Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b5ter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05-2022
Hallo,

Ik heb even een technisch probleem waar ik zelf na veel proberen niet uit kom.

Ik heb namelijk mijn xbox, Media Player en Blu-Ray speler allemaal via HDMI aan de TV aangesloten.
Verder gaat er een Optische kabel vanaf de TV naar de reciever voor het geluid.

In principe zou ik dan digitaal surround moeten hebben alleen de achterspeakers werken niet.
De reciever laat ook zien welke speakers er gebruikt worden en daar staan de achterspeakers ook niet bij.

Wel de Center, Subwoofer en linker en rechterspeaker doen het.

Kan iemand mij hierbij helpen of vertellen wat ik fout heb gedaan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:50

FeaR

In GoT we trust

Wat geeft de receiver aan als welk signaal er binnen komt? Stereo, DTS, Dolby Digital, et cetera?
Wellicht ook handig om aan te geven om welke receiver en TV het hier gaat. Want hoe weet je zo zeker dat je TV meerkanaals geluid door geeft over de optische uitgang?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Tis heel goed mogelijk dat je tv alleen DolbyDigital in stereo doorgeeft. Ik zou gewoon het geluid van de diverse apparaten via de receiver laten lopen (digitaal coaxiaal of optisch). Wat is het merk/type van de tv en de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b5ter
Mijn TV is de Sony KDL-40W4500 en de reciever is de Sony STR-DE485E
Hoe weet ik dan of mijn TV meerkanaals geluid doorgeeft (ik dacht namelijk dat dat altijd zo was)

Op de reciever staan de letters SW, L, R, en C met een vierkantje er om heen en staan er nog 2 vierkantjes waar de achterspeakers in zouden moeten staan maar daar staan dus geen letters in.
Verder brand er wel een lichtje met: Digital Cinema Sound (oranje) en staat er bovenin "opt"

Als ik mijn Blu-Ray speler via een coax kabel aansluit dan doet alles het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:50

FeaR

In GoT we trust

r0b5ter schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:40:
Mijn TV is de Sony KDL-40W4500 en de reciever is de Sony STR-DE485E
Hoe weet ik dan of mijn TV meerkanaals geluid doorgeeft (ik dacht namelijk dat dat altijd zo was)
En daar ga je dus fout: lang niet alle TV's geven Dolby Digital 5.1 door. DTS is sowieso een zeldzaamheid.
Als ik mijn Blu-Ray speler via een coax kabel aansluit dan doet alles het wel goed.
Maar een Blu-rayspeler is dan ook geen TV. Apparatuur als DVD-, Blu-rayspelers en andere mediaspelers zullen het gewoon doen. Het heeft namelijk allemaal te maken met beveiligingen waarom een TV niet altijd alle audio door mag geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b5ter
Ok dus als ik het goed begrijp ligt het probleem bij de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Volgens de handleiding kun je in het menu bij de Audio Set-Up de optische uitgang op 'Auto' zetten waarbij hij Dolby Digital kan uitvoeren. De andere optie is PCM en dat is stereo.

En waarom kloppen de links naar handleidingen nooit in de pricewatch, worden die sites van grote merken zo vaak opnieuw gebouwd, daarbij geen rekening houdend met oude URL's? :( En waarom beveiligen ze PDF's zodat je er niet uit kunt kopiëren? :( Met PDF2Word heb je zo'n bestand toch in een paar minuten als Word-document in je mailbox.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b5ter
Ok, dat ga ik dan even proberen. Ik heb net die handleiding doorgekeken maar ik kan het niet echt vinden.
Weet je toevallig nog op welke pagina het stond?

En dan zou hij nu op stereo moeten staan, maar dan zou de center speaker toch ook niet aan moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in je tv menu bij audio opties moet je ipv lpcm selecteren op 'passthrough' oid. zo stuurt je tv de audio signaal gecodeerd door naar je receiver ipv eerst te decoderen naar stereo. En dan nog als het lpcm sterosignaal is kan je sony receiver hem alsnog 'versurrounden' naar 5 kanaals. iets met de soundfield opties spelen of hem op surround optie zetten (zal wel een mogelijkheid zijn om het anders op movie mode te ztten).
Hopelijk heb je het probleem zo snel mogelijk opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Met 3 HDMI apparaten is het wellicht ook een idee een receiver met 3 of meer HDMI ingangen te overwegen.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:23:
in je tv menu bij audio opties moet je ipv lpcm selecteren op 'passthrough' oid. zo stuurt je tv de audio signaal gecodeerd door naar je receiver ipv eerst te decoderen naar stereo. En dan nog als het lpcm sterosignaal is kan je sony receiver hem alsnog 'versurrounden' naar 5 kanaals. iets met de soundfield opties spelen of hem op surround optie zetten (zal wel een mogelijkheid zijn om het anders op movie mode te ztten).
Hopelijk heb je het probleem zo snel mogelijk opgelost
Dat is dus gewoon 5 kanaals stereo, en geen echte 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Veel tvs downmixen geluid van een externe bron naar 2.0, maar als er direct op de tv een weergave wordt gestart dan kan er 5.1 worden doorgegeven.

Als ik op mijn samsung tv iets afspeel vanaf USB stick, dan geeft de tv 5.1 (mits AC3 / DD) door. DTS werkt sowieso niet. Als ik vanaf de PS3 via HDMI een surround sound track naar de tv stuur, bakt de tv er 2.0 van.

Ik gok dat het bij jou hetzelfde zou kunnen zijn.

Verwijderd

bram1984 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:29:
[...]

Dat is dus gewoon 5 kanaals stereo, en geen echte 5.1.
Een betere definitie van surround heb je hier nu gegeven. 5.1 Is altijd surrogaat stereo. dus je kan beter zeggen: 6 (of 5.1 whatever) kanaals geluid is gewoon surround, en geen echte stereo!

**

Oh, voor het geval dat je het begrijpt, 'echte' 5.1 bestaat niet tenzij ze misschien in de toekomst 5.1 kanaals audio kunnen opnemen met daadwerkelijk 6 aparte opname-onderdelen voorts gecodeerd en gedecodeerd kunnen worden in 6 lagen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 03:26 ]

Verwijderd

Hann1BaL schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:28:
Veel tvs downmixen geluid van een externe bron naar 2.0, maar als er direct op de tv een weergave wordt gestart dan kan er 5.1 worden doorgegeven.

Als ik op mijn samsung tv iets afspeel vanaf USB stick, dan geeft de tv 5.1 (mits AC3 / DD) door. DTS werkt sowieso niet. Als ik vanaf de PS3 via HDMI een surround sound track naar de tv stuur, bakt de tv er 2.0 van.

Ik gok dat het bij jou hetzelfde zou kunnen zijn.
DTS gebruikt een andere codering voor surroud en datasporen van DTS zijn volgens mij 768 kbit per sec of 768x2 kbits per sec. anyway, er wordt niets gedownmixed door geen enkele tv. Ik denk dat je tv gewoon geen dts decoderchip in werkelijkheid heeft aangezien alleen enkele dvd/ blu ray spelers dat ondersteunen en dat gewoon kunnen omzetten naar analoge aansluitingen (dus sowieso 5x rood wit analoge speakeraansluitingen achterop moet hebben buiten de standaard 1 x rood wit) Dit zijn spelers met een ingeboude receiver functionaliteit. Dus wil je echt dts decoderen en analoog outputten zal je tv/ speler/ receiver die analoge aansluitingen aan de achterkant moeten hebben. zo niet, dan gaat dts helaas niet door.

De reden dat je tv 5.1 weergeeft is dat ac3 ook gedecodeerd in stereo kan worden (de twee speakers van je tv of eventueel een koptelefoon) terwijl het eigenlijk maar gewoon tweekanaals (stereo) is.
dus echt 5.1 is alleen te behalen indien je ook daadwerkelijk 6 outputs hebt (5 speakers + 1 sub).

Let wel, bij je ps3 dien je bij audio settings hdmi output niet op lpcm of iig iets met linear te zetten maar op passthrough (oid, want ik heb zelf geen ps3). hierdoor decodeerd je ps3 niets maar stuurt hij het signaal gewoon als 1 of 0 door ipv frequenties. Als je een surround receiver hebt met bijbehorend speakersetup (al lijkt mij dat sterk als ik het zo lees), pas dan lus je die signalen door die het echt omzetten naar analoge speakervoer.
Pagina: 1