IPTV multicast > ??? > Windows Media / Silverlight Player

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Allereerst: ik twijfel of ikdit topic op de juiste plek zet, maar zo niet mag een modje 'm verplaatsen.

Ik heb sinds dit weekend een nieuw hobby projectje, namelijk het integreren van een IPTV stream op mijn persoonlijke website. Ik heb het nu zover dat ik op mijn Windows 2008 server via VLC de stream kan bekijken, dus dat werkt. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een Windows Media Player of Silverlight Player component ergens op een pagina terecht komt. Maar hoe? Op de een of andere manier moet de multicast stream omgezet worden in een unicast stream of iets dergelijks. Ik heb al gekeken naar Windows Media Services, maar ik kan hier geen optie in vinden om een multicast stream op te pikken en via unicast weer aan te bieden. Ook heb ik Smooth Streamingbekeken, maar hier is het eenzelfde verhaal: geen manier om een multicast stream op te pikken.
Nu is de vraag: heeft iemand enig idee hoe dit te doen? Liefst met Microsoft spullen (ben nogal MS fan ;) ) maar in principe sta ik overal voor open.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:11
kan prima met VLC, mits je genoeg CPU power hebt.

Met vlc kun je een multicastfeed oppakken en encoden naar een formaat naar keuze. Als je bv h264 pakt, kun je dat met (bv) Wowza verder oppakken en streamen in flash en/of silverlight.
WMV lijkt mij persoonlijk niet echt interessant (meer)

Als je een normale SD stream pakt van ongeveer 8Mbit, en dit naar 2Mbit h264 wilt omzetten heb je wel een redelijke cpu nodig. Ik heb dit afgelopen zomer gedaan, en een Q6600 of een T8100 trokken het niet. Een i5 redde het net. Mogelijk moet je ook nog deinterlace, tv signaal is vaak interlaced.

Een HD stream is nog zwaarder. Die zijn meestal al wel h264, maar met hoge bitrates zodat je dat moeilijk kan streamen op je website (reken 12-15Mbit ofzo).

Los daarvan zit je natuurlijk ook met rechten: Het streamen van TV kanalen op je website is niet echt de bedoeling meestal...

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 21-02-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
DJSmiley schreef op maandag 21 februari 2011 @ 21:13:
kan prima met VLC, mits je genoeg CPU power hebt.

Met vlc kun je een multicastfeed oppakken en encoden naar een formaat naar keuze. Als je bv h264 pakt, kun je dat met (bv) Wowza verder oppakken en streamen in flash en/of silverlight.
WMV lijkt mij persoonlijk niet echt interessant (meer)

Als je een normale SD stream pakt van ongeveer 8Mbit, en dit naar 2Mbit h264 wilt omzetten heb je wel een redelijke cpu nodig. Ik heb dit afgelopen zomer gedaan, en een Q6600 of een T8100 trokken het niet. Een i5 redde het net. Mogelijk moet je ook nog deinterlace, tv signaal is vaak interlaced.

Een HD stream is nog zwaarder. Die zijn meestal al wel h264, maar met hoge bitrates zodat je dat moeilijk kan streamen op je website (reken 12-15Mbit ofzo).
Hm dat is wel jammer. Ik heb het even geprobeerd met vlc maar de dual xeon in de server is er niet krachtig genoeg voor. Is het echt nodig om de stream om te zetten? (maw: kan ik 'm niet gewoon een-op-een doorgeven, maar dan over een ander "kanaal"?)
Los daarvan zit je natuurlijk ook met rechten: Het streamen van TV kanalen op je website is niet echt de bedoeling meestal...
Het is alleen voor mezelf, en dan alleen voor de hobby ("omdat het kan").

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
sig69 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 21:35:
[...]

Hm dat is wel jammer. Ik heb het even geprobeerd met vlc maar de dual xeon in de server is er niet krachtig genoeg voor. Is het echt nodig om de stream om te zetten? (maw: kan ik 'm niet gewoon een-op-een doorgeven, maar dan over een ander "kanaal"?)

[...]

Het is alleen voor mezelf, en dan alleen voor de hobby ("omdat het kan").
Is je upload snel genoeg voor 1:1 doorgeven? Dan kun je ook gewoon udpxy installeren. Dan kun je gewoon via VLC kijken op lokatie, als de bandbreedte maar voldoende is.

Met een Popcorn hour kun je deze streams ook oppikken, of met Tversity icm willekeurige andere mediaspeler.

* DJSmiley kijkt op die manier ook wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Upload is er genoeg. Maar udpxy draait onder linux toch? Is daar een windows alternatief voor? Heb zelf ook al uitgebreid gezocht maar kon zo snel niks vinden. En anders moet ik maar wachten op de volgende versie van Windows Media Services, die schijnt wel support voor multicast te krijgen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
sig69 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:33:
Upload is er genoeg. Maar udpxy draait onder linux toch? Is daar een windows alternatief voor? Heb zelf ook al uitgebreid gezocht maar kon zo snel niks vinden. En anders moet ik maar wachten op de volgende versie van Windows Media Services, die schijnt wel support voor multicast te krijgen.
Yep, draait onder linux. Ik ken geen windows-alternatief.

Maar goed, in principe kun je VLC ook wel gebruiken om van multicast een unicast stream te maken, alleen is dat wat lastiger in gebruik: Met udpxy kun je gewoon een playlist maken met alle tv kanalen en kijken maar, met vlc moet je 'm telkens starten met het juiste kanaal enz.

Als je een routertje hebt met wat opensource mogelijkheden of een ander *nix boxje kun je ook wel udpxy aan de gang krijgen, op diverse routers met ddwrt mogelijkheid draait ie, en udpxy is er ook geloof ik als app voor een popcorn (bijvoorbeeld)
En desnoods kun je 'm nog altijd in een VM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik zie wel dat mijn router ondersteund wordt, maar ik vind het een beetje te "eng". Ik ben echt een absolute linux noob namelijk. Een VM zou nog een optie kunnen zijn, al is het maar om een beetje mee te proberen. Ik ga er eens mee bezig denk ik. Heb je misschien nog tips? Welke distro is het handigst (makkelijkst) bijvoorbeeld?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is voor jou misschien een oplossing om gewoon Linux op je server te zetten, en daar dan virtueel windows binnen draaien voor dingen die buiten windows niet kunnen. Dan heb je denk ik wel genoeg raw processing power om die stream live te transcoden. (ik haal zelf 3.8x op een X3232 - ik zou dus bijna 4 streams live kunnen aanbieden) Met windows kan het gewoonweg niet voor zo ver ik weet. Misschien dat microsoft een streaming server heeft of anders helix server of QuickTime Streaming Server (QTSS) of de open source versie (DSS - Darwin Streaming Server). Helix, QTSS en DSS worden op vrij grote schaal gebruikt, maar ik ken op windows alleen helix als bruikbaar, de rest werkt alleen snel genoeg op Linux en Unix. Als je niet wil transcoden kan je met powershell misschien de cli versie van vlc gebruiken met een input en output argument en dan een 1:1 of copy codec gebruiken. Waar je die output heen moet doen weet ik dan weer niet. Op Unix/Linux pipe je dat gewoon in een broadcaster naar keuze, maar dat kan volgens mij ook weer niet met windows...

Misschien dat je even op zoek moet naar een microsoft programma dat streaming services doet?

Oh, Red5 kan ook e.e.a., net als Wowza.
Pagina: 1