Lacie Ethernet disk mini zonder schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 09:05
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een Lacie Ethernet disk mini(Home edition) van iemand gekregen zonder hardeschijf erin.
Na heel lang zoeken op internet heb ik wat gevonden hoe ik dat kan oplossen, alleen ik kom een andere probleem tegen, ik snap niet zo goed hoe ik de partities opnieuw aan kan maken. Ik heb een nieuwe hardeschijf gevonden thuis en nu op een linux machine (Fedora 13 live) krijg ik het niet voor elkaar om partities aan te maken voor de software wat er op moet komen.

"Concerning the partitions, AIUI and IIRC on the edmini V2:-

partition 1 (about 1 GB) is an extended partition containing 5 to 9
partition 2 (rest of disk) is user data
partition 5 (about 128 MB) is swap so backup is not necessary
partition 6 (about 8 MB) is raw uImage
partition 7 (about 8 MB) is initial ro rootfs
partition 8 (about 128 MB) overlays rootfs later
partition 9 (rest of extended partition: about 752 MB) contains personalisation and updates

Ik snap dus echt nie hoe dat moet met fdisk.
Heeft iemand een tip hoe ik dat kan doen?

Alvast bedankt

Dit is wel mijn T.net account vriend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
fdisk /dev/sdb
n<enter>e<enter>1<enter> (nieuwe extended partition in slot 1)
<enter>1G<enter> (standaard startcylinder, 1GB groot)
np2<enter> (nieuwe primaire partitie in slot 2)
<enter><enter> (standaard startcylnder, standaard eindcylinder)
n<enter>l<enter> (nieuwe logische partitie)
<enter>128M<enter> (standaard startcylinder, 128 MB groot)
enzovoort
w

Je schrijft dat het een EdMini is, maar je het het over de partitietabel van een EdMiniV2. De partitietabellen kunnen gelijk zijn, maar de inhoud van de partities moet echt anders zijn. De V2 is Arm, en de V1 is PPC, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Dankjewel voor de uitleg over hoe het moet.
Eigenlijk weet ik niet precies welke versie het is, ik heb gelezen dat de EdMini V2 2 usb aansluitingen heeft, die van mij heeft er maar een, maar op de printplaat staat wel V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je zei het zelf al, het is een Home Edition. Volgens de Nas Central wiki heeft die idd 1 usb aansluiting.
Je zou het verschil moeten kunnen zien aan de processor, de V2 heeft een Marvell, en de V1 een Freescale. De Home Edition heeft volgens deze wiki dezelfde processor als de V2, dus ik neem aan dat de V2 kernel erop draait. (Dat doet hij ook op de 2big, en die wijkt meer af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Mijzelf schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:17:
Je zei het zelf al, het is een Home Edition. Volgens de Nas Central wiki heeft die idd 1 usb aansluiting.
Je zou het verschil moeten kunnen zien aan de processor, de V2 heeft een Marvell, en de V1 een Freescale. De Home Edition heeft volgens deze wiki dezelfde processor als de V2, dus ik neem aan dat de V2 kernel erop draait. (Dat doet hij ook op de 2big, en die wijkt meer af).
Ik heb op de site nas-central.org de juiste bestanden gevonden en ik geloof dat ze door jou daar op gezet zijn.
http://downloads.lacie.na...zelf/EdMiniV2/Partitions/ zijn de bestanden voor de partities 6,7 en 8. Partities maken is gelukt alleen nu krijg ik die .gz en .tgz niet uitgepakt, dan krijg ik een bestand zonder extensie, ik geloof dat ik echt wat fout doe, linux is niet mijn sterkste kant ;( . Hen echt overal gezocht maar kan het echt niet vinden, moet ik ze met de dd commando kopiëren?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Die gz moet inderdaad met dd:
code:
1
gzip -dc /full/path/to/sda6.gz | dd of=/dev/sdb6
Wanneer je sudo moet gebruiken, komt die voor de dd te staan, en niet aan het begin van de regel.
De tgz bestanden moeten worden uitgepakt naar een geformatteerde en gemounte partitie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
mke2fs -j /dev/sdb7
mkdir /tmp/sdb7
mount /dev/sdb7 /tmp/sdb7
cd /tmp/sdb7
tar -xzf /full/path/to/sda7.tgz
cd ..
umount /dev/sdb7

Blijf trouwens van die mtdblock.tgz af. Die is alleen voor referentie, niet om naar je NAS te schrijven, en zeker niet naar een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Mijzelf schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:55:
Die gz moet inderdaad met dd:
code:
1
gzip -dc /full/path/to/sda6.gz | dd of=/dev/sdb6
Wanneer je sudo moet gebruiken, komt die voor de dd te staan, en niet aan het begin van de regel.
De tgz bestanden moeten worden uitgepakt naar een geformatteerde en gemounte partitie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
mke2fs -j /dev/sdb7
mkdir /tmp/sdb7
mount /dev/sdb7 /tmp/sdb7
cd /tmp/sdb7
tar -xzf /full/path/to/sda7.tgz
cd ..
umount /dev/sdb7

Blijf trouwens van die mtdblock.tgz af. Die is alleen voor referentie, niet om naar je NAS te schrijven, en zeker niet naar een ander type.
Echt geweldig, gisteren avond kon ik gewoon op inloggen, alleen mijn schijf werd gewoon niet gezien, bij disk stond gewoon niks. Hij is als ext3 geformatteerd. Verder doet alles het, heb ook een update gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
In dat geval raad ik je aan om een ssh server te installeren, en dan met een ssh client in te loggen.
Vervolgens kun je kijken of de data partitie (sda2) wel is gemount
code:
1
cat /proc/mounts
Indien niet, formatteer hem xfs op de nas
code:
1
mkfs.xfs /dev/sda2 -f
en rebooten
code:
1
reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Mijzelf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:33:
In dat geval raad ik je aan om een ssh server te installeren, en dan met een ssh client in te loggen.
Vervolgens kun je kijken of de data partitie (sda2) wel is gemount
code:
1
cat /proc/mounts
Indien niet, formatteer hem xfs op de nas
code:
1
mkfs.xfs /dev/sda2 -f
en rebooten
code:
1
reboot
Hmm hetzelfde, ik krijg Network error: Connection refused als ik wil inloggen met putty met de bijgeleverde .ppk bestandje. Heb dropbear op sda8 geïnstalleerd zo als het beschreven staat in jou link, maar doe blijkbaar toch nog iets fout, schijf wordt nog steeds niet gezien. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
'Connection refused' betekend volgens mij dat de poort niet openstaat. Dus de server is niet gestart, of je probeert te verbinden naar het verkeerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Bedoel je port 22 vanvoor ssh? ik heb geprobeerd de firewall uit te zetten en opnieuw verbinding gemaakt, IP adres is wel goed, want ik kom er wel op via web interface, bij disk zie ik niks en als ik een share probeer aan te maken(zonder schijf aanwezig) krijg ik dit "/usr/bin/edmini.sh: line 379: [: /etc/rc.d/rc3.d/S80proftpd: binary operator expected /usr/bin/edmini.sh: line 379: [: /etc/rc.d/rc3.d/S86mdnsd: binary operator expected ".

• Mijzelf
  • Niet online
De schijf is natuurlijk wel aanwezig, en ook gevonden, want daar draait de firmware vanaf. Vermoedelijk kan hij om de een of andere reden de data partitie niet mounten.
Kun je een een of andere logfile zien via het webinterface? Zo ja, staat daar iets in over sda2, of over dropbear?

Je *zou* een factory reset kunnen proberen. Deze start een script die een aantal zaken afhandeld zoals het schoonpoetsen en opnieuw inrichten van sda9. Mogelijk dat hij ook iets doet met sda2.

Ik bedenk net dat het ook een fout in de partitionering zou kunnen zijn. (Het niet mounten van sda2, dropbear zou zowiezo moeten werken als de webserver draait). Kun je de output van 'fdisk -l /dev/sdx' posten? (x moet je natuurlijk vervangen door de juiste letter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
De hardeschijf die is wel aanwezig, anders doet de webinterface het niet, alleen is sda2 niet goed geformatteerd ofzo.. want in de logfile via de webinterface zie ik niks over dropbear, en sda2 alleen het volgende "sda: sda1 < sda5 sda6 sda7 sda8 sda9 > sda2" .
Ik bedenk me nu dat er eigenlijk een 2,5" 160GB schijf in zit. Standaard zit er geloof ik 500GB/1TB in. Zal dat het probleem kunnen zijn, dat de schijf de klein is? en zo uit mijn hoofd de partities die 8MB moeten zijn, heeft linux ze 16MB gemaakt. Sda2 is xfs geformatteerd.
Ik zal morgen even posten wat fdisk geeft.
Kan opzicht ook wel ip adres sturen in een DM, misschien begrijp je dan beter wat er aan mankeert. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door mjoey op 25-02-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Die schijfgrootte maakt niet uit. De partitie groottes ook niet (Die *zouden* een probleem kunnen zijn als ze te klein zijn, alleen komt hij dan niet zover in zijn bootproces.)
Je schrijft dat sda2 xfs is, maar eerder zei je
Als sda2 vanaf het begin xfs was, probeer hem dan ext3 te maken. Ik heb al verschillende keren met een Lacie geworsteld die weigerde om een (op een desktop geformatteerde) xfs partitie te mounten, met als foutmelding 'wrong argument'. Als je hem dan in de nas formatteerd is alles OK. Dus ik denk dat er wat nieuwe, niet downcompatible, features in xfs zijn geslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Sda2 was vanaf het begin ext3, zoals ik eerder had gezegd, toen heb jij gezegd dat die xfs moest worden, dat heb ik ook gedaan.
Via de webinterface ziet die bij "disk" geen schijf, dus vanaf de nas formatteren wordt het hem niet.
Misschien alles opnieuw doen, partities maken en formatteren. Als ik dat doe, wat moet sda2 worden vanaf het begin, xfs of ext3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
mjoey schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:32:
Sda2 was vanaf het begin ext3, zoals ik eerder had gezegd, toen heb jij gezegd dat die xfs moest worden, dat heb ik ook gedaan.
Sorry. Ik bedoelde dat je dat via een ssh shell op de nas zelf moest doen.
Via de webinterface ziet die bij "disk" geen schijf, dus vanaf de nas formatteren wordt het hem niet.
Misschien alles opnieuw doen, partities maken en formatteren. Als ik dat doe, wat moet sda2 worden vanaf het begin, xfs of ext3?
Als je alles opnieuw doet zou ik ext3 kiezen. Maar mogelijk is het handiger om te kijken waarom dropbear niet werkt. Kijk op sda8 of de files staan waar ze horen te staan. (Waar ze horen te staan kun je zien als je de tgz file bekijkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
@ Mijzelf. Nou het is gelukt, ik heb alles opnieuw gedaan en het werkt.Sda2 is nu ext3. Ik zal van de week een andere hardeschijf voor kopen. Is er ook een max grote dan? 1TB of kan ook 2 TB in?
Dankjewel voor je hulp, heb weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Mooi dat het je gelukt is.

Ik weet niet of er een max grootte is. Lacie is niet zo vriendelijk de kernel .config mee te leveren met de GPL sources, dus je kunt niet kijken of de kernel het ondersteund. Maar ik zou verwachten dat 2TB geen probleem zou moeten zijn. (Niet groter, dan kun je niet meer met een IBM compatible partitietabel werken, en de bootloader ondersteund vast geen gpt). Je zou het EdMini V2 forum even kunnen scannen om te zien of iemand iets hierover te melden heeft.

Wanneer je een 'advanced format' disk gebruikt kan het de moeite waard zijn om de alignment goed te zetten (vooral sda2, in mindere mate sda8 en 9). Zelfs op een relatief trage NAS als de EdMini V2 krijg je een performance drop bij een verkeerde alignment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Dankjewel voor de tip, ik zal even kijk wat voor schijf ik voor ga kopen, heb nu voorlopig een 500GB in.
Ik heb echt helemaal geen ervaring met een ARM processor en heel klein beetje van linux, wat ik wel vaak gebruik is freenas. Nou de processor in de edmini v2 is een ARM processor en freenas is nu gebaseerd op freebsd die ook arm ondersteunt. Dus freenas 8.0 zou opzicht moeten werken op de edmini of heb ik het helemaal verkeerd?

Hoe kan ik via het internet een network map van kunnen maken, van een share, welke protocol moet ik gebruiken eigenlijk?

[ Voor 37% gewijzigd door mjoey op 01-03-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
mjoey schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:19:De processor in de edmini v2 is een ARM processor en freenas is nu gebaseerd op freebsd die ook arm ondersteunt. Dus freenas 8.0 zou opzicht moeten werken op de edmini of heb ik het helemaal verkeerd?
In principe wel. Zoals gewoonlijk kunnen drivers een probleem zijn. Je freebsd moet niet alleen 'Arm praten', maar ook nog op zijn minst de SATA and netwerkcontroller ondersteunen. Verder zou het leuk zijn als hij de USB ondersteund, en de GPIO (Aan/uit knop, leds, fan aansturing.). En dan zit er nog ergens een thermosensor voor de fancontrol, en een RTC. Het is niet uitgesloten dat freebsd hier allemaal ondersteuning voor heeft, tenslotte draait een hele generatie NASsen op die Marvell 88F5182, maar gegarandeerd is het ook niet.
Hoe kan ik via het internet een network map van kunnen maken, van een share, welke protocol moet ik gebruiken eigenlijk?
Via internet? Dan zou ik aan ftp denken. Je kunt ook Debian installeren en dan lighttpd met webdav installeren.

/Edit: Van die freebsd pagina:
Additionally, support for the Technologic Systems TS-7200 devboard is in the works, as is support for the Atmel AT91SAM926x CPU and the Marvell Orion ARM SoC, the Samsung S3C2XX0 range, and Cirrus Logic EP93XX CPUs.
De EdminiV2 draait op een Marvell Orion.

[ Voor 11% gewijzigd door Mijzelf op 01-03-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
Ik heb nog wat rond gekeken, ik denk ik laat het gewoon bij de standaard lacie firmware.
Eigenlijk zo veel moeite voor bijna niks gedaan. Met een snelheid van 5MBps heeft het niet veel nut voor wat ik het wil gebruiken. Wil eigenlijk mijn datastore van vmware op de nas zetten maar met zo een snelheid heeft het echt geen zin, of doe ik wat fout? Nas is aangesloten op een gigabit switch, switch met gigabit verbonden met gigabit/N router. Laptop is met N aangesloten met de router, maar als laptop met gigabit verbonden is met de switch dan is het iets van 7 MBps, ook niet veel beter. Hij zou toch wel de 25/30 moeten hallen?

/Edit
Heb netjes de map van een vm machine gekopieerd naar de nas, toegevoegd in managementconsole en als ik het wil opstarten krijg ik het volgende:
Error opening the remote virtual machine 127.0.0.1:8333\144:
VMware Server cannot open one of the virtual disks needed by this VM because it is larger than the maximum file size supported by the host file system. Some remote file systems do not support files larger than 2 GB, even though the file system on the server might.
Cannot open the disk '\\192.168.8.112\vmware\Win7\Win7.vmdk' or one of the snapshot disks it depends on.
Reason: The file is too large.
De nas maakt dan toch een NTFS schijf van die ook grote bestanden aan kan?! 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door mjoey op 09-03-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
25 tot 30 MB/sec lijkt me een beetje optimistisch. Het zal eerder 15 zijn. Door gebruik te maken van NFS kun je er nog wat MB's uitpersen, maar daarvoor zul je Debian op de NAS moeten installeren of zo. Waarom jij maar 7MB/sec haalt weet ik niet. Misschien een verkeerde MTU size? Jumboframes? Wordt het beter als je de NAS direct op de Laptop aansluit?

Jouw 'File to large' is volgens Google trouwens een probleem van VMWare. Je moet ergens diskLib.sparseMaxFileSizeCheck= "false" zetten.
De nas maakt dan toch een NTFS schijf van die ook grote bestanden aan kan?!
Hm? Je wéét dat de data partitie ext3 is. Dus de maximale filesize is 2TiB of zo. Groter dan de hele schijf. Verder gaat de file er toch gewoon op? Dus het filesysteem is het probleem niet.
(Overigens is NTFS op een NAS meestal een slecht idee. De r/w performance is om the huilen, vergeleken met xfs of ext2/3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:56
Mijzelf schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:59:
Hm? Je wéét dat de data partitie ext3 is. Dus de maximale filesize is 2TiB of zo. Groter dan de hele schijf. Verder gaat de file er toch gewoon op? Dus het filesysteem is het probleem niet. (Overigens is NTFS op een NAS meestal een slecht idee. De r/w performance is om the huilen, vergeleken met xfs of ext2/3)
Hij bedoeld waarschijnlijk dat Windows het 'ziet' als NTFS netwerkschijf. Weet niet of 't qua hardware te vergelijken is, maar heb zelf een Lacie Network Space, en die is ook zo dramatisch traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
@ Nielson
Ja dat bedoelde ik ook, want de ext3 partitie op de nas heb ik zelf aangemaakt. Maar Windows ziet het inderdaad als NTFS.

@ Mijzelf
Ik ben nu op stage dus kan het niet testen (dat van vmware), maar laptop direct op de nas was het zelfde als via de switch. Ik zal vanavond nog even kijken naar vmware, de max file size check veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De hardware van een Networkspace en een EdMiniV2 is niet echt vergelijkbaar. De NS heeft een 333MHz
MV88F6082, en de EdMiniV2 een 400MHz MV88F5182 . Maar belangrijker is denk ik dat de NS slechts 16MiB geheugen heeft, terwijl de EdMiniV2 64MiB heeft. Dat heeft een dramatische invloed op de mogelijkheid tot caching, vrees ik.
mjoey schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 11:02:
Maar Windows ziet het inderdaad als NTFS.
Ja. Ik denk niet dat het smb protocol de mogelijkheid geeft om gebruikte filesystemen door te geven. Dus wat Windows betreft is dat dan FAT of NTFS. Het idee dat 'de andere kant' geen Windows machine is, is natuurlijk absurd.
Pagina: 1