Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Topicstarter
Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar cijfertjes en dergelijke.

Nu vraag ik me af hoe de markt er in Nederland uitziet wat betreft het marktaandeel op DSLR/systeemcamera gebied.

Om een voorbeeldje te geven. Ik ben onlangs begonnen met een cursus digitale fotografie. Er zijn 14 deelnemers.

1 heeft er een Sony
2 hebben een panasonic (geen dslr of systeemcamera, maar zo'n compacte superzoom)
1 heeft er een Nikon
3 hebben er een Olympus (waarvan 1 PEN)
7 hebben er een Canon

Dit lijkt me allerminst representatief. :)

Kortom heeft iemand misschien tabelletjes of verkoopcijfers van de verschillende merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In Nederland ga je die getallen niet krijgen denk ik. Je zou hoogstens het geluk kunnen hebben dat iemand die in een fotozaak werkt wat kan zeggen over hun eigen cijfers, maar voor zover ik weet zijn de getallen voor geheel Nederland niet bekend. Wereldwijd kun je er wel informatie over vinden op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-01 19:17

wavemaster100

Very ZEISS

Anoniem: 181786 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:26:

Nu vraag ik me af hoe de markt er in Nederland uitziet wat betreft het marktaandeel op DSLR/systeemcamera gebied.

Om een voorbeeldje te geven. Ik ben onlangs begonnen met een cursus digitale fotografie. Er zijn 14 deelnemers.

1 heeft er een Sony
2 hebben een panasonic (geen dslr of systeemcamera, maar zo'n compacte superzoom)
1 heeft er een Nikon
3 hebben er een Olympus (waarvan 1 PEN)
7 hebben er een Canon

Dit lijkt me allerminst representatief. :)

Kortom heeft iemand misschien tabelletjes of verkoopcijfers van de verschillende merken?
Een kleine groep waar ik in zat:

2 pentax
3 canon (incl leraar)
1 nikon
2 sony

Maar als ik gewoon door de stad loop of op evenementen kom dan zie ik voornamelijk Canon bij de mainstream.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:00
School 13 mensen:

6 Canon
4 Nikon
1 Olympus (dslr)
2 Sony

Familie:
Vader: Canon
Moeder: Nikon
Oom: Nikon
Stiefvader: Nikon
Schoonvader (bij gebrek aan een beter woord, niet getrouwd :)): Sony
Vriendin: Nikon
Ik zelf: Nikon

Canon is Nederland succesvoller geweest door hun reclame campagne, dat zie je terug... Nikon volgt op de voet, maar is in de VS weer populairder dan Canon. Sony is een relatief nieuwe speler op de markt, maar door Minolta groot geworden. Olympus is verweg het kleinst, in dslr dan.

[ Voor 21% gewijzigd door Zandpad op 20-02-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

deze lijstjes met persoonlijke omgevingen schieten toch geheel niet op.

Ik heb drie Marokkanen als buren en dat zijn denk ik wel criminelen, dus ik denk dat alle Marokkanen crimineel zijn. Dat gaat ook niet op, en deze lijstjes gaan evengoed niet op. Familie kiest niet arbitrair een merk, maar kijkt naar zijn omgevingen voor advies e.d.

Ofwel, ik snap het nut niet zo heel goed van dit topic :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nomad schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:49:
deze lijstjes met persoonlijke omgevingen schieten toch geheel niet op.

Ik heb drie Marokkanen als buren en dat zijn denk ik wel criminelen, dus ik denk dat alle Marokkanen crimineel zijn. Dat gaat ook niet op, en deze lijstjes gaan evengoed niet op. Familie kiest niet arbitrair een merk, maar kijkt naar zijn omgevingen voor advies e.d.

Ofwel, ik snap het nut niet zo heel goed van dit topic :)
Het nut was dat ik graag de marktaandelen van de verschillende merken wil weten. Aangezien fabrikanten schijnbaar geen cijfers over Nederland naar buiten brengen (dat begrijp ik tenminste) houd het al vrij snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Dit topic is niet bedoeld om persoonlijke lijstjes te plaatsen. Zo lang er geen landelijke lijst hier geplaatst wordt, heeft het niet veel zin om te speculeren

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 23:22
Ik heb drie Marokkanen als buren en dat zijn denk ik wel criminelen, dus ik denk dat alle Marokkanen crimineel zijn.
Ik kop in...... :

Ben het wel met jouw gedachtengang eens hoor ;)

P.S.
TR verwacht ik binnen 10 mins na schrijven

Nomad: bedankt voor de bijdrage

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 20-02-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 15:15

mennovanw

Canon? You can!

Zal ik eens een poging wagen?

Dit zijn geen cijfers die ik kan onderbouwen d.m.v. een website o.i.d. maar gebaseerd op wat ik in de wandelgangen wel eens hoorde (ik heb de cijfers nooit op papier gezien) over het Japanse boekjaar 2009 (dus van april 2009 tot april 2010):

Verkoop nieuwe DSLR's (geen systeemcamera's zoals de Pen o.i.d.) in NL (bij benadering):

Nikon: 40%
Canon 39%
Sony: 15%
Olympus: 5%
Pentax: 1%

Qua verscheepte objectieven is Canon veruit marktleider btw (daar ken ik de getallen overigens niet van) :P

[ Voor 11% gewijzigd door mennovanw op 20-02-2011 17:28 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 19:33
Zou Olympus echt 5 keer zoveel nieuwe DSLR's verkopen als Pentax in Japan?? Ik kan (en wil als pentaxian) dat niet geloven...
Volgens mij doet pentax het erg goed in Japan en zijn er maanden geweest dat ze op nr 1 stonden...

[ Voor 31% gewijzigd door vandermark op 20-02-2011 19:37 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05
Dit gaat om cijfers over de verkoop in Nederland he. Pentax is inderdaad erg big in japan. Ik weet niet hoe
Menno het vanuit zijn werk ervaart maar volgens mij worden er momenteel beduidend meer Nikon's dan Canon's verkocht in Nederland? Ze hebben volgens mij een flinke greep op de instapmarkt gekregen.

[ Voor 57% gewijzigd door Makkelijk op 20-02-2011 19:49 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 15:15

mennovanw

Canon? You can!

Makkelijk schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:47:
Dit gaat om cijfers over de verkoop in Nederland he. Pentax is inderdaad erg big in japan. Ik weet niet hoe
Menno het vanuit zijn werk ervaart maar volgens mij worden er momenteel beduidend meer Nikon's dan Canon's verkocht in Nederland? Ze hebben volgens mij een flinke greep op de instapmarkt gekregen.
En daar is de 1000e post *O* *O* *O* *O*

Ow yeah! :Y)

Dit zijn cijfers van Nederland, en Pentax is in dat vorige boekjaar niet erg succesvol geweest in NL (de kwaliteit van de importeur heeft daar ook mee te maken). Dit zijn geen wereldwijde (benaderde) cijfers.

Nikon is inderdaad fors meer instapcamera's gaan verkopen dan de jaren ervoor (nogmaals: de bovengenoemde cijfers zijn alweer van een jaar terug) en die trent zal zich wel voortzetten. Je moet je realiseren dat Canon jaren en jaren absolute marktleider is geweest in NL met een aandeel van meer dan 60% (ze hebben dus fors ingeleverd).

Ik denk dat Nikon en Canon in het instapsegment momenteel gelijk oplopen: er worden ook een f*ckload aan 1000D's en 5**-serie camera's verkocht.. De D3000 van Nikon bijvoorbeeld was helemaal niet zo´n hardloper (i.t.t. de 5000D en de D90).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:14
Hmm.. dus in Japan de 'semi-professionele' markt is het Canon die domineert met de 7D, 5D II en 50D. Nikon heeft eigenlijk alleen de D90 (wat dan wel weer meteen de meest verkochte is. nml. bijna 2x zoveel als de 3 van Canon bij elkaar..)

Zelf voor Canon gekozen omdat m'n vrienden het hadden en het dus makkelijker is met lenen van lenzen. IMHO ontlopen Canon & Nikon elkaar niet zoveel. Het is een beetje een Sony & Philips verhaal. Je koopt waar je mee opgroeit...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 7D, 5DII en 50D staan wel boven de D90, dus dat is niet echt eerlijk vergelijken. De D90 staat tussen de xxxD en xxD serie van Canon in. De 60D komt eigenlijk meer overeen op dit gebied.

Als je deze cijfers ziet, is het wel meteen duidelijk waarom Canon de 60D op de markt heeft gebracht.

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 20-02-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De D90 was echt een topmodel van Nikon, daar hebben ze een hele lading van verkocht wereldwijd. Ik denk dat de D7000 dezelfde weg gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Anoniem: 181786 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:26:

Om een voorbeeldje te geven. Ik ben onlangs begonnen met een cursus digitale fotografie.
Ik heb een paar jaar terug als opfrisser ook 's zo'n cursus gedaan. Veel dames tussen de 35 en 50 in de groep. Dat zijn veelal mensen die voor een camera gewoon naar de plaatselijke fotoboer gaan en laat die nou net heel erg into olympus zijn... gevolg, iets meer dan de helft schoot olympus, de rest nikon en canon en een persoon sony.

Ga ik bij m'n collega's kijken dan zie ik veel meer de verdeling terug die menno noemt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Het is niet voor Nederland, maar voor de hele wereld, en het gaat over digitale camera's in het totaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2011/04/bloomberg_marekt_share.png
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:13

Fiber

Beaches are for storming.

Het verbaast mij eigenlijk al een tijdje dat eigenlijk alle grote camera merken Japans zijn. Alleen Samsung (Koreaans) en Kodak (Amerikaans) doen nog een beetje mee, waarbij Samsung volgens mij wel in opkomst is, maar Kodak ook steeds verder wegzakt. Best jammer dat er geen grote Amerikaanse of Europese merken meer zijn die de concurrentie met Canon/Nikon/Sony aankunnen. In het duurdere segment hebben we natuurlijk nog wel merken als Leica en Zeiss, maar in het grote geheel zie je ze nauwelijks terug. Ook jammer dat een mooi merk als Pentax zo ver weg zakt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:55
ik weet niet hoe accuraat het is (bron CR) maar toch ;)

Oh Joy
The IDC reported yesterday on the marketshare of the camera makers for 2010.

Canon remains the #1 camera maker in the world if you included PowerShots. Sony is in 2nd place.

However, in DSLR marketshare for 2010. Canon kicked the butt of pretty much everyone out there.

DSLR Global Marketshare 2010

Canon 44.5%
Nikon 29.8%
Sony 11.9 %

I always attach a grain of salt to marketshare research, everyone seems to come up with a different number. However, IDC is pretty well respected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Dat is wel opvallend. Ik dacht altijd dat Nikon in de dSLR markt vrijwel net zo groot was als Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 15-05 10:04
Ik dacht dat het ook wat dichter bij elkaar lag. Maar Nikon en andere merken lopen toch in op Canon, Ik zie eigenlijk alleen maar Nikon commercials op tv, daar doet Canon een stuk minder mee.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Terryb47 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:56:
Ik dacht dat het ook wat dichter bij elkaar lag. Maar Nikon en andere merken lopen toch in op Canon, Ik zie eigenlijk alleen maar Nikon commercials op tv, daar doet Canon een stuk minder mee.
En dat is volgens jou een indicatie dat er ingelopen wordt op Canon? Dat lijkt mij meer een teken dat andere merken willen inlopen, niet dat het zo is :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 15-05 10:04
nee joh, het valt me alleen op dat Nikon zoveel in tv commerials investeert (wereldwijd) en ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe gevoelig mensen daar onbewust voor zijn.

Hierboven werd er nog gezegd dat Canon niet lang geleden 60% van de markt in handen had? Je kan er niet omheen dat andere merken gewoon inlopen. Sony deed een aantal jaren niet eens mee en nu met bijna 12%, is dat toch knap.

Ik schiet zelf met Canon, m'n vrienden en een zwager ook, andere zwager en m'n zus schieten weer Nikon. Het zit toch in de familie zeg ik maar ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Terryb47 op 22-04-2011 00:51 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:13

Fiber

Beaches are for storming.

Sony heeft de erfenis van (Konica-)Minolta overgenomen en die deden al heel lang goed mee... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik hoor al jaren dat Nikon en Canon op de dSLR markt even groot zijn, en dat Canon in totaal alleen een groter marktaandeel heeft omdat ze op de compact markt groter zijn.

Als nu blijkt dat Canon ook op de dSLR markt een stuk groter is, dan kan ik echt met de beste wil van de wereld niet concluderen dat Nikon inloopt omdat ze zoveel reclame maken....

Misschien maakt Nikon wel juist veel reclame omdat ze merkten dat ze achterop begonnen te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Het marktaandeel in Nederland wordt gemeten door een instituut genaamd GWK. Geen idee of die gegevens publiek zijn. Internationaal zou Gartner een bijdrage kunnen leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik heb drie Marokkanen als buren en dat zijn denk ik wel criminelen, dus ik denk dat alle Marokkanen crimineel zijn. Dat gaat ook niet op, en deze lijstjes gaan evengoed niet op.
Bij een zeker partijprogramma gaat dat anders wel op hoor. :P
mjtdevries schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:15:
Dat is wel opvallend. Ik dacht altijd dat Nikon in de dSLR markt vrijwel net zo groot was als Canon.
Op een bepaalde manier zijn het natuurlijk flinke verschillen, maar tegelijkertijd is het gevoelsmatig weer niet zo groot. Ik bedoel voor elke 3 Canons zie je 2 Nikons. Gezien je over het algemeen niet heel veel DSLR's ziet in je dagelijks leven (of tenminste ik niet), kan dat makkelijk ook nog is gelijk oplopen.

Daar komt ook nog is bij dat binnen families en vrienden mensen ook vaak hetzelfde hebben zodat ze kunnen lenen enz, maar ook in televisie programma's zie je het, vandaag nog Dexter afgekeken, in die serie gebruiken ze allemaal Nikon, logisch ook want de gebruikers van die camera's werken voor de politie en die gaan niet zowel Nikon als Canon gebruiken.
Dus ja, persoonlijk zie ik ook vooral veel Nikon om mij heen.

Tevens ben ik wel nieuwsgierig naar de cijfers van 2009 en 2008, vorig jaar kregen we de D3100 en D7000, al zijn het mooie toestellen, is de D7000 eigenlijk te laat uitgebracht om een flinke impact te maken en zal de D3100 niet heel veel beweging hebben gebracht. Dit jaar met de D7000 in volle verkoop en de D5100 doen ze het vast beter. Sommige jaren zijn gewoon beter voor de 1 dan voor de andere.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik bedoel voor elke 3 Canons zie je 2 Nikons. Gezien je over het algemeen niet heel veel DSLR's ziet in je dagelijks leven (of tenminste ik niet),
In de praktijk zie ik voor elke 5 Canons 1 Nikon.
Als je een dagje in een dierentuin loopt dan zie je best wel veel dSLRs.

Het kan natuurlijk wel zijn dat dat wat vertekend is omdat Canon een wat interessantere lijn tele-objectieven heeft en je daarom in een dierentuin meer Canons ziet.
Ook al zie je er dan 30 op een dag, dat is de reden dat ik toch niet op dat soort eigen cijfers af ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:58
Benjamin- schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 01:55:
[...]

Tevens ben ik wel nieuwsgierig naar de cijfers van 2009 en 2008,
Die van IDC heb ik zo niet kunnen vinden, wel die van 2005, 2006 en 2007, toen was het globale dSLR-marktaandeel voor Canon 49,5%, 46,7% en 42,7%. Voor Nikon was het in dezelfde jaren 33,7%, 33% en 40%.
In 2008 zou het volgens een ander onderzoek (photoscala) 38% Canon en 37% Nikon zijn geweest. Dus in 2007 en 2008 ontliepen ze elkaar amper.
Ik vind het dan ook opvallend dat het verschil in 2010 weer zo groot is geworden, zeker omdat op een lokale markt als Japan de aandelen elkaar ook amper ontlopen. Waarschijnlijk heeft Canon het de laatste 1-2 jaar heel erg goed gedaan op de nieuwere groeimarkten zoals China, India etc. de landen waar men sinds kort geld aan dit soort dure artikelen kan besteden. Dit alles los van de korreltjes zout die bij de cijfers horen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05:58

Metten

ik hou het graag simpel

mjtdevries schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 08:26:
[...]

In de praktijk zie ik voor elke 5 Canons 1 Nikon.

Het kan natuurlijk wel zijn dat dat wat vertekend 8)7 is omdat Canon een wat interessantere lijn tele-objectieven heeft en je daarom in een dierentuin meer Canons ziet.
Ook al zie je er dan 30 op een dag, dat is de reden dat ik toch niet op dat soort eigen cijfers af ga.
Ik werk in het centrum van Amsterdam, waar je best veel toeristen ziet langslopen. Vooralsnog kan ik de conclusie trekken dat de marketingcampagne van Nikon zijn vruchten afwerpt want ik zie de laatste tijd juist veel meer zwartgele banden langskomen dan zwart-rood-witte. Dat doet me als 'nikonian' natuurlijk toch een beetje deugd ;). De meeste mensen lopen rond met een d3000, maar ook de d3100 zie je al veel.

Ik zal er komende koninginnedag eens op gaan letten, vorig jaar zag ik zoveel mensen rondlopen met canon 5DII's dat ik bijna ging denken dat ze ergens gratis uitgedeeld werden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:09
Je kan alles wel nemen met een korrel zout, het lijkt me ook een beetje regio gebaseerd. In Amsterdam zijn ook nou vrij veel toeristen idd en Nikon doet internationaal het in verhouding beter dan in NL. Merkte het vooral in Keukenhof een tijdje terug.

In Rotterdam en omgeving zie ik echter vaker Canon dan Nikon langs komen. Bijvoorbeeld op straat en gewoon m'n klas is verdeeld in 3 Nikon en 12 Canon.

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

mjtdevries schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 08:26:
[...]In de praktijk zie ik voor elke 5 Canons 1 Nikon.

Het kan natuurlijk wel zijn dat dat wat vertekend is omdat Canon een wat interessantere lijn tele-objectieven heeft en je daarom in een dierentuin meer Canons ziet.
Zo zie je maar dat je beide kanten een verkeerd beeld kan krijgen van camera's.
Het objectieve verhaal vind ik trouwens wel bijzonder, zelf heb ik er niet opgelet de laatste keer dat ik er was (toen schoot ik nog met een superzoom, bijna 3 jaar geleden - ja ik moet weer is), maar ik zou juist verwachten dat de meeste mensen instap modellen gebruiken waarbij de objectieven vrij gelijk opgaan, of in ieder geval waarbij het voor de gemiddelde consument het niet zoveel uitmaakt.
Abbadon schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 08:56:
[...]Die van IDC heb ik zo niet kunnen vinden, wel die van 2005, 2006 en 2007, toen was het globale dSLR-marktaandeel voor Canon 49,5%, 46,7% en 42,7%. Voor Nikon was het in dezelfde jaren 33,7%, 33% en 40%.
In 2008 zou het volgens een ander onderzoek (photoscala) 38% Canon en 37% Nikon zijn geweest. Dus in 2007 en 2008 ontliepen ze elkaar amper.
Ik vind het dan ook opvallend dat het verschil in 2010 weer zo groot is geworden, zeker omdat op een lokale markt als Japan de aandelen elkaar ook amper ontlopen. Waarschijnlijk heeft Canon het de laatste 1-2 jaar heel erg goed gedaan op de nieuwere groeimarkten zoals China, India etc. de landen waar men sinds kort geld aan dit soort dure artikelen kan besteden. Dit alles los van de korreltjes zout die bij de cijfers horen.
Nikon gaat dus wel duidelijk de goede kant op, zeker gezien dat vanuit een achterstand met een product zoals dit, het wel erg moeilijk is, door die mounts verspreid een merk zich vrij makkelijk, als een grote hoeveelheid al Canon heeft, dan is het lastig om daar doorheen te komen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Bij de instap modellen maakt het inderdaad weinig uit. Maar hou jij totaal geen rekening met de toekomst als je een camera koopt?

Ik heb heel bewust voor Canon gekozen omdat ik wist dat ik als ik extra lenzen zou kopen die in het tele en supertele bereik zouden liggen. En ondanks dat ik er toen nog geen geld voor over had, hield ik op die manier wel de optie over om later die betere teles op mijn camera te zetten. (wat uiteindelijk ook gebeurd is)

De andere factor was dat Nikon toen nog CCD sensors gebruikte die een stuk minder presteerden dan de CMOS sensors van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Canon en Nikon zijn zo aan elkaar gewaagd dat ik daar toekomstvisie nog maar een kleine rol vind spelen. Beide bedrijven zijn erg goed in het geheimhouden van toekomstige plannen, je weet nauwelijks met wat voor soort opvolgers ze komen. Canon en Nikon hebben een dusdanig uitgebreide aanbod dat er voor elke fotograaf eigenlijk wel wat tussen zit. Canon is nu erg goed met filmfuncties bieden aan de fotograaf op full-frame (5DII), maar wie weet komt Nikon daar met de D700 opvolger ook wel mee. Nikon is erg goed met het leveren van een uitstekende UWA-lens voor full-frame, maar wie weet komt Canon daar ook wel mee. Je weet het simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toch zeer spijtig dat prachtige merken als Pentax en Olympus voor beginners schijnbaar te riskant zijn om in te stappen. Op deze manier blijven er een paar grote spelers over (Canon, Nikon en Sony) wat mij voor de markt minder gezond lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 21:44

RoyBijster

Rocket Scientist

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:51:
Toch zeer spijtig dat prachtige merken als Pentax en Olympus voor beginners schijnbaar te riskant zijn om in te stappen. Op deze manier blijven er een paar grote spelers over (Canon, Nikon en Sony) wat mij voor de markt minder gezond lijkt.
Ik weet niet of ik het daar volledig mee eens kan zijn. Het dwingt de kleinere spelers, zoals Pentax en Olympus wel tot innovatie. En of dat zo slecht is voor de markt...
We hebben dit al op schaal gezien door de opkomst van de PEN, waar Olympus toch een flinke kickstart aan heeft gegeven en bij Pentax hebben ze zich een tijd gericht op betere weathersealing.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

jvdgeest schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:18:
Nikon is erg goed met het leveren van een uitstekende UWA-lens voor full-frame, maar wie weet komt Canon daar ook wel mee.
En wat is de TS-E 17mm dan? Een slechte UWA-lens voor fullframe? Niet naar mijn ervaring. :+

Wat mij vooral opvalt is dat als ik mensen tegenkom die Nikon schieten, dat ze vaak de D5000 of D90 hebben, en bijna nooit een D300(s) of D700. Van Canon zie ik er heel veel met een 7D, en ook wel veel met een 5D2. Naar mijn gevoel zie ik ook meer primes op Canon camera's zitten dan op Nikon camera's. Canon gebruikers van xxxD serie hebben ook best wel vaak een verticale grip eronder zitten, iets wat ik bij Nikon niet zo vaak zie. Analoog kom ik eigenlijk alleen maar Canon SLRs tegen, nog nooit iemand met een Nikon analoog gezien. Over het algemeen valt het me ook op dat toch veel mensen Sigma lenzen gebruiken.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
UWA-zoom* lens bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
G-Tus schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:57:
[...]

En wat is de TS-E 17mm dan? Een slechte UWA-lens voor fullframe? Niet naar mijn ervaring. :+
Nee, maar de autofocus werkt zo slecht op dat ding.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
battery grips op de xxxD serie kan ik wel verklaren.
Voor de meeste mannen is de grip van een xxxD body te klein. Maar met een battery grip er op is er niets mis mee. (sterker nog, ik vond de 400D met grip samen met een 100-400 eigenlijk zeker zo fijn vasthouden als een 40D zonder grip) Toen ik die 400D kocht waren de Nikon bodies in die prijsklasse wat groter. En daar zou ik dan geen battery grip bij gekocht hebben.
Met mijn 50D ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik er eentje zal kopen, want het is ook wel erg handig in portret stand.

Wat betreft de mogelijkheid om in de toekomste te kijken: Het lenzen assortiment van een fabrikant wijzigt niet zo snel. En vaak zijn het gewoon keuzes van een fabrikant om wel of niet in een bepaalde range wat te produceren. Als Nikon ooit van plan was om een 70-200 f/4 uit te brengen, dan hadden ze dat inmiddels wel gedaan. Als ze een volwaardiger tegenhanger van de 100-400 uit hadden willen brengen, dan hadden ze dat wel gedaan. Idem voor de 400mm f/5.6 (de ideale birder lens)
Als je denkt dat je in de toekomst wellicht wel eens zo'n lens zou willen gaan kopen, dan is het gewoon niet verstandig een Nikon body te kopen, want de kans is maar klein dat Nikon die in de komende jaren op de markt zet.

Wat betreft de Sigma lenzen valt me op dat ik de duurdere Sigma lenzen vooral op de Nikon bodies zie. Waarschijnlijk omdat die nodige gaten in zijn assortiment heeft zitten. Ik geloof niet dat ik ooit een Sigma 70-200 2.8 op een Canon body gezien heb.
De 50-500 heeft ook minder concurentie op de Nikon dan op Canon.

Ik kan echter geen verklaring bedenken waarom je meer primes op Canon bodies ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

mjtdevries schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 18:14:

Ik kan echter geen verklaring bedenken waarom je meer primes op Canon bodies ziet.
Het is voornamelijk de EF 50mm f/1.8 II die ik vaak zie, en dat is logisch, is gewoon goedkoop.

Nikon heeft de 50mm f/1.8D, maar die kan niet autofocussen met de instapbodies.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar wel de 35/1.8 en dat is toch ook een heerlijk bereik voor op APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Maar die is weer wat duurder en bestaat pas een paar jaar.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Sinds een paar week is die pas 175 euro, daarvoor was die 125 euro en dat is bijna hetzelfde als de Canon 50mm 1.8. Nikon komt overigens ook met een 50 mm f/1.8 die ook AF heeft op instapbodies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

De 35 1.8 is inderdaad een hele fijne lens. Geen seconde spijt van gehad.
mjtdevries schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:14:
Bij de instap modellen maakt het inderdaad weinig uit. Maar hou jij totaal geen rekening met de toekomst als je een camera koopt?

Ik heb heel bewust voor Canon gekozen omdat ik wist dat ik als ik extra lenzen zou kopen die in het tele en supertele bereik zouden liggen. En ondanks dat ik er toen nog geen geld voor over had, hield ik op die manier wel de optie over om later die betere teles op mijn camera te zetten. (wat uiteindelijk ook gebeurd is)

De andere factor was dat Nikon toen nog CCD sensors gebruikte die een stuk minder presteerden dan de CMOS sensors van Canon.
Natuurlijk wel, maar ik ging voor Nikon omdat de mensen om mij heen dit ook hadden, hier heb ik al meerdere keren voordelen uitgehaald.
Met nieuwe spullen die ik koop hou ik er altijd rekening mee, toen ik begon met een spiegelreflex (D3000) heb ik toen nog een goedkope 70-300 gekocht en een Lowepro slingshot 100 AW, sinds ik me er verder in ben gaan verdiepen en toen ik er ook achter kwam dat ik veel verder wilde gaan, ben ik mijn keuzes daarop gaan aanpassen, de SLR Zoom Gorillapod, SB-900 flitser en nu ben ik ook onderzoek aan het doen wat voor telelens ik wil hebben in de toekomst zodat ik nu de juiste nieuwe tas kan kopen omdat ik overstap naar een D7000 met grip.

Toch moet ik zeggen dat ik me puur richt op crop. Wie weet dat ik ooit nog een keer een full frame camera heb, maar in zo'n geval kan ik die paar crop lensjes (zal waarschijnlijk blijven bij mijn 18-200 en 35/1.8) wel met de body dan verkopen.

Verder kan je je afvragen, hoeveel mensen weten wat ze kopen wanneer ze een instapper nemen? Die toestellen zijn er juist op gericht om het wat simpeler te houden.
Dus ja of die mensen bewust voor een merk kiezen om uiteindelijk die telelenzen te kopen betwijfel ik.
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:51:
Misschien minder gezond, maar wel realistisch, Canon en Nikon zijn de giganten waarvoor de meeste spullen zijn, door die mounts zullen mensen voor die 2 merken blijven gaan.
G-Tus schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:57:
[...]Wat mij vooral opvalt is dat als ik mensen tegenkom die Nikon schieten, dat ze vaak de D5000 of D90 hebben, en bijna nooit een D300(s) of D700.
Als je naar de cijfers kijkt dan is dat wel logisch.
Canon had een voorsprong in verkoopcijfers en had dat al veel langer volgens mij, daardoor zullen er veel meer oudere Canon gebruikers zijn met dan ook full frame lenzen, terwijl bij Nikon de populariteit omhoog is gegaan in de afgelopen jaren, terwijl het toen veel om crop camera's/lenzen ging en zijn de gebruikers ook nieuwer tot het spiegelreflex gebied, tevens hebben nieuwe gebruikers over het algemeen ook goedkopere camera's.

Pagina: 1