Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wil van de week een computer van mij opnieuw gaan installeren waar nog steeds Windows XP op draait (een dualcore e4300 met 2gb geheugen). Ik heb deze niet op Vista gedraaid vanwege alle slechte verhalen en omdat XP eigenlijk nog prima voldeed (vnl. gamen). Maar goed: aangezien ik de computer weer eens helemaal van een fresh install wil laten voorzien heb ik gelijk de keuze uit een (nieuw) OS. Ik kan gratis van iemand Vista (origineel) krijgen of naar Windows 7 (dan moet ik een licentie kopen wat ik liever niet wil als het echt niet hoeft).

Ik wil graag weten of Windows 7 écht zo veel beter is dan Vista. Ik kan uiteraard gaan Googlen maar Vista werd vooral destijds de grond in geboord vanwege de brakke driver-support, talloze bugs (netwerk-cpu spikes/copy-bug), en traagheid (doordat default veel te veel services draaien). Inmiddels is er natuurlijk al weer Service Pack 2 uit voor Vista. Ik heb GEEN specfieke features van Windows 7 nodig (het wordt gewoon een bak voor 'normaal' gebruik).

Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een 'review' of 'gebruikerservaringen' met Vista zoals die nu is. Werkt Vista met SP2 nu helemaal 100% of is Windows 7 toch echt een heel stuk beter dat ik daarvoor maar een licentie moet gaan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Mijn ervaring met Vista nu is:

Updaten en programma's installeren is een bitch, dat duurt echt veel langer dan op Win7.

Als Vista eenmaal up-to-date is draait het verder prima. Benchmarks tussen Win7 en Vista laten dat ook zien, het verschil is niet zo dramatisch als de meeste mensen denken.

Hou er wel rekening mee dat Vista standaard bijna 500 MB meer geheugen vreet dan Win7.

Ik persoonlijk zou met jouw systeem voor Win7 gaan, maar dat heeft eigenlijk alleen met je geheugen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:03

Aganim

I have a cunning plan..

Ik zou die gratis Vista licentie accepteren. Mocht dat niet bevallen, kan je immers altijd nog kijken voor een (upgrade) versie van Windows 7. Zolang je geen zaken als dubbele (meerdere merken) videokaarten, SSD's of andere hele geavanceerde zaken wilt gebruiken, zal Vista mijns inziens prima volstaan.

Iets meer werkgeheugen zou geen kwaad kunnen, maar dat gaat ook voor W7 op.

[ Voor 11% gewijzigd door Aganim op 20-02-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Windows 7 is beter maar Windows Vista is beslist niet slecht, ik heb er ruim 2 jaar met plezier mee gewerkt.
De verschillen zijn niet enorm groot, ik zou je geld in je zak houden.