Welk ram geheugen moet ik nemen ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb nu de MSI P67A-GD65 (moederbord) en i7 2600k besteld.
Ik ga hem a.s. week bouwen. (besturingsysteem windows xp)

Ik zie op internet allerlei soorten ram geheugen, maar ik weet niet welke ik precies moet nemen.
ik wil in totaal 8 gb ram geheugen.

moet ik 4 x 2GB nemen ? of is 2 x 4GB beter?

en is een bepaald merk beter dan de ander?

welk raden jullie mij aan ? (tips graag)

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de hand van de QVL van je mobo kan je kijken welk geheugen geschikt is voor jouw mobo. Of je 4 x 2 of 2 x4 wil, is aan jou. Wil je in de toekomst uitbreiden ja of nee is dan de eerste vraag. Als dat ja is, dan kan je beter voor 2 x 4 gaan, bij nee is het de andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 19:03
zorg wel dat je windows xp 64 bits neemt als hij er is, ik zou eigenlijk voor windows 7 gaan (64bits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Neem 2x 4GB geheugen zodat je later alsnog 2 plankjes RAM bij kunt plaatsen. Als je nu 4x 2GB neemt, moet je alle vier modules vervangen in geval van een upgrade.

[ Voor 25% gewijzigd door geekeep op 20-02-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr.DJ95 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:30:
zorg wel dat je windows xp 64 bits neemt als hij er is, ik zou eigenlijk voor windows 7 gaan (64bits)
XP 64bits bestaat gewoon, de meeste pc's hier draaien er op. Afhankelijk wat Seyed er mee gaat doen, kan hij kiezen tussen XP 64bit, Vista of Win7. Voor Win7 zijn namelijk niet altijd drivers beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:32:
Neem 2x 4GB geheugen zodat je later alsnog 2 plankjes RAM bij kunt plaatsen. Als je nu 4x 2GB neemt, moet je alle vier modules vervangen in geval van een upgrade.
Volgens de specs van MSI werkt het mobo met dual channel en niet met triple channel.

http://eu.msi.com/index.p...170&cat3_no=&prod_no=2225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 19:18
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:38:
[...]

Volgens de specs van MSI werkt het mobo met dual channel en niet met triple channel.

???
dan klopt het toch gewoon wat hij zegt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk zou ik voor deze gaan:

Corsair Dominator CMP8GX3M2A1600C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet windows xp gebruiken, omdat ik apparaten gebruik voor het unlocken/patchen/flashen etc etc voor mobiele telefoons.
Deze apparaten kan ik niet gebruiken in windows 7 of vista.
Dus ik moet in ieder geval windows xp 64 bit installeren?

ik had zelf deze op het oog (werkgeheugen) : pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX

Ik zou tips op prijs stellen.

Bij voorbaat dank

is die goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:45:
Ik moet windows xp gebruiken, omdat ik apparaten gebruik voor het unlocken/patchen/flashen etc etc voor mobiele telefoons.
Windows XP 64 bits is niet zo bijster stabiel. Komt nog eens bij dat de meeste Windows XP applicaties alleen 32 bits zijn, die werken beter in Windows 7 dan in Windows XP 64 bits.

Een andere (betere?) optie is dan om Windows 7 te gebruiken en Windows XP mode te installeren. Dan kun je gewoon je tools gebruiken en optimaal genieten van jouw hoeveelheid werkgeheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:40

ik had zelf deze op het oog (werkgeheugen) : pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX

Ik zou tips op prijs stellen.

Bij voorbaat dank

is die goed
Dat is volgensmij SODIMM geheugen, en die kun je niet in 'gewoon' moederbord stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@CptChaos
Of eventueel dual boot.

Zou zeker geen windows xp x64 draaien.
Neem aan dat je wel weet dat 32 bit niet meer als 4gb ram ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

brambo123 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:51:
@CptChaos
Of eventueel dual boot.
Dual boot kan ook, maar gezien de CPU en hoeveelheid werkgeheugen die gebruikt word, is een virtuele PC net zo snel en scheelt herstarten van de PC.
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:38:

Dus? Ook met 4x 2GB heb je gewoon dual channel ondersteuning, zolang de hoeveelheden overeen komen per bank setje. En daarnaast heeft volgens mij de CPU ook geen triple channel ondersteuning en is triple channel ook niet zoveel sneller dan dual channel.

@ Topic starter: Allereerst welkom op GoT, ik zie dat je je vandaag geregistreerd hebt! :) Ikzelf zou 2x 4GB geheugen kopen, dual channel heb je altijd (wat beter presteert), alleen heb je dan minder beperkingen in de uitbreid mogelijkheden in de toekomst. Voor de software die je nodig hebt voor de telefoons: zijn er inmiddels geen alternatieve programma's, die bijvoorbeeld kunnen werken met Vista of Windows 7? Als je per sé Windows XP wil gebruiken, zou ik geen 8GB geheugen nemen, omdat Windows XP dat niet ondersteund. XP 64 bits kan dat weliswaar wél, maar zoals ik eerder zei: het is niet bijzonder stabiel.

[ Voor 94% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakwortel schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:42:
[...]

???
dan klopt het toch gewoon wat hij zegt ?
Der stond eerst wat anders en daar reageerde ik op. Nadat ik gepost had, had hij de text weggehaald en de doorstreepte text weer normaal gemaakt. Dus het klopte niet met wat hij (eerst) zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:51

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Ook nog een handige optie is alsnog win7 (64bit) als OS draaien om zo voordelen te hebben van nieuwste os en hardware ondersteuning etc. Vervolgens instaleer je in windows de gratis vm-ware player (of andere virtualistatie tool) en draai je daar in virtueel windowsXP

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:48:
[...]
Windows XP 64 bits is niet zo bijster stabiel. Komt nog eens bij dat de meeste Windows XP applicaties alleen 32 bits zijn, die werken beter in Windows 7 dan in Windows XP 64 bits.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat XP 64bit niet bijster stabiel zou zijn. Draai het hier zelf al meerdere jaren op meerdere pc's en nooit geen probs mee gehad (in tegenstelling tot XP 32bit). Daarnaast kan XP 64bit gewoon 32bit applicaties draaien, is ook nog nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Koelkasten schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:58:
Ook nog een handige optie is alsnog win7 (64bit) als OS draaien om zo voordelen te hebben van nieuwste os en hardware ondersteuning etc. Vervolgens instaleer je in windows de gratis vm-ware player (of andere virtualistatie tool) en draai je daar in virtueel windowsXP
Als TS Windows 7 Pro of hoger gebruikt, kan hij gratis gebruik maken van Windows XP mode. CPU heeft voldoende power om dat goed te kunnen laten draaien. :) Scheelt in aanschaf Windows XP licentie (if needed).
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:02:
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat XP 64bit niet bijster stabiel zou zijn.
Kijk maar hier eens rond op het forum en Google er maar eens op los.
Draai het hier zelf al meerdere jaren op meerdere pc's en nooit geen probs mee gehad (in tegenstelling tot XP 32bit).
Mijn ervaringen zijn andersom eigenlijk.
Daarnaast kan XP 64bit gewoon 32bit applicaties draaien, is ook nog nooit een probleem geweest.
Dat weet ik, maar toch kan Windows 7 64 bits beter omgaan met 32 bits applicaties dan dat Windows XP 64 dat kan, ook weer uit mijn ervaringen.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:09
Ik denk dat die tools wel werken, alleen dat de drivers voor de USB connecties niet x64 gecertificeerd zijn. Ik ben ook al heel vaak tegen dit probleem aan gelopen met het flashen van mijn mobiele telefoons. Er zijn een aantal Group Policies die al deze controles van Windows omzeilen. Dus ik denk dat al die tools wel zullen werken op windows 7.

XP Mode gaat je hierin NIET helpen, want je kan niet zomaar direct bij USB devices (waar al die telefoons gebruik van maken).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:03:
XP Mode gaat je hierin NIET helpen, want je kan niet zomaar direct bij USB devices (waar al die telefoons gebruik van maken).
Volgens mij beschikt Windows XP mode gewoon over USB passthrough? Anders heeft wellicht VMWare Player die en Virtual Box heeft het zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CptChaos schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:06:
[...]
Volgens mij beschikt Windows XP mode gewoon over USB passthrough? Anders heeft wellicht VMWare Player die en Virtual Box heeft het zeker weten.
Let op het woordje Zomaar ;) VirtualBox of VMWare Workstation zullen hierin beter zijn :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:03:
[...]
Als TS Windows 7 Pro of hoger gebruikt, kan hij gratis gebruik maken van Windows XP mode. CPU heeft voldoende power om dat goed te kunnen laten draaien. :) Scheelt in aanschaf Windows XP licentie (if needed).
[...]
Kijk maar hier eens rond op het forum en Google er maar eens op los.
[...]
Mijn ervaringen zijn andersom eigenlijk.
[...]
Dat weet ik, maar toch kan Windows 7 64 bits beter omgaan met 32 bits applicaties dan dat Windows XP 64 dat kan, ook weer uit mijn ervaringen.
Dan hebben wij beiden andere ervaringen, maar dat kan natuurlijk altijd. Ik hou het hier toch bij XP 64bit, simpelweg omdat het nu uitstekend draait, waar ik bij Win7 niet zo zeker van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je gaat willens en wetens een OS van 10 jaar oud installeren op state-of-the-art hardware en gaat ervan uit dat alles goed werkt omdat een OS van deze tijd nog niet volwassen genoeg is om op state-of-the-art hardware te draaien?

Ik denk dat je met die hardware ook wel issues tegen gaat komen onder XP... Ik wil persoonlijk niet meer anders dan Windows 7 x64.. Het draait gewoon echt retestabiel hier... Alles werkt ook gewoon qua USB tooling, dus dat is een non-argument.

Maar wat jij wil uiteraard, je mag het lekker zelf weten, maar verwacht wel een kritische respons van ons :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ongeveer 40% van de apparaten die ik gebruik, zouden moeten werken onder windows 7 (net opgezocht)
zou het kunnen als ik 2 partititie's maak. als hoofdpartitie windows7 en 2e partitie windows xp. of is dit onhandig. kan ik dit beter in windows xp mode doen?

ben van plan een ssd te kopen als hoofdpartitie, en dan een normale hdd voor windows xp.

wat raden jullie mij aan?

bij voorbaat dank voor jullie reactie's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:16:
Je gaat willens en wetens een OS van 10 jaar oud installeren op state-of-the-art hardware en gaat ervan uit dat alles goed werkt omdat een OS van deze tijd nog niet volwassen genoeg is om op state-of-the-art hardware te draaien?

Ik denk dat je met die hardware ook wel issues tegen gaat komen onder XP... Ik wil persoonlijk niet meer anders dan Windows 7 x64.. Het draait gewoon echt retestabiel hier... Alles werkt ook gewoon qua USB tooling, dus dat is een non-argument.

Maar wat jij wil uiteraard, je mag het lekker zelf weten, maar verwacht wel een kritische respons van ons :)
Ik praat hier over mijn eigen ervaringen. Daar staat niet in vermeld dat de pc's waar het bij mij op draait "state of the art" hardware is, dus leuk dat je dat als argument gebruikt, maar is totaal waadeloos. Daarnaast heb ik ook nergens beweest dat Win7 niet volwassen genoeg zou zijn. Ik weet alleen, en dan praat ik weer over mijn hardware, dat er voor Win7 geen drivers zijn en dus geen optie voor mij is.

De enige issue welke ik tegen ben gekomen, is dat een SoundBlaster Live niet wilde werken onder XP 64bit, maar heb een nieuwe Soundblaster aangeschaft en die werkt er perfect onder. Voor de rest (nog) niets tegengekomen wat ook maar enigzins dwars ging liggen.
Daarnaast weet ik ook, dat de hardware die in de toekomst toegevoegd gaat worden, drivers voor XP 64bit hebben. Hier dus ook geen enkel probleem.
Dat Win 7 bij jou retestabiel draait, dat wil ik graag geloven, daar ga ik niet over discusseren of dat wel of niet zo is. Voor de rest kan ik inderdaad zeggen dat ik de dingen doe die ik wil doen, ik weet dat alles hier prima draait onder XP 64bit en Win7 (nog) geen optie is. Wanneer dat wel zo gaat worden, dan kijk ik wel verder, maar tot die tijd blijft het zoals het is en of je het daar nu wel of niet eens mee bent, dat maakt mij eigenlijk weinig uit, het gaat om mijn hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik had het tegen de TS :) maar ik zie dat ik jou post verwarde met die van de TS :)
Ik kan de TS alleen maar aanraden om Win 7 x64 te draaien, verder maakt het mij weinig uit :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:36:
[...]

XP 64bits bestaat gewoon, de meeste pc's hier draaien er op. Afhankelijk wat Seyed er mee gaat doen, kan hij kiezen tussen XP 64bit, Vista of Win7. Voor Win7 zijn namelijk niet altijd drivers beschikbaar.
Windows Vista/7/2008 hebben dezelfde drivers, net als 2000/XP/2003. Wel verschil natuurlijk tussen 32bits en 64bits. Ik heb XP64 een paar keer gebruikt, maar vond het, juist wegens de slechte driversupport, een ramp. Ook weigeren een aantal programma's te draaien, want XP64 komt niet in het compatible lijstje voor (denk aan virusscanners etc).

Heb je echt het 2000/XP/2003 driver model nodig voor je apparaten, kan je Windows 2003 eens proberen. Die ondersteunt via een trucje meer dan 3.2 GB aan ram: MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)
. Tevens kan je deze inrichten als desktop: zijn genoeg tutorials voor beschikbaar.

Back ontopic: kijk in je moederbord supported memory list en zoek de snelste uit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:44:
Ik had het tegen de TS :) maar ik zie dat ik jou post verwarde met die van de TS :)
Ik kan de TS alleen maar aanraden om Win 7 x64 te draaien, verder maakt het mij weinig uit :)
Shit happens. :) Indien TS al zijn hardware werkend krijgt onder Win7, dan ben ik het compleet met je eens.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:26:
ongeveer 40% van de apparaten die ik gebruik, zouden moeten werken onder windows 7 (net opgezocht)
zou het kunnen als ik 2 partititie's maak. als hoofdpartitie windows7 en 2e partitie windows xp. of is dit onhandig. kan ik dit beter in windows xp mode doen?

ben van plan een ssd te kopen als hoofdpartitie, en dan een normale hdd voor windows xp.

bij voorbaat dank voor jullie reactie's :)
Anno 2011 is het niet meer noodzakelijk om een dualboot te gaan installeren. Installeer gewoon Windows 7 baremetal op de PC en doe de rest lekker virtueel (XP Mode, VMWare Player of Virtualbox). Dan weet je zeker dat niemand 'zomaar' je PC in breekt (XP is zoals gezegd oud aan het worden) en hoef je niet steeds te rebooten als je naar 'het andere OS' toe wilt.

Het nut van een SSD zie ik nog niet echt. True, het is sneller en boot zeker supersnel, maar heb je dat ook werkelijk nodig en kan dat op tegen de meerprijs van een non-SSD?

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

bij voorbaat dank voor jullie reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noes schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:53:
[...]

Windows Vista/7/2008 hebben dezelfde drivers, net als 2000/XP/2003. Wel verschil natuurlijk tussen 32bits en 64bits. Ik heb XP64 een paar keer gebruikt, maar vond het, juist wegens de slechte driversupport, een ramp. Ook weigeren een aantal programma's te draaien, want XP64 komt niet in het compatible lijstje voor (denk aan virusscanners etc).

Heb je echt het 2000/XP/2003 driver model nodig voor je apparaten, kan je Windows 2003 eens proberen. Die ondersteunt via een trucje meer dan 3.2 GB aan ram: MSDN: Memory Limits for Windows Releases (Windows)
. Tevens kan je deze inrichten als desktop: zijn genoeg tutorials voor beschikbaar.

Back ontopic: kijk in je moederbord supported memory list en zoek de snelste uit.
Zoals ik al eerder gemeld heb, heb ik, op 1 kaart na, nog nooit geen probs gehad met XP 64bit. Niet met applicaties en niet met drivers. Misschien heb ik gewoon geluk, wie zal het zeggen?
Ik gebruik Avira als virusscanner en die werkt perfect onder XP 64bit.

Win 2003 kan ik inderdaad proberen, Win XP 64 bit is daarop gebaseerd. Alleen zie ik geen redenen om dat te doen, aangezien het allemaal lekker draait. Het zijn mijn servers, dus die ga ik niet als desktop inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je valt in herhaling en het antwoord is al gegeven? Win7 als basis, en XP virtualiseren mocht het echt nodig zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga gewoon windows 7 ultimate installeren met windows xp mode.
Nu weer ontopic, ik kan dus beter 2x4GB nemen ?

welk kit raden jullie mij aan ?

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
pricewatch: Corsair Dominator CMP8GX3M2A1600C9

of hebben jullie een beter voorstel ?

Nog hartelijk bedankt voor al jullie reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een beter voorstel : welke kit je neemt kan je prima zelf uitzoeken, daar is de QVL voor. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor merk en type en daar kan je dus geen peil op trekken.
Pagina: 1