Toon posts:

Fatal1ty PSU fan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier zit een PSU fan in die naar mijn mening nogal luid is, het enige is dat als ik hem open maar dat er zeg maar een plastic blister ding op zit, die ongeveer 25% van de fan bedekt.

Waarom zit dit erop? de fan komt niet in contact met de rest van de voeding, en dat plastic is er op geplakt met metalen schroeven. Is dit om airflow ergens op te 'richten'?

Zou ik dit op de nieuwe stille fan moeten plakken? Ik wil hem er het liefst af hebben voor betere airflow en minder geluid.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Een blisterding? :/

Ik zou de fan eruit slopen en een nieuwe stille fan plaatsen, zonder extra poespas.

Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
kaos- schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:40:
Een blisterding? :/

Ik zou de fan eruit slopen en een nieuwe stille fan plaatsen, zonder extra poespas.
Ja zeg maar gewoon plastic doorzichtig, geen plexiglas maar gewoon het zelfde materiaal als verpakkingsmateriaal die o zo moeilijk is open te krijgen :D

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 15:28
Dat plastic zie je wel vaker, om vooral de warmteontwikkelende onderdelen van de voeding te laten koelen, het is geen probleem dat deze 'in de weg' zit, ik weet niet exact hoe warm de onderdelen worden en wat voor een nieuwe ventilator je er in gaat zetten, maar het zal waarschijnlijk geen probleem zijn als je dit achterwege laat.

Verwijderd

Topicstarter
Had ook ergens gelezen dat sleeve bearing niet te gebruiken is horizontaal? in dat geval valt voor mij de Nexus Real Silent af :(.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:00:
Had ook ergens gelezen dat sleeve bearing niet te gebruiken is horizontaal? in dat geval valt voor mij de Nexus Real Silent af :(.
Er zijn genoeg alternatieven lijkt me ? :)
Heb zelf in mijn Antec kast 3 Tri-Cool 12cm fans zitten en die zijn echt vreselijk stil op de "low" setting.

Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik dan maar een scythe slip stream 800 rpm koop.

Hetgene wat bij die Nexus zo mooi is, is dat hij stil blijft, ook op lage snelheden. Iedeaal als psu fan dus. Andere fans gaan dan nogal eens ratelen/brommen, waardoor ze dus luider worden in plaats van zachter.

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 21:37
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar ik heb hier gewoon 2 Nexus Real Silent fans draaien horizonal.

Verwijderd

Topicstarter
Cobalt schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:16:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar ik heb hier gewoon 2 Nexus Real Silent fans draaien horizonal.
silentpcreview.com

Ja het kan wel, maar het is gewoon 'slecht' voor die bearing.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Kijk ook eens naar de GentleTyphoon met kogellager. Ik heb hem in mijn OCZ voeding (met standaard brakke fan) en dat bevalt prima. De S-Flex is duurder en dat zgn. S-FDB lager is gewoon een sleeve. Met een afdichting, dat wel. Ik heb zo'n S-Flex op 800 toeren als intake, voor de voeding lijkt me die te weinig airflow geven.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
dat plastic zit er in om de airflow over de componenten te verbeteren,

het stuk waar het plastic zit (als het goed is) zit aan de kant van de honeycombgaten (achterkant), als je daar lucht zou aanzuigen zou die koele lucht gelijk achter eruit komen zonder ook maar iets te hebben gekoeld

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:33:
het stuk waar het plastic zit (als het goed is) zit aan de kant van de honeycombgaten (achterkant)
euhm nee? :')
noguru schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:13:
Kijk ook eens naar de GentleTyphoon met kogellager. Ik heb hem in mijn OCZ voeding (met standaard brakke fan) en dat bevalt prima. De S-Flex is duurder en dat zgn. S-FDB lager is gewoon een sleeve. Met een afdichting, dat wel. Ik heb zo'n S-Flex op 800 toeren als intake, voor de voeding lijkt me die te weinig airflow geven.
Volgens mij is er toch echt wel verschil tussen een sleeve en fluid dynamic bearing.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 10:34 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 17:33

aap

noguru schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:13:
-FDB lager is gewoon een sleeve. Met een afdichting, dat wel.
S-FDB is een vloeistoflager en dat is absoluut niet hetzelfde als een sleeve. Er is juist geen wrijvingscontact tussen de as en het lager. Daarom hebben deze lagers zo'n lange levensduur en zijn ze juist goed geschikt voor horizontale montage.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
See for yourself, de S-FDB zoals Scythe hem op hun site laat zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe.co.jp/images/s-flex/sfdb300b.jpg

Het is een sleeve, maar wel een verbeterde versie door de afdichting en magnetische stabilisatie (Noctua heeft ook zoiets). Mogelijk dat deze beter tegen een horizontale positie kan, de olie loopt er tenminste niet uit.

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:34:
[...]

euhm nee? :')

[...]

Volgens mij is er toch echt wel verschil tussen een sleeve en fluid dynamic bearing.
natuurlijk wel bij de fan maar aan de kant van de honeycomb gaten... op die fiets :')

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:46:
[...]

natuurlijk wel bij de fan maar aan de kant van de honeycomb gaten... op die fiets :')
nee hij zit niet aan de kant van die honeycomb gaten. En echte bazen hebben een auto of gekraakte chipkaart ;w

• [Remmes]
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:18:
[...]

nee hij zit niet aan de kant van die honeycomb gaten. En echte bazen hebben een auto of gekraakte chipkaart ;w
dan is het vreemd, want zover ik weet hoort die daar te zitten :')

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:27:
[...]

dan is het vreemd, want zover ik weet hoort die daar te zitten :')
Wel leuke avatar trouwens :9

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
Ik heb hier alleen maar sleeve bearings, zowel horizontaal als verticaal als welkandere hoek je maar kunt bedenken. werken allemaal prima. gewoon sleeve bearings kopen, zijn hartstikke stil.
Pagina: 1