Fritz!box FON 7340 werkgroep instellen

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit bij m'n ouders met een klein probleempje met deze router. Hij werkt geloof ik verder helemaal goed (ik hoor m'n vader tenminste niet klagen over het wegvallen van internet of de telefoon), maar de USB-stick in de router wordt maar moeizaam gevonden door de pc's in het lokale netwerk.

De oorzaak is voor mij bekend en weinig nieuws, namelijk het ontbreken van een werkgroep waarin deze share zich bevind. Windows7 vindt het al niet leuk om een share te koppelen buiten z'n eigen werkgroep, maar als de werkgroep helemaal ontbreekt, wordt het een kleine uitdaging.

De enige manier waarop deze share benaderd kan worden is door via de verkenner rechtstreek op IP-adres de share aan te spreken. Dit gaat meestal goed, maar soms "vergeet" Windows7 spontaan de share en heb ik weer een klagende vader dat hij hem niet meer kan vinden in de verkenner of TotalCommander. Nu is hij absoluut geen nitwit op het gebied van ICT en lukt het hem uiteindelijk ook wel weer de share te benaderen, maar handig is het niet.

Nu heb ik al de hele config van de router door gespit opzoek naar een veld waar ik de werkgroep in kan stellen, maar deze lijkt in de webGui niet beschikbaar te zijn. Is dit op een andere manier wel mogelijk? Als ik naar de opensource firmware kijkt, lijkt dit gewoon Linux te zijn, dus de share wordt via Samba gedeeld, en Samba ondersteund gewoon werkgroepen.

Is het überhaupt mogelijk om op de router een werkgroep in te stellen voor de shares?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Via een opstart script of bat file via een snelkoppeling?

net use S: \\192.168.1.2\volume /USER:robbert wachtwoord /Persistent:No

Door direct via het ip (of hostname van je Fritz te benaderen (meestal fritz.box) ben je niet afhankelijk van de Windows workgroups.

Persistent:No = na herstart niet opnieuw verbinden, kan dus ook Yes zijn.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Via de commandline kende ik hem nog niet, maar dit is natuurlijk een beetje dirty workaround. Op zich werkt het koppelen van netwerkdrives wel, maar soms "vergeet" Windows ze spontaan (waarschijnlijk als de laptop bij het opstarten even geen verbinding kan maken met de router).
Deze workaround veroorzaakt gegarandeerd een time-out en met een beetje pech een pc die enkele minuten slecht reageert. En dat voor iets wat helemaal geen probleem hoeft te zijn als ik de router gewoon lid kan maken van een werkgroep...

Ik vind je vreemd dat zoiets basaals als lid worden van een Windows werkgroep (zelfs Windows7 werkt hier nog steeds standaard mee als je geen domain-server hebt) niet kan met een dergelijke moderne en geavanceerder router/modem die als NAS kan functioneren...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier