Windows 7 HDD failure, na aanschaffen nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Beste tweakers,

Ik heb al een hele tijd hard disk problemen maar voordat ik mijn probleem kan duidelijk maken, eerst wat geschiedenis:

Geschiedenis
Een paar jaar geleden heb ik mijn pc gekocht met een 320 GB hdd erbij. Ik had vanaf dat moment om de 1/2 maanden een BSOD die ik steeds niet kon verklaren. Omdat het zo weinig gebeurde kon ik ook slecht de oorzaak vaststellen.

Zo'n 1,5/2 jaar later heb ik een WD Raptor 150 GB schijf er bij gekocht en die ingesteld als bootschijf. Sindsdien waren de BSOD's verdwenen en eens in de 1,5/2maanden verdween mijn 2e schijf(die 320 GB dus) zomaar en kwam weer netjes terug bij het opnieuw opstarten. Aangezien dit geklooi me al eens mijn documenten partitie had gekost, besloot ik hem te vervangen voor een nieuwe.

Nu heb ik dus een schijf er bij gekocht( Samsung 1TB) naast de schijf heb ik ook de sata kabel ertussen vervangen en de schijf ook gelijk maar even op een andere SATA poort op me moederbord aangesloten(Om zo veel mogelijk oorzaken uit te sluiten).

Probleem
Nu krijg nadat ik die schijf 2 dagen ingebouwd heb, continu(1x in de week ofzo) meldingen van windows 7 dat mijn 1TB schijf brak begint te worden en dat het zaak wordt om de boel te backuppen. De schijf werkt overigens wel. UPDATE: Het viel me net op, dat de schijf niet draaide, vervolgens hoor je dan zon klik en vervolgens komt direct die melding(Dat van die klik had me 320 gb schijf ook, komt volgens mij omdat hij uitgeschakeld staat omdat ik hem voor x aantal minuten niet gebruikt heb)

Tot nu toe gedaan
Nadat ik eerst even mijn pc alle haat en ziektes heb toegeschreeuwd ben ik begonnen met een analyse. Ik heb de HDD diagnose tool van samsung gedownload en deze gedraaid. Deze geeft zover ik weet niets aan. Ook de schijf controle van windows geeft geen fouten.
Het googelen op die foutmelding geeft me eerlijk gezegd ook niet veel dan vervang je schijf.

Vragen
- Zou dit probleem kunnen worden veroorzaakt door mijn voeding?
- Waarop wordt die melding van windows 7 gebasseerd, en hoe serieus moet ik die nemen?
- Komt het door me moederbord en zouden anders die samsung test niet wat moeten terugvinden?

Graag wat advies.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackHawkDesign op 21-02-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zijn de specs van je PC? (en voeding)

Kan wezen dat je HDD te weinig stroom krijgt door een van deze dingen:
- Brakke voeding
- Te lage voeding
Probeer eerst in basis configuratie je schijf aan te spreken, haal dus alle andere schijven uit je systeem.
Werkt dit niet, stop je een andere voeding in je PC.

Toch zal het probleem eerder aan je HDD liggen omdat je al een melding via Win7 kreeg.

[ Voor 53% gewijzigd door Zakkenwasser op 21-02-2011 10:53 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

BlackHawkDesign schreef op maandag 21 februari 2011 @ 09:48:
Nu heb ik dus een schijf er bij gekocht( Samsung 1TB) naast de schijf heb ik ook de sata kabel ertussen vervangen en de schijf ook gelijk maar even op een andere SATA poort op me moederbord aangesloten(Om zo veel mogelijk oorzaken uit te sluiten).

Graag wat advies.
Tip: als je een probleem probeert op te sporen, vervang dan 1 ding tegelijk. Want nu weet je eigenlijk nog niks.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Mijn specs:

Kast : Antec Sonata III 500 Mini tower
Voeding : Bij de kast geleverd: 500 watt
Moederbord : Gigabyte P35-DS3R (Intel® P35)
Processor : Core 2 Quad Q6600 (4x 2400 MHz)
Geheugen : 4 GB DDR2-800 Kit (4096 MB)
Videokaart : MSI 8800 GT 512 mb

Hardeschijven:
Samsung SpinPoint T166 (320 GB) (Deze is er nu dus uit)
Western Digital VelociRaptor 150GB (150 GB) A9BW70 ( boot schijf)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En van welk merk is de voeding?? Is dat ook een Antec of 1 of ander goedkoop hutsieflutsiemerk? Als het een goedkoop hutsieflutsiemerk is, zou ik als eerste de voeding vervangen door eentje van een A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
De voeding is ook van antec..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet van een vriend of kennis een voeding lenen? Dan kan je in ieder geval checken of het daar aan ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Wat ik ook nog kan proberen is de kabels van de voeding naar de beiden schijven om te draaien. Die 150 GB schijf heeft namelijk nooit ergens last van. In theorie, als het aan de voeding ligt, dan zou die nu moeten beginnen met klooien.

Ik ken namelijk niemand die een voeding over heeft ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het proberen, maar die theorie gaat niet altijd op. Het gaat namelijk om de totale belasting van de voeding. Het enige wat verschil zou kunnen maken, is om apparaten te ontkoppelen, zodat de belasting minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Ik heb nu eerst wat anders geprobeerd:

Ik heb in windows ingesteld dat hij me schijf niet meer moet uitschakelen, dus continu blijft draaien. Sindsdien krijg ik de meldingen ook niet meer.. heel vreemd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij opstarten trekt de schijf het grootste vermogen.
ook ik zou de voeding als dubieus bestempelen.

heb zelf gehad dat een voeding er met een big bang uitging dan weet je in ieder geval zeker *follow the smoke* dat die stuk is.

maar wat jij omschrijft het tikken van een hardeschijf komt er op neer dat vaak de voeding niet de opstart stroom kan leveren. dit zie je vooral bij usb hardeschijven nog wel eens gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
oke duidelijk. Ik dacht altijd dat het tikken kwam van het aanslaan. Ik vond het altijd wel lang duren dat als hij uitstond dat hij de schijf eindelijk ready had om te bekijken. Al gauw zo'n 5 seconden.

Nou dan zal binnenkort de voeding er toch aan moeten geloven. Ik wil niet dat hij straks de rest mee opblaast als hij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
dat tikken heb ik ook, voor zover ik weet is dat gewoon het energie beheer van windows.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Je hebt inderdaad gelijk, het probleem is er weer. Dan begint het er toch steeds meer op te lijken dat het me voeding is. Dan toch maar eens een nieuwe voeding er in gaan hangen..
Pagina: 1