Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-03-2024
Mijn USB poorten van mijn kast waren naar de knoppen maar ik had gelukkig nog een kast liggen die ik ooit won. Ik heb gister alles over gezet met een vriend van mij als hulp. Alleen had hij de kabels van de hardeschijven al uit het moederbord getrokken en daarna gevraagd of dat geen kwaad kon. (Hij wist niet dat ik schijven in RAID had). Ik heb dus me C schijf voor windows en me E schijf waren er 2 samen in raid.

Nu weet ik dus niet meer welke schijf in welke ingang moet. Ik heb een GA P35 DS3R moederbord (aan het topic gekoppeld). Daar zitten 2 SATA en 6 Intel ingangen in heb ik gegoogled :D. Nou als ik me raid schijven in de intel poorten doe zie ik ze niet met me Gigabyte raid controller dus ik neem aan dat ze in die van de SATA moeten.

Alleen detecteerd deze maar op 1 schijf de RAID controller.
Als ik dan in de gemaakte RAID array kijk zie ik dat er de opslagruimte voor 2 is maar hij ziet er maar een. Vraag ik of hij alle schijven wilt weergeven laat hij ze wel allebij zien (niet in de array).

Wat is er aan de hand, is dit nog te fixen of kan ik beter formateren. (liefst niet ivm muziek).

Gr,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 08:20

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Op de DS3R werkt RAID eigenlijk alleen goed via de Intel ICH9R S-ATA controller. Hoewel je de JMicron (='Gigabyte')poorten wel kúnt gebruiken voor RAID, is dat een vorm van software-RAID en erg traag. Niet aan te raden. Je wilt dus écht de Intel aansluitingen gebruiken.

Maar je zegt dat je een C-schijf en een E-schijf had; hoe had je je RAID geconfigureerd dan? Want normaal gesproken worden via RAID 2 schijven samengevoegd tot 1 volume en dus 1 partitie. Je kunt dit opdelen, maar heb jij dat dan ook zo gedaan? Anders vermoed ik namelijk dat je überhaupt geen RAID hebt gehad!

En wat bedoel je met dat er maar 1 schijf wordt gedetecteerd? Wat is 'hij ziet er maar een'? Wie ziet er maar een?

Wat meer en duidelijkere info zou dus welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
woelders schreef op maandag 21 februari 2011 @ 11:35:
Op de DS3R werkt RAID eigenlijk alleen goed via de Intel ICH9R S-ATA controller. Hoewel je de JMicron (='Gigabyte')poorten wel kúnt gebruiken voor RAID, is dat een vorm van software-RAID en erg traag. Niet aan te raden. Je wilt dus écht de Intel aansluitingen gebruiken.

Maar je zegt dat je een C-schijf en een E-schijf had; hoe had je je RAID geconfigureerd dan? Want normaal gesproken worden via RAID 2 schijven samengevoegd tot 1 volume en dus 1 partitie. Je kunt dit opdelen, maar heb jij dat dan ook zo gedaan? Anders vermoed ik namelijk dat je überhaupt geen RAID hebt gehad!

En wat bedoel je met dat er maar 1 schijf wordt gedetecteerd? Wat is 'hij ziet er maar een'? Wie ziet er maar een?

Wat meer en duidelijkere info zou dus welkom zijn!
Ik zal even proberen duidelijker te zijn, maar dat is vrij lastig als je niet geheel begrijpt waar je het zelf over hebt :D.

Een ding weet ik zeker en dat is dat ik de schijven RAID heb gehad. Ze zijn allebij 160gb en ik had een schijf van 320 :D. Daarnaast had ik nog een 3e schijf (de C schijf) die krijg ik wel aan de praat.

Hoe ik ze raid geconfigureerd had geen idee dat heb ik 3jaar geleden door iemand laten doen. Ik heb ooit een keer een format gedaan op me C schijf en toen heb ik via drivers download van de gigabyte website het RAID programma gedownload. Als ik daarin kijk staat de oude Array nog die is aangemaakt ooit. Maar daar staat nog maar 1 v/d 2 hardeschijven in. Als ik in dat programma click op laat alle schijven zien dan zie ik er wel 2 staan. (Dus ik neem aan dat de shcijf niet defect is). Er staat ook als ik boot dat raidcontrol maar op 1 v/d 2 schijven te vinden is van waar het op moet staan.

ik ben dus bang dat ik ze weer precies in de goede ingang van het moederbord moet prikken (de kaarten) om het weer goed te krijgen. Ik kan via het RAID programma dat ik gedownload heb ook niet de array opnieuw builden :S.

Is het iets duidelijker zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het zo lees, hebben de 2 schijven in Raid 0 gestaan, bij Raid 1 zou je slechts 160 GB overhouden. Overige Raidlevels zijn niet van toepassing op jouw situatie. Een Raid 0 van 2 x 160 GB zou je moeten zien als 1 disk van 320 GB.
Een kleine tip, ik markeer de kabels met een stift en plak een stickertje op de harddisk. De kabel gelabeld 1 zit dus in Satapoort 1 en gaat naar schijf 1. Op die manier kan je het lostrekken en toch weer correct aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:02:
Als ik het zo lees, hebben de 2 schijven in Raid 0 gestaan, bij Raid 1 zou je slechts 160 GB overhouden. Overige Raidlevels zijn niet van toepassing op jouw situatie. Een Raid 0 van 2 x 160 GB zou je moeten zien als 1 disk van 320 GB.
Een kleine tip, ik markeer de kabels met een stift en plak een stickertje op de harddisk. De kabel gelabeld 1 zit dus in Satapoort 1 en gaat naar schijf 1. Op die manier kan je het lostrekken en toch weer correct aansluiten.
oke en waar zet ik raid dan weer op 0. En moet ik ze in de sata of in de intel poortne stoppen

edit:

Ik denk trouwens dat ze niet in de SATA moeten en dat het daarom ook in de BIOS disabled stond. Hoe ik het wel aan de praat krijgt blijft me nog steeds een raadsel :D

Nog een edit:

Ik ga de boel denk ik maar formateren en gewoon geen RAID meer gebruiken :D.

Iemand die nog roept NEE DOE HET NIET IK WEET HET? ik geef je 10 minuten :P

[ Voor 20% gewijzigd door doncuomo op 21-02-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij niets hebt veranderd in Windows, dan zou je het niet nog eens in Raid 0 hoeven te zetten. En in welke poorten je kabels hebben gezeten, dat weet ik ook niet. Sluit ze eerst eens aan op de Intel en daarna op de ander, dat is de enige tip die ik je kan geven.
Ennuh, probeer dat markeren eens, dan zal dit nooit meer voorkomen.

Edit : Wat ook handig zou zijn, als je jezelf eens aanleert hoe je hardware in elkaar zit. Waar zit wat aangesloten en wat doet het.
Wil je de zooi formatteren?, be my guest, ik zou eerst nog even verder proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:35:
Als jij niets hebt veranderd in Windows, dan zou je het niet nog eens in Raid 0 hoeven te zetten. En in welke poorten je kabels hebben gezeten, dat weet ik ook niet. Sluit ze eerst eens aan op de Intel en daarna op de ander, dat is de enige tip die ik je kan geven.
Ennuh, probeer dat markeren eens, dan zal dit nooit meer voorkomen.
yes zal ik doen. Dan nog iets. Maakt het uit waar ik de C op zet. Of kan ik gewoon met die raids in elke poort gaan rammen. en moet ik ze dan in channel 0-1, 2-3, 4-5 zetten of 0-2, 1-3 etc
[b][message=35569577,noline]KeDeShCh Edit : Wat ook handig zou zijn, als je jezelf eens aanleert hoe je hardware in elkaar zit. Waar zit wat aangesloten en wat doet het.
Ik heb het eerst ook zelf gedaan, maar het was zo lang geleden. Ding al een jaar of 3 niet aangeraakt vandaar :P Hij was er meer bij om zeker te zijn dat het allemaal goed ging. (haha lol)

[ Voor 23% gewijzigd door doncuomo op 21-02-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als alles op de Intel controller zat aangesloten, zal het op zich weinig uitmaken ik welke poort je wat prikt. De controller zou dan zelf wel weten hoe en wat. Maar om het toch gewoon eens goed te doen, zou ik de C op poort 1 zetten en de 2 Raidschijven op poort 2 en 3.

Ach, het is toch net als fietsen? Dat verleer je toch ook nooit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:48:
Als alles op de Intel controller zat aangesloten, zal het op zich weinig uitmaken ik welke poort je wat prikt. De controller zou dan zelf wel weten hoe en wat. Maar om het toch gewoon eens goed te doen, zou ik de C op poort 1 zetten en de 2 Raidschijven op poort 2 en 3.

Ach, het is toch net als fietsen? Dat verleer je toch ook nooit? :P
Als het niet uit zou maken dan snap ik al helemaal niet waarom hij het niet meer doet :p, maar ik zal het eens doen brb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zijn de kabels TE hardhandig uit de aansluitingen getrokken?? Hier kan ik in ieder geval mijn Raid 0 set zo van poort 1-2 naar poort 3-4 of 3-5 zetten (of welke combi dan ook), zonder dat het probs oplevert.
Tenzij je 2 Raidschijven natuurlijk op de andere controller hebben gestaan, dan kan het inderdaad voorkomen dat de Intel controller ze niet goed of helemaal niet herkent. Dat wordt dus echt uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:55:
Misschien zijn de kabels TE hardhandig uit de aansluitingen getrokken?? Hier kan ik in ieder geval mijn Raid 0 set zo van poort 1-2 naar poort 3-4 of 3-5 zetten (of welke combi dan ook), zonder dat het probs oplevert.
Tenzij je 2 Raidschijven natuurlijk op de andere controller hebben gestaan, dan kan het inderdaad voorkomen dat de Intel controller ze niet goed of helemaal niet herkent. Dat wordt dus echt uitproberen.
Ik vrees het tweede dan ja. Mijn C schijf moet iig in slot 1 anders zegt hij schijffout en boot hij niet xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan is het C probleem opgelost en dat laten we dan nu verder met rust. Nu gaan proberen om de andere 2 aan de gang te krijgen. Echt veel opties heb je niet, dus dat zou geen uren in beslag moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:06:
Ok, dan is het C probleem opgelost en dat laten we dan nu verder met rust. Nu gaan proberen om de andere 2 aan de gang te krijgen. Echt veel opties heb je niet, dus dat zou geen uren in beslag moeten nemen.
Ik deed voor de grap eens op mijn E schijf formatteren selecteren. En dan geeft hij aan dat hij 160GB wilt formateren, aka 1 schijf. Terwijl als ik ze in de SATA stop ik 2 schijven herken. Dus dan zou de andere nog moeten werken, alleen word hij niet herkend als schijf (ik dnek omdat daar geen RAID control opstaat oid). Bij het booten geeft hij ook maar bij 1 v/d 2 aan dat het raid is.

Misschien dat dat iets helpt? ik ga effe verder kloten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Hier nog even wat screenies van als ik ze in de SATA channels stop en de configurator erbij pak.

Als ik gewoon kijk naar alle schijven in de channels staan ze er allebij:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/154g1gj.jpg

Dit zou dus moeten betekenen dat ze allebij nog werken.
Maar druk ik dan links of de aangemaakte array dan staat er maar 1, terwijl je ziet dat de array ruimte heeft voor allebij de schijven.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/nl1pnt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doncuomo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:24:
[...]

Ik deed voor de grap eens op mijn E schijf formatteren selecteren. En dan geeft hij aan dat hij 160GB wilt formateren, aka 1 schijf. Terwijl als ik ze in de SATA stop ik 2 schijven herken. Dus dan zou de andere nog moeten werken, alleen word hij niet herkend als schijf (ik dnek omdat daar geen RAID control opstaat oid). Bij het booten geeft hij ook maar bij 1 v/d 2 aan dat het raid is.

Misschien dat dat iets helpt? ik ga effe verder kloten :D
Probeer eens de Satakabels te vervangen, dat kan ook een hoop irritatie geven als die niet goed meer zijn. Nee heb je en ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:41:
[...]

Probeer eens de Satakabels te vervangen, dat kan ook een hoop irritatie geven als die niet goed meer zijn. Nee heb je en ja kan je krijgen.
:(
Mijn tasje met kabels etc ligt nog bij me ouders thuis. Ik zit nu in me appartement en vriendin is met auto weg :D. Maar opzich zou dat het niet moeten zijn omdat hij beide schijven detecteerd.

edit:

En als ik probeer de intel drivers btw te downloaden voor raid dan zegt hij dat ik niet aan de minimale vereisten doe voor de installatie van de software O_O

[ Voor 15% gewijzigd door doncuomo op 21-02-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doncuomo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:31:
Hier nog even wat screenies van als ik ze in de SATA channels stop en de configurator erbij pak.

Als ik gewoon kijk naar alle schijven in de channels staan ze er allebij:
[afbeelding]

Dit zou dus moeten betekenen dat ze allebij nog werken.
Maar druk ik dan links of de aangemaakte array dan staat er maar 1, terwijl je ziet dat de array ruimte heeft voor allebij de schijven.

[afbeelding]
Wat mij opvalt in het eerste screenshot, is dat er aan de linkerkant GRAID staat, maar wel met een uitroepteken en dat betekent zelden iets goeds. Als ik dit zie, denk ik gelijk aan een Broken Raidset.
Het 2e plaatje geeft inderdaad aan waar ik bang voor was, een Broken Raidset. Het gekke is echter dat er ook staat : Disk Array Size: 298.0625GB, dat suggereert toch weer iets anders.
Ik weet natuurlijk niet in wel contreien jij je bevind, maar als je het de tijd en moeite waard vind, kan je bij mij langskomen en kan ik kijken wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doncuomo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:44:
[...]

:(
Mijn tasje met kabels etc ligt nog bij me ouders thuis. Ik zit nu in me appartement en vriendin is met auto weg :D. Maar opzich zou dat het niet moeten zijn omdat hij beide schijven detecteerd.
Dan kan dat het dus eigenlijk niet zijn. Wat gebeurt er als je de schijf die niet herkent wordt op een andere poort aansluit, mocht die dan wel gezien worden in je Raidset, dan is de aansluiting op je mobo kaduuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:53:
[...]

Dan kan dat het dus eigenlijk niet zijn. Wat gebeurt er als je de schijf die niet herkent wordt op een andere poort aansluit, mocht die dan wel gezien worden in je Raidset, dan is de aansluiting op je mobo kaduuk.
Ookal geprobeerd, dan pakt hij nogsteeds dezelfde (dus de poort is heel).

Een beetje trial and error kan ik nog wel xD.

Waar woon je btw, ik woon in berg en dal omgeving nijmegen. Dus ik weet niet of ik heel ver zou moeten reizen xD

edit:

ik heb btw nog een edit in mijn vorige post gedaan

edit2:

Leiderdorp is wel een eindje weg xD

[ Voor 8% gewijzigd door doncuomo op 21-02-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer samen met je achter het probleem te komen en zo te zien kunnen we goed samenwerken! :P

Leiderdorp is wel een eindje weg, maar kan wel het verschil betekenen tussen data gered en data weg. Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk die data is en dus de moeite waard is om zo'n eind voor te reizen.

Niet aan de minimale vereisten voldoe? Das een vreemde voor mij. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je de verkeerde drivers te pakken hebt. Waar het anders zou moeten zitten is me onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:04:
Ik probeer samen met je achter het probleem te komen en zo te zien kunnen we goed samenwerken! :P

Leiderdorp is wel een eindje weg, maar kan wel het verschil betekenen tussen data gered en data weg. Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk die data is en dus de moeite waard is om zo'n eind voor te reizen.

Niet aan de minimale vereisten voldoe? Das een vreemde voor mij. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je de verkeerde drivers te pakken hebt. Waar het anders zou moeten zitten is me onduidelijk.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2543#dl

dat is mijn moederbord, en welke versie ik ook pak zijn allemaal dezelfde download. Het is in principe alleen me muziek. Ik zal het wel allemaal overleven. Mijn schoolbestanden staan op de C schijf. Ik ga even tijdens de afwas nog filosoferen over wat oplossingen, dan nog een paar keer wat dingne verwisselen en anders geef ik het denk ik op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alles geprobeerd hebt en op het punt van opgeven staat, kan je het volgende proberen :
Maak een nieuwe Raid 0 set aan, let op dat dat wel met dezelfde instellingen dient te gebeuren zoals ze de eerste keer waren. Vervolgens de schijven initialiseren.
Formatteer de schijven echter niet, maar probeer eens met recuva of Getdataback de data te recoveren, met wat geluk lukt dat (garanties geef ik echter niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:21:
Als je alles geprobeerd hebt en op het punt van opgeven staat, kan je het volgende proberen :
Maak een nieuwe Raid 0 set aan, let op dat dat wel met dezelfde instellingen dient te gebeuren zoals ze de eerste keer waren. Vervolgens de schijven initialiseren.
Formatteer de schijven echter niet, maar probeer eens met recuva of Getdataback de data te recoveren, met wat geluk lukt dat (garanties geef ik echter niet).
Waar kan ik deze raids aanmaken. Want dat programma wat ik liet zien in de screenies is voor de SATA channels en die wil ik niet gebruiken. Die van intel werkt niet. Waar doe ik dit dan? :D

edit:

ah ik ben er achter waarom hij die intel drivers niet wilt installeren, omdat in de bios AHCI niet geactiveerd staat. En dat moest voor de installatie. Maar dat betekend dat ik die voorheen ook nooit gebruikt heb :D. Ik snap er echt geen sars meer van wat het dan gedaan heeft dat het werkte. Want het zat niet in de sata slots lol

[ Voor 19% gewijzigd door doncuomo op 21-02-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar tijdens de boot bij mij zie ik een biosschermpje met toetscombinatie om het Raidbios in te gaan. Daar zou je het moeten zoeken. Ook moet het via de software mogelijk zijn, maar als de software niet werkt, dan kom je niet ver natuurlijk. Vind het echter wel vreemd dat de Intel software niet werkt.

Edit : Weet je zeker dat je de vorige keer de AHCI hebt ingeschakeld? Je zou het eens kunnen proberen.
Andere tip, neem een schrijfblok en schrijf de stappen op, altijd handig een naslagwerk.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncuomo
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:36:
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar tijdens de boot bij mij zie ik een biosschermpje met toetscombinatie om het Raidbios in te gaan. Daar zou je het moeten zoeken. Ook moet het via de software mogelijk zijn, maar als de software niet werkt, dan kom je niet ver natuurlijk. Vind het echter wel vreemd dat de Intel software niet werkt.
Ik ben ook in die bios gekomen, maar daar kon ik ook niks veranderne, omdat 1 schijf geen RAID instellingne had volgens dat ding. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doncuomo schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:39:
[...]

Ik ben ook in die bios gekomen, maar daar kon ik ook niks veranderne, omdat 1 schijf geen RAID instellingne had volgens dat ding. :/
Vreemd, heb je daar ook niets gezien als Degraded of Broken Raid? Want dat zou dan toch het geval moeten zijn. Ik weet nu ook precies weer waarom ik onboard Raid zo min mogelijk gebruik en liever losse controllers gebruik, daar kan ik veel meer mee "toveren"! :)
Pagina: 1