Raid installatie hulp bij windows 7 op Asrock 870 extreme 3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:22
Goedenavond,

Ik ben met een kleine her organisatie bezig in mijn HDD opslag en wil van de week een extra WD blue caviar 6400AAKS aanschaffen om deze bij mijn huidige 6400AAKS in raid 0 te gaan draaien (ja ik ken de risico's hiervan).

Ik bezit op dit moment 2x een samsung F4 2TB, dus ik dacht vandaag, van weet je wat ik ga alvast met deze schijven eens kijken of ik raid aan de praat krijg. (dit is mijn eerste keer met raid te werken namelijk...)

Nu het hele simpele probleem: "Hij doet et nie" :P

Nu de stappen die ik heb gevolgd:
  1. De Bios ingegaan en daar in storage Raid geselecteerd en zelfs nog performance raid geladen en de bios ge-exit
  2. Het kwartje wat ik daarna moest doen, moest ff vallen, maar zag toen dat ik de raid utility moest openen, hier heb ik een LD aangemaakt, met cluser van 128. Daar het een uitprobeerseltje is heb ik hem de volledige 4TB laten toe kennen aan de array.
  3. Hierna windows 7 install disk erin gedaan. Deze begon gelijk te zeuren om de raid drivers. Deze heb ik van de asrock site gedownload en met een usb stick aan windows 7 gekoppeld.
  4. Hierin stonden de versies voor 32 en 64 bit, maar alleen de 32 bit versie pakt hij.....
  5. Daarna voor windows 7 64 bit Ultimate gekozen.
  6. Hierna heb ik 2 mogelijkheden voorbij zien komen
  7. Of hij zegt dat hij niet de volgende fase kan betreden en sluit de install af .
  8. Of hij gaat verder (is me 1x gelukt...... jammer genoeg weet ik niet meer precies hoe dat zomaar kwam.. maar volgens mij nadat ik 2 LD's in de array had gemaakt van elk 2 TB) waarna hij de pc opnieuw opstart en gelijk een BSOD geeft (gaat ook direct weer weg, dus kan geen error code geven...) Ook veilige modus loopt direct vast met een BSOD.
Tevens viel me op na de mislukte install en ik hem nog een keer probeerde te runnen, hij van mijn 1 schijf dit had gemaakt:
1 partitie van 100 MB die windows automatisch aanmaakt
1 partitie van 2047 GB waar kennelijk toch nog iets op stond.
1 stuk niet toegewezen ruimte, wat de overige GB's bedroeg.

Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik dit toch werkend kan krijgen of dat ik nog een stap ben vergeten om raid werkend te krijgen of dat dit gewoon aan de 2x2 TB schijven ligt dat de onboard controller dit niet kan handelen (en als dit het is, zou het met de blue caviar van 640 GB elk wel moeten lukken?)

Alvast dank voor jullie hulp (hoop ik :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet je hele verhaal gelezen, maar je hebt onder Windows GPT partities nodig om meer dan 2TiB aan te spreken (2048GiB).

En ik kan niet terugvinden welke RAID engine je gebruikt, Intel/AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilan
huh GPT partitie? ik dacht gelezen te hebben dat dat in windows 7 niet meer nodig was? Als dat dus wel zo is, hoe maak ik die dan aan?

Raid engine, is denk ik gewoon mijn onboard asrock 870 extreme 3 raid controller, dus ik denk AMD (daar hij voor een amd processor is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je processor heeft er niets mee te maken, gaat om drivers. Onboard RAID wordt volledig door drivers (software) uitgevoerd; de hardware zelf biedt geen enkele acceleratie en gedraagt zich gewoon als SATA controller. Om die reden wordt onboard RAID ook wel FakeRAID genoemd, alhoewel vooral Intel onboard RAID wel degelijk is.

In de praktijk gaat het erom welke chipset je hebt. Met een AMD systeem heb je mogelijk ook een AMD chipset en de chipset levert de controller en RAID driver dus draai je de AMD RAID drivers. Kun je controleren met AS SSD.

En over die GPT partities, je hebt GPT nodig om meer dan 2TiB te kunnen adresseren, gewone MBR partities gaan maar tot 2TiB. Nu zijn er wel trucjes zoals een hogere sectorsize zodat je tot 16TiB kunt adresseren met MBR partities, maar dat zou ik zelf niet doen.

En even los van dit hele verhaal; gewoon die Samsung F4 los gebruiken lijkt me gewoon veel beter. Minder gezeik en een stuk veiliger. Niet eens omdat een disk kan uitvallen en je dan de data op beide disks kwijt bent, maar vooral omdat je door gebrek aan de RAID driver een veel stabielere setup draait met minder kans op problemen en gezeik. En de F4 is voor massa-opslag een heel rappe schijf, die de oudere velociraptor voorbij streeft als het om grote bestanden gaat. Niet gewoon houden zo?

RAID0 is wel leuk als je meerdere SSDs koopt, dan heeft het nog best zin ook. Maar voor je dataschijven zou ik ze gewoon los houden scheelt je veel gezeur om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 15:14
Samsung schijven in Raid is sowieso niet echt heel verstandig, die willen er nog wel eens uitvallen, en dan zit je met gezeik, zeker in Raid0 ;)

Verder, laden van drivers, pakt hij de 64bit versie niet nadat je de 32bit hebt geladen? Windows installer draait namelijk nog altijd op 32bit, ooit bult gezeik gehad dat ik de 64bit versie al op een windows cd had gezet, hij die wel lade, maar windows de schijf niet vondt. Beide moet je inladen, anders krijg je daar gezeik mee ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilan
nouja ik ga die F4's sowieso niet in raid houden. Het was meer ff uitproberen, omdat Raid nieuw voor mij is en ik op dit moment al een 6400AAKS bezit en er zeer over zit na te denken om er daar nog 1 van te kopen en die dan in raid te zetten (zit ik dus ook nog onder mijn 2 Tb gedoe :P) was dit meer even om uit te proberen.

@CiPHER ik heb net As SSD gedownload, maar waar kan ik nu mijn raid engine vandaan halen of moet ik daarvoor al raid draaiende hebben (wat in dit geval dus een beetje moeilijk word :P)? Ow zie ook net dat je het hebt over mijn chipset, dit is een 870, weet niet of dit helpt?

@GoldenBatt nouja ik heb de raid drivers van de asrock site gehaald en tijdens de windows install wil ie alleen maar de X86 map slikken. Als ik X64 aanklik krijg een error dat de hardware niet is gevonden :S :S
En in de repareer setting van windows 7 wilt ie hem ook niet detecteren .....

Maar begin een beetje et gevoel te krijgen, dat ik beter geen extra 6400 AAKS kan bestellen en nog ff wachten tot een SSD (of merk je die 100 naar 200 MB heel erg in je performance van windows?).....
Pagina: 1