Toon posts:

Gamefilmpjes maken met FRAPS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel game filmpjes aan het maken met fraps, alleen merk ik wat raars op.
Als ik een 1080p filmpje maak kakken de fps in. Hoe kan ik dit voorkomen eingelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Snellere PC kopen. Of op een lagere resolutie capturen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

Een andere hdd gebruiken om op te slaan dan waar de game opstaat wil vaak al helpen. Wel interne schijf voor snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Grote kans dat je PC dit gewoon niet trekt.

Misschien even je PC specs posten. En ik weet zeker dat je dit ook wel gewoon op google/dit forum kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ook werkt is op een andere schijf opnemen dan waar windows en je game op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

Snellere cpu, snellere schijf waar je het filmpje heen schrijft. Een 1080 filmpje genereert zo enorm veel data, dat als dat in realtime verwerkt moet worden dan blijft er weinig capaciteit over om je game zelf te draaien. Kijk maar eens hoe groot het bestand is wat je maakt.
Gooi gewoon de resolutie en fps omlaag in fraps. Tenzij je iets heel bijzonders aan het doen bent is 1080 gewoon overkill.

[ Voor 18% gewijzigd door Pogostokje op 20-02-2011 14:38 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Het realtime opnemen, comprimeren en opslaan van 1080p materiaal terwijl je een game speelt vereist een zeer snelle CPU, snelle HDD en veel opslagcapaciteit.

Verlaag de opname resolutie; Fraps heeft een ingebouwde optie om de opname-resolutie te halveren. Dit zal de impact op je FPS enorm verlagen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:38
Doorgaans is je hardeschijf inderdaad de bottleneck... Ooit gekeken hoe groot die FRAPS filmpjes zijn? ;) Dat krijgt geen enkele HDD gemakkelijk weg als er ondertussen ook nog een spelletje gespeeld moet worden.

edit: shit ik ben weer eens te laat.

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 20-02-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Avalaxy schreef op zondag 20 februari 2011 @ 14:37:
Doorgaans is je hardeschijf inderdaad de bottleneck... Ooit gekeken hoe groot die FRAPS filmpjes zijn? ;) Dat krijgt geen enkele HDD gemakkelijk weg als er ondertussen ook nog een spelletje gespeeld moet worden.

edit: shit ik ben weer eens te laat.
hehe, idd, 100x hetzelfde antwoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké mijn specs zijn 2 f1's in raid0 met 1TB opslag, genoeg dus voor een 10min 1080p film, op deze schijf staat de game en de fraps opname. Verder heb ik 2gtx580's in sli en een core i7 920 @4ghz HT off. Verder 6gb tripple channel 1600mhz 7-7-7 geheugen.

Als de hdd het grootste probleem is moet ik hier maar ff de oplossing voor zoeken.
Maar welke oplossing. Het is voral bedoeld om zwaare games op te nemen met 1080p laget
wil ik ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Maar moet het wel echt 1080p? Is 720p niet al ruim voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Indd ik wil wel gewoon 1080p filmpjes gaan maken. Dit is echt een must. De opname tijd is max 10min.
Qua schijf ruimte is 1TB dan genoeg. Ik maak een filmpje en met moviemaker plak ik een stuk of 5 filmpjes aan elkaar en dan zet ik ze op youtube.

Waarom ik wil dat het 1080 moet zijn is voral omdat ik wil dat zo'n filmpje op het hele scherm scherp moet zijn zoals ingame.

Zou ik mischien nog 2 schijven in raid0 moeten zetten en deze gaan gebruiken voor de frpas opname ?
Als dit voeldoende is wil ik dit namelijk wel overwegen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ALF schreef op zondag 20 februari 2011 @ 14:36:
Een andere hdd gebruiken om op te slaan dan waar de game opstaat wil vaak al helpen. Wel interne schijf voor snelheid.
Ik heb een snelle pc geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 15:34:
[...]

Ik heb een snelle pc geloof ik?
Ja, maar geen SSD ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké dus ik ben een SSD nodig om mijn filmpjes opslaan? Welke snelheid zou die SSD moeten hebben want dan koop ik die. Snelheid gemeten met hdtune hoe snel moet hd tune dan weegeven ongeveer?
Het is verder de bedoeling om niet lager dan 60 fps te halen tijdens het opnemen.

Ik weet verder wel dat ik geen ssd nodig ben om mijn games goed te laten draaien.
Daar mee krijg ik geen extra fps ingame zonder opname

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het uitrekenen aangezien Fraps alles (bijna)raw opslaat (volgens de website).

"The movie frames are slightly compressed, but still require a large amount of disk space due to the high resolutions."

1920 × 1080 * 60fps

1920 × 1080 = 2073600 pixels per frame @ 32 bit (4 bytes) per pixel

1 frame = 4 bytes * 2073600 pixels = 8294400 Bytes = 8,3 MB

60 frames = 60 * 8.3 MB = 498 MB

Laat met een klein beetje compressie hier nog 400MB van overblijven die je elke seconde moet opslaan...

[disclamer]Ik maak hier ergens een rekenfout/denkfout... dit is way te veel data toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen het is gelukt om full hd filmpjes op te nemen met fraps. Ik had het opnemen op 60fps gezet (kan na mijn idee nog wat hoger 80fps lukt nog wel). Ik had perongelijk nog iets op de achtergrond draaien waar door ik fps drops kreeg. Hier ff een screen van mijn HDD snelheid op 8mbps
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/20/1298199319-510.jpg

Echter is het beeld niet van super kwaliteit en dit vind ik jammer. Want als ik de game met moviemaker
op 1080p ga maken wword het bestand van 1gb naar 60mb gebracht. En dit kost helaas qwaliteit

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Jeetje, 400MB/sec?

Lijkt me toch wel dat de compressie iets sterker is dan dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53
8MB voor een 2 Megapixel plaatje lijkt me een beetje veel? RAW-foto's van m'n 18MP-camera zijn ongeveer 27MB per stuk, 2MP is 9 keer minder, kom je op precies 3MB per frame.

Dat zou alsnog neerkomen op een constante 180MB/s, dus dat doe je inderdaad niet zo snel.

edit:
Iets te laat :P Maar met een gemiddelde van 164MB/s zat ik er niet ver vanaf :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 20-02-2011 16:18 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:28

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik misschien vragen van welke spel je beeldmateriaal wilt capturen? Heel veel spellen hebben een ingebouwde demo-opname functie. Zodat je eerst kan gaan spelen, en daarna de demo opnieuw kan laten afspelen en deze dan op kan nemen met FRAPS zonder lag of ingekakte FPS.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Hahn schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:15:
8MB voor een 2 Megapixel plaatje lijkt me een beetje veel? RAW-foto's van m'n 18MP-camera zijn ongeveer 30MB per stuk, 2MP is 9 keer minder, kom je op een ruime 3MB per frame (3,33 etc).

Dat zou alsnog neerkomen op een constante 200MB/s, dus dat doe je inderdaad niet zo snel.

edit:
Iets te laat :P Maar met een gemiddelde van 164MB/s zat ik er niet ver vanaf :Y)
Ik denk dat die RAW-foto's wel een lossless compressie hebben (denk aan PNG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53
Gamebuster schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat die RAW-foto's wel een lossless compressie hebben (denk aan PNG)
Fraps zegt zelf: "The movie frames are slightly compressed", dus dat zal denk ik wel vergelijkbaar zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit met allerlei games doen. BFBC2 aliens vs predator 2010, Two worlds 2, Dirt2, crysis 1 en 2.
Maar het is al gelukt en mijn HDD heeft er geloof ik helemaal niet zo veel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij klopt mijn berekening. Alles hangt af van de compressie en de kleurdiepte (bits per pixel).

RAW:

32 bit = 8.3MB
24 bit = 6.2MB
16 bit = 4.2MB

Compressie is key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Overigens wel knap dat je een 1080P filmpje in volle glorie wil tonen op... youtube -O-
Daarnaast zal het bewerken met movie maker ook wel geen perfectie zijn, dus neem wat dat betreft eens een fatsoenlijk programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke codes ben ik nodig om het filmpje in beeld te posten hier.
Kan ik even laten zien dat het gelukt is en dat voral de videokaart het moet kunnen trekken geoof ik, want de
hdd van mij is niet het probleem.

Ik ga zelf nog ff voor een beter videobewerkings progamma, enige tips hier voor, een progamma om het bestand wat groter te houden dan moviemaker doet. Dan verlies ik teminste niet te veel qaliteit.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=NfTNYTDGqmY]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Kun je toch gewoon instellen? Maar anders moet je naar wat professionelere software kijken zoals Sony Vegas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 10:52

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

HotFix schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:22:
Overigens wel knap dat je een 1080P filmpje in volle glorie wil tonen op... youtube -O-
Daarnaast zal het bewerken met movie maker ook wel geen perfectie zijn, dus neem wat dat betreft eens een fatsoenlijk programma
Dat valt wel mee...met de juiste account kan men gewoon HD content uploaden hoor.
(Zie voorbeeld filmpje van TS).
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:13:
Echter is het beeld niet van super kwaliteit en dit vind ik jammer. Want als ik de game met moviemaker
op 1080p ga maken wword het bestand van 1gb naar 60mb gebracht. En dit kost helaas qwaliteit
Compressie is de key. je geeft het zelf al aan... van 1GB naar 60MB dat is gewoon belachelijk veel compressie. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Da_maniaC op 20-02-2011 17:02 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 16:00
tip gebruik goede software geen windows movie maker. Daarna 2e hdd voor opslaan van filmpjes dat werkt prima! stel de uiteindelijk resolutie in bij programma wat je gebruik op 1920/1080 en dan kan je zelf kiezen voor leuke compressie divx of avi of what ever je zelf wil Zo maak ik ook alle filmpjes op 1080I en P

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Fraps heeft nauwelijks compressie. Waarom? Omdat in de tijden dat FRAPS gemaakt was, processoren nog maar single core waren. Meer compressie = meer cpu tijd nodig per frame. Momenteel heeft iedereen quad cores en 6-cores, waar games nog lang niet voldoende gebruik van maken.

Enfin. Wat handig is is affiniteit instellen. Geef fraps (single thread proces) zijn eigen processorcore en zorg dat de game die core niet mag gebruiken.
Wat nog meer handig is, is zijn eigen harde schijf geven. Virusscantroep uit!. Overigens zal elke moderne harde schijf een sequentiele FRAPS stream op kunnen slaan. Sequentieel trekt een harde schijf ongeveer 90MB/s. Dat is ruim voldoende, zolang de schijf in kwestie niet ook nog ergens anders mee bezig is. Anders gaat de performance richting 20MB/s - 10MB/s.

edit: toch een beetje mis... Blijkbaar neemt fraps 1080P materiaal op met 800-900 Mbit/s. Dat is best veel, en je zult dus een raid0 / raid5 set nodig hebben om dat aan te kunnen. Tenzij je je SSD daarvoor wil gebruiken...

edit2: daar staat dan weer niet bij welke framerate er gebruikt is bij opnemen... Ik check het zelf wel even.

Daarnaast heeft fraps bijna altijd een performance impact. Naast het processorgebruik maak je ook gebruik van de geheugenbus en wordt de videooutput weer terug de computer in gedrukt. En dat gaat weer over de PCI-E verbinding. Al met al kleine impactjes, maar zelfs dat is merkbaar. Instellingen omlaag schroeven dus als je performance impact hebt.

En dat verschilt uiteraard per spel.

edit3: 1080P materiaal op 30FPS (TDU2 snelwegtest 3 minuten) is 250 Mbit/s gemiddeld.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 20-02-2011 17:26 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk het indd ook dat de videokaart een groot gedeelte bepalend is. Mijn raid0 opstelling kan het gelukkig makkelijk aan. Scheeld weer een ssd kopen. Doe ik het zeg maar met 1 gtx580, dan heb ik in eens helemaal geen spelbare fps meer tijdens een 1080p 60fps opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

60 FPS opname is ook teveel van het goede. Films zijn 25 FPS dat eigenlijk al voldoende is. 30 FPS voor gameopname is goed genoeg, dat scheelt toch alweer de helft :)

maar anders zul je gewoon wat moeten testen. Je hardware zou goed genoeg moeten zijn voor fraps opnames. (niet lossless overigens).

[ Voor 28% gewijzigd door M2M op 20-02-2011 17:33 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 12:56
Het testfilmpje ziet er in ieder geval veelbelovend uit, qua kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mmm maar dan loopt de game ook op 30 fps, dat vind ik met bc2 weer niet te doen veel te veel lag.
Het zou eingelijk zo moeten zijn met fraps, dat ik opneem met 30fps en en dan de game speel op 60+ fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het profi wil aanpakken dan kun je beter een andere computer het opname werk laten doen. Helaas heb je dan wel een extra machine + recording hardware nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
@Da_maniaC
Dat weet ik, maar Youtube gooit er nog eens een compressie overheen die het geheel een stuk minder mooi maakt. Dus al neem je het met Fraps op met 250 Mbits/s, youtube maakt er dan toch een veel lagere bitrate van ofwel gigantisch verlies van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:52
En als je in plaats van Fraps Playclaw eens probeert? Daarmee blijft bij mij m'n fps een stuk hoger op dezelfde resolutie.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

HotFix schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:22:
@Da_maniaC
Dat weet ik, maar Youtube gooit er nog eens een compressie overheen die het geheel een stuk minder mooi maakt. Dus al neem je het met Fraps op met 250 Mbits/s, youtube maakt er dan toch een veel lagere bitrate van ofwel gigantisch verlies van kwaliteit.
minder hoge bitrate is niet automatisch gelijk aan slechte kwaliteit. Noch gigantisch verlies van kwaliteit. Compressie maakt een film een stuk kleiner. Dit is ook mogelijk omdat veel in een frame hetzelfde blijft t.o.v. de volgende en vorige frame.

Geen enkele film is 250 Mbit/s. Het maximale wat je ziet bij de vogelscene van BBC's nature is 50 Mbit/s. En dat is al een behoorlijke hoeveelheid die je bij wijze van hoge uitzondering (10000 witte vogels op je scherm) tegenkomt.

Bij fraps is het dus ook de bedoeling dat je nog een keer comprimeert nadat je je filmmateriaal geschoten hebt. H264 bijvoorbeeld, X-vid / Divx, WMV als het moet, of (als je heel erg wanhopig bent, quicktime). Dan wordt je videomateriaal handelbaar (gigabytes --> 100-en Megabytes), kost het minder tijd om het in je favoriete videobewerkingsprogramma te laden en veel minder tijd om up te loaden richting youtube.

En bovendien ben je niet de helft van je hardeschijf kwijt aan een uurtje video.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan beter de video bewerken van te voor naar dvix of iets soort gelijks, en dan verder er ook nog een compressie er over heen gooien? Ik kan helaas maar maximaal 1,5 gb uploaden naar youtube? En 1gb uploaden duurde bij mij al 171 minuten ongeveer. Ik heb helaas een hele trage upload snelheid.

Wat ik denk verder nodig te zijn is een progamma om filmpjes van FRAP naar dvix te maken.
En een progamma die de film ook nog een compresseert?
mach2 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:37:
En als je in plaats van Fraps Playclaw eens probeert? Daarmee blijft bij mij m'n fps een stuk hoger op dezelfde resolutie.
Playclaw zal ik ook nog eens proberen. Wat voorbestand type maakt dit progamma ?

Edit 2

Voor een lange game play ben ik iig niet van plan om een 1080p filmpje te makenwant
het gaat mij dan niet meer op de video qwaliteit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 08:53 ]

Pagina: 1