Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Hallo allemaal,

Een tijd geleden begon mijn oude harde schijf te tikken, ik had al gelezen dat dit kon wijzen op hardware failure dus heb ik besloten een nieuwe harde schijf te bestellen.
Ik had reeds nog een andere schijf in mijn PC zitten (dit was niet de boot schijf).

Ik heb gisteren dus de oude schijf eruit gehaald, en de nieuwe erin gezet en nu heb ik dus twee 1TB Samsung Spinpoint schijven in mijn PC. Beide schijven zijn nog niet eens een maand oud.

Het probleem: Als ik mijn PC opstart krijg ik een 'Disk boot failure', na wat gegoogled te hebben zou dit kunnen liggen aan foute partities of een kapotte harde schijf.
Hier is alleen geen sprake van; beide harde schijven worden in de BIOS gezien, en als ik de windows CD in mijn CD speler doe en ik skip 'druk op een toets om blablabla' dan start Windows prima op. (ik moet alleen in de BIOS eerst wel de bootvolgorde wijzigen van HDD -> CD).

Ik heb geprobeerd om met een jumper mijn schijf in te stellen als master, maar het viel me op dat op de Spinpoint schijven maar 4 pinnetjes staan, in tegenstelling tot de 6 in het bijgeleverde boekje :? . Helaas wordt de schijf, mét jumper, niet herkend in de BIOS.

Heeft iemand advies, of weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch precies wat er zou moeten gebeuren?

Je oude hardeschijf was je boot schijf, de 2e hardeschijf was een dataschijf zonder boot functionaliteit.

Je hebt de oude boot schijf uit de computer gehaald en een nieuwe schijf toegevoegd. Dan heb je op dat moment dus geen bootable hardeschijf in je computer en krijg je een disk boot failure. Precies zoals het hoort.

Als je wilt booten van een computer dien je eerst een OS te installeren. Begrijp ik je verkeerd of heb je dat over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Hmm, ik ben vergeten te vermelden dat nadat ik de harde schijf in mn pc heb geplomt, ik Windows helemaal opnieuw heb geïnstalleerd op die nieuwe schijf :P, het zou dus gewoon moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Dan heb je blijkbaar de bootvolgorde in de bios toch niet goed staan. Heb je naast het menu'tje om de volgorde HDD/CD/Removable soms nog een menu'tje om de onderlinge volgorde van oa de HDD's in te stellen?

/edit:
Ik heb geprobeerd om met een jumper mijn schijf in te stellen als master, maar het viel me op dat op de Spinpoint schijven maar 4 pinnetjes staan, in tegenstelling tot de 6 in het bijgeleverde boekje :? . Helaas wordt de schijf, mét jumper, niet herkend in de BIOS.
Eerder gaf je aan dat beide schijven wel in de bios worden gevonden? Geef trouwens svp zo compleet mogelijk aan welke hardware je precies gebruikt.

[ Voor 51% gewijzigd door Nielson op 20-02-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

OMD

Ik heb exact hetzelfde probleem... al meer dan 1 jaar.

Er staat een partitie van 96mb op 1 van mijn harde schijven en op de 1 of andere manier wil de computer opstarten van dat stukje harde schijf als er geen windows disk in zit.

Ik kan dat stukje disc niet verwijderen, heeft geen stationsletter etc etc.

Kan ook geen HDD's of DVD's meer toevoegen aan mijn systeem want dan is die helemaal van het pad af en doet hij gewoon simpelweg niets.

Dus als iemand de oplossing hier voor heeft dan graag :o

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Nielson schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:13:
Dan heb je blijkbaar de bootvolgorde in de bios toch niet goed staan. Heb je naast het menu'tje om de volgorde HDD/CD/Removable soms nog een menu'tje om de onderlinge volgorde van oa de HDD's in te stellen?

/edit:
[...]
Eerder gaf je aan dat beide schijven wel in de bios worden gevonden? Geef trouwens svp zo compleet mogelijk aan welke hardware je precies gebruikt.
Precies zoals ik t zeg, zonder jumpers worden ze beide gezien in de BIOS alleen mét jumper wordt de schijf waar de jumper op zit niet gezien in de bios.

Ik zal eens kijken of mijn BIOS die optie heeft, maar volgens mij heb ik alleen de keuze uit HDD/cd/removable.

Systeem specs:

Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775
Asus P5N-E SLI
Team Elite,2048MB, DDR2 x2
GeForce 8800GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Waar het zijn toch s-ata schijven? Begrijp niet goed wat je nu met die jumpers probeert te doen, want daar hoef je normaal gesproken niks aan te veranderen bij s-ata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Nielson schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:32:
Waar het zijn toch s-ata schijven? Begrijp niet goed wat je nu met die jumpers probeert te doen, want daar hoef je normaal gesproken niks aan te veranderen bij s-ata.
Ah, dat wist ik dus niet ;)
Het zijn IDD sata schijven, ik kan ook wel even een screenshot maken hoe het staat onder schijfbeheer.. misschien dat je daar meer aan hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ja mag, maar 'k zou iig de jumpers weer even default zetten. Heb even in je handleiding gekeken, en als deze klopt (bios menu's veranderen nog wel eens), dan heb je onder 'Boot' een aantal submenu's;
  • Boot Device Priority
  • Removable Drives
  • Hard Disk Drives
  • CDROM Drives
  • Boot Settings Configuration
  • Security
Onder 'boot device priority' de instelling voor hdd/cd/removable, en onder 'hard disk drives' zou je dan de onderlinge volgorde van beide schijven in moeten kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOEBI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:06
Toen je windows opnieuw installeerde op je nieuwe schijf, zat toen je oude harde schijf er nog in? Zo ja, dan staat hier mogelijk de bootsector op en heb je dus de mogelijkheid om windows te booten verwijderd met het verwijderen van je harde schijf!

I hope I didn’t brain my damage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je boot schijf inderdaad als eerste sta, kun je proberen via windows 7, of vista DVD op te starten, de opstart sector (mbr) te repareren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
Nielson schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:51:
Ja mag, maar 'k zou iig de jumpers weer even default zetten. Heb even in je handleiding gekeken, en als deze klopt (bios menu's veranderen nog wel eens), dan heb je onder 'Boot' een aantal submenu's;
  • Boot Device Priority
  • Removable Drives
  • Hard Disk Drives
  • CDROM Drives
  • Boot Settings Configuration
  • Security
Onder 'boot device priority' de instelling voor hdd/cd/removable, en onder 'hard disk drives' zou je dan de onderlinge volgorde van beide schijven in moeten kunnen stellen.
Wohoo!

Heb de volgorde omgedraaid en nu boot hij prima!

Bedankt voor het meedenken iedereen! _/-\o_
Pagina: 1