo had ik ergens begrepen dat SCII maar op max 2 cores werkt en dan is intel gewoon beter. Je hebt natuurlijk ook games die veel van de CPU eisen en maar weinig van de GPU, dan kun je beter eeen 4-core AMD hebben dan een 2-core Intel.

Maar ga er maar van uit dat een 4-core AMD beter is dan een 2-core Intel (iX serie)

Wat ook nog wel het vermelden waard kan zijn is dat er X4 series zijn die kan unlocken naar X6. Hierbij zijn dus gewoon cores softwarematig onklaar gemaakt. Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd kan, en het soms wel kan maar dat het instabiel is.

• Psyonara
Oops even had een dubbele gedachten gang. dan is dat dus duidelijk.

Betreft de mogelijke 6 cores, tsja weet niet wat ik daar van moet zeggen heb al jaren niet meer getweaked. Maar zat er aan te denken om misschien ook later video bewerking doen. dus dan zou dat wel praktisch uitkomen.
Trouwens die 2 mogelijke extra cores te unlocken als het wel instabiel is kun je het dan weer terug locken?

Dus dan zou ik beste voor de Am3 gaan.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gropah schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:28:
Wat je zegt klopt maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor game het is. Zo had ik ergens begrepen dat SCII maar op max 2 cores werkt en dan is intel gewoon beter. Je hebt natuurlijk ook games die veel van de CPU eisen en maar weinig van de GPU, dan kun je beter eeen 4-core AMD hebben dan een 2-core Intel.
Qua absolutie prestaties is een i5 dualcore in single-threaded applicaties beter ja, maar qua prijs/prestaties wint een phenom II het dan alsnog, laat staan als je ook nog andere dingen gaat doen waar je die twee extra cores kan gebruiken. :) Als je een i5 neemt, neem dan de nauwelijks duurdere quadcore.

Overigens zijn er maar weinig quadcores die naar een hexacore te unlocken zijn, alle quadcores in de pricewatch zijn native quadcores. Voor dual- en triplecore phenom II's is de kans wel heel groot dat je ze naar een quadcore kan unlocken (lees: de meerderheid van de phenom II x2's is te unlocken). En ja, mocht dit instabiel zijn dan is dit te resetten, dit zijn namelijk gewoon settings op het moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 21-02-2011 18:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

Ik zou een Phenom II nemen ook met het oog op dat je dan later niet hoeft te upgraden naar Quad core als je een Intel dual core koopt.
En over het unlocken van een dualcore naar quadcore ik zou het zelf niet doen. Want er is een reden waarom het een dualcore is en geen quadcore.

Verwijderd

En die redenen was omdat ze de duals niet aan konden slepen, niet (hoofdzakelijk) omdat de andere cores niet zouden werken.

• Psyonara
Meende dat per serie verschilde dat, en of dat je dat appart moest testen. Maar is ook al meer dan een jaar geleden dat ik dat ergens las. In principe moet je er gewoon tegenaanlopen :)

Dus misschien op goed geluk maar ga er niet vanuit. Bedankt voor de informatie.

Dan ga ik dus voor een Phenom:)
Pagina: 1