Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnFeX3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:16
Mijn probleem is dat mijn pc dus maar 2GB van de 4 GB gebruikt. Maar soms gebruikt hij wel de volle 4GB. Hij ziet namelijk wel 4GB. Sticks doorlopen memtest op 1600mhz CL8 samen gewoon prima, ik heb ze ook apart geprobeert was ook allemaal goed. Als ik de bios in ga zie ik meestal 2048mb OK en soms 4096mb OK

Pc Specs (Alles loopt stock atm)
i7-860
EVGA P55 FTW
POV GTX 480
Corsair Dominator CL8 1600Mhz
Spinpoint F1
Coolermaster Realpower 850W
Windows 7 64bit

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/21/1298283986-170.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het eerste wat ik vind bij [google=ram hardware reserved windows 7] is dat je de optie "Memory (Re)Mapping" aan moet zetten in het bios.

Wat heb je zelf gevonden en geprobeerd? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
reseat je cpu eens in de socket.. dit wil wel eens gebeuren met intel cpu's met geintegreerde IMC...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnFeX3
Die optie staat aan. heb ook al al bij google gezocht maar kon niet echt wat vinden. Het rare is dat hij het soms wel doet. Ik denk zelf misschien een brak slot.

Zelf al Cmos Reset gedaan. RAM erin en eruit toen had ik weer 4 GB maar toen freezde mijn pc.
Reseaten heb waterkoeling dus gaat moeilijk maar het is ook sinds dat ik mijn nieuwe RAM heb.

[ Voor 15% gewijzigd door UnFeX3 op 21-02-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als het een hardwarefout is, dan zit er niets anders op dan een nachtje memtest er overheen te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Bios update doen?

@ED_L
Sticks doorlopen memtest op 1600mhz CL8 samen gewoon prima

[ Voor 70% gewijzigd door Beatboxx op 21-02-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
UnFeX3 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:09:
Het rare is dat hij het soms wel doet. Ik denk zelf misschien een brak slot.
Komt nauwelijks voor, vaker zit het probleem in de cpu socket welke niet helemaal lekker contact maakt. /Edit: Wat nederakker ook zei zie ik nu.
Zelf al Cmos Reset gedaan. RAM erin en eruit toen had ik weer 4 GB maar toen freezde mijn pc.
Heb je het geheugen in de bios op de juiste spanning ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 21-02-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:15:
Als het een hardwarefout is, dan zit er niets anders op dan een nachtje memtest er overheen te gooien.
UnFeX3 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:58:

Sticks doorlopen memtest op 1600mhz CL8 samen gewoon prima
pwnt.

sorry mod, kon het niet laten :P

OT: ik had dit probleem ook, af en toe als ik bootte gaf zowel windows als POST 4GB aan ipv 6GB. toen ik windows opnieuw installeerde ging het weg volgensmij. en misschien je RAM slots eventjes schoonblazen? dat kan ik me ook herinneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hij zegt toch niet hoe lang 'ie memtest heeft gedraaid. Ed_L zegt dat dat zeker een nacht moet.
Als ik de bios in ga zie ik meestal 2048mb OK en soms 4096mb OK
Dat is natuurlijk ook geen goed teken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnFeX3
Hij heeft ong 3 uur memtest gelopen. Voltage op 1.65 timings 8-8-8-24 1600Mhz alles pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 uur is niet lang genoeg, om zeker te zijn wil je echt een nacht (8u) eroverheen laten gaan.

Maareh, doe eens software uitsluiten: boot eens vanaf een willekeurige LiveCD en kijk wat dat doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Het feit dat de bios al geregeld aangeeft dat er maar 2 GiB aanwezig is zegt mij al dat de software geen probleem is. Dan blijven over geheugen, moederbord en processor (ivm IMC).

Het reseaten van de processor zoals nedernakker al aangegeven heeft lijkt mij de eerste stap om tot een oplossing te komen. Indien daarna nog steeds het probleem van de 2GiB in de bios aanwezig blijft zou ik de sticks 1 voor 1 een nacht door memtest heen trekken om uit te sluiten dat de modules niet het probleem zijn. Als zij er beiden doorheen komen blijven er nog 2 mogelijkheden over en dat zijn een defecte geheugenslot (andere sloten proberen/al geprobeerd?) of een defect moederbord.

Misschien een rare vraag maar staat dit geheugen op de QVL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnFeX3
Ja het geheugen staat in de QVL. Memtest laten lopen over de nacht geen fouten. Dus nu eerst de processor even reseaten.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:55

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

UnFeX3 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:09:
Die optie staat aan. heb ook al al bij google gezocht maar kon niet echt wat vinden. Het rare is dat hij het soms wel doet. Ik denk zelf misschien een brak slot.

Reseaten heb waterkoeling dus gaat moeilijk maar het is ook sinds dat ik mijn nieuwe RAM heb.
Reseaten gaat juist veel en veel makkelijk met waterkoeling.
Het weegt een stuk minder als een high-end luchtkoeler en je hebt hem er zo weer op zonder gedonder om het juist erop te krijgen. ;)

• UnFeX3
Nou na reseaten. Memtest gelopen 9 uur beide stick geen fouten. Toen maa apart allebei 9 uur weer, geen fouten. Toen met 2GB windows opgestart wat dingen gedaan en ja hoor reboot. Stick eruit gehaald andere erin en die loopt nog steeds goed. Normaal had ik al lang een bsod of reboot gehad. Boosdoener dus gevonden!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik nog een tip mag geven, stuur 'm naar de RMA;)

• UnFeX3
Hehe :P was het al van plan.
Pagina: 1