Twee router/modems laten gedragen als twee wifi zones

Pagina: 1
Acties:

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik zit met een probleem, en ik krijg het maar niet opgelost.

Ik heb een modem/router die een internet verbinding maakt en een beveiligd draadloos netwerk uitspuugt. Dat werkt gewoon goed en wel.
Maar daarnaast wil ik nog een tweede draadloos netwerk aanleggen die gebruikt maakt van de eerste internetverbinding.

De tweede router configureer ik eerst zodat de ip's in het 10.0.0.x reeks zitten. (De eerste modem zit in de 192.168.1.x reeks.) De reden daarvoor is eigenlijk dat ik echt twee aparte netwerken wil hebben. De 10.x is een publiek netwerk en de 192.x is dan een private netwerk met een NAS en shares.
Als ik alles ingesteld heb, kan ik vanaf mijn laptop op het publieke deel beide routers benaderen. Maar internet heb ik niet.

Hoe moet ik nu het tweede modem instellen? Want als bridge werkt hij niet, en als router moet ik de login gegevens van de adsl aanbieder ingeven; maar dat is natuurlijk niet nodig aangezien ik het internet in theorie op een ethernetpoort heb zitten.

Heeft iemand het lumineuze antwoord? Of een howto om dit te realiseren?

Modem 1: Philips, met internet van Belgacom
Modem 2: speedtouch 716 v5

[ Voor 5% gewijzigd door hobbeldebobbel op 20-02-2011 14:01 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46

lier

MikroTik nerd

NAT achter NAT is per definitie niet lekker. Dat zou ik je dus af raden. Om dit toch werkend te krijgen moet je kijken naar een modem/router met ondersteuning voor VLAN's.

Je probeert nu een modem op een modem aan te sluiten en dat gaat niet werken. Als je bovenstaande al werkend wil maken, heb je in ieder geval een router zonder ingebouwd modem nodig. Met de huidige apparatuur lukt het niet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Als ik het goed begrijp, heb je nu een combi modem/router achter de Philips zitten. Die kan je enkel als Access Point instellen (zie deze howto), niet als router. Door simpelweg een router achter de Philips te zetten, los je het probleem ook niet op, mensen die verbinding hebben met de "guest wifi" zullen dan ook gewoon toegang hebben tot alle computers in je eigen netwerk. Je zult dus inderdaad met VLANs moeten gaan werken, of je gaat ineens voor een systeem zoals Fon, waar alles al in orde is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-02-2011 08:54 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
Enige oplossing die ik zie is op de 2e DHCP uitzetten maar dan blijf je dus wel in de IP range van je eerste router. Geef je de ze wel verschillende wachtwoorden natuurlijk. En je private netwerk laat je draaien in een specifieke werkgroep. Maar dan is je 2e router ook beetje overkill.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
Ben er inderdaad al achter gekomen dat mij speedtouch als" tweede router " niet handig is, kan ik beter een nieuwe kopen voor 50e.
Dit is een beetje het schema van het netwerk dat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: http://sturb.nl/gfx/netwerk.jpg
het rechter gedeelte moet/mag alleen toegankelijk zijn voor de mensen die op draadloos_private of direct op de router 2 zitten.
Daarom dacht ik om die gewoon een andere ip range te geven, en dan in de router 2 aan te geven dat 'het internet' naar boven geroute moet worden.....

De repeater is overigens nodig omdat tussen router 2 en de repeater een 8mm dikke stalen plaat zit...

Maar dit ga ik dus niet werkend krijgen?
Ik zal eens naar zo'n Fon kijken....
[edit]
De techniek is wel wat ik zoek, maar de community erachter niet....

[ Voor 5% gewijzigd door hobbeldebobbel op 21-02-2011 12:42 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet