De 35 1.8 is inderdaad een hele fijne lens. Geen seconde spijt van gehad.
mjtdevries schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:14:
Bij de instap modellen maakt het inderdaad weinig uit. Maar hou jij totaal geen rekening met de toekomst als je een camera koopt?
Ik heb heel bewust voor Canon gekozen omdat ik wist dat ik als ik extra lenzen zou kopen die in het tele en supertele bereik zouden liggen. En ondanks dat ik er toen nog geen geld voor over had, hield ik op die manier wel de optie over om later die betere teles op mijn camera te zetten. (wat uiteindelijk ook gebeurd is)
De andere factor was dat Nikon toen nog CCD sensors gebruikte die een stuk minder presteerden dan de CMOS sensors van Canon.
Natuurlijk wel, maar ik ging voor Nikon omdat de mensen om mij heen dit ook hadden, hier heb ik al meerdere keren voordelen uitgehaald.
Met nieuwe spullen die ik koop hou ik er altijd rekening mee, toen ik begon met een spiegelreflex (D3000) heb ik toen nog een goedkope 70-300 gekocht en een Lowepro slingshot 100 AW, sinds ik me er verder in ben gaan verdiepen en toen ik er ook achter kwam dat ik veel verder wilde gaan, ben ik mijn keuzes daarop gaan aanpassen, de SLR Zoom Gorillapod, SB-900 flitser en nu ben ik ook onderzoek aan het doen wat voor telelens ik wil hebben in de toekomst zodat ik nu de juiste nieuwe tas kan kopen omdat ik overstap naar een D7000 met grip.
Toch moet ik zeggen dat ik me puur richt op crop. Wie weet dat ik ooit nog een keer een full frame camera heb, maar in zo'n geval kan ik die paar crop lensjes (zal waarschijnlijk blijven bij mijn 18-200 en 35/1.8) wel met de body dan verkopen.
Verder kan je je afvragen, hoeveel mensen weten wat ze kopen wanneer ze een instapper nemen? Die toestellen zijn er juist op gericht om het wat simpeler te houden.
Dus ja of die mensen bewust voor een merk kiezen om uiteindelijk die telelenzen te kopen betwijfel ik.
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:51:
Toch zeer spijtig dat prachtige merken als Pentax en Olympus voor beginners schijnbaar te riskant zijn om in te stappen. Op deze manier blijven er een paar grote spelers over (Canon, Nikon en Sony) wat mij voor de markt minder gezond lijkt.
Misschien minder gezond, maar wel realistisch, Canon en Nikon zijn de giganten waarvoor de meeste spullen zijn, door die mounts zullen mensen voor die 2 merken blijven gaan.
Als je naar de cijfers kijkt dan is dat wel logisch.
Canon had een voorsprong in verkoopcijfers en had dat al veel langer volgens mij, daardoor zullen er veel meer oudere Canon gebruikers zijn met dan ook full frame lenzen, terwijl bij Nikon de populariteit omhoog is gegaan in de afgelopen jaren, terwijl het toen veel om crop camera's/lenzen ging en zijn de gebruikers ook nieuwer tot het spiegelreflex gebied, tevens hebben nieuwe gebruikers over het algemeen ook goedkopere camera's.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900