Linux htpc - applicaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Ik ben een beetje aan het experimenteren met linux-distro's etc voor een media center pc te installeren

Heb al gehoord van openelec.tv en xbmc mediaspelers etc.
De hoofdbrok zal dan ook xbmc worden, maar er zijn altijd functionaliteiten die je wil hebben naast het afspelen van media en OK xbmc heeft wel een launcher waarmee je firefox en dergelijke kan opstarten, maar welke functionaliteiten moet het nog hebben?

Waar ik kan aan denken:

1. mails checken, alsook bijhorende attachments kunnen openen (openOffice, pdf's, foto's, txt-bestanden)
2. browser

Zijn er nog zaken waar ik momenteel niet aan denk, maar wat nuttig zou kunnen zijn voor een mediacenter pc voor in de living? En hoe zou jij het implementeren?

Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Terminal... Altijd handig om even via ssh iets aan te passen op je server, of een config aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 21:33
Wat mij betreft is de opstelling bepalend. Hangt je htpc rechtstreeks aan je TV, tegenover je bankstel? Dan kun je de Office-achtige applicaties in mijn ogen wel weglaten. Je moet je voorstellen dat je je htpc al zappend met een afstandsbediening bedient. Mijn eigen htpc (XBMC Live, al jaren in gebruik) draait XBMC en verder alleen een paar spellen die mijn kinderen via de Launcher-addon kunnen opstarten. Dat is zo klein dat het op een geheugenstickie past, wat weer prettig is voor geluid & warmte. Voor al het andere pak ik de laptop, ook als ik via SSH een terminal moet opstarten op de htpc (wat zeker in de begin/configuratieperiode nogal vaak voorkomt overigens).

Als je de htpc 24/7 aan wilt laten kun je nog apps als JDownloader en Sabnzbd+ toevoegen. Ook daarvoor zijn XBMC-addons beschikbaar. Persoonlijk zou ik er in elk geval altijd voor kiezen om XBMC als je "OS" te gebruiken en eventuele andere apps van daaruit te "launchen".

Als je htpc en beeldscherm op een bureau of hoge tafel staan, dan wordt het eigenlijk een veredelde desktop en daarmee een heel ander verhaal. Dan zou ik kiezen voor Ubuntu als distributie, en daarop zowel XBMC als wat je verder allemaal nog denkt te gebruiken te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Ik heb ondertussen wat verder ge-experimenteerd. Ik heb nu ook een draadloos toetsenbord, wat al héél handig is gebleken.

Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik het zou aanpakken.

a. Default login in één of andere sessie zoals GNOME, KDE, LXDE, etc en dan automatisch het XBMC programma laten opstarten.

b. Bij het opstarten rechtstreeks inloggen in de XBMC-standalone waarmee ik dan de mogelijkheid heb met een logout of een CTRL-ALT-BACKSPACE terug naar het login-venster te gaan waar ik een andere sessie kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sowieso zou ik niet KDE of Gnome pakken als DE, die zijn veel te zwaar en log voor een machine waar toch permanent een schil over de DE heen draait.
XBMC kan als DE draaien, dus zou ik dat doen, tenzij je wel een hele goede reden heb dat je toch makkelijk in een normale desktop kan komen (omdat het bijv. geen "pure" HTPC is, maar ook desktopfunctionaliteit moet hebben).

Met de juiste lettergrootte is mailchecken zeker mogelijk en volgens mij zijn er ook wel extensies voor XBMC die dat mogelijk maken, net als surfen.

Verder, tja, met een HTPC kan je eigenlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb zelf een multi-media speler (Popcorn Hour C200) en doe daar al meer op dan alleen een filmpje kijken of muziek luisteren, en dat is met heel erg beperkte hardware en zonder HD-tv.
Paultje3181 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:42:
Terminal... Altijd handig om even via ssh iets aan te passen op je server, of een config aan te passen...
Als je Linux als basis hebt, moet je moeite doen dit niet te hebben, dus dat zal geen punt zijn (en een goede reden Linux te pakken en niet Windows :+ )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:40:
Sowieso zou ik niet KDE of Gnome pakken als DE, die zijn veel te zwaar en log voor een machine waar toch permanent een schil over de DE heen draait.
XBMC kan als DE draaien, dus zou ik dat doen, tenzij je wel een hele goede reden heb dat je toch makkelijk in een normale desktop kan komen (omdat het bijv. geen "pure" HTPC is, maar ook desktopfunctionaliteit moet hebben).

Met de juiste lettergrootte is mailchecken zeker mogelijk en volgens mij zijn er ook wel extensies voor XBMC die dat mogelijk maken, net als surfen.

Verder, tja, met een HTPC kan je eigenlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb zelf een multi-media speler (Popcorn Hour C200) en doe daar al meer op dan alleen een filmpje kijken of muziek luisteren, en dat is met heel erg beperkte hardware en zonder HD-tv.

[...]

Als je Linux als basis hebt, moet je moeite doen dit niet te hebben, dus dat zal geen punt zijn (en een goede reden Linux te pakken en niet Windows :+ )
Idd, ik weet dat je met Launcher in XBMC programma's als firefox en Thunderbird ofzo kan lanceren, maar ik weet niet hoe het zit met eventuele attachments die je wil bekijken. Zal automatisch een pdf-reader of OoO Writer openen als ik de attachment open??

Voor het moment zal xbmc stand-alone automatisch opstarten bij het booten. Waarmee ik hopelijk met een CTRL-ALT-BACKSPACE (moet dit nog testen) naar de login kan gaan en de standaard mint lxde sessie kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulbb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09-2021
ZodiacQ schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:50:
Ik heb ondertussen wat verder ge-experimenteerd. Ik heb nu ook een draadloos toetsenbord, wat al héél handig is gebleken.

Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik het zou aanpakken.

a. Default login in één of andere sessie zoals GNOME, KDE, LXDE, etc en dan automatisch het XBMC programma laten opstarten.

b. Bij het opstarten rechtstreeks inloggen in de XBMC-standalone waarmee ik dan de mogelijkheid heb met een logout of een CTRL-ALT-BACKSPACE terug naar het login-venster te gaan waar ik een andere sessie kan starten.
Ik heb een tamelijk minimale xubuntu (XFCE) geinstalleerd met daarop xbmc op een Medion ion doosje met
draadloos toetsenbord. Met \ (de backslash toets) zet je xbmc in windowed-mode en is de rest van de
desktop beschikbaar.
Zo krijg je ook automatisch ubuntu security updates en installeer je wat je wilt met
apt-get install package.
Pagina: 1